dotpitch van 0.26 teveel voor 19 inch?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmey
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ben momenteel druk op zoek naar een nieuwe monitor, ik ben aan het rondzoeken in de 19 inch instapmodellen. Een heel aantal modellen heeft een dotpitch van 0.26mm

Nu is mijn vraag: Is dit merkbaar?
Of moet ik bij 19" toch naar 0.25 of zelfs 0.24 kijken?

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
denk wel dat je dat verschil zult zien als je ze naast mekaar zet, zoalng het nog geen .28 is is het wel te doen... Hoewel ik nooit bezuining op Monitor en muis en toetsbord, het zijn wel DE materialen waarmee je communiceert met je pc..

btw hier staat een sony g420

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik zeg altijd, beter een goede 17" dan een slechte 19"

die zijn ongeveer even duur, maar een scherpe heldere zuivere 17" is toch een stuk fijner.

.26 zie je zitten op 50cm afstand, als je goed kijkt
veel last zal je er niet van hebben

(een goede 19" kost je 550 euro, goede 17" is 350 euro)

Verwijderd

BTW: Let wel ffe op de HZ!!

Check sig die van mij is wreeeeeeeeeeed en niet zo duur

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik heb zelf een iiyama vision master pro (a905mt) en dit heeft gloof ik .26. Ik ben heel blij met deze monitor.
Dus ik zou zeggen dat 0.26 niet erg is.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

ik heb de ctx pr960f en die doet het perfect het is wel een trinitron beeldbuis :P

Verwijderd

Trinitron zuigt en je hebt lijntjes
Het beeld lijk net in teklappen heel vaag :P

Verwijderd

Puntafstand 0,26 mm dot pitch, 0,22 mm horizontaal, gaatjesmasker
Ik zit hier op een EIZO F730 te kijken, da's .26mm en ik vind hem op 1600x1200 goed beeld geven (met Matrox G550, met GF2MX was iets minder, maar nog steeds ok)

Ik denk dat dotpitch niet superveel zegt, je moet ook naar de elektronica kijken die erin zit en je beeldbuis.

• Timmey
  • Niet online
Ik ga deze week de monitoren eens goed bekijken in de winkels :)

Hebben jullie nog tips om naar bepaalde details/beelden te kijken op zo'n moment?

Een goede 17 inch wil ik pas naar gaan kijken als de 19 inch mij echt tegenvalt. Naast een goede 17 inch is er namelijk ook nog de 15 inch LCD, vandaar...

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 22:14 schreef Timmey het volgende:
Ik ga deze week de monitoren eens goed bekijken in de winkels :)

Hebben jullie nog tips om naar bepaalde details/beelden te kijken op zo'n moment?

Een goede 17 inch wil ik pas naar gaan kijken als de 19 inch mij echt tegenvalt. Naast een goede 17 inch is er namelijk ook nog de 15 inch LCD, vandaar...
SUKKEL ik zei kijk naar de HZ !!!!!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:46

-ET-

Phone Home

Op dinsdag 05 maart 2002 14:12 schreef MasterDisaster het volgende:

[..]

hey man schreeuw niet zo. Dat kan je ook gewoon zeggen. Maar idd naar de vernieuwings frequentie in hoge resoluties. Welke resolutie hij max kan hebben. Vormgeving, diepte van de monitor (dus niet zo'n toeter er van 1meter 20 achter). Suc6

btw ik heb een IIyama s900mt1 bevalt goed en was niet duur. Echter je moet niet op 1600*1200 werken dan word het minder. 1280*1024@85hz doet hij prima :)

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 14:12 schreef MasterDisaster het volgende:

VMBO is geen excuus voor zo'n achterlijke uitspraak |:(

• dr snuggles
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 14:58 schreef BBL the 2nd het volgende:

[..]

VMBO is geen excuus voor zo'n achterlijke uitspraak |:(
>:) :+.

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 16:16 schreef wwillem het volgende:

[..]

>:) :+.
Staat ie zelf met zijn VWO :7

Wat maakt me opleiding nou uit....

:+ SUKKEL! :+

Einde flame WAR

BTW Let op je monitor hoe groter hoe erger je aan de lage hz ergert

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Kijk

Vergelijk

Koop

Sim-pel

Meh ...

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:28
Op dinsdag 05 maart 2002 16:30 schreef Twarp het volgende:
Kijk

Vergelijk

Koop

Sim-pel
Ah, de KVKS tactiek :)

• CyberTijn
  • Laatst online: 04-08 16:00
Ik krijg morgen waarschijnlijk mijn nieuwe monitor binnen, dat is een IIyama HM704UCT, met een dotpitch van 0,25mm, en een ergonomische resolutie van 1280 x 1024 @ 85 hertz.

