Toon posts:

[stelling] reclame bepaalt referentiekader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hier pas geleden een discussie over met mijn vader. Ik was van mening dat reclame veel invloed op je heeft. Bijvoorbeeld als op de reclame alle mannen strakke truitjes en een wielrennersbroek aan zouden hebben zou iedereen dat normaal gaan vinden (wat je vaak ziet of doet vind je immers al snel normaal), maar nu ze dat niet hebben vind 'iedereen' het homo-achtig. Mijn vader was het hier niet mee eens en vond dat hij niet voor de massa hoefde te denken! :?

wat vinden jullie hier van, bepaalt reclame je referentiekader wel of niet, en waarom?

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Op maandag 04 maart 2002 20:10 schreef SICdude het volgende:
Ik had hier pas geleden een discussie over met mijn vader. Ik was van mening dat reclame veel invloed op je heeft. Bijvoorbeeld als op de reclame alle mannen strakke truitjes en een wielrennersbroek aan zouden hebben zou iedereen dat normaal gaan vinden (wat je vaak ziet of doet vind je immers al snel normaal), maar nu ze dat niet hebben vind 'iedereen' het homo-achtig. Mijn vader was het hier niet mee eens en vond dat hij niet voor de massa hoefde te denken! :?

wat vinden jullie hier van, bepaalt reclame je referentiekader wel of niet, en waarom?
dat klopt. De mode is afhankelijk van reclame en mensen volgen de mode. /me niet :P
ik heb me nooiit geinterreseerd voor mode en vraag me af wat mensen er luek aan vinden om 24789 in een dozijn te zijn?
Maar als de reclame helemaal ging verkondigen dat iedereen strakke kleren moet dragen zijn er zat mensen die dat gaan doen. zoder twijfel!

Verwijderd

Het is niet de reclame alleen die het referentie kader bepaald maar alle grafische media en dan natuurlijk vooral de tv. Omdat de meeste mensen niet goed in staat zijn om de dingen die ze veel zien te negeren is de tv bepalend voor de mode en denkbeelden. Helaas zijn de meesten zich niet goed bewust van de invloed van de tv en mensen blijven kudde dieren.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 04 maart 2002 20:26 schreef borganism het volgende:
Het is niet de reclame alleen die het referentie kader bepaald maar alle grafische media en dan natuurlijk vooral de tv. Omdat de meeste mensen niet goed in staat zijn om de dingen die ze veel zien te negeren is de tv bepalend voor de mode en denkbeelden. Helaas zijn de meesten zich niet goed bewust van de invloed van de tv en mensen blijven kudde dieren.
Precies, dat is het. De mens is een kuddedier, en doet dus van nature dat wat de rest van de groep ook doet...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Op maandag 04 maart 2002 20:32 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:

[..]

Precies, dat is het. De mens is een kuddedier, en doet dus van nature dat wat de rest van de groep ook doet...
maar dan moet er toch iemand mee beginnen? en als iedereen doet wat iedereen doet komt er nooit vernieuwing of moeizaam. samenleving is dus conservatief?

Verwijderd

Ik heb eens even nagedacht over het begrip 'mode'. Dit is niet iets wat eerst niet aanwezig is en van bovenaf wordt opgelegd, maar het is juist de constatering dat veel mensen er al mee bezig zijn het te dragen/doen/luisteren/etc.
Als 1 iemand een strak shirt draagt, is het nog geen mode, maar als iedereen het draagt, is het 'in de mode'.
Je kunt dus de oorzaak-gevolg relatie ook omdraaien. Mensen gaan niet iets dragen omdat het in de mode schijnt te zijn, maar omdat veel mensen iets dragen, wordt erover gezegd dat het in de mode is.

Verwijderd

Ik denk niet dat reclame het enige is wat je referentiekader bepaald, maar wel grotendeels.
Een goed voorbeeldje word gegeven in de film fight club
Dan zie je mensen naar een film kijken waar dan in de film rol een klein negatiefje van een coca cola flesje is tussen gezet, zodat je het in een kleine, niet merkbare flits voorbij laat komen. De mensen hebben daardoor dus niks door, maar ondertussen werkt het wel in op hun geweten, ofterwijl iedereen in de pauze lekker coca cola kopen, lekke reclame maken dus :)

Verwijderd

Het is wel grappig, het kan namelijk ook andersom. Reclame kan het beeld van mensen ook versterken. hmmmm, hoe moet ik het uitleggen......

owkee, voorbeeld.

de reclame van die saus voor kip, iets met "chicken today" ofzo heet het. Daar zie een negoroide vrouw die een kip gerecht klaarmaakt voor haar gezin. Als iedereen aan tafel zit blijkt ze wel 12 kinderen te hebben.

De meeste reclame spots waar een blank gezin in voorkomt, bestaat meestal uit maximaal 4 kinderen.

grappig eigenlijk.

