Hoe werkt RDS, en kan je dat ook zelf maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.424 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16442

Topicstarter
Ik weet niet of dit topic op de juist plek staat, dus vergeef me als dat niet zo is. Welke tweaker kan mij uitleggen hoe RDS werkt, vrienden van me zijn namelijk in het bezit van een geheime zender, en willen ook graag rds info verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

ik denk dat je zelf rds maken wel kan vergeten kost 5000 tot 10000 gulden en het maakt je zender veel makelijker op te sporen ps waaar zend je uit en welke ferqwentie
{stuur via mail}

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:15
vrienden van me zijn namelijk in het bezit van een geheime zender
Vriendelijk verzoekje: Vraag even of ze zo vriendelijk willen zijn om van de frequentie van hotradio en 538 af willen gaan :)

als dit toevallig hobbyisten zijn die een leeg plekje op de ether hebben uitgezocht: dan heb ik niks gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24042

Geheime zender = ether piraat = illegaal

Dat soort figuren vervuilen de ether alleen maar door hun meestal onprofessionele omgang met de apparatuur, slecht afgestelde zenders die vervolgens alles in de hele buurt weg drukken. Op pakken die gasten.

Maar toch ff een linkje over hoe het werkt.
http://home.planet.nl/~kreul1/verslagen/rds/rds.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Op maandag 04 maart 2002 21:57 schreef computerboer22 het volgende:
ik denk dat je zelf rds maken wel kan vergeten kost 5000 tot 10000 gulden en het maakt je zender veel makelijker op te sporen ps waaar zend je uit en welke ferqwentie
{stuur via mail}
RDS is tegenwoordig een lachertje wat betreft de prijs. Zelf maken kan inderdaad, maar Unique&Paradise verkopen tegenwoordig zenders en RDS encoders tegen zulke bodemprijzen, daar kan je bijna zelf niet meer tegenop. Toch is het natuurlijk wel leuk om te doen, maar voor commercieel voordeel hoef je het niet te doen. :)

Kijk hier bijvoorbeeld maar: RDS Encoders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Op maandag 04 maart 2002 22:08 schreef Mr_duron700 het volgende:

Dat soort figuren vervuilen de ether alleen maar door hun meestal onprofessionele omgang met de apparatuur, slecht afgestelde zenders die vervolgens alles in de hele buurt weg drukken. Op pakken die gasten.
Het is inderdaad waar dat veel mensen hun apparatuur slecht hebben afgeregeld en ik heb zelfs het argument "Een echte piraat geeft storing" wel eens langs horen komen. Maar als je er veel tijd (en vooral ook geld) in stopt is het zeker mogelijk om met een zeer schoon signaal in de ether uit te zenden m.b.v. slechts een bescheiden vermogen. Wij hadden een 10 Watt zender waarmee we erg ver konden komen zonder dat er ook maar ergens spiegelfrequenties van onze zender waren te bespeuren (behalve in de studio, vlak bij de zender en mast, duh!). Misschien is het daarom ook wel dat we het zo lang uit hebben kunnen zingen zonder dat de heer Russchen ons met een bezoekje vereerde >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 22:10 schreef dB_A_ het volgende:

[..]

RDS is tegenwoordig een lachertje wat betreft de prijs. Zelf maken kan inderdaad, maar Unique&Paradise verkopen tegenwoordig zenders en RDS encoders tegen zulke bodemprijzen, daar kan je bijna zelf niet meer tegenop. Toch is het natuurlijk wel leuk om te doen, maar voor commercieel voordeel hoef je het niet te doen. :)

Kijk hier bijvoorbeeld maar: RDS Encoders
Thanks, hier kan ik wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 21:57 schreef computerboer22 het volgende:
{stuur via mail}
Wat is je mail adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mEdnass
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12-2021
Ehhm, zijn illegale zaken sowieso niet verboden op GoT??? Staat denk ik in de faq...
Op maandag 04 maart 2002 21:53 schreef pcvanvliet het volgende:
[..]vrienden van me zijn namelijk in het bezit van een geheime zender, en willen ook graag rds info verzenden.
Als je dat nou eens NIET had gezegd, maakte het volgens mij geen moer uit... Dit soort dingen willen 'we' gewoon niet weten dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Op maandag 04 maart 2002 22:24 schreef mEdnass het volgende:
Ehhm, zijn illegale zaken sowieso niet verboden op GoT??? Staat denk ik in de faq...
[..]
Als je goed gelezen had, zie je dat de topicstarter helemaal niks fouts heeft gezegd. Als je de telecommunicatiewet er namelijk op naslaat kom je tot de conclusie dat het bezit van een FM zender niet verboden is. Het gebruik is een hele andere zaak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 22:24 schreef mEdnass het volgende:
[..]