Maar MyCom wil niet echt opschieten, dus hopelijk komt TNT morgen met een leuk rembourspakketje voor mij :9~

Dit is hem dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.iiyama.nl/1024x768/gfx/gfxvariabel/hm704utc_klein.gif

Verwijderd

Leuk maar 17inc is wel erg klein 19inc is nu standaard!

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik heb nu de Philips 109B

19" flat (maar dan ook echt flat) .25 DP

en geen lijntjes :D (daar kan ik persoonlijk niet tegen namelijk)

Heb hem sinds vandaag en hij is lekker klein, neemt minder ruimte in dan mijn oude 17".
Het beeld is verder perfect, geen afwijkingen alleen moet ik nog ff aan het plat wennen, alles lijkt hol, maar als je er een liniaal bij houdt is het toch recht :)

Dit is overigens al mijn 2e want de eerste was inclusief deuk geleverd :( mijn complimenten aan de PTT

Verwijderd

Tja, er zijn genoeg testprogrammatjes te vinden voor monitoren.

Als je veel achter de monitor zit is de beeldverversings-frequentie heel belangrijk. 70Hz of meer is fijn. Bij groter dan 19" is 80Hz of meer beter. Vooral bij programma's met een witte achtergrond.

Bij de testprogrammas erop letten dat het beeld niet pompt bij zwart>wit>zwart beeld. Ook het Moire effect kan lastig zijn als je grijze oppervlakken hebt waar dan paarse en groene vegen door spelen.

Voor games is natuurlijk belangrijk dat je fps ook haalbaar zijn voor de monitor. Bijv:
Haal je 120fps@1280x1024, dan heeft het geen zin om een monitor te kiezen die slechts 100fps@1280x1024 haalt.

• Exar
  • Laatst online: 01:14
Op dinsdag 05 maart 2002 17:45 schreef J.A.M.F. het volgende:
Voor games is natuurlijk belangrijk dat je fps ook haalbaar zijn voor de monitor. Bijv:
Haal je 120fps@1280x1024, dan heeft het geen zin om een monitor te kiezen die slechts 100fps@1280x1024 haalt.
FPS =! Hertz hoor...

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 18:58
Op dinsdag 05 maart 2002 17:45 schreef J.A.M.F. het volgende:
Tja, er zijn genoeg testprogrammatjes te vinden voor monitoren.

Als je veel achter de monitor zit is de beeldverversings-frequentie heel belangrijk. 70Hz of meer is fijn. Bij groter dan 19" is 80Hz of meer beter. Vooral bij programma's met een witte achtergrond.

Bij de testprogrammas erop letten dat het beeld niet pompt bij zwart>wit>zwart beeld. Ook het Moire effect kan lastig zijn als je grijze oppervlakken hebt waar dan paarse en groene vegen door spelen.

70Hz is net als een knipperlicht man, aan uit aan uit..althans zo ervaar ik het meer, je wil dan ook niet weten hoezeer ik mij erger aan die 15" monitoren op school, lekker tulip @ 60Hz... :(

Verwijderd

Exar_kunn

Had je dat voor mij geschreven? Dan... Duh! |:(
Schrijf je het voor de newbie: Dan... Inderdaad! :)

Arjanscholl:
Dat is natuurlijk wat je gewend bent, en de afstand die je hebt tot de monitor. Toen we naar TV keken, viel ons de 50Hz niet op. Nu we met monitors werken is het ontzettend irri.

Bij een 19" kan je met gewoon gebruik, goede afstand en GEEN witte achtergrond nauwelijks wat merken van 70Hz. Bij 20" en groter is dat idd te weinig. Dan komen de zijkanten van de monitor in de buurt van je "rand-zichtveld", wat een stuk gevoeliger is voor Hz. Dat merk je als je naast de monitor kijkt en op het schijnsel let. Dan merk je 70Hz net nog.

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:05

random

Lost his marbles

Op dinsdag 05 maart 2002 16:55 schreef CyberTijn_ het volgende:
Ik krijg morgen waarschijnlijk mijn nieuwe monitor binnen, dat is een IIyama HM704UCT, met een dotpitch van 0,25mm, en een ergonomische resolutie van 1280 x 1024 @ 85 hertz.

Maar MyCom wil niet echt opschieten, dus hopelijk komt TNT morgen met een leuk rembourspakketje voor mij :9~

Dit is hem dus:

[afbeelding]
Dit is dezelfde monitor als die ik nu heb, toch begin ik me nu al lichtelijk te ergeren aan de dotpinch, ik zie het gewoon zitten (zit meestal zo'n 30-40 cm van mijn beeldbuis).

