Abit "repareert" mobo en nu onderdelen kwijt?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 15:50

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
* jwbagger foto's staan nu ergens op pagina 2 van dit topic, bij 25 posts per pagina

Nou... hier komt een lekker verhaal. Ik ben op dit moment behoorlijk laaiend en echt boos, maar hopelijk komen er niet (teveel) flames in dit verhaaltje voor. Want wat ze me nu dus maken bij Abit:

hieronder volgt dus een behoorlijk lang, maar redelijk compleet verhaal:

Specs: het hele verhaal gaat dus over een moederbord van Abit, de KA-7. Hierop zat een slot-A athlon 700 al braaf anderhalf jaar zijn diensten te verlenen.

Voorloper van de storing: ongeveer anderhalf jaar na aanschaf dus, begonnen de problemen met de computer. Bij het aanzetten van de voeding bleef soms (en mettertijd steeds vaker) de computer gewoon "uit". Drive spinde wel op, maar op het mobo was verder geen spoor van leven te bespeuren. Vaak hielp het gewoon door het aan-en-uit-zetten enkele keren te herhalen en dan deed de computer het gewoon weer.

De storing: de echte problemen kwamen enkele weken later, toen het opnieuw aan-en-uit-zetten niet meer hielp en de computer het duidelijk voor gezien hield. Tijd om hem open te schroeven dus.

Wat bleek? Zo'n 80 a 90% van de condensatoren op het moederboard bleken doorgelekt te zijn. Sja, logisch dat het geheel dan niet meer werkt. Terug naar de computerzaak waar we het systeem hebben gekocht dan maar. (TQC in Spijkenisse)

Onze computerzaak stuurde het moederboard vervolgens op naar zijn leverancier. Die vertelde vervolgens doodleuk dat hij die mobo's niet meer kon leveren en daarmee was de kous af. Mobo werd weer teruggestuurd en TQC deed er verder niks meer mee. "nee, dit moederbord is niets meer mee te doen. sorry..."

Dat laten we niet op ons zitten dus m'n pa (waarvan het mobo dus was) stuurt een mailtje naar Abit. Een vriendelijke man mailt hem terug dat het mobo met het opgegeven serienummer nog wel degelijk fabrieksgarantie heeft. (Waarom kan die computerzaak dat niet voor ons regelen dan :? ) We hoefden het moederboard alleen maar goed verpakt op te sturen met onze gegevens erbij, en alles zou binnen korte tijd in orde worden gemaakt. Het moederboard zou uiterlijk voor 1 maart weer gerepareerd naar ons teruggestuurd worden.

Kortom, we sturen het moederbord op. Uiteraard zonder alle poespas die er standaard in de doos bijzit, zoals IDEkabels en dergelijke. Dat zou alleen maar kwijt kunnen raken anders. Het enige onderdeel wat ik er nog op had gelaten waren de mounting geleiders voor de slot-A processor (om hem stabiel in het slot te houden). Dit aangezien ik hier geen noodzaak in zag en alleen maar vreesde dat ik iets aan het moederbord zou kunnen mollen als ik deze dingen eraf zou slopen.

Na lang wachten kregen we vrijdag een briefje van UPS in de brievenbus dat we die dag niet thuis waren op het moment dat ze het mobo wilden afleveren. De datum van terugsturen was dus door Abit keurig gehandhaafd, dat moet gezegd worden.

Vandaag de grote dag: UPS kwam een tweede keer langs om te proberen het pakje te bezorgen :) En m'n ma was thuis, dus die kon het pakje mooi ontvangen. Wat doet Abit dus, in tegenstelling tot wat ze zeiden wat wij moesten doen, ze pakken het mobo dus absoluut niet "degelijk" in enzo. Het wordt gewoon in de normale verpakking gedaan, eventjes een paar zakjes met lucht erbij, een adresstikker op de doos, een lading plakband om hem dicht te houden, en de nodige krassen viltstift om goed aan te geven dat we hier met professionals te maken hebben. Maargoed, tot zover de brakke verpakking. Laten we die eens opendoen.

De reparatie was op zich wel uitgevoerd. Maar ook niet meer dan dat. De condensators waren vervangen, maar daar bleef het bij. Al het vuil en de aanslag van de lekke condensators was nog gewoon aanwezig op het moederbord. Van den smerigen dus... Eventjes een verdere optische controle uitvoeren leverde gelijk het volgende echte probleem op: ergens tussen twee condensatoren bleek een smd-weerstandje (o.i.d.) met brute kracht bewogen te zijn van zijn contactpunten af. Of dit ervoor heeft gezorgd dat het moederbord niet meer functioneert heb ik nog niet getest.

En dat gejatte onderdeel dan? Dat staat toch ook in de topictitel? Jazeker, het enigste onderdeel dat ik mee had gestuurd (het stukje om de processor op z'n plaats te houden, zie ergens hierboven onder het kopje "kortom we sturen het mobo op"). Dat onderdeel (liever gezegd, die twee onderdelen) ontbraken gewoon op het moederbord! Weg, foetsie! Lekker is dat dan :( Kan ik m'n processor dus niet stabiel monteren op het moederbord. Bedankt Abit!