Als je dat nou eens NIET had gezegd, maakte het volgens mij geen moer uit... Dit soort dingen willen 'we' gewoon niet weten dus... ;)
God ik vind dit wel heel erg moeilijk doen zeg. :( sorry hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mEdnass
Maar hij zegt toch dat hij het wil gaan gebruiken om (rds) mee te (ver)zenden??? Of is dat dan weer niet illegaal??? Ik heb ook weer niet zoveel kaas gegeten van NL-wetgeving.
Hmm, tja, naja, ik ben en blijf een zeikerd... ;)

edit:
Moet wel ff zeggen dat die site die MR_duron700 aangaf een vreselijk interessante site is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Op maandag 04 maart 2002 22:35 schreef mEdnass het volgende:
Maar hij zegt toch dat hij het wil gaan gebruiken om (rds) mee te (ver)zenden???
:o Als je goed leest, kun je zien dat hij nergens heeft neergezet dat ze die RDS encoder ook willen gebruiken, ze wilden "alleen maar" wat RDS info. Wat zij daar mee doen hangt van hun frisse Hollandse verstand af. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mEdnass
Ok, ik zat te zeiken... Bij deze mijn excuses, ben een beetje sjaggie... En ik moet het dan maar niet op anderen afreageren.

Keej guys, sorry! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Op maandag 04 maart 2002 22:42 schreef mEdnass het volgende:
Ok, ik zat te zeiken... Bij deze mijn excuses, ben een beetje sjaggie... En ik moet het dan maar niet op anderen afreageren.

Hehe, LOL, ik vond helemaal niet dat je zat te zeiken, vond het alleen wel grappig om een kleine discussie te voeren. Ben alleen wel benieuwd of iemand ook nog op de proppen komt met een compleet zelfbouw schema voor een RDS encoder, want wij kunnen ook nog wel een gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 22:42 schreef mEdnass het volgende:

excuses aanvaard ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Over geheime zenders gesproken. Ik wil me d'r ook wat meer in verdiepen. Ik heb tijden geleden op Discovery eens een docu gezien over van die club dj'tjes in de UK en ik loop al een tijdje met t idee rond ook eens zoiets te gaan doen.
Samen met wat conncties een paar uur per avond in het weekend hiphop uitzenden etc.
Maar ik neem aan dat ik met alleen de FM Oscilator van Conrad niet genoeg in huis heb...
Op Discovery stopten ze zenders in regenpijpen op flats tc met een laag beton erop, dat gaat me wat ver maar het moet toch te doen zijn?

Dus wat heb je (theoretisch) nodig ?

Ik heb een tuin van ongeveer 40 vierkante kilometer, het is uitsluitend voor privé gebruik dus.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:06
Op maandag 04 maart 2002 23:28 schreef Esger het volgende:
Over geheime zenders gesproken. Ik wil me d'r ook wat meer in verdiepen. Ik heb tijden geleden op Discovery eens een docu gezien over van die club dj'tjes in de UK en ik loop al een tijdje met t idee rond ook eens zoiets te gaan doen.
Samen met wat conncties een paar uur per avond in het weekend hiphop uitzenden etc.
Maar ik neem aan dat ik met alleen de FM Oscilator van Conrad niet genoeg in huis heb...
Op Discovery stopten ze zenders in regenpijpen op flats tc met een laag beton erop, dat gaat me wat ver maar het moet toch te doen zijn?

Dus wat heb je (theoretisch) nodig ?

Ik heb een tuin van ongeveer 40 vierkante kilometer, het is uitsluitend voor privé gebruik dus.
Waarom maak je dan niet gewoon een shoutcast servertje??

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 23:33 schreef twopack het volgende:

[..]

Waarom maak je dan niet gewoon een shoutcast servertje??
Omdat dat niet dezelfde coolheids factor heeft als de ether.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op maandag 04 maart 2002 23:34 schreef pcvanvliet het volgende:

[..]