Achteraf had ik misschien beter een andere kunnen kopen, maar de Iiyama 704/703 heeft wel als groot voordeel de OPQ functie, die ik nu ook absoluut niet meer wil missen met counter striken :) (de helderheid is echt super als je het aanzet), dus het is een beetje samenspel van faktoren denk ik.

Als ik 50 cm van mijn monitor ga zitten (film kijken oid) dan zie ik het niet meer, dus als dat de afstand is die je normaal aanhoudt, dan is het prima te doen met .25 denk ik..

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

• Timmey
  • Niet online
Ik heb vandaag de LG 900B gekocht bij MyCom.

Alleen baal ik als een idioot, ze zeiden daar dat het Diamondtron met 0.24 Dotpitch was, maar het is dus GEEN Diamondtron en 0.26 Dotpitch! Stom dat ik niet zelf nog even naar de specs had gekeken |:(

Nu zit ik hier dus met een 19" LG met een dotpitch van 0.26

Het aantal HZ is voldoende, beeld ziet er wel strak uit, alleen zie ik lijntjes, vooral op lichte achtergronden :(

Ik overweeg dus om hem terug te gaan brengen, alleen wat ik zal ik dan doen? Ik weet nu eigenlijk wel zeker dat ik TOCH een (vlakke) monitor wil met een lage dotpitch, zeker met deze grootte. Alleen kom ik dan op 200 euro meer uit. Misschien naar een 17" gaan kijken? Of 15" LCD?

Kom maar met wat ideeën, ben het spoor even kwijt ;(

• nhimf
  • Laatst online: 19-08 10:00

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik draai lekker 1280x1024 @ 120Hz :9~

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Timmey
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 20:42 schreef nhimf het volgende:
Ik zie dat je net nieuw bent hier, bij deze wil ik je er dan even op wijzen dat dit soort antwoorden absoluut geen verband hebben met het onderwerp in de thread. Reageer de volgende keer dus alleen als je wat nuttigs te melden hebt.

Dank U.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Op dinsdag 05 maart 2002 20:42 schreef nhimf het volgende:
En mijn oma heeft een grenen kist. Nou EN? :P

Volvotips.com

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 17:51 schreef J.A.M.F. het volgende:
Exar_kunn

Had je dat voor mij geschreven? Dan... Duh! |:(
Schrijf je het voor de newbie: Dan... Inderdaad! :)

Arjanscholl:
Dat is natuurlijk wat je gewend bent, en de afstand die je hebt tot de monitor. Toen we naar TV keken, viel ons de 50Hz niet op. Nu we met monitors werken is het ontzettend irri.

Bij een 19" kan je met gewoon gebruik, goede afstand en GEEN witte achtergrond nauwelijks wat merken van 70Hz. Bij 20" en groter is dat idd te weinig. Dan komen de zijkanten van de monitor in de buurt van je "rand-zichtveld", wat een stuk gevoeliger is voor Hz. Dat merk je als je naast de monitor kijkt en op het schijnsel let. Dan merk je 70Hz net nog.
Bij TV's werkt dat heel anders. Vraag me niet naar het precieze verhaal maar het heeft te maken het nastralen van de fosfor (motion blurring enzo...) Dus de 50Hz van een TV is veel minder hinderlijk dan van een monitor. Je wil echt geen monitor zien op 50Hz. Totaaaal wat anders dan een TV op 50Hz.

70Hz is trouwens ook veels te irritant op een monitor (hoewel het beter is dan 60Hz). 85Hz is echt het minimum en 100Hz is echt een lust, rust én must! voor het oog.

[edit="must" toegevoegd]

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 20:44 schreef Timmey het volgende:

[..]

Ik zie dat je net nieuw bent hier, bij deze wil ik je er dan even op wijzen dat dit soort antwoorden absoluut geen verband hebben met het onderwerp in de thread. Reageer de volgende keer dus alleen als je wat nuttigs te melden hebt.

Dank U.
[totally offtopic]
Hij moet toch op EEN manier aan zijn posts komen ;)
[/totally offtopic]

• Timmey
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 21:38 schreef Tweakert het volgende:

[..]

[totally offtopic]
Hij moet toch op EEN manier aan zijn posts komen ;)
[/totally offtopic]
We doen er denk ik goed aan nu weer Ontopic te blijven :)

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 19:11 schreef Timmey het volgende:
Ik heb vandaag de LG 900B gekocht bij MyCom.

