Verwijderd

Topicstarter
Deze topic plaats ik uit nieuwschierigheid.

Maakt in Nederland een niet Christen gebruik van Christelijke feestdagen, en waarom?
Anders uitgelegd: waarom wilt men zo graag vrij op bv: Kerst (geboorte van Jezus Christus), Pasen, Pinksteren etc? Of waarom viert men dit?

Zouden Christenen in een bedrijf, wat altijd open of draaiende is, willen ruilen met mensen van een ander geloof als die een geloofs-feestdag hebben? Of andersom?
Misschien ben ik wat warrig, :z hopelijk een nieuw toptopic!

Ik zou in ieder geval de andersgelovige collega respecteren en in plaats van hem/haar willen werken.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Op maandag 04 maart 2002 19:51 schreef Count_Bleauchamp het volgende:
Deze topic plaats ik uit nieuwschierigheid.

Maakt in Nederland een niet Christen gebruik van Christelijke feestdagen, en waarom?
Anders uitgelegd: waarom wilt men zo graag vrij op bv: Kerst (geboorte van Jezus Christus), Pasen, Pinksteren etc? Of waarom viert men dit?

Zouden Christenen in een bedrijf, wat altijd open of draaiende is, willen ruilen met mensen van een ander geloof als die een geloofs-feestdag hebben? Of andersom?
Misschien ben ik wat warrig, :z hopelijk een nieuw toptopic!

Ik zou in ieder geval de andersgelovige collega respecteren en in plaats van hem/haar willen werken.
ik denk dat mensen vrij willen waneer ze kunnen. het boeit hun niet of er toevallig toen iemand geboren is IMO. en kerst is ook een traditie. oorspronkelijk is het christelijk maar in de praktijk niet meer. er is een hele cultuur omheen gegroeit

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:46

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Vind ik goed. Ik wil best met pasen en pinksteren enzo werken als ik de Sabbats vrij krijg (Samhain, Yule, Imbolc, Ostara, Beltain, Litha, Lughnasadh en Mabon). De 13 Esbats ook vrij vragen zou zeker wat teveel gevraagd zijn? ;)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

De meeste feestdagen zijn oorspronkelijk helemaal niet Christelijk, maar aanpassingen van heidense feestdagen.

En tja, wat dan nog. Je moet een paar dagen in het jaar kiezen, en deze zijn nu eenmaal traditioneel.

Reyn: de sabbats lijkt me inderdaad wel een goed idee. Ik vind dat we daarvoor moeten gaan demonstreren, in het kader van gelijke behandeling van godsdiensten. :P

/me Daemon zet Pagan Born van Inkubus Sukkubus' CD Beltaine aan in zijn WinAMP :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 04 maart 2002 20:51 schreef Lord Daemon het volgende:
Reyn: de sabbats lijkt me inderdaad wel een goed idee. Ik vind dat we daarvoor moeten gaan demonstreren, in het kader van gelijke behandeling van godsdiensten. :P
Maar dan nog de vraag natuurlijk of je de standaarddata aanhoudt (en zelfs daar is men het niet helemaal over eens... mogelijke standaarddata voor Samhain zijn 31 oktober en 1 november, en voor Imbolc 1 of 2 februari), of de Sabbats echt gaat uitrekenen aan de hand van de zonnestand... En hoe noem je ze? Yule of Midwinter? Imbolc of Oymelc? Ostara of Lente-Equinox? Beltain, Beltane of Mayday? Litha of Midzomer? Lughnasadh of Lammas? Mabon of Herfst-Equinox? En dan nog de uitspraak... Samhain bijvoorbeeld wordt als Sauwenn uitgesproken, en Lughnasadh als Loenassaah. Eén grote ramp zou het worden :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Nee, iedereen heeft recht op zijn eigen godsdienst, dus al die dagen moeten met al hun verschillende namen tot feestdagen worden gebombardeerd. *D

(Trouwens - de tolerante instelling van de mensen die deze godsdiensten aanhangen kennende denk ik dat het niet zo'n hele grote ramp zou worden - of vergis ik me nu?)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 04 maart 2002 21:09 schreef Lord Daemon het volgende:
(Trouwens - de tolerante instelling van de mensen die deze godsdiensten aanhangen kennende denk ik dat het niet zo'n hele grote ramp zou worden - of vergis ik me nu?)
Je vergist je inderdaad helemaal niet.

Hoewel je natuurlijk overal wel extremisten hebt, onder Paganisten ook. Vooral Gardnerianen, Alexandrianen en Dianisten neigen nogal in die richting... Maarja, zoals gezegd, in elke mand ligt wel een rotte appel.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien heeft deze topic een pittige impuls nodig?!?

Stelling:
Welke Atheïst hier viert Kerst en waarom? (kom aub niet af met dat is gewoon traditie....etc. Wees dan ook een echte en doe niet mee aan Christelijke vieringen.)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 04 maart 2002 22:24 schreef Count_Bleauchamp het volgende:

Stelling:
Welke Atheïst hier viert Kerst en waarom? (kom aub niet af met dat is gewoon traditie....etc. Wees dan ook een echte en doe niet mee aan Christelijke vieringen.)
Ik verander de vraag iets:

Welke niet-Christen viert Kerst en waarom?