Verwijderd

Ik denk dat reclame niet de grootste factor is, maar de vriendenkring/omgeving. Als je iedereen in jouw omgeving met (bijv.) een rode broek ziet lopen, dan ben je al gauw van plan ook een rode broek te gaan dragen. Veel mensen hebben deze neiging al snel. Dit zit gewoon in onza aard denk ik. Natuurlijk doet niet iedereen dit altijd, er moeten ook mensen zijn die ergens mee beginnen. Die zijn dan voor een bepaald ding (zoals de rode broek) minder "gevoelig" en volgen daar minder snel mee.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 21:29

Killjoy

Klingon lawn products

Opvallend genoeg heeft reclame op mij een negatieve invloed. Wanneer een bedrijf mij met hun reclame uiting irriteert, dan is dat voor mij een stimulans om geen producten van hen te kopen. Eén van die bedrijven is bijvoorbeeld Ben. Gruwelijk irritante reclame.

Doelgroepreclame is volgens mij het meest effectief. Als je een bepaalde doelgroep weet te beïnvloeden, dan ontstaat er volgens mij een zelfversterkend effect, aangezien personen binnen een groep de neiging hebben om hun gewoonten, kleedgedrag, enz. aan elkaar aan te passen. Dit speelt vooral onder jongeren.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 20:10 schreef SICdude het volgende:

Ik ben het er ook niet mee eens.. mensen kleden zich niet zoals in reclame's want ik zie nooit mensen in reclame's met mooie kleding die veel mensen dragen..
Noem me maar is 1 reclame waar dat wel zo is..
En over die 'home-achtige' broekjes.. ik durf te wedden dat als iedereen in reclame's dat zou dragen dat echt niet veel mensen het aan zouden trekken, echt.
Mensen kijken bij andere mensen wat ze aan hebben en of dat mooi is, niet van reclame.
Maar wel veel mensen kleden zich het zelfde als hun ster/idool (zangers etc)
Ik denk dat mensen het meeste invloed hebben op elkaar qua kleding.. dus dat als jij iemand ziet met een mooie broek dat je hem wilt. en als tweede pop sterren.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm. Oke, de discussie is prima zo, maar ik doelde niet zo zeer op de mode. Maar gewoon invloed van reclame op een persoon in het algemeen. De mode die ik daarbij aanhaalde was slechts als voorbeeld. Ik had ook als voorbeeld kunnen nemen: "als alle modellen kaal zouden zijn zouden veel meer mensen kaal mooi vinden, omdat ze dat gewend zijn".

Verwijderd

Ik denk dat mensen het meeste invloed hebben op elkaar qua kleding.. dus dat als jij iemand ziet met een mooie broek dat je hem wilt. en als tweede pop sterren.
Wie beinvloedt dan wie vraag ik mij af? Geen stel onafhankelijke en oorspronkelijke mensen vrees ik.
Het is een dynamisch geheel van: reclameuitingen(die weer op bestaande trends inspeelt), andere invloeden van media en de 'lopende' trends. Uiteindelijk wordt het modebeeld, maar ook (verontrustender!) vele vormen van gedrag en verschillende denkbeelden, bepaald door de mensen achter verschillende (grote) media, kortom door een relatief kleine en belangrijker: commercieel ingestelde mensen.

Verwijderd

Reclame werkt gewoon,
de meeste kan je wel droomen en je denkt toch van pff
dat koop ik tog niet
tot dat je in de supermarkt staat dan denk je van hee dat ken ik
en hop in het karetje...

als je bijvb een film zit te kijken in de bios
en je ziet ergens een mars ligen (onbewust)
dan ga je in de pauze een mars kopen
zonder dat je de link lecht van heej die zag ik daarnet in de film..
dus jah mode zal daar ook mee te maken hebben...

Verwijderd

Ik denk dat reclame wel deuren kan openen of iets kan triggeren. Maar het is ook zo dat reclamemakers ook naar de maatschappij/doelgroep kijkt of die er open voor staat cq rijp voor is of niet. Neem nou SPA (van die bronwater, 10 jaar terug was het een taboe dat ze reclame gingen maken waar gewoon een borst (incl. tepel) in beeld was. reclame is erg tijds en vooral cultuur gebonden. In principe maakt de maatschappij/doelgroep de reclame door zich op een bepaalde manier te presenteren (yuppen, studenten,trendy mensen, huisvrouwen, vaders, oude mensen etc) Het enige wat reclame doet is dat gevoel te versterken door er een soort van confirmatie er om heen te bouwen.

(8>
Zo, woz gaat nu slapie, slapie doen!!
trusten allemaal en slaap zacht!!!
:Z

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 23:50 schreef Absolyte het volgende:

[..]

Wie beinvloedt dan wie vraag ik mij af?
Nou ik persoonlijk kijk meer om me heen en hoor op school bijv Hey had je die erge G-Star broek gezien (Voorbeeldje hoor) en dan nee en dan zie je iemand lopen ermee dan denk je hey cool ff in de winkel kijken. Maar ik ga me niet kleden als een model en ook niet me haar doen als een model.. Ik laat me het meest beinvloeden door de mensen om me heen denk ik..

Verwijderd

Reclame werkt. En goed ook, anders was er niet zoveel van.
Pagina: 1