Alleen baal ik als een idioot, ze zeiden daar dat het Diamondtron met 0.24 Dotpitch was, maar het is dus GEEN Diamondtron en 0.26 Dotpitch! Stom dat ik niet zelf nog even naar de specs had gekeken |:(

Nu zit ik hier dus met een 19" LG met een dotpitch van 0.26

Het aantal HZ is voldoende, beeld ziet er wel strak uit, alleen zie ik lijntjes, vooral op lichte achtergronden :(

Ik overweeg dus om hem terug te gaan brengen, alleen wat ik zal ik dan doen? Ik weet nu eigenlijk wel zeker dat ik TOCH een (vlakke) monitor wil met een lage dotpitch, zeker met deze grootte. Alleen kom ik dan op 200 euro meer uit. Misschien naar een 17" gaan kijken? Of 15" LCD?

Kom maar met wat ideeën, ben het spoor even kwijt ;(
LCD is niet echt verstandig als je veel spellen speelt. Tis toch nog steeds een beetje behelpen met LCD en spellen vanwege de traagheid van de LCD monitoren. (heeft mijn telefoon ook last van, vooral alst goed vriest :))

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Het type monitor dat je moet nemen ligt puur aan je gebruik: internet je alleen eigenlijk, neem dan een 15-inch TFT of neem een 17-inch. Een 19-inch is gewoon meer bedoeld voor spellen en films (en natuurlijk programma's zoals AutoCAD, Photoshop en diverse andere grafische programma's waarbij details goed te zien moeten zijn). Internetten op een grotere monitor is wat lastiger (okee: fijne hoge resolutie, maar een groot ding voor je neus waar gigantisch veel lichte kleuren vandaan komen is na enkele uren niet echt prettig en gezond) en zonde van je geld. Toegegeven: het is mooi, maar zwaar overkill.

-Speel je games: 19-inch nemen, liefst met plat scherm;
-Alleen office/internetgebruik: een 17-inch of 15-inch TFT;
-Office/internetgebruik maar ook dvd/divx: 17-inch met plat scherm.

Ik had je er al op icq over gesproken, en daar adviseerde ik je al om gewoon een leuke 17-inch te nemen. Ik had vroeger een Iiyama S702GT die qua specificaties nagenoeg gelijk was als die M704UCT die eerder in dit topic genoemd was (alleen heeft de S702GT een slechtere dpi en een bolle beeldbuis). Die Iiyama beviel me perfect. 1152x864 vond ik de beste resolutie op die monitor. 1280x1024 is net wat te klein op een 17-inch scherm en is ook geen 4x3-verhouding.

Succes met je zoektocht! :)

Volvotips.com

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Op dinsdag 05 maart 2002 21:46 schreef Tweakert het volgende:

[..]

LCD is niet echt verstandig als je veel spellen speelt. Tis toch nog steeds een beetje behelpen met LCD en spellen vanwege de traagheid van de LCD monitoren. (heeft mijn telefoon ook last van, vooral alst goed vriest :))
Valt wel mee, ik heb nu al geruime tijd LCD en eigelijk wil ik niet meer anders. De schermen zijn snel genoeg en ik heb er bij gamen geen last van. Enne je telfoon heeft toch een ander soort schermpje dan een LCD monitor.
Op dinsdag 05 maart 2002 21:49 schreef Bart-Willem het volgende:

-Speel je games: 19-inch nemen, liefst met plat scherm;
-Alleen office/internetgebruik: een 17-inch of 15-inch TFT;
-Office/internetgebruik maar ook dvd/divx: 17-inch met plat scherm.
Helaas een beetje ongenuanceerd deze opsomming, Ik denk dat wanneer je zoiets zegt, zet er dan ff de resoluties bij en de Dot/line pitch. En vooral waarom. Persoonlijk zeg ik dat je moet kijken waar je het meest mee bezig bent en waar je tevreden mee bent. 0.26 mm dotpitch is vrij normaal voor een 19" en kijkt over het algemeen goed. Wil je daar bij een flatscreen dan zit je vrijwel altijd vast aan 2 lijnen die door het beeld lopen. Die je wanneer je een wat donkere achtergrond gebruikt eigenlijk niet ziet.

Je kan zoveel verschillende antwoorden krijgen als wat er tweakers zijn. Daarom mijn vorige reactie, kijk, vergelijk en koop. Maar wees wel kritisch, een monitor overleeft (bij mij in ieder geval) zeker een paar PC's en is iets waar je echt goed mee moet kunnen werken. Het is eigenlijk je belangrijkste randapparaat.

Meh ...

Verwijderd

mijn 19" Dell heeft .24 DPI *D.. best flex beeld opzich...

ik weet niet of .26 echt minder eruit ziet, het zal wel meevallen denk ik..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn monitor heeft geloof ik een dotpitch van .30 of .29
Maar hij ziet er wel superscherp uit.
kan ook komen omdat het een TFT is ipv een CRT.
Pagina: 1