En ik zal meteen antwoorden.

Ik vier Kerst als een familiefeest.

Sinterklaas op 5 december voor de cadeautjes, gezellig met een glas chocolademelk of Irish Coffee, in kleine familiekring gezellig bij elkaar.

Yule op 21 december voor de spirituele winter, alleen met de Goden en een glaasje goede rode wijn, of cider.

En Kerst, op 25 en 26 december, met de hele familie gezellig eten, en naborrelen met glühwein.

Veel beter zo dan alles op één dag stouwen... :)

Verwijderd

de meeste vrije dagen zijn gebasseerd op christelijke feestdagen omdat dat gewoon vastgeroest is in nederland. Te lang 1 geloof denk ik...

• viper3007
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik weet niet hoe de andere christen denken, maar ik heb een aantal feestdagen vrij, dat zijn er eigenlijk niet erg veel mee. ongeveer 12 dagen. en als je kijkt bij de moslim's hebben ze 2x 2 maanden ramadam.

Kijk en dat noem ik nou ergg veel.
B-)

workstation server laptop

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025

Stelling:
Dus binnen de definitie van een echte atheist valt dat hij geen kerst mag vieren? Klinkt vrij bizar, ten tweede riekt dit naar principes. [topic=214814/1/25]

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Stelling:
Is dat een stelling? Volgens mij is het een vraag. :)

Ik vier Kerst niet als Christelijk feest. Ik heb geen Christuskindje, kerststalletje of wat dan ook in mijn huis gezien. Wel een kerstboom, dewelke een overblijfsel is van heidense gebruiken.

Overigens is de datum van kerstmis absoluut niet gebaseerd op een betrouwbare bron omtrent de geboortedatum van Jezus. Het is geen toeval dat Kerstmis precies valt op de dag dat er al veel langer een heidens feest werd gevierd.

[Edit]

Hierboven stond een post met alleen een smiley erin. Dat is niet de bedoeling (zie policy), dus ik heb hem verwijderd.

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Op maandag 04 maart 2002 19:53 schreef ParaDot het volgende:

[..]

ik denk dat mensen vrij willen waneer ze kunnen. het boeit hun niet of er toevallig toen iemand geboren is IMO. en kerst is ook een traditie. oorspronkelijk is het christelijk maar in de praktijk niet meer. er is een hele cultuur omheen gegroeit
Oorspronkelijk is kerst helemaal niet christelijk!!! sterker nog als je de verhalen moet geloven is jezus helemaal niet geboren op 25 december maar (geloof ik) ergens in juni ofzo...

kerst komt nog bij de germanen vandaan die hier in ons land woonde ze hadden op 25 december altijd een feest om boze geesten weg te jagen waar ze dennebomen(je vroeg je misschien al af waarom dat ding in je kamer stond rond die tijd) verbranden! toen kwamen de christenen en hebben de germanen op een ander geloof (het christendom) over laten stappen, maar die 25 december en dennebomen zitten er nog steeds in uit de germaanse tijd!

en kom niet aan zetten van wat lul jij nou of hier klopt geen hout van... DIT IS WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN!

Metal to the bone

• BOCmetalhead

Stelling:
kadootjes?? :P

Metal to the bone

Verwijderd

Stelling:
Omdat ik van mijn opa en oma mee moet doen met die onzin? Wij courmete(of je hoe je het ook schrijft) altijd met kerst en ze vinden het gewoon leuk als ik er bij kom zitten en mee eet.

En wat diegene hierboven al zei jezus is helemaal niet geboren rond kerst ,maar in het voorjaar.

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 08:33 schreef BOCmetalhead het volgende:
Oorspronkelijk is kerst helemaal niet christelijk!!! sterker nog als je de verhalen moet geloven is jezus helemaal niet geboren op 25 december maar (geloof ik) ergens in juni ofzo...
Wanneer Jezus precies geboren is dat is mij niet echt duidelijk. Maakt ook niet uit lijkt me.
kerst komt nog bij de germanen vandaan die hier in ons land woonde ze hadden op 25 december altijd een feest om boze geesten weg te jagen waar ze dennebomen(je vroeg je misschien al af waarom dat ding in je kamer stond rond die tijd) verbranden! toen kwamen de christenen en hebben de germanen op een ander geloof (het christendom) over laten stappen, maar die 25 december en dennebomen zitten er nog steeds in uit de germaanse tijd!
Jep. Alleen vierden ze dit als het lichtfeest. Je hebt dan net de donkerste dagen van het jaar gehad; we zeggen niet voor niks: de donkere dagen voor kerst.

Dit feest was oorspronkelijk bedoeld om de inluiding van het 'licht' en de duistere geesten te verdrijven door dennebomen te verbranden.

