Toon posts:

3 linux comps, welke kan ik wat laten doen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed tweakers, ik heb 3 computertje tot mn beschikking waar ik linux op geinstalleerd heb, en 1 windows computer.

Ik zal eerst ff de hardware kort uitleggen
comp1:
486, 33 mhz
16 mb ram
200 mb hd
2 X 10 mbit ISA

Comp2:
p1, 166 mhz
32 mb ram
2,1 gb hd + 6,4 gb
1 x 10 mbit PCI

Comp3:
p2, 266 mhz
384 mb ram
20 + 40 gb hd
1 x 100 mbit PCI

Nu wil ik graag veel leuke dingen met die dingen doen :D, ik wil een firewall, een samba deamon(om een aantal zaken vanaf windows ook te kunnen benaderen, bv 20 gb schijf met mp3s, en evt een windows domain te maken), apache, dns, proxy, nfs, etc.
verder wil ik ook graag gewoon eens kunnen KDE-en en C++ en java programmeren op de bakjes.
Nu is mijn vraag, welke zou ik wat kunnen laten doen? hebben jullie leuke tips?(is het bijvoorbeeld handig om 1 te laten serven en firewallen, of niet?, en is het handig om er 1 bv de grote hd te geven en daar alle shares op te zetten, enz.)

(PS. het verplaatsen van hardware naar de een en de andere computer is geen probleem :))

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 04 maart 2002 19:11 schreef ruuddie het volgende:
Goed tweakers, ik heb 3 computertje tot mn beschikking waar ik linux op geinstalleerd heb, en 1 windows computer.

Ik zal eerst ff de hardware kort uitleggen
comp1:
486, 33 mhz
16 mb ram
200 mb hd
2 X 10 mbit ISA
beetje oud, kan wel firewall doen, maar dat kan die p1 ook wel erbij doen. Gooi deze maar weg ;) (ram in p1)
Comp2:
p1, 166 mhz
32 mb ram
2,1 gb hd + 6,4 gb
1 x 10 mbit PCI
firewall, samba, server etc. Debian draait lekker snel. Maar andere distro's kunnen ook wel (text install).
Comp3:
p2, 266 mhz
384 mb ram
20 + 40 gb hd
1 x 100 mbit PCI
Beetje traag voor KDE 2/ GNOME 1.4 maar het zal NET gaan... :z Gelukkig wel aardig wat ram :7
Omdat het niet de snelste pc is zou ik hier ook debian doen.

• banaan-X
  • Niet online
oh ja. ik zou niet een aparte firewall doen. Beetje onhandig met instellen om door 2 computers te komen... (t kan wel, t is weer net iets veiliger).

[edit] Dit mocht ook wel een
edit:
van vorig bericht zijn... |:(

Verwijderd

===========================================================
comp1:
486, 33 mhz
16 mb ram
200 mb hd
2 X 10 mbit ISA

een beetje oud maar is wel goed voor een firewall en DNS caching.
maar ik zou deze wegdoen en op comp2 deze deamons draaien
Comp2:
p1, 166 mhz
32 mb ram
2,1 gb hd + 6,4 gb
1 x 10 mbit PCI

Hiervan maak je je firewall,DNS,apache,proxy etc van.
wat extra geheugen kan er wel bij.
of anders draai je hierop alleen apache met mysql en evt. PhP etc. en op comp1 de firewall en DNS.
Comp3:
p2, 266 mhz
384 mb ram
20 + 40 gb hd
1 x 100 mbit PCI

Hierop kun j mooi samba draaien, neem geen KDE maar een andere Windows manager, Gnome vindt ik wel lekker werken.
Tevens kun je hierop ook wel javaprogrameren.

suc6

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:30

Super_ik

haklust!

ik heb een maanden lang op een pentium 100 gewerkt met rh 6.2 en gnome, met mp3's spelen ging net, maar staroffice liep prima :) mn hele profiel werkstuk op gemaakt. er zat 48 mb geheugen in en een hd van 1 gieg.

deze bak hing niet direcht aan i-net dus dat rh een gatenkaas is maakt nie uit :P

dus ik zou idd die 486 laten firewallen en routen
dan die pentium 166 server met alles erop en eraan
en die pentium 266 als workstation c/c++ bak gebruiken