Conclusie: Ik ga zo nog proberen het geheel even aan te sluiten (en de proc dus voorzichtig beethouden) om te kijken of het mobo nog werkt. Maar tot nu toe ben ik iig niet echt tevreden over Abit. Mailtje naar hun wordt morgen door m'n pa de deur uit gedaan.

Foto's van "before" and "after" staan nu inmiddels ergens op pagina 2 van dit topic (bij 25 posts per pagina)

* jwbagger even wat teksten aangepast naar mijn mening zoals die is als ik niet boos ben. ;)

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ben je lekker mee dan :(

Verwijderd

Phoe he, toppie service :(

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik dacht trouwens dat je altijd zo hoog op had over TQC :? Valt toch weer tegen dan?

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
goeie service ja :(.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
had het er zelf dan ook afgehaald |:(
zat zeker in de weg ofzo :?
slordig dat niet alles gemaakt is

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Goh geef die kerel 2 van die k*tklemmetjes is ie ook weer blij. Kan me er iets bij voorstellen dat ze die gewoon vergeten zijn. Bij reparatie worden die klemmen er logisch ook afgehaald.

Dat het bord er niet uitziet door alle tjap die erop zit..... tja.... da's een moeilijker iets. Lullig dat wel.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 20:39 schreef jwbagger het volgende:
het hele verhaal gequote
LOL
Kun je niet beter een nieuw mobo kopen of zelf maken ?

• Toink
  • Niet online
Op maandag 04 maart 2002 20:52 schreef dune3002 het volgende:

[..]

LOL
Vind je dat leuk om een verhaal van 3 a4'tjes te quoten ofzo als je er dan 1 regeltje onder poot? Doe ff edit ofzo.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jammer.. Da's inderdaad zware pech, het plankje is kennelijk door een paar maandagochtend elektromonteurs onderhanden genomen ;( :(

Sterkte & success verder!
Op maandag 04 maart 2002 20:54 schreef Toink het volgende:
Vind je dat leuk om een verhaal van 3 a4'tjes te quoten ofzo als je er dan 1 regeltje onder poot? Doe ff edit ofzo.
Idd.. |:(

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:15

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Op maandag 04 maart 2002 20:52 schreef dune3002 het volgende:

[..]

LOL
Ik ben tegen nutteloos quoten ;)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18
Ik vind de term 'jatten' een beetje overdreven eerlijk gezegd. Volgens mij past 'vergeten' beter.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Op maandag 04 maart 2002 21:03 schreef We Are Borg het volgende:

[..]

Ik ben tegen nutteloos quoten ;)
Ik ook :Y)
Kwil die pics wel eens zien.
Ook k#t dat ze 'm zo hebben verpakt.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 20:45 schreef Razorfist het volgende:
Ik dacht trouwens dat je altijd zo hoog op had over TQC :? Valt toch weer tegen dan?
Idd, daar was ik eerst goed tevreden over. Maar sinds ze zijn uitgebreid, is de zaak groter geworden, maar de service veel onpersoonlijker (en dus naar mijn ervaring dus niet zo goed als voorheen) :(
Op maandag 04 maart 2002 20:52 schreef Toink het volgende:
Goh geef die kerel 2 van die k*tklemmetjes is ie ook weer blij. Kan me er iets bij voorstellen dat ze die gewoon vergeten zijn. Bij reparatie worden die klemmen er logisch ook afgehaald.
Ik ben heus niet blij met 2 k*tklemmetjes hoor... zit nog genoeg mankementen op. Heb alleen nog niet getest of het mobo nog wel werkt op deze manier. dat moet nog gebeuren.
Dat het bord er niet uitziet door alle tjap die erop zit..... tja.... da's een moeilijker iets. Lullig dat wel.
Niet alleen laten ze al het vuil er nog op zitten ook, er is een smd-onderdeel (weerstand/condensator or whatsoever) behoorlijk bruut afgestoten.

Ook zie ik aan de onderkant aanslag die zou kunnen duiden op waterschade :? terwijl ik nooit waterschade heb gehad. Wel ben ik er verder zeker van dat dit precies hetzelfde mobo is als wat ik heb opgestuurd. De beschadigingen van lekke condensators zitten exact op dezelfde plek.
Op maandag 04 maart 2002 21:11 schreef Abbadon het volgende:
Ik vind de term 'jatten' een beetje overdreven eerlijk gezegd. Volgens mij past 'vergeten' beter.
'vergeten' hoort ook niet te gebeuren bij een groot bedrijf als Abit. Ze kunnen makkelijk die klemmetjes in de doos leggen en daarin bewaren voor ze hem opsturen.

Verwijderd

tqc woont vlak bij mij
raar ik heb altijd goede materialen bij hun vandaan

maar goed ik kan ze ook persoonlijk

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:52
Mail Abit met het verhaal dat je die 2 dingen mist, lijkt me dat Abit een belang van 0,0 heeft bij je CPU steuntjes dus die zullen wel "vergeten" zijn.
Dat het mobo nog vies is is wel minder natuurlijk.

Flickr | Lego collectie

• superbikkel
  • Laatst online: 16-05 09:49
Abit maakt (o.a.) moederborden, en repareert ze als ze stuk zijn.

T'is geen schoonmaakbedrijf.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Vaak krijg je in dat soort gevallen toch gewoon een nieuwe mobo :? Zou zeggen dat ze aan uurloon voor het reparen ook veel kwijt zijn..

