[WC] testen met gloeilamp

Pagina: 1
Acties:

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 22:15
Het is maar een ideetje maar...

Als je nou bijv. een gloeilamp van 40 Watt neem en je fix daar op de 1 of andere manier je waterblokje op, zou je dan kunnen testen of je koeling een beetje werkt?

Mischien is leuk om te proberen *D

Het is zomaar iets wat in me op kwam dussuh... zeg maar wat je er van vindt

GoT a clue? Specs

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Uhm...nee lijkt me echt TOTAAL niet handig

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

40Watt van een gloeilamp wil toch niet direct zeggen dat de warmte die ze afgeeft ook 40Watt is ?
ofwel ?

• H@rry
jah dat weet ik juist niet maar ik dacht er zomaar aan

experts in da house?

GoT a clue? Specs

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op maandag 04 maart 2002 19:05 schreef Mr.ChronoM het volgende:
40Watt van een gloeilamp wil toch niet direct zeggen dat de warmte die ze afgeeft ook 40Watt is ?
ofwel ?
Inderdaad, de opgenomen energie is 40watt, dit is licht en warmte....

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Verwijderd

Hmm, 't zou wel kunnen. Dan moet je een gloeilamp pakken, in een metalen doosje stoppen, dat aan 5 zijden bekleden met isolerend materiaal, en op de 6e kant het waterblok monteren. Dan krijg je ook gewoon 40W aan warmte uit je 40W lamp.

Of je pakt een transistor, schakelt het ding als stroombron, en laat 'm zo 40W produceren (kost je een tor, 2 weerstanden en een zenerdiode). Vervolgens kun je dat ding tegen je waterblok aan plakken alsof het de core van een CPU is.

• H@rry
das ook wel interessant...

kan je daar een tekeningetje van maken? Ben namelijk niet zo'n expert in het ontwerpen van elektronsche schakelingen, maken lukt nog wel :)

GoT a clue? Specs

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op maandag 04 maart 2002 19:10 schreef DaBit het volgende:
Hmm, 't zou wel kunnen. Dan moet je een gloeilamp pakken, in een metalen doosje stoppen, dat aan 5 zijden bekleden met isolerend materiaal, en op de 6e kant het waterblok monteren. Dan krijg je ook gewoon 40W aan warmte uit je 40W lamp.

Of je pakt een transistor, schakelt het ding als stroombron, en laat 'm zo 40W produceren (kost je een tor, 2 weerstanden en een zenerdiode). Vervolgens kun je dat ding tegen je waterblok aan plakken alsof het de core van een CPU is.
Volgens mij krijg je nooit 40W warmte uit een lamp.

Probeer het eens zou ik zeggen! 8-)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 00:42

Tead

nnb

Op maandag 04 maart 2002 19:06 schreef CrashOne het volgende:

[..]

Inderdaad, de opgenomen energie is 40watt, dit is licht en warmte....
En zoals jullie allemaal weten is de normale gloeilamp geen gunstige licht bron, 98% van de energie wordt omgezet naar warmte. 2% licht. dus met andere woorden, je kan er van uit gaan dat een 40W lampje ongeveer 40W warmte uitstoot.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Marcel en Herman van www.waterkoeling.nl zijn er al eens mee bezig geweest (voor kenners: de "pijnbank", welke ook op de HCC bij de tweakers/oc-shop/waterkoeling.nl stand stond)...

Maar deze werkt met een transistor (geloof ik), waar gewoon een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen gejaagd wordt... En dan wordt ie gewoon een bepaalde temperatuur...

Als je die stroom gelijk houdt bij al je tests, kun je dus heel makkelijk meerdere blokken vergelijken, omdat je van een referentie-waarde uitgaat...

Zo kan het dus ook, en scheelt geknoei met gloeilampen!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 13:06
Een gloeilamp? Probeer eens een broodrooster :+ , of een toastie ijzer :9

The JavaScript GoT Tracker

Verwijderd

dat idee met die transistor heb ik ook al enkel keren gezien bij testen van koelers.

iemand die dit kan om zetten naar een schema'tje ?
denk niet dat je veel nodig hebt van componenten.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 17:10
Je kunt het natuurlijk ook proberen met een 300W Halogeen lamp. Dit is voor de mensen die een AthlonXP @2GHz + Peltier willen koelen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56

Epsilon

waarom maak je van koper niet ff iets om in een 120 watt soldeerbout te steken ofzo, en doe daar je blokje op