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op maandag 04 maart 2002 19:28 schreef snakeeye het volgende:
Hierop kun j mooi samba draaien, neem geen KDE maar een andere Windows manager, Gnome vindt ik wel lekker werken.
Tevens kun je hierop ook wel javaprogrameren.
Lijkt me toch een persoonlijke keuze he :)
Daarbij kan je voor C++ programmeren beter bij KDE terecht, dan bij die pseudo-C++ API van GTK.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Cluster?... :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 22:11 schreef Markiedam het volgende:
Cluster?... :P
Hoe werkt dat psies...? :)

en trouwens, ik ben nie echt N00B op t gebied van linux hoor. Heb nu op al die bakken ook linux draaien, ongeveer zoals snakeeye beschrijft, maar ik wilde gewoon eens weten of de tweakers nog andere/betere suggesties hadden.

Cluster lijkt me wel intressant, ik weet alleen niet echt hoe t werkt... :Y)
enne, ik kan met nfs de filesystemen van alle computers remote benaderen? dat is me nl. ook nog niet gelukt...

Verwijderd

comp1: firewall

Comp2: samba apache, dns, nfs + dhcpd

Comp3: proxy, nfs, KDE, C++ ,java

Dit lijkt me het meest logisch. Proxy zou ik liever op comp2 zetten maar geheugen is te weinig naar mijn smaak. De firewall zou ik zo kaal mogelijk laten. Comp3 is de minst slechte keuze voor KDE etc, de rest is echt veel te licht.

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 04 maart 2002 19:28 schreef snakeeye bijna precies hetzelfde als banaan-x
|:(

Mocht je trouwens die 486 als firewall inzetten, dan moet je natuurlijk wel de poorten redirecten naar de p166. En mocht je een oud spelletje willen multiplayeren (red alert, nfs) dan moet je die op de p166 ook nog doorsturen naar de p233 (tenzij je ze op 1 HUB aansluit natuurlijk ipv achter elkaar (=veiligst)).

KDE1 draait trouwens prima op een P166 ;) maar rh 6.2 heeft toch kde2? Heb je wel geluk dat dat draaide! :)

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

4-8-6 wegdoen? :'( je bent gek :+

Heb hier 5 486'en staan. 2 draaien webserver. 2 draaien als muziek doos en 1 draait oude spelletjes.

Als ik jou was zou ik die 486 als telnet/ssh computer laten draaien. Of eventueel wat geinige dingetjes doen met poorten ofzo, dat je bijvoorbeeld wat zelfgemaakte services laat draaien...

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Ach ja je kunt er zoveel kanten mee op.

gebruik je fantasie en je komt er wel.
het is wel zonde om die 486 weg te doen, terwijl die heel goed als een firewall kan dienen.

Verwijderd

Zoals ik het zou doen zou ik security als belangrijkste prioriteit stellen.
Wanneer hij tenminste aan het internet hangt.

Dat zou betekenen dat de 486 de firewall (en proxy?) wordt, de p166 de publieke services draaien zoals apache en evt dns, en de p266 de lokale services draait zoals samba en nfs.

Omdat deze p266 de zwaarste is zou die het handigste zijn om kde (of liever iets lichters als blackbox of windowmaker) op te draaien, en om wat met java te doen.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zal die 40 Gieg hd overzetten naar je P166en daar een samba/nfs server van klussen en je P2 als wekrmachine laten draaien. Die 486 kan wel als firewall/dns fungren denk ik. Alleen draait je hele netwerk dan op 10 Mbit behalve als je een switch hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 08:34 schreef TrailBlazer het volgende:
Ik zal die 40 Gieg hd overzetten naar je P166en daar een samba/nfs server van klussen en je P2 als wekrmachine laten draaien. Die 486 kan wel als firewall/dns fungren denk ik. Alleen draait je hele netwerk dan op 10 Mbit behalve als je een switch hebt.
'k heb wel een switch :)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 05 maart 2002 10:39 schreef ruuddie het volgende:

[..]

'k heb wel een switch :)
Het is alleen niet echt leuk om veel data te verslepen over dat 10 MB netwerkkaartje denk ik. Ga er echetr ook niet van uit dat je ouwe pentium 100 MB kan volstouwen
Pagina: 1