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Kapotte condensatoren op Abit mobo's is overigens een (bij mij) heel bekend probleem... Kan zo nog 4 gevallen noemen uit mijn omgeving...

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• superbikkel
  • Laatst online: 16-05 09:49
Op maandag 04 maart 2002 21:37 schreef DenniZ-X het volgende:
Vaak krijg je in dat soort gevallen toch gewoon een nieuwe mobo :?
Na anderhalf jaar??????

Hey, de mijne is ook stuk, doe ff een nieuwe.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Van dit soort dingen leer je ,geen abit meer kopen dus.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Staat ook een (zeer goed) topic van een tweaker die het erg netjes zelf heeft gerepareerd, met mooie foto's erbij.

[topic=402524/1/25]

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op maandag 04 maart 2002 21:45 schreef DenniZ-X het volgende:
Staat ook een (zeer goed) topic van een tweaker die het erg netjes zelf heeft gerepareerd, met mooie foto's erbij.

[topic=402524/1/25]
Ja, maar garantie is garantie. Daar moet je niet zelf een hoop moeite en risico voor hoeven lopen, toch ?

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Jonez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

Valt mij erg tegen van abit.
Dacht dat het een profesioneel bedrijf was die een goede service verleende(teminste zo komen ze op mij over)
Denk dat als je abit belt en het uitlegt dat het wel weer goed komt.
Bij abit kunnen tenslotte ook ramdebielen werken die ff hun dag niet hebben :)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op maandag 04 maart 2002 21:49 schreef Jonez het volgende:
Valt mij erg tegen van abit.
Dacht dat het een profesioneel bedrijf was die een goede service verleende(teminste zo komen ze op mij over)
Denk dat als je abit belt en het uitlegt dat het wel weer goed komt.
Bij abit kunnen tenslotte ook ramdebielen werken die ff hun dag niet hebben :)
Ik vind het wel vreemd , je betaalt bergen geld voor zo'n mobo van abit en dan verw8 je ook wel zeer goede kwaliteitscomponenten en service.

• Jonez
  • Laatst online: 23-02 12:15

Jonez

2+2=5

Op maandag 04 maart 2002 22:00 schreef Bartjuh het volgende:

[..]

Ik vind het wel vreemd , je betaalt bergen geld voor zo'n mobo van abit en dan verw8 je ook wel zeer goede kwaliteitscomponenten en service.
op dit moment is er een tekort aan mensen in de techniek, dat merk ik ook bij het bedrijf waar ik werk.
Daarom werken er soms mensen (uitzendkrachten) die niet weten wat ze doen of er geen zin in hebben.
Het kan natuurlijk zo zijn dat er bij abit op dit moment zo'n figuur werkt (daarmee wil ik niet zeggen dat ze daarom slechte service mogen verlenen).

Als ik de topicstarter was zo ik abit bellen en de handel weer terugsturen.

• Dreamstar
  • Laatst online: 11-03 10:34
Het is ergens best logisch dat die klem voor je cpu er niet bij zit.
Is bij bijvoorbeeld HP ook zo : die zeggen ook dat je alleen het apparaat moet sturen, dus zonder voeding, cartridge of papier oid. Je krijgt het namelijk 99 van de 100 keer niet terug.

• P5ycho
  • Laatst online: 22:19
Natuurlijk is dit geen mooie afhandeling, maar vergeet niet dat dit 1 voorval is van de tientallen die Abit elke dag krijgt... misschien hebben ze 1 klojo onder de soldeerboutmedewerkers en heb jij net pech gehad. mail ze even met foto's als bewijsmateriaal (heb je die toevallig ook genomen voor het voorval?), als ze deze kwestie niet op willen lossen dan zou ik daarna pas echt gaan oordelen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Ibidem
  • Laatst online: 30-04 16:28
Op maandag 04 maart 2002 21:35 schreef superbikkel het volgende:
Abit maakt (o.a.) moederborden, en repareert ze als ze stuk zijn.

T'is geen schoonmaakbedrijf.
beetje een reactie van nix, zoals Rick het zegt garantie is toch echt garantie daar kan je niet onderuit. Zo verliest Abit zeker weer een paar klanten.

..::System Specs::..

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Hier eventjes de foto's die ik had beloofd (en waar ook al eventjes naar gevraagd werd in het topic).

Ik heb dus vantevoren al foto's genomen, voordat ik het moederbord had opgestuurd. Net alsof ik gewoon aanvoelde dat er iets mis zou gaan :?

Je kan op de foto's klikken voor een grotere versie met meer detail!

