GoT a clue? Specs
Verwijderd
ofwel ?
experts in da house?
GoT a clue? Specs
Inderdaad, de opgenomen energie is 40watt, dit is licht en warmte....Op maandag 04 maart 2002 19:05 schreef Mr.ChronoM het volgende:
40Watt van een gloeilamp wil toch niet direct zeggen dat de warmte die ze afgeeft ook 40Watt is ?
ofwel ?
Verwijderd
Of je pakt een transistor, schakelt het ding als stroombron, en laat 'm zo 40W produceren (kost je een tor, 2 weerstanden en een zenerdiode). Vervolgens kun je dat ding tegen je waterblok aan plakken alsof het de core van een CPU is.
kan je daar een tekeningetje van maken? Ben namelijk niet zo'n expert in het ontwerpen van elektronsche schakelingen, maken lukt nog wel
GoT a clue? Specs
Volgens mij krijg je nooit 40W warmte uit een lamp.Op maandag 04 maart 2002 19:10 schreef DaBit het volgende:
Hmm, 't zou wel kunnen. Dan moet je een gloeilamp pakken, in een metalen doosje stoppen, dat aan 5 zijden bekleden met isolerend materiaal, en op de 6e kant het waterblok monteren. Dan krijg je ook gewoon 40W aan warmte uit je 40W lamp.
Of je pakt een transistor, schakelt het ding als stroombron, en laat 'm zo 40W produceren (kost je een tor, 2 weerstanden en een zenerdiode). Vervolgens kun je dat ding tegen je waterblok aan plakken alsof het de core van een CPU is.
Probeer het eens zou ik zeggen!
En zoals jullie allemaal weten is de normale gloeilamp geen gunstige licht bron, 98% van de energie wordt omgezet naar warmte. 2% licht. dus met andere woorden, je kan er van uit gaan dat een 40W lampje ongeveer 40W warmte uitstoot.Op maandag 04 maart 2002 19:06 schreef CrashOne het volgende:
[..]
Inderdaad, de opgenomen energie is 40watt, dit is licht en warmte....
Maar deze werkt met een transistor (geloof ik), waar gewoon een bepaalde hoeveelheid stroom doorheen gejaagd wordt... En dan wordt ie gewoon een bepaalde temperatuur...
Als je die stroom gelijk houdt bij al je tests, kun je dus heel makkelijk meerdere blokken vergelijken, omdat je van een referentie-waarde uitgaat...
Zo kan het dus ook, en scheelt geknoei met gloeilampen!
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Verwijderd
iemand die dit kan om zetten naar een schema'tje ?
denk niet dat je veel nodig hebt van componenten.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
maar DaBit kan je niet ff een schematje maken van die transistor? Lijkt me wel leuk
GoT a clue? Specs
Verwijderd
stel je vangt AL die warmte op in je blok dan heb je maar 38W er in gestopt.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Maar hoe moet je zo'n transistor dan aansluiten? Als ik een schema heb kan ik de schakeling maken en ik weet de (halfgeleider) theorie achter de werking van de transistor. Alleen de praktijk (zelf schema maken) dat lukt alleen met simpele schakelingenOp maandag 04 maart 2002 21:53 schreef Resistor het volgende:
Je kan zo'n klein halogeenstralertje gebruiken, hoewel een transistor mij beter lijkt. Ik dacht dat de grootste torren wel 200 Watt konden verstoken. Ik doe wel electronica, maar ik ken niet alles uit mijn hoofd.
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
doe maar dat idee, dat eerder is geopperd: lamp in metalen doosje en dat doosje koelen. is veiliger en praktischer.
suc6!
Verwijderd
Neem een acculader van de auto bijv.
Sluit daar een weerstand van ongeveer 3 a 4 Ohms aan (zo van die grote weerstanden met metalen behuizing voor koeling).
formuletje:
P=U*I --> I=U/R
dus : P=U²/R
maw. bij 4 Ohms : P=12²/4 =36W en bij 3 Ohms zou dit dan 48 Watt zijn.
Dan begin ik ook moeilijk te doen, met de basis regel je de stuurstroom, en dat x de versterkingsfactor krijg je de emitterstroom, die met de collector-emitterspanning het vermogen levert. Je moet het alleen goed instellen. Het enige wat ik zo snel kan bedenken is een LMxx met een overbrugtransistor en een weerstand die zo klein is dat de maximumstroom gaat lopen. Ik heb geen ruimte om plaatjes te hosten, en een te langzame verbinding om ze te uploaden, dan moet je maar even zoeken.Op maandag 04 maart 2002 21:55 schreef Devil het volgende:
[..]
Maar hoe moet je zo'n transistor dan aansluiten? Als ik een schema heb kan ik de schakeling maken en ik weet de (halfgeleider) theorie achter de werking van de transistor. Alleen de praktijk (zelf schema maken) dat lukt alleen met simpele schakelingen
Nog beter: de loodaccu zelf nemen, die kan een partij stroom leveren die een flinke steeksleutel als een zekering kan laten doorbranden.Op maandag 04 maart 2002 22:02 schreef D-dayzz het volgende:
Nog een mogelijkheid:
Sluit daar een weerstand van ongeveer 3 a 4 Ohms aan (zo van die grote weerstanden met metalen behuizing voor koeling).
formuletje:
P=U*I --> I=U/R
Een weerstand die 48 Watt kan verdragen zul je niet gauw vinden en zal erg duur zijn. Zelfs die met die metalen behuizing zijn niet bedoeld voor zoveel vermogen.Op maandag 04 maart 2002 22:02 schreef D-dayzz het volgende:
Nog een mogelijkheid:
formuletje:
P=U*I --> I=U/R