Aard brom in mp3 hoe er uit filteren.

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24042

Topicstarter
Ik heb dus een aantal mp3's met die vervelende brom er in.
Heeft iemand een idee met welk programma ik dus die brom er uit kan filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37358

met software als CoolEdit zijn er wel mogelijkheden om zoiets er aardig uit te krijgen (lukt niet altijd perfect natuurlijk), maar daarvoor zul je ze eerst moeten converteren naar wav. dan kun je ze in CoolEdit gewoon openen (en moet je er daarna dus weer een mp3 van maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-05 01:10

Jag

Je kan het er nooit uitkrijgen. Met een notch filter op 50Hz ben je er niet namelijk, het is veel meer. Je kan wel 50Hz, en alle harminischen eruit EQ'en, maar dan hou je nauwlijks muziek meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47213

SoundForce
kan je hem er goed uithalen
(niet helemaal natuurlijk)
mgoed gaat wel relext
moet er wel een beetje ervaring mee hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op dinsdag 05 maart 2002 00:07 schreef Jag het volgende:
Je kan het er nooit uitkrijgen. Met een notch filter op 50Hz ben je er niet namelijk, het is veel meer. Je kan wel 50Hz, en alle harminischen eruit EQ'en, maar dan hou je nauwlijks muziek meer over.
Met een notch filter op 50 (of 60, als de bron Amerikaans was (inc. brom) :)) kom je best een aardig eind. Perfectie bereik je niet, maar goed. De beste optie lijkt me een notch filter. Of ff opnieuw mp3'en. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Wat ik vaak gebruik met Cool Edit is het Noise reduction filter.

Transform --> Noise reduction --> Noise reduction.

Selecteer een stukje uit de track waar puur en alleen die brom in zit. Klik het Noise filter open en kies 'get profile from selection'. Dan druk je op Close. De settings worden opgeslagen in het filter. Vervolgens selecteer je de hele track en open je weer het Noise filter (of ram ff op F2). Nu kies je meteen voor 'Ok'. De track wordt nu ontdaan van het 'vieze' gedeelte.

Voor mij werkt dit voor 95% van de gevallen. Ik haal er bv ook de ruis van een LP van mijn ouders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

is het niet gewoon een kwestie van het britate van de mp3 :? als het britate te laag is dan krijg je dat soort gedoe. eruitfilteren zal wel mogelijk zijn, maar echt goed zal het niet lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Nu online
En al s het nou de bitrate zou zijn, wat zou je er DAN aan kunnen doen? Filteren of opnieuw downloaden.

Bitrate omhoog gooien gaat niet helpen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 09:34
Als het aan de bitrate ligt helpt alleen opnieuw downloaden of opnieuw rippen (ik neem aan dat je van al je mp3's ook de cd's hebt ? ) omzetten naar hogere bitrate heeft idd geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 29-05 01:10

Jag

Op dinsdag 05 maart 2002 10:37 schreef AtomicShockwave het volgende:
is het niet gewoon een kwestie van het britate van de mp3 :? als het britate te laag is dan krijg je dat soort gedoe. eruitfilteren zal wel mogelijk zijn, maar echt goed zal het niet lukken
Bitrate heeft er niks mee te maken. Er zat gewoon een ground loop brom in het signaal dat opgenomen is, en dat zit dan ook nog in de mp3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24042

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 10:20 schreef DJTimo het volgende:
Wat ik vaak gebruik met Cool Edit is het Noise reduction filter.

Transform --> Noise reduction --> Noise reduction.

Selecteer een stukje uit de track waar puur en alleen die brom in zit. Klik het Noise filter open en kies 'get profile from selection'. Dan druk je op Close. De settings worden opgeslagen in het filter. Vervolgens selecteer je de hele track en open je weer het Noise filter (of ram ff op F2). Nu kies je meteen voor 'Ok'. De track wordt nu ontdaan van het 'vieze' gedeelte.

Voor mij werkt dit voor 95% van de gevallen. Ik haal er bv ook de ruis van een LP van mijn ouders uit.
Kijk ik wist dat dit kon maar ik wist niet meer met welk programma en hoe. Het opnieuw rippen is mij iets te veel werk want het zit in ongeveer 12 uur muziek wat van LP in opgenomen. Dus eerst dit cooledit geintje ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Nu online
Op dinsdag 05 maart 2002 21:23 schreef Mr_duron700 het volgende:

[..]

Kijk ik wist dat dit kon maar ik wist niet meer met welk programma en hoe. Het opnieuw rippen is mij iets te veel werk want het zit in ongeveer 12 uur muziek wat van LP in opgenomen. Dus eerst dit cooledit geintje ff proberen.
Het kost wel een berg CPU kracht als je 12 uur wil gaan schoonmaken. Dus als er echt een aarde brom doorheen zit, zou je misschien beter kunnen overwegen om die brom uit de pick-up/draaitafel te halen. Dat is namelijk wel te doen volgens mij en je hoeft dan minder te filteren. Hoe minder je hoeft te filteren hoe beter het resultaat immers.

Maar probeer dit eerst ff met een nummertje en als het mooi (genoeg) wordt laat je het lekker zo. succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39376

Sluit de GND van de pickup aan op je binnenste van de computerkast ofzo. Brom weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37358

Met CoolEdit kun je dit soort dingen (voor veel files) laten automatiseren, dus wat dat betreft hoeft het niet echt vervelend te zijn. Maar opnieuw opnemen zonder brom gaat in elk geval mooiere resultaten opleveren....
Pagina: 1