Foto van bovenaf:
before:
Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo1A_.JPG

after: (let op de missing parts bij processording)
Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo1B_.JPG

Foto van condensatorgroep bij geheugenbank:
before:
Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo2A_.JPG

after: (vuil is dus niet weggehaald)
Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo2B_.JPG

Foto van een andere condensator bij geheugen:
before:
Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo3A_.JPG

after: (ook hier geen aanslag verwijderd etcetera)
Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo3B_.JPG

Foto van groep condensators bij processor:
before:
Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo4A_.JPG

after: (ook geen aanslag weggehaald. Note the missing part!)
Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo4B_.JPG

Er komen zo waarschijnlijk nog wel meer foto's ;) maar dit is alvast wel ruim voldoende voor een goeie indruk van Abit's vakwerk lijkt me :)

• Aikon
  • Niet online
vuil is niet boeiend op een mobo, als het mooi moest zijn deden ze wel een tapijtje over de printbanen.
verder ben ik en wordt ik altijd erg goed geholpen in TQC,
'me soundblaster is verrt..'
-'oh, ja kan gebeuren. *zoek* hier een nieuwe'
zo makkelijk gaat het daar meestal... :)

en denk ook dat ze die dingetjes gewoon vergeten zijn, kan gebeuren, zeker in zo'n groot bedrijf...

trouwens, er zaten 2200u dingen en nu 1500u, das wel raar...

• budi
  • Laatst online: 22:01
Ik ben na het lezen van het verhaal trouwens toch wel benieuwd of het moederbord nu werkt of niet :)

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Mja, misschien dat ze bij een andere board rivisie 1500u condensatoren gebruiken?

Verder idd lullig dat ze die klemmen vergeten zijn. Maarja, schoonmaken, voor het functioneren van het board zelf zal het weinig invloed hebben denk ik, bovendien, zoals al gemeld, Abit is geen schoonmaak bedrijf.

Trouwens, als die klemmen er niet meer op zaten, dan kan dit ook heel geod betekenen dat het board niet getest is voor hij terug gestuurd werd.....

Verwijderd

Valt me op dat de laatste 2 foto's de nieuwe condensatoren een andere waarde hebben, 1500 ipv 2200. Of maakt dat niks uit ?

/edit die grote links dus

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 23:00 schreef Aikon het volgende:
vuil is niet boeiend op een mobo, als het mooi moest zijn deden ze wel een tapijtje over de printbanen.
verder ben ik en wordt ik altijd erg goed geholpen in TQC,
'me soundblaster is verrt..'
-'oh, ja kan gebeuren. *zoek* hier een nieuwe'
zo makkelijk gaat het daar meestal... :)
Inderdaad, zo ging het bij mij ook met TQC toen ik een doorgefikt stukje geheugen had. Maar dat zijn dingen die hij op voorraad heeft. En dit was gebeurd toen hij nog z'n kleine zaakie had. Nu is het veel groter geworden. En als hij eenmaal iets niet op voorraad heeft, kan het lastig, heel lastig worden. :(
en denk ook dat ze die dingetjes gewoon vergeten zijn, kan gebeuren, zeker in zo'n groot bedrijf...
Ja, ok, dat kan gebeuren, maar dat hoort niet zeker niet in zo'n groot bedrijf...
trouwens, er zaten 2200u dingen en nu 1500u, das wel raar...
nou je 't zegt :?

hmmm.... vaagheid....
Op maandag 04 maart 2002 23:22 schreef budi het volgende:
Ik ben na het lezen van het verhaal trouwens toch wel benieuwd of het moederbord nu werkt of niet :)
Ik ook. Meer dan benieuwd eigenlijk wel zelfs ;) :P
Maar gezien de tijd nu, denk ik dat het beter is als ik dat morgenmiddag maar ga testen :) I'll keep you updated :)
Op maandag 04 maart 2002 23:24 schreef ThunderBert het volgende:
Mja, misschien dat ze bij een andere board rivisie 1500u condensatoren gebruiken?
Hopelijk werken die dan hier ook op, en niet dat het ook nog in andere onderdelen zou horen te verschillen...
Verder idd lullig dat ze die klemmen vergeten zijn. Maarja, schoonmaken, voor het functioneren van het board zelf zal het weinig invloed hebben denk ik, bovendien, zoals al gemeld, Abit is geen schoonmaak bedrijf.
Of schoonmaken zou helpen voor het functioneren van het board weet ik niet, maar nu kan ik niet zien hoe het is gesteld met koperbanen onder deze aantasting. Zijn deze nog wel in orde? Wordt data niet belemmerd door te grote aantasting?? Dat soort vragen blijft nu onbeantwoord...
Trouwens, als die klemmen er niet meer op zaten, dan kan dit ook heel geod betekenen dat het board niet getest is voor hij terug gestuurd werd.....
Sja... nu maar hopen dat ik morgen met positieve testresultaten mag komen :)

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Hier nog even gauw, voordat ik ga slapen, nog een foto waarop te zien is dat een SMD onderdeel volgens mij best wel naar z'n grootje is geholpen.

Ik heb het vlakje wat lichtere brightness gegeven om het wat duidelijker te maken op deze manier.
Het linker vlakje is dus een goed onderdeel, en 't rechtervlakje vertrouw ik "niet helemaal" :P

Afbeeldingslocatie: http://www.ch.tudelft.nl/~baggerman/mobo/mobo5_.jpg

• budi
  • Laatst online: 22:01
Ik heb ook wel eens een SMD-tje heel lomp van Slot A Amd Athon geragd bij het openmaken van de cartridge en die werkt ook nog steeds prima, dus misschien dat het allemaal wel mee valt.

Ik vind het aan de ene kant wel raar dat ze het spul niet verwijderd hebben, maar aan de andere kant kan het ook zijn dat ze bang waren de boel eronder te slopen als ze het zouden proberen? Het lijkt me dat het nogal plakt dat spul, dus misschien neem je ook de baantjes eronder mee als je het eraf probeert te halen?