Toen kerst als 'Christus'-feest gevierd ging worden was het wel mooi dat ze een dag (25 december) bij de heidenen gevonden hadden welke ze tot christelijke feestdag om konden dopen. In plaats van het (dag)licht te begroeten mochten we van af toen Jezus Christus als het Licht der wereld begroeten.
en kom niet aan zetten van wat lul jij nou of hier klopt geen hout van... DIT IS WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN!
Hoef je heus niet te schreeuwen hoor. 't Staat gewoon in de geschiedenisboeken en daar hoef je echt niet zo veel wetenschappelijk bewijs voor nodig te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt alleen gesproken over Kerst, maar niet over goede vrijdag, Pasen, Pinksteren etc...

• BOCmetalhead
Op dinsdag 05 maart 2002 09:12 schreef Speedy18 het volgende:

[..]

Omdat ik van mijn opa en oma mee moet doen met die onzin? Wij courmete(of je hoe je het ook schrijft) altijd met kerst en ze vinden het gewoon leuk als ik er bij kom zitten en mee eet.

En wat diegene hierboven al zei jezus is helemaal niet geboren rond kerst ,maar in het voorjaar.
en jij luistert naar je opa en oma?? ik probeer ze altijd te mijden(netzoals de rest van mijn familie) :P en dank je :)

Metal to the bone

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-01 17:03
Op maandag 04 maart 2002 19:51 schreef Count_Bleauchamp het volgende:
Deze topic plaats ik uit nieuwsGierigheid.

Zouden Christenen in een bedrijf, wat altijd open of draaiende is, willen ruilen met mensen van een ander geloof als die een geloofs-feestdag hebben?
Dat zou ik graag willen ja, maar helaas was ik de enige die geloofde :(. Die ander gelovigen zouden hun feesten mogen houden van mij, maar ik zal ze dan ook zeer zeker vertellen over mijn God
[b]Op maandag 04 maart 2002 19:51 schreef
Of andersom?
Mijn collega's respecteerden dat ik naar de kerk ging en vonden het niet erg om te wisselen met mij, ook al geloofden zij niet.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op dinsdag 05 maart 2002 09:29 schreef Count_Bleauchamp het volgende:
Er wordt alleen gesproken over Kerst, maar niet over goede vrijdag, Pasen, Pinksteren etc...
Wat wil je nu precies horen? De meeste mensen zijn niet vrij om hun vrije dagen te kiezen - pasen, kerst, ed. zijn standaard vrije dagen. Je hebt daarin geen keuze.

Pinksteren, goede vrijdag ed. gaan aan mij volstrekt voorbij afgezien van het feit dat ik dan vrij heb. (En nee, ik ga niet als protest tegen het feit dat het christelijke propaganda is alleen in een lege collegezaal zitten oid. Dat lijkt me echt ultiem nutteloos.) Pasen wordt veel gevierd met behulp van paashazen en eieren, dewelke volledig niet-Christelijk zijn.

Het enige feest wat ik vier waar wel een Christelijke ondertoon aan zit is Sinterklaas, alleen is Sint Nicolaas volgens mij een tijdje geleden door het Vaticaan ontheiligd, dus dat is eigenlijk ook niet meer het geval. :+

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 09:34 schreef BOCmetalhead het volgende:

[..]

en jij luistert naar je opa en oma?? ik probeer ze altijd te mijden(netzoals de rest van mijn familie) :P en dank je :)
Ik zal wel moeten woon daar in huis... Maar gelukkig waren hun eerste kerstdag weg zodat ik lekker de heledag van sochtends tot diep in de nacht kon computeren......

2e kerst dag moest ik hellaas wel met hun eten.

Aan sinterklaas enige waarom ik dat vroeger vierde was omdat ik dan lekker veel kado's kreeg....

goedevrijdag? geen idee waar dat voor dient behalve dat je dan vrij bent.

Passen? geen idee waar dat voor dient behalve dat wij vroeger eieren op school gingen eten. Maar ja ik lust geen eieren dus at ik nooit mee.

pinksteren? ook geen idee waar dat voor diende.

Maar ja niet getreurt
morgen geef je weer een ander een beurt.

• BOCmetalhead
Op dinsdag 05 maart 2002 15:01 schreef Speedy18 het volgende:

[..]

Ik zal wel moeten woon daar in huis... Maar gelukkig waren hun eerste kerstdag weg zodat ik lekker de heledag van sochtends tot diep in de nacht kon computeren......

2e kerst dag moest ik hellaas wel met hun eten.

Aan sinterklaas enige waarom ik dat vroeger vierde was omdat ik dan lekker veel kado's kreeg....

goedevrijdag? geen idee waar dat voor dient behalve dat je dan vrij bent.

Passen? geen idee waar dat voor dient behalve dat wij vroeger eieren op school gingen eten. Maar ja ik lust geen eieren dus at ik nooit mee.

pinksteren? ook geen idee waar dat voor diende.

Maar ja niet getreurt
morgen geef je weer een ander een beurt.
jah ik woon ook nog thuis maar dat wil niet zeggen dat ik naar mijn familie toe ga sterker nog ik haat mijn hele familie vooral met christelijke feestdagen wil ik ze mijden! gaan ze alleen maar lopen zeiken dat ik weer naar de kerk toe moet... en dat ik me wat netter mot kleden... stelletje hypocryten!!! uhh.. neuh ik ben niet echt blij met mij familie :P

Metal to the bone

Pagina: 1