Toon posts:

welk geheugen... (in een pentium 133)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heey tweakers,

Ik ben een server pc in elkaar an het zetten...
Ik heb een moederbord met 4 kleine geheugen sloten en 1 grote bruine...
Ik heb 2 reepjes geheugen voor in die grote bruine, en ik weet niet welke ut beste is om te gebruiken!!!
Beide reepjes hebben 168 van die connector plaatjes en beide zijn ze 16MB 60ns 5V.
Het verschil zit um erin dat op 1tje ( 2M * 72 ) en op de ander ( 2M * 64 )

die van 2*72 heeft aan 1 kant 8 kleine geheugen chips, en 2 kleinere chipjes

die van 2*64 heeft aan beide kanten 4 grote geheugen chips met een of anders "draadje" ertussen... en 2 kleine andere chipjes.

Wie kan me helpen??

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
volgens mij zit er niet veel verschil tussen.
edit: 1300e post :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je die connector plaatjes echt geteld :? :+

Anyway, die grote bruine is dus een simpel 168pins DIMM slotje. Daarop kun je PC66, PC100 of PC133 geheugenreepjes kwijt. Deze zijn verkrijgbaar in allerlei groottes, waarbij op de jouwe hooguit een 128MB reepje kan. Dat hangt namelijk af van het chipset. Als je pech hebt, dan kun je tot maar 64MB gaan.

Die kleine 2Mx72 is een DIMM reepje met parity (zie het maar als foutcontrole) en de 2Mx64 is er eentje zonder parity.

Een 168pins geheugenreepje is altijd sneller dan een 72pins, want de 168pins exemplaar heeft een véél kortere toegangstijd. Maar meer geheugen geeft ook een leuke snelheidswinst, zeker als je Windows gebruikt. 16MB is in dit geval te weinig. Heb je ze allebei al uitgeprobeerd? Dan kom je wel achter wat sneller is :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ze niet geteld, maar op 1 kant staat (als ik ut goed heb) links 1 en rechts 84 en op de andere kant 85 en 168
en zoveel connector plaatjes heeft ie :)

ik denk da ik de 2 * 72 ga gebruiken dan, want ze hebben beide 60ns en beide 168 pins dus..

Owja, dew 4 kleine slotjes zitten ook vol, maar daar had ik geen keus wel geheugen want ik had nix anders voor die.

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

60ns is toch de toegangstijd? Die heb je dus ook in de 72-pins EDO variant.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 04 maart 2002 20:39 schreef bavariaboy het volgende:

Owja, dew 4 kleine slotjes zitten ook vol, maar daar had ik geen keus wel geheugen want ik had nix anders voor die.
Pas wel op..... EDO en SDRAM gaan niet samen in theorie. Daar zit een verschil van ong. 1.5 V tussen. OF 72 pins geheugen OF 168 pins maar niet allebei.

(dit is theorie, ik zit niet te vissen naar van die figuren die gaan lopen *D-en dat ze dat wel voor elkaar hebben gekregen.)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 04 maart 2002 20:43 schreef rtgo het volgende:
60ns is toch de toegangstijd? Die heb je dus ook in de 72-pins EDO variant.
Dat is waar, er waren ook 168pins 60ns EDO DIMMs die op 5V lopen.. De moderenere modernere 168pins reepjes hebben een toeganstijd van 10ns en lager en lopen op 3,3V.. Dus je moederbord moet het ook ondersteunen mocht je deze reepjes gaan aanschaffen.

edit:
argh typo

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Op maandag 04 maart 2002 20:47 schreef Toink het volgende:

[..]

Pas wel op..... EDO en SDRAM gaan niet samen in theorie. Daar zit een verschil van ong. 1.5 V tussen. OF 72 pins geheugen OF 168 pins maar niet allebei.

(dit is theorie, ik zit niet te vissen naar van die figuren die gaan lopen *D-en dat ze dat wel voor elkaar hebben gekregen.)
Sterker nog er zijn zelfs moederborden die dat standaard ondersteunen. Ik heb er zelf een.