• H@rry
kheb geen 120 Watt soldeer bout :P

maar DaBit kan je niet ff een schematje maken van die transistor? Lijkt me wel leuk

GoT a clue? Specs

Verwijderd

Ik had zo'n gast gezien, en die teste zijn blok door hem op een 1000W bouwlamp te leggen, niet echt nauwkeurig wat er gebeurt maar als je blok koelblijft zegt dat toch wel iets over dat ding :)

Verwijderd

Pak een strijkijzer, zet em op een lage stand, en koelen maar :)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

een gloeilamp heef teen efficientie van ongeveer 5%. dus 5%=licht en 95% is warmte.

stel je vangt AL die warmte op in je blok dan heb je maar 38W er in gestopt.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

+ dat ie waarschijnlijk uit elkaar springt!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je kan zo'n klein halogeenstralertje gebruiken, hoewel een transistor mij beter lijkt. Ik dacht dat de grootste torren wel 200 Watt konden verstoken. Ik doe wel electronica, maar ik ken niet alles uit mijn hoofd.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 04 maart 2002 21:53 schreef Resistor het volgende:
Je kan zo'n klein halogeenstralertje gebruiken, hoewel een transistor mij beter lijkt. Ik dacht dat de grootste torren wel 200 Watt konden verstoken. Ik doe wel electronica, maar ik ken niet alles uit mijn hoofd.
Maar hoe moet je zo'n transistor dan aansluiten? Als ik een schema heb kan ik de schakeling maken en ik weet de (halfgeleider) theorie achter de werking van de transistor. Alleen de praktijk (zelf schema maken) dat lukt alleen met simpele schakelingen :)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
het glas in een gloeilamp gaat vrij diep de fitting in. de fitting kan je lastig koelen, daar wordt hij dus warm. temperatuurverschillen in een stuk glas leveren spanningen op, die het materiaal niet kan opvangen: het glas knapt: einde experiment en met een beetje pech de stoppen uit je meterkast.

doe maar dat idee, dat eerder is geopperd: lamp in metalen doosje en dat doosje koelen. is veiliger en praktischer.

suc6!
:)

Verwijderd

Nog een mogelijkheid:
Neem een acculader van de auto bijv.
Sluit daar een weerstand van ongeveer 3 a 4 Ohms aan (zo van die grote weerstanden met metalen behuizing voor koeling).

formuletje:
P=U*I --> I=U/R
dus : P=U²/R
maw. bij 4 Ohms : P=12²/4 =36W en bij 3 Ohms zou dit dan 48 Watt zijn.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Op maandag 04 maart 2002 21:55 schreef Devil het volgende:

[..]

Maar hoe moet je zo'n transistor dan aansluiten? Als ik een schema heb kan ik de schakeling maken en ik weet de (halfgeleider) theorie achter de werking van de transistor. Alleen de praktijk (zelf schema maken) dat lukt alleen met simpele schakelingen :)
Dan begin ik ook moeilijk te doen, met de basis regel je de stuurstroom, en dat x de versterkingsfactor krijg je de emitterstroom, die met de collector-emitterspanning het vermogen levert. Je moet het alleen goed instellen. Het enige wat ik zo snel kan bedenken is een LMxx met een overbrugtransistor en een weerstand die zo klein is dat de maximumstroom gaat lopen. Ik heb geen ruimte om plaatjes te hosten, en een te langzame verbinding om ze te uploaden, dan moet je maar even zoeken.
Op maandag 04 maart 2002 22:02 schreef D-dayzz het volgende:
Nog een mogelijkheid:
Sluit daar een weerstand van ongeveer 3 a 4 Ohms aan (zo van die grote weerstanden met metalen behuizing voor koeling).

formuletje:
P=U*I --> I=U/R
Nog beter: de loodaccu zelf nemen, die kan een partij stroom leveren die een flinke steeksleutel als een zekering kan laten doorbranden.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:27

Cheezus

Luiaard

Op maandag 04 maart 2002 22:02 schreef D-dayzz het volgende:
Nog een mogelijkheid:

formuletje:
P=U*I --> I=U/R
Een weerstand die 48 Watt kan verdragen zul je niet gauw vinden en zal erg duur zijn. Zelfs die met die metalen behuizing zijn niet bedoeld voor zoveel vermogen.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Bij de Conrad hebben ze 25Watt weerstanden, als je er zoveel in serie zet als je nodig hebt en op een koperen heatspreader zet kan je een aardige kachel maken.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Marcel heeft het schemaatje in word staan.

Ervaring is wel dat de transistor makkelijk opblaast.
Pagina: 1