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Postman
  • Laatst online: 15-08 20:11
Als ik die foto's zie dan merk ik dat ze wel erg veel condensators vervangen hebben. Ik denk dat je een heel nieuw mobo hebt gekregen (check revisie nummer oid) en daarom je slot 1 vast-hou-ding kwijt bent.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 23:47 schreef FlamerX het volgende:
Als ik die foto's zie dan merk ik dat ze wel erg veel condensators vervangen hebben. Ik denk dat je een heel nieuw mobo hebt gekregen (check revisie nummer oid) en daarom je slot 1 vast-hou-ding kwijt bent.
dat is pertinent niet het geval. Check alle precieze beschadigingen (lekken) op het moederbord maar. Die kloppen echt exact op de before/after foto's met elkaar. Van een nieuw mobo is dus echt geen sprake.

• Sine
  • Laatst online: 21:25
Op maandag 04 maart 2002 23:47 schreef FlamerX het volgende:
Bijna

Hij zal wel een ander mobo gekregen hebben

net als seagate dat doet

je levert je hd en en je krijgt een andere gerepareerde terug

Repareren doe je zo.

• Postman
  • Laatst online: 15-08 20:11
Op maandag 04 maart 2002 23:54 schreef jwbagger het volgende:

[..]

dat is pertinent niet het geval. Check alle precieze beschadigingen (lekken) op het moederbord maar. Die kloppen echt exact op de before/after foto's met elkaar. Van een nieuw mobo is dus echt geen sprake.
Bevalle als die beschadigingen op alle mobo's van die batch (en misschien zelfs andere) zitten.
Ik denk dat het duurder is om die condensators te verwisselen ipv een nieuw mobo te sturen.

Verwijderd

Een dealer hier zweerde ook bij Abit,vanaf de eerste dag ellende!!
Na 2mnd zeuren en bellen kreeg ik een asus bordje,en een grote bek!!
Nu verkoopt ie geen Abit meer omdat het niet stabiel is"".
Voor mij geen Abit meer.
En F-tech is en blijft een k**tzaak.
Vooral die Eef die er werkt.
Heeft nog nooit van consumenten rechten gehoord de eikel.

• Xhale
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 19:11
Ikzelf repareer ook mainboards, maar dan voor FIC. De weerstand die van de plaats is komt waarschijnlijk gewoon door het tinbad. Voor degene die het niet kennen, je hebt een bakje gesmolten tin, je legt het mainboard erop en je kan zo de elcos vervangen die gelekt hebben. Hierdoor smelt ook het tin van de kleine condensators( nee, het zijn geen weerstandjes) en als je ze dus aanraakt met je elcos kan je ze de dus van de plaats krijgen. Hier komt dus geen geweld aan de pas. Natuurlijk moet er wel gekeken zijn of het nog goed contact maakt, wat voor mij moeilijk te zien is. Maar het blijft niet netjes. Ook zou het mainboard wel wat beter schoongemaakt moeten worden, maar het kan zo zijn dat het zwaar aangekoekt is en dat de monteur het heeft laten zitten, want het heeft verder geen effect op de werking ervan.

De andere type elcos zijn waarschijnlijk gewoon vervangen naar de nieuwste revisie voor je board. En het komt dus af en toe voor dat hierbij merk, voltage en waarde veranderen. Niets waar jij drukt om hoeft te maken.

Dat je de cpu holders niet terug hebt gekregen is ook niet echt lekker, maar met een mailtjes krijg je die wel opgestuurd, of misschien of de winkel ze nog wel liggen. Dit wil ook niet zeggen dat je board niet getest is, want ze worden zonder holders getest, omdat het weinig zin heeft om telkens je cpu vast te zetten, want hij word niet ingebouwd en ligt gewoon op een tafel.

Make a program idiotproof and someone will make a better idiot

Verwijderd

hehehe, Ik vin het ronduit slecht dat je mainboard niet schoongemaakt is. Ik heb een aantal maanden bij ASUS gewerkt als repair engineer en als ik dit soort werk afleverde dan kreeg ik toch wel behoorlijk op mijn donder van een 1 of andere geflipte taiwanees. Als ik jou was zou ik het zelf nog maar schoonmaken want die zuren die uit de Elco's zijn gekomen tasten wel de coating van het board aan...
Wat betreft de CPU klemmetjes: Er zijn zowiezo wel meer mensen die dit zelfde probleem hebben gehad... Sommige mainboards hebben ze wel als je ze uit de kist pakt, anderen niet. Bij de boards die ze wel hebben verwider je ze eerst, je repareert de zaak en dan vergeet je vervolgens ze erop te zetten... Het is niet netjes maar het is niet anders. Maar volgensmij zijn die dingen wel in de algemene handel te krijgen

Verwijderd

Ej maar doet ie ut nou of neit?

Verwijderd

Oh, ik heb hier nog wel van die klemmetjes liggen hoor, denk ik :)

Maar heb je hem al getest? Vind het wel slecht dat ze het niet schoongemaakt hebben, maar er zal vast wel een rede voor zijn. Verder komt het wel vaker voor dat die elco's van Abit mobo's lekken. Het zal waarschijnlijk niet zoveel uitmaken dat ze een andere waarde hebben...