Omdat dat niet dezelfde coolheids factor heeft als de ether.
Jij snapt het ;)

Het gaat natuurlijk ook voor een deel om de kick.
Het heeft gewoon wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Trust me, er is niks cooler dan op een vrije zaterdagavond je favoriete muziek te draaien, je zegje te doen op de radio en gewoon veel lol te hebben in de studio. Zeker als je ook nog responsie krijgt van je luisteraars d.m.v. een telefoontje/mailtje/sms'je!

Technisch gesproken heb je het volgende nodig:
*Zender (duh)
*Veeeel Coax
*Mast
*Antenne(s)
*SWR Meter om je zender af te regelen en bij te houden
*Compressor (om de dynamiek een beetje uit muziek te halen i.c.m. spraakversterking e.d.)
*Stereocoder (om in stereo in de ether uit te zenden)
*Mengtafel danwel mixer
*Microfoon
*Hoofdtelefoon
*2 CD spelers óf:
*1 Computer met 2 geluidskaarten en een goed programma
*toch wel 1 minidisc, liever meer (voor jingles e.d.)
*Veeeel CD's/muziek
*en veel zin om het te doen, zonder al te veel op het geld te letten (spaar ook maar vast voor de boete :+ )

Kijk ook eens op onderstaande site overigens, hier staat bij het kopje techniek wel enigszins uitgelegd waar wij mee draaien of kijk nog eens even in dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 00:06 schreef dB_A_ het volgende:
Trust me, er is niks cooler dan op een vrije zaterdagavond je favoriete muziek te draaien, je zegje te doen op de radio en gewoon veel lol te hebben in de studio. Zeker als je ook nog responsie krijgt van je luisteraars d.m.v. een telefoontje/mailtje/sms'je!

Technisch gesproken heb je het volgende nodig:
*Zender (duh)
*Veeeel Coax
*Mast
*Antenne(s)
*SWR Meter om je zender af te regelen en bij te houden
*Compressor (om de dynamiek een beetje uit muziek te halen i.c.m. spraakversterking e.d.)
*Stereocoder (om in stereo in de ether uit te zenden)
*Mengtafel danwel mixer
*Microfoon
*Hoofdtelefoon
*2 CD spelers óf:
*1 Computer met 2 geluidskaarten en een goed programma
*toch wel 1 minidisc, liever meer (voor jingles e.d.)
*Veeeel CD's/muziek
*en veel zin om het te doen, zonder al te veel op het geld te letten (spaar ook maar vast voor de boete :+ )

Kijk ook eens op onderstaande site overigens, hier staat bij het kopje techniek wel enigszins uitgelegd waar wij mee draaien of kijk nog eens even in dit topic
Wat versta jij onder een goed programma? en waarom 2 geluidskaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Tot nu toe is het enige programma wat echt goed voor ons voldeed het eigengeschreven Cue&Start. Ondertussen komt de 2e versie eraan die helemaal alles heeft wat wij willen hebben. Maar BPM Studio komt wel dicht in de buurt denk ik. Het is een erg mooi programma met ook nog jinglemogelijkheden onder de numpad toetsen, wat erg handig is.

Waarom 2 geluidskaarten? Omdat je dan via de ene kan afspelen en tegelijk via de andere kan voorbeluisteren en een cue punt selecteren e.d. Je moet ze dus extern wel op een mixer aansluiten zodat je ze als 2 losse kanalen behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op maandag 04 maart 2002 22:08 schreef Mr_duron700 het volgende:

Maar toch ff een linkje over hoe het werkt.
http://home.planet.nl/~kreul1/verslagen/rds/rds.html
hier zit een gast die TranceFM runt, zwaar relaxte muziek, daar komt geen een zender overheen qua muziek keuze, die vent draait gewoon relaxed. en hij weet zeker wel waar die mee bezig is hij heeft electrotechniek gestudeert enzow, dus het komt gewoon in zuivere stereo aan. het enige nadeel is dat ie in een klein ietepieterig stukje noordzee FM finaal uit de lucht drukt maar da mag van mij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja, het was kort maar krachtig, de jongens zijn afgelopen woensdagavond na 2 uur draaien direkt al gepakt! mooi kut, maar goed, aanstaande zaterdag word er alweer gedraait. Ze zijn op het moment erg streng hiero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scalle--
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08-2020
Op donderdag 07 maart 2002 22:15 schreef pcvanvliet het volgende:
Tja, het was kort maar krachtig, de jongens zijn afgelopen woensdagavond na 2 uur draaien direkt al gepakt! mooi kut, maar goed, aanstaande zaterdag word er alweer gedraait. Ze zijn op het moment erg streng hiero.
niet erg intelligente jongens dus :o

System Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar slaat dat nou weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 18:33 schreef dB_A_ het volgende:
Tot nu toe is het enige programma wat echt goed voor ons voldeed het eigengeschreven Cue&Start. Ondertussen komt de 2e versie eraan die helemaal alles heeft wat wij willen hebben. Maar BPM Studio komt wel dicht in de buurt denk ik. Het is een erg mooi programma met ook nog jinglemogelijkheden onder de numpad toetsen, wat erg handig is.

Waarom 2 geluidskaarten? Omdat je dan via de ene kan afspelen en tegelijk via de andere kan voorbeluisteren en een cue punt selecteren e.d. Je moet ze dus extern wel op een mixer aansluiten zodat je ze als 2 losse kanalen behandeld.
Hebben jullie die software gekocht? zo ja wat kost het? zo nee, stuur effe een mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10867

Op maandag 04 maart 2002 23:28 schreef Esger het volgende:
dat is wel erg groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Ow, da's minder man. Tsja, het is natuurlijk het risico van het vak, maar daarom nog wel minder. Wens ze maar veel suc6 komend weekend van mij en nu maar hopen dat die opsporingsambtenaar dit weekend wel bij z'n vrouw thuisblijft. :P
Op donderdag 07 maart 2002 22:20 schreef Scalle-- het volgende:
niet erg intelligente jongens dus :o
Am I missing the point here? Wat bedoel je nou eigenlijk... Je hebt het echt niet in de hand hoor of meneer de opsporingsambtenaar zin heeft om jou op te pakken of de zender die 10 kilometer verderop staat te stoken...
Op donderdag 07 maart 2002 22:28 schreef pcvanvliet het volgende:
Hebben jullie die software gekocht? zo ja wat kost het? zo nee, stuur effe een mail :)
Nee, die heeft één van onze DJ's zelf geschreven, inclusief een complete aansturing van de spelertjes via de printerpoort. Allemaal handmade en daarom des te leuker om te gebruiken. Het werkt allemaal perfect en als je geïnteresseerd bent, kan ik je misschien wel doorsturen naar hem. Hij gaat het geloof ik binnenkort commercieel exploïteren (wow, heb ik dat geschreven? VET!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50422

Al die geheime zenders moeten ze direct uit de lucht plukken..
hier in de regio is het niet te harden...
Even aan je tuner draaien en de hemelbedpolka komt 20 keer voorbij knarsen..
Brrrrrrrrr...
Als er nou es geheime zenders waren die lekkere trance draaiden, maar nee hoor...
Beetje jammer...
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Op donderdag 07 maart 2002 23:21 schreef Emperor_Meppel het volgende:
Brrrrrrrrr...
Als er nou es geheime zenders waren die lekkere trance draaiden, maar nee hoor...
Beetje jammer...
True, true! Ik haat ook van die echte "hemelbedpolka" zoals je die zo mooi noemt. Het geval wil helaas dat dat nou juist de muziek is die het meeste gedraaid wordt.

Gelukkig draaien wij wel wat "normale" muziek, zoals ongeveer een Radio538 uitzending, alleen dan minder Britney en BSB enzo en iets meer onbekende muziek die we zelf ook goed vinden. Ook soms een paar uur trance in de mix o.i.d., net waar we zin in hebben. En dat is nou juist de charme van zelf een piraten radiostation te hebben: je bepaald zelf wat je draait zonder op de regeltjes te letten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Brrrrrrrrr...
Beetje jammer...
Als je nou zelf eentje begint :+ hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:35

Arjan A

Cenosillicafoob

Haha, Glanerbrug zeker ;)
Ik heb eens een docu op TV gezien (Discovery dacht ik) over ether piraten. Daar zaten een stel slimme gasten uit Engeland(?) bij, die hadden ergen in een hoogspanningsmast de zender zitten die het signaal van een straalzender van een paar kilometer verderop oppikte en uitzond. Die straalzender stond op het dak van een flatgebouw en die piraat zat dacht ik weer ergens anders. 't Was een geniale opstelling en de politie had ook de grootste moeite gehad om die lui te pakken te krijgen :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmatt
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06 15:23
Brrrrrrrrr...
Beetje jammer...
Heb je met kabel radio geen last van :)
en hier in haarlem hebben we ID&T radio op de kabel :)

Dat er intelligente buitenaardse wezens bestaan wordt feilloos bewezen
door het feit dat ze nog geen contact met ons hebben opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Op vrijdag 08 maart 2002 00:00 schreef basmatt het volgende:

[..]