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op maandag 04 maart 2002 20:52 schreef rtgo het volgende:

[..]

Sterker nog er zijn zelfs moederborden die dat standaard ondersteunen. Ik heb er zelf een.
Klopt... dat zijn van die Sis-bordjes is 't niet? Of Ali ofzo. Maar dan zit er twee regulators op die de geheugenbanken los van elkaar aansturen.

• rtgo

rtgo

Lemmus Lemmus

Dat van mij is een Soyo bordje, volgens mij met een intel chipset. Het is geweldig met geheugen: het kan bij 70ns toch een bus van 75MHz aan.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 20:20 schreef Hielkej het volgende:
volgens mij zit er niet veel verschil tussen.
edit: 1300e post :P
Stoer :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

5V DIMM gaat altijd uitstekend samen met 5V SIMM, en soms werkt ook een 3.3V DIMM daar volgens de specs ook nog mee (bijv. van een mobo dat ik hier gebruik, en die heeft zelfs een jumper voor DIMM-voltage).
Helaas kan dat niet, aangezien slots voor 3.3V en 5V DIMMs een van de nokjes op een verschillende positie hebben zitten, juist om te voorkomen dat je een 3.3V-er opblaast.

De *72 is parity-geheugen, dus een enkele fout wordt gedetecteerd (maar niet gecorrigeerd). Dit geheugen is mogelijk 1-2 % trager dan de andere.
EDO-DIMMs en EDO-SIMMs bestaan in zowel 3.3V als 5V versies, maar de 3.3V SIMMs zul je in de PC-wereld niet snel tegenkomen (hoewel weer een andere mobo bij mij die wel ondersteunt).

En tenslotte loop je ook nog tegen de mogelijkheid aan dat dit oude geheugen gebufferd zou zijn (SIMMs en modernere DIMMs zijn ongebufferd), dan werkt het zeker niet, maar ook dan zit er weer een nokje "fout", dus merk je het wel.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 21:05 schreef mvdejong het volgende:
5V DIMM gaat altijd uitstekend samen met 5V SIMM, en soms werkt ook een 3.3V DIMM daar volgens de specs ook nog mee (bijv. van een mobo dat ik hier gebruik, en die heeft zelfs een jumper voor DIMM-voltage).
Helaas kan dat niet, aangezien slots voor 3.3V en 5V DIMMs een van de nokjes op een verschillende positie hebben zitten, juist om te voorkomen dat je een 3.3V-er opblaast.

De *72 is parity-geheugen, dus een enkele fout wordt gedetecteerd (maar niet gecorrigeerd). Dit geheugen is mogelijk 1-2 % trager dan de andere.
EDO-DIMMs en EDO-SIMMs bestaan in zowel 3.3V als 5V versies, maar de 3.3V SIMMs zul je in de PC-wereld niet snel tegenkomen (hoewel weer een andere mobo bij mij die wel ondersteunt).

En tenslotte loop je ook nog tegen de mogelijkheid aan dat dit oude geheugen gebufferd zou zijn (SIMMs en modernere DIMMs zijn ongebufferd), dan werkt het zeker niet, maar ook dan zit er weer een nokje "fout", dus merk je het wel.
Die 5V DIMM is toch gewoon EDO en die 5V SIMM is toch Fastpage? :? Ik zou er SDRAM in zetten (168 pins) is het snelst :)

Verwijderd

Topicstarter
ik wil er wel vanalles inzetten...
maar ik ben NIET van plan spullen te kopen...
ik heb die 2 reepjes geheugen standaard thuis liggen

het gaat er mij alleen om welk van de 168 pins geheugen ik in da ene slotje moet doen, die kleine slotjes intereseren nix in di topic...
maar zoals ik het lees is het 2*64 een KLEIN beetje tot nix sneller.

toch??
Pagina: 1