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Ik heb nog niet getest of het moederbord werkt. Op dit moment zit ik op de TU dus kan ik er niet veel aan knutselen ;) Ik ben waarschijnlijk vanmiddag redelijk vroeg thuis, dus zal dan gelijk gaan kijken of ik het mobo leven in kan blazen :)
Als ik jou was zou ik het zelf nog maar schoonmaken want die zuren die uit de Elco's zijn gekomen tasten wel de coating van het board aan...
Ik denk niet dat ik zoiets zelf kan doen. Er zit ook nog genoeg aantasting onder de condensatoren. Dat is dus niet weg te halen zonder ze los te solderen, en om dat nou zelf te gaan doen....
Zou terugsturen naar Abit niet een betere optie zijn?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

wat ik dan denk: is het echt handig om nieuwe elcos erop te zetten? volgens mij is dat onwijs duur in verhouding met het opsturen van een oud bordje wat ze nog hebben liggen... tsja of dit type was op natuurlijk :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op maandag 04 maart 2002 21:21 schreef suijkerbuijk het volgende:
tqc woont vlak bij mij
raar ik heb altijd goede materialen bij hun vandaan

maar goed ik kan ze ook persoonlijk
Wow! 1 taalfout per zin, dat is knap! >:)

Verder over het verhaal: vind het eerlijk gezegd niet zo boeiend als de titel doet vermoeden. Vind het alleen raar dat ze geen nieuw bordje sturen. Zolang je echter garantie hebt kun je dat ding gewoon op en neer blijven sturen totdat het weer naar behoren werkt. Voor die CPU houders zou ik gewoon ff mailen, vergetn lijkt me meer van toepassing dan gejat.

de betaler vervuilt

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

He volgens mij is dit hetzelfde bordje als ik eerst ook had. Ding gaf geheugenfouten. Na 5 keer me ram te hebben vervangen bij MyCom kreeg ik nieuw bordje die nog gaarder was. Ook een KA7. Toen weer fouten en toen was ik het beu. Hoofdkantoor gebeld en hebben ze het kosteloos ingeruilt voor een A7V266 met XP1700+ cpu, en nieuwe voeding. :Y)

Maar jatten... tja wel lastig :S beetje lastig cpu bevestigen nu... nieuwe steuntjes kopen?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• sorted.bits
  • Laatst online: 21:16
Wat snap ik nu niet... je stuurt EIGEN onderdelen mee naar reparatie centre ? Dat is eerlijk gezegt ook niet echt zo slim. Verder, wat maakt het nu uit of hij nog vies is en al beginnen te zeuren voordat je het mainboard getest heb ?

Vind het een beetje raar eigenlijk. Kijk nou eerst maar of ie werkt en ga dan klagen (als het niet werkt).

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 15:11 schreef XTracer het volgende:
Wat snap ik nu niet... je stuurt EIGEN onderdelen mee naar reparatie centre ? Dat is eerlijk gezegt ook niet echt zo slim.
Het zijn gewoon onderdelen die bij het mobo in de doos geleverd zaten. De houders voor de cpu welteverstaan. En deze zaten zo goed vast dat ik had besloten ze maar te laten zitten in de vrees dat ik anders spullen zou slopen.
Verder, wat maakt het nu uit of hij nog vies is en al beginnen te zeuren voordat je het mainboard getest heb ?

Vind het een beetje raar eigenlijk. Kijk nou eerst maar of ie werkt en ga dan klagen (als het niet werkt).
Dit bericht post ik vanaf het moederboard waar het hele verhaal nu om draait. Zegt wel genoeg lijkt me :) Hij doet het (gelukkig) dus best wel.

Maar dat het mobo "vies" is zoals je zegt, dat is het niet helemaal... het is condensator-zuur, en dat is natuurlijk wat anders dan gewoon "viezigheid".

Hierboven zei ik dat het geheel weer werkt zoals het hoort, maar daar hoort nog wel een klein punt bij van problemen: een aantal keer mislukte het booten. Bij de melding van de bios dat hij de processor had gevonden, hing het systeem een aantal keer. Hopelijk wordt het dus geen gokkast of je de computer wel of niet aankrijgt. Voor deze hangers acht ik het verplaatste smd-component verantwoordelijk, maar het kan natuurlijk ook gewoon liggen aan de (op dit moment) nogal labiele opstelling waarbij ik geen enkele uitbreidingskaart heb vastgeschroefd.

Kortom: het moederbord lijkt het te doen. Ik denk dat het beste is om op dit moment:
• het mobo te houden en maar hopen dat de zuurvlekken geen verdere schade zullen veroorzaken in de toekomst.

en:

• Abit uiteraard wel op de hoogte stellen van deze gebreken (incl. vage smd-montage) en te vragen of ze de cpu-houder alsnog zouden kunnen opsturen.

Lijkt me zo toch wel allemaal in orde op deze manier? of zijn er andere suggesties?

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Kijken of ie fatsoenlijk werkt (stabiel dus). Flink testen dus op zware applicaties, laat maar een dagje of wat lopen. Als het ding niet werkt gewoon lekker terug ermee. Doet ie het wel dan kun je inderdaad ff briefje schrijven met je klacht.

de betaler vervuilt

• sorted.bits
  • Laatst online: 21:16
Op dinsdag 05 maart 2002 16:36 schreef jwbagger het volgende:

[..]