Ahum, met kabel geen last van :?

Hier dus wel! en wij hebben hier ook ID&T in Fryslan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Op vrijdag 08 maart 2002 00:00 schreef basmatt het volgende:
Ow ik ken zat etherpiraten die het ook voor elkaar krijgen om ook op de kabel te zitten en dat met gewoon een antenne. Het is gewoon even de truc om je antennes en zender zo slecht af te regelen dat het alleen maar stoorsignalen uitzendt. Het komt ook wel voor dat een heel dorp bijvoorbeeld geen Nederland 1 op de televisie heeft |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 07 maart 2002 23:48 schreef Arjan A het volgende:

[..]

Ik heb eens een docu op TV gezien (Discovery dacht ik) over ether piraten. Daar zaten een stel slimme gasten uit Engeland(?) bij, die hadden ergen in een hoogspanningsmast de zender zitten die het signaal van een straalzender van een paar kilometer verderop oppikte en uitzond. Die straalzender stond op het dak van een flatgebouw en die piraat zat dacht ik weer ergens anders. 't Was een geniale opstelling en de politie had ook de grootste moeite gehad om die lui te pakken te krijgen :)
Nope Losser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brrrrrrrrr...
Beetje jammer...
Ik denk dat de afstemming meer komt door een El Cheapo radio dan door de afstemming van de Zendpiraat. Die maten van me proberen om zoveel mogelijk op 97.15 FM te draaien en daar zit hiero geen enkele andere zender bij in de buurt. Vond trouwens Hemmelbed polka een goeie plaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op donderdag 07 maart 2002 22:36 schreef deur het volgende:

[..]

dat is wel erg groot ;)
Je weet wel wat ik bedoel >:)

En wat onze bedoeling is, als het er eens van komt, is om in het weekend een paar uurtjes hiphop te draaien, met cd-speler, pjoeter (BPM/TRAKTOR), vinyl, etc.

Maar nog iets, als je op een freq. zit waar het niet "te druk" is, ben je snel de lul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Op vrijdag 08 maart 2002 09:18 schreef Esger het volgende:
Maar nog iets, als je op een freq. zit waar het niet "te druk" is, ben je snel de lul?
Mwah, het hangt er gewoon vanaf. Volgens mij scheelt het enorm als je je spullen goed hebt afgeregeld én niet al te veel Watts gebruikt. Wij hebben op die manier een jaar lang kunnen draaien (elk weekend 3x!!!) zonder opgepakt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 08 maart 2002 09:18 schreef Esger het volgende:

[..]

Je weet wel wat ik bedoel >:)

En wat onze bedoeling is, als het er eens van komt, is om in het weekend een paar uurtjes hiphop te draaien, met cd-speler, pjoeter (BPM/TRAKTOR), vinyl, etc.

Voor een groot deel is het ook gewoon mazzel hebben, en ik denk dat je ook moet proberen om niet commercieel bezig te zijn, dus niet allerlei bedrijfsnamen noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 13:51

Gutteguttegut

CEO of TFD

Op donderdag 07 maart 2002 23:48 schreef Arjan A het volgende:

[..]

Dit word ook in Nederland gedaan :)
In A'dam een straalzender hebben en in de polder uitzenden.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Laatst online: 17:02
Op dinsdag 05 maart 2002 18:33 schreef dB_A_ het volgende:
Probeer eens OtsJuke. Dat gebruiken we voor onze zender, en moet zeggen dat het goed bevalt.
Het programma mixt dus de liedjes, laat de jingles er door heen komen na een x aantal liedjes, en nog een scala aan mogelijkheden. Een demo is te downloaden op www.otsjuke.com

Een andere leuke site is www.etherpiraten.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op vrijdag 08 maart 2002 10:47 schreef Gutteguttegut het volgende:

[..]