Het zijn gewoon onderdelen die bij het mobo in de doos geleverd zaten. De houders voor de cpu welteverstaan. En deze zaten zo goed vast dat ik had besloten ze maar te laten zitten in de vrees dat ik anders spullen zou slopen.
[..]

Dit bericht post ik vanaf het moederboard waar het hele verhaal nu om draait. Zegt wel genoeg lijkt me :) Hij doet het (gelukkig) dus best wel.

Maar dat het mobo "vies" is zoals je zegt, dat is het niet helemaal... het is condensator-zuur, en dat is natuurlijk wat anders dan gewoon "viezigheid".

Hierboven zei ik dat het geheel weer werkt zoals het hoort, maar daar hoort nog wel een klein punt bij van problemen: een aantal keer mislukte het booten. Bij de melding van de bios dat hij de processor had gevonden, hing het systeem een aantal keer. Hopelijk wordt het dus geen gokkast of je de computer wel of niet aankrijgt. Voor deze hangers acht ik het verplaatste smd-component verantwoordelijk, maar het kan natuurlijk ook gewoon liggen aan de (op dit moment) nogal labiele opstelling waarbij ik geen enkele uitbreidingskaart heb vastgeschroefd.

Kortom: het moederbord lijkt het te doen. Ik denk dat het beste is om op dit moment:
• het mobo te houden en maar hopen dat de zuurvlekken geen verdere schade zullen veroorzaken in de toekomst.

en:

• Abit uiteraard wel op de hoogte stellen van deze gebreken (incl. vage smd-montage) en te vragen of ze de cpu-houder alsnog zouden kunnen opsturen.

Lijkt me zo toch wel allemaal in orde op deze manier? of zijn er andere suggesties?
Ah ok, nee dan had ik je een beetje verkeerd begrepen ;) My fault. mmm ja, gewoon lekker laten draaien en je kan altijd effe klachtenbriefje schrijven ;)

Verwijderd

maar die TQC is toch niet zo'n slechte zaak???
toen mn videokaart kapot was kreeg ik gewoon een andere zonder gezeik ofzo.
denk dat het probleem bij je mobo fabrikant ligt

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
ik zou het echt niet pikken

wat zegt je pa? aangezien het zijn mobo is.

Ik had dat ECHT nooit gepikt! Ze jatten wel degelijk iets van je en zon moederbord koop je niet elke dag... Wat wil je doen? Hopen dat het niet kapot gaat? zul je zien dat het alsnog kapot gaat als je net 2 dagen voorbij je garantie termijn bent |:(

Ik zou hem terug sturen!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 05 maart 2002 21:29 schreef mark_m het volgende:
denk dat het probleem bij je mobo fabrikant ligt
De winkelier waarbij je het ding koopt is verantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie. Kan ie hoog of laag springen en met alle fabrikanten en on-site garantie ter wereld gaan gooien, verantwoordelijk blijft ie.

de betaler vervuilt

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:38
heb je ondertussen al wat bedacht of laat je nou echt naaien door abit?

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Goed, daar ben ik weer met wat nieuws:

m'n pa wilde eigenlijk het mobo niet nog een keer zo lang kwijt zijn (tja, ook wat voor te zeggen natuurlijk)

Nu kwam Abit ook als antwoord op zijn mailtje met iets van de volgende strekking:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
De aanslag kan waarschijnlijk geen kwaad. Dit zou eventueel
na verloop van tien jaar ofzo misschien kunnen opspelen.
Eventueel is het zelf schoon te maken door een doekje met
alcohol. Als later blijkt dat er tóch iets misgaat met het
moederbord, zei de man dat "we daar wel op een goede manier
uit zouden komen".
Voor de ontbrekende klemmen voor de CPU moest een andere
afdeling gemaild worden.

Gelijk een mailtje naar de andere afdeling gedaan, met weer het hele verhaal erbij. Hun reactie bedroeg één regel waarin verteld werd dat het vandaag nog de bus op is gegaan.

Klinkt toch best goed zo lijkt me. Alleen zie ik het zelf eerlijk gezegd niet zitten om met alcohol te klooien op dat moederbord. De aanslag zit per slot van rekening toch ook ónder de condensatoren :? hoe moet ik daarbij komen?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14
Op dinsdag 05 maart 2002 22:34 schreef Hennie-M het volgende:
Wat wil je doen? Hopen dat het niet kapot gaat? zul je zien dat het alsnog kapot gaat als je net 2 dagen voorbij je garantie termijn bent |:(
Wat wil je dan? Een nieuw mobo? Alsof die nooit kapot gaan?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat Abit toch behoorlijk werk heeft geleverd. Ja, ze hadden de meuk ook van je mainboard af kunnen halen en dat was wel zo netjes en professioneel geweest. Maar om daar nou zo'n stampij over te maken? Als ik dat zo zie hebben ze netjes alle condensatoren gewoon prima vervangen. Die klemmen zijn helemaal je eigen schuld :) Maar dat geeft niet, je hebt weer wat geleerd voor de volgende keer.. stuur alleen het broodnodige op.