Dit word ook in Nederland gedaan :)
In A'dam een straalzender hebben en in de polder uitzenden.
Dat stukje van Arjan_A had ik ook gezien op VeryDisco.

Zenders in regenpijpen verwerken enzo, beton erover. Lijkt me een toffe bezigheid, des nachts eropuit om je zender te verstoppen :). Maar met wat voor boete's moet je rekening houden? Watons doel is is gewoon een beetje muziek uitzenden op een vrije zat. avond, beetje hiphop mixen en meer eigenliujk niet, zonder teveel gelul (al dan niet met echo ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn
  • Laatst online: 17:02
Op vrijdag 08 maart 2002 11:12 schreef Esger het volgende:
Maar met wat voor boete's moet je rekening houden? Watons doel is is gewoon een beetje muziek uitzenden op een vrije zat. avond, beetje hiphop mixen en meer eigenliujk niet, zonder teveel gelul (al dan niet met echo ;))
De eerste keer kan je in elk geval rekenen op Fl. 500,- (reken maar om in euro's :) )
En natuurlijk wordt je zender in beslag genomen. Als je wat geluk hebt, dan mag je de rest van de apparatuur houden, maar in principe mogen ze ALLES wat aan de zender is gekoppeld meenemen. Dus ook je geliefde computer.

Wordt je voor de 2 keer gepakt, dan kreeg je vroeger een verhoging naar FL. 1000,- of 1500,-. Nu bekijken ze je zaak, en leggen je ze eventueel een dwangsom op die begint bij FL 5000,- bij een aangetoonde overtreding en kan oplopen tot, ik dacht een miljoen.

Maar zover laat je het natuurlijk niet komen. Als je 1 keer bent gepakt, dan ga je gewoon verder op een andere locatie, en laat je het proces verbaal op een andere schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 18:14
Ahum, ik heb toch toch andere prijsen meegemaakt!
Zijn die bedragen van jou niet wat ouderwets?

1 keer: 2000 gulden ja!

edit:

De Bloemfontuin in Kollum (Frl.) is al meerdere malen opgepakt
(niet meer te tellen zovaak :D )

En deze ging altijd vrolijk weer verder, een kale kip kun je niet plukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dBA

dBA

Op vrijdag 08 maart 2002 11:05 schreef martijnn het volgende:

[..]

Probeer eens OtsJuke. Dat gebruiken we voor onze zender, en moet zeggen dat het goed bevalt.
Het programma mixt dus de liedjes, laat de jingles er door heen komen na een x aantal liedjes, en nog een scala aan mogelijkheden. Een demo is te downloaden op www.otsjuke.com

Een andere leuke site is www.etherpiraten.com
Ja, die kende ik al. Best een leuk programma, maar ja, het haalt het gewoon niet bij het gebruiksgemak van Cue&Start. Dat is zelf ontworpen naar eigen wensen, dus dat werkt gewoon beter. Wat wel handig was aan Otsjuke is die platen. Daar kun je lekker handig een cuepunt mee opzoeken en leuke effectjes mee maken als je even oefent.
Op vrijdag 08 maart 2002 11:39 schreef martijnn het volgende:
De eerste keer kan je in elk geval rekenen op Fl. 500,- (reken maar om in euro's :) )
En natuurlijk wordt je zender in beslag genomen. Als je wat geluk hebt, dan mag je de rest van de apparatuur houden, maar in principe mogen ze ALLES wat aan de zender is gekoppeld meenemen. Dus ook je geliefde computer.

Wordt je voor de 2 keer gepakt, dan kreeg je vroeger een verhoging naar FL. 1000,- of 1500,-. Nu bekijken ze je zaak, en leggen je ze eventueel een dwangsom op die begint bij FL 5000,- bij een aangetoonde overtreding en kan oplopen tot, ik dacht een miljoen.
Ik ken toch wel andere bedragen als het gaat om boetes, maar ook de opsporingsambtenaren houden zich niet helemaal aan een vast protocol. De ene keer gooieen ze alleen een acceptgiro door de bus, de andere keer komen ze bij je binnen en nemen ze wat mee. Ik zou er dus niet op gokken dat je alleen een geldboete krijgt.
Op vrijdag 08 maart 2002 13:08 schreef Westereinder het volgende:
De Bloemfontuin in Kollum (Frl.) is al meerdere malen opgepakt
(niet meer te tellen zovaak :D )