Je hebt nog fabrieksgarantie maar je mainboard is wel uit productie dus een nieuw exemplaar hoef je niet te verwachten. Als mijn KT7 kapot gaat en ik stuur hem op dan verwacht ik ook echt geen nieuwe KT7 terug. Overigens denk ik zelf dat ik eerder een KT7A terug krijg dan een gefixde KT7 want tijd = geld. Wellicht hadden ze gewoon geen KA7 meer liggen?

Nou ja ik vind dat Abit wel betere service aflevert dan LiteOn. Die heb ik van voor naar achter gemailed (ik heb alle afdelingen in Europa, USA en Taiwan onderhand gehad) waarom mijn LiteOn 16/40/10 niet goed wilde werken op mijn PC's met Abit BH6 en KT7 mobo's en wat ik daaraan kon doen.. en nogaltijd geen behoorlijk antwoord gehad. :P (LiteOn is imiddels weg, vervangen door 24x Plextor .. weg probleem).

Maar wat betreft die mensen die gelijk roepen "Abit zuigt", "Onstabiel" etc etc - mammie en pappie hebben zeker een 'puter voor Kerst gekocht of niet? |:( |:( Heb hier een Abit KT7 en BH6 die al jaren perfect werk doen (met een TB900@1Ghz en voormalig C300A@450Mhz, nu P3/500 d'r op)... dus ff niet zo dom leuteren gaarne.

Anyway ff samenvatten. JA Abit had het mobo best wel ff schoon mogen maken. Maar ze hebben dat ding wel gefixed - ik neem aan dat ie werkt?. En die klemmetjes komen er ook op de post aan zo .. iedereen happy :) Ik zal het wel even gemist hebben in je post maar hoe lang was ie weg?

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 09:37

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Je zal binnen het jaar weer problemen met je moederbord gaan krijgen...

De kondensatoren die er nu op zitten hebben een werkspanning van slechts 6.3 volt.

Normaal monteer je kondensatoren die zeker een paar volt hogere werkspanning hebben als de spanning die erop komt te staan.

De elko`s zijn namelijk door overspanning gaan lekken.

Die "drab" is trouwens behoorlijk aggressief,je printbanen zullen binnen een paar maanden aangevreten zijn!

Je moet dit bord gewoon terugsturen en een andere eisen.

Ik weet waar ik het over heb,ik ben zelf elektronikamonteur.

Sukses...

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Koelkasten
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

wel heeeeeel erg vaag van dat pc bedrijf die hadden gewoon je een vervangend eventueel met wat euro's bijbetaling voor duurder maar wel stukken beter model moeten aanbieden dan natuurlijk wel de zooi compleet inleveren dus ook die ide kabel en die floppy kabel enz enz

Dan stuurt dat pc bedrijf dat mobo RMA en als ABit dan waagt om zo een bord helemaal smerig en ranzig verpakt terug te sturen naar het pc bedrijf dan wordt pakket bij de deur al geweigerd om rede slechte verpakking :)

Maar goed dat zijn de zaken zoals ze gaan waar ik werk en ik neem aan dat dat zo ook hoort te gaan bij andere pc bedrijven

maar conclusie is dus is moederbord niet oduer dan 1 jaar --> garantie winkel.. Al kan ik me wel weer voorstellen dat als je zo een doorgelekt smerig mobo onder ogen krijgt je al snel aan user abuse gaat denken :)

Sommige mensen....

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Op donderdag 07 maart 2002 19:45 schreef Koelkasten het volgende:
wel heeeeeel erg vaag van dat pc bedrijf die hadden gewoon je een vervangend eventueel met wat euro's bijbetaling voor duurder maar wel stukken beter model moeten aanbieden dan natuurlijk wel de zooi compleet inleveren dus ook die ide kabel en die floppy kabel enz enz

Dan stuurt dat pc bedrijf dat mobo RMA en als ABit dan waagt om zo een bord helemaal smerig en ranzig verpakt terug te sturen naar het pc bedrijf dan wordt pakket bij de deur al geweigerd om rede slechte verpakking :)

Maar goed dat zijn de zaken zoals ze gaan waar ik werk en ik neem aan dat dat zo ook hoort te gaan bij andere pc bedrijven

maar conclusie is dus is moederbord niet oduer dan 1 jaar --> garantie winkel.. Al kan ik me wel weer voorstellen dat als je zo een doorgelekt smerig mobo onder ogen krijgt je al snel aan user abuse gaat denken :)
:? :?
ik kan er echt geen touw aan vastknopen wat je bedoelt :? :?

ik heb bijv. gééén ide / floppy kabels opgestuurd hoor.... die hoef ik dus ook helemaal niet te krijgen want die had ik nog. alleen de proc. klem ontbrak.

en verder snap ik ook niet echt veel van je verhaal :? :? RMA sturen? Abit weigert verpakking :? :?

hmm.... please explain ;)

• Crazyhorse
  • Laatst online: 19-08 16:25
Abit reparaties! Heerlijk! :)

Ik heb al een keer een mobo van hun teruggehad met een rood draadje van zo'n 20cm aan de onderkant vast gesoldeerd en aan de bovenkant weer ergens vast gesoldeerd. :) Ik zal eens kijken of ik er nog ergens pics van heb.
Pagina: 1