En deze ging altijd vrolijk weer verder, een kale kip kun je niet plukken :P
Grrrrr... ja, ik ken deze gast ook uit de ether inderdaad. In de eerste 3 maanden van 2001 13!!!! keer opgepakt. Vervolgens haalt ie weer ergens een andere zender en gaat weer verder. Die gast is echt zo onnozel als de pest, heeft niks afgeregeld en stoort dus iedereen in dat dorp. Dit zijn dus de echte piraten en ik heb er ook totaal geen moeite mee dat hij zo vaak wordt opgepakt. Trouwens, ik vind het ook niet echt van sportiviteit getuigen als je je honden op de opsporingsambtenaar loslaat (dit had ik gehoord, weet niet of het waar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is in sommige gevallen zelfs al zo, dat ze je gewoon uitpeilen en dan een brief sturen waarin staat dat de gemeente komt kijken of je mast naar beneden is gehaald. Is inderdaad heel verschillend, maar de eerste keer al meer als 1000 piek betalen is grote onzin volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50422

Op vrijdag 08 maart 2002 08:30 schreef pcvanvliet het volgende:

[..]

Ik denk dat de afstemming meer komt door een El Cheapo radio dan door de afstemming van de Zendpiraat. Die maten van me proberen om zoveel mogelijk op 97.15 FM te draaien en daar zit hiero geen enkele andere zender bij in de buurt. Vond trouwens Hemmelbed polka een goeie plaat :)
Nee, okay... de Hemelbed polka viel nog wel mee... maar ik kon verder niet zoveel verzinnen.. want ik ben daar niet echt in thuis... OH ja.. ik weet er weer 1 DE HAAN IS DOOD ! Ook weer zo'n nummer wat niks toevoegd..
SNAPPIE ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat is nou juist de kracht van iets verschikkelijk simpels. Hoe simpeler de plaat, hoe mooier. Er zijn trouwens ook een heleboel piratenplaten met mooie teksten hoor, bijvoorbeeld heel veel nummers van Lucas Hulshof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50671

RDS heeft niks met het wel of niet sneller uitpeilen van een zender te maken.
DE DT(divisie Telecom , de voormalige RDR www.rdr.nl )heeft een landelijk meetnet,dit meetnet bestaat uit naar ik meen 10 controlepunten .
Deze controlepunten staan via een lan in verbinding met een controlekamer waar het Nederlandse spectrum in de gaten word gehouden
Dit systeen kan al een redelijk plaatsbepaling bewerkstelligen zodat de beambte in het veld niet meer zo veel peilwerk te doen heeft.
Er is trouwens een nieuwe wet van kracht ,hoe deze precies luidt weet ik niet maar dat zal vast wel te vinden zijn op de site van de RDR CQ DT.
Inderdaad is het aanstralen van een zender de meest uitgekiende manier om uit handen van de DT te blijven ,zorg er dan wel voor dat de fequentie waarom je aanstraalt boven de 10 GHZ is omdat de DT deze frequenties niet kan peilen.
Als ontvanger kan je dan een oude analoge sateliet ontvanger gebruiken,daar moeten dan uiteraard wel wat veranderingen aan aangebracht worden.
Op deze manier is het mogelijk je zender op afstand aan en uit te schakelen !!
Eens in het jaar laat de DT een speciaal daarvoor uiutgeruste wagen uit Duitsland komen om op deze hoge frequenties te pleilen .
Ook een leuk proggie om je zender mee te automatiseren is Raduga van wolosoft www.wolosoft.com .
Onder de F toetsen kunnen jingles geplaatst worden die meteen spelen zodra je ze aanraakt.
Ook is het mogelijk om jingles in te lassen op bepaalde tijdstippen,zelfs het opengooien van je line in om bijvoorbeeld op het hele uur het nieuws van een andere zender door te prikken is mogelijk.
Wat ook zeer handig is is de mogelijkheid om DX audioplugins te gebruiken zoals multibandlimiters,bass exiters en EQ's

Voor meer zeer bruikbare informatie verwijs ik jullie graag naar de volgende site

http://members.tripod.com/rdr_informatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks, dat programma is geweldig.
Pagina: 1