Toon posts:

256 Mb RAM maar geeft maar 196 Mb weer???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een IBM Thinkpad X21, k hem men eigen al suf aan het zoeken geweest, vandaar da'k het hier is probeer...
ik heb 128 Mb RAM bijgestoken in mijn laptop, en tijdens het opstarten geeft hij ook 256 Mb weer, wat correct is, maar eenmaal ik in windhoos ben geeft hij maar 196 Mb RAM weer...???? Iemand een idee, let me now, :?

Tnx

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je (heeft iemand) in Windows een geheugenbeperking ingesteld ofzo?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Je hebt een dubbelzijdige geheugenmodule erbij geprikt, terwijl je mobo alleen enkelzijdig ondersteunt.

Who is John Galt?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

welke Windows versie heb je erop? In principe kan Windows 95 / NT4 en hoger zoiezo met zoveel (256MB) RAM omgaan.

Als het bij het opstarten ook fout ging zou het aan de configuratie van het geheugen (SoDIMM?) kunnen liggen, maar in dit geval lijkt het toch echt een software probleem.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 04 maart 2002 17:46 schreef justmental het volgende:
Je hebt een dubbelzijdige geheugenmodule erbij geprikt, terwijl je mobo alleen enkelzijdig ondersteunt.
dan zou het bij het opstarten *niet* correct weergegeven worden!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
gaat er nu geen 64 mb naar je onboard video ofzow :?

Verwijderd

Topicstarter
het wordt wel correct weergegeven bij het opstarten, maar niet in Windows zelf, een geheugen beperking betwijfel ik omdat we hier met baseline's werken en dan zouden er een kleine 1000 tal computers het zelfde probleem moeten hebben... :?

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

stukke chip erbij?

Verwijderd

Topicstarter
btw we zijn juist een roll-out project aan het doen met Windows 2000, dus de betreffende laptop is een Windows 2000 met al de laatste updates...

Verwijderd

Als ie het tijdens het opstarten wel goed weergeeft, maar in Windows niet, ligt het iig aan Windows. Ik zou daar eens de help-files doolezen op 'geheugen' en hier op GoT es zoeken. Zal vast wel vaker langsgekomen zijn...
Succes!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25
luister eens effe nou maat :P

Als tie 64 mb nar je onboard video pompt dan geeft ie dat neit aan bij opstarten maar alleen in windows. Dus bij opstarten 256 mb en dan in winowdd 196 mb ofzow. Kijk eens efffe bij uitvoeren >> Dxdiag en dan naar tabblad beeldscherm gaan effe kijken hoeveel mb je video kaart is :)

Kan ook iets anders zijn he ;)

Controleer het maar voor de zekerheid ;)

Verwijderd

Topicstarter
een kapotte geheugenmodule denk ik ook niet, want eerst stak er 128 Mb RAM in en nu wil ik 256 Mb RAM, mor ja niets is uitgesloten...k ga sebiet is ff testen of het aan de module ligt...

Verwijderd

Topicstarter
ga ik zeker ff checken of het te maken heeft met gedeeld geheugen van de videokaart, maar nog 5 min. werke en dan zit het erop...dus k peins dat dat iet voor morgen is.
btw het betreft hier de laptop van mijnen baas...
jiakes... :(

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 04 maart 2002 17:51 schreef Galaxis het volgende:
luister eens effe nou maat :P
Als tie 64 mb nar je onboard video pompt dan geeft ie dat neit aan bij opstarten maar alleen in windows. Dus bij opstarten 256 mb en dan in winowdd 196 mb ofzow. Kijk eens efffe bij uitvoeren >> Dxdiag en dan naar tabblad beeldscherm gaan effe kijken hoeveel mb je video kaart is :)
Kan ook iets anders zijn he ;)
Controleer het maar voor de zekerheid ;)
tsssk tsssk, bij veel computers waar je RAM shared met de onboard video telt ie dus echt niet het hele geheugen hoor, maar alleen het deel wat als RAM bestempelt is, daar is de POST ook voor, video RAM wordt (in ieder geval op het scherm) niet geteld.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de specs nagezien op de site van IBM, en daar staat dat hij toch zeker 384 Mb aankan...Iemand een idee, please let me know...

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10
Op dinsdag 05 maart 2002 10:01 schreef BigKahuna het volgende:
ik heb de specs nagezien op de site van IBM, en daar staat dat hij toch zeker 384 Mb aankan...Iemand een idee, please let me know...
Misschien /MAXMEM=196 in je boot.ini ?

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Der staat genen /MAXMEM in mijnen boot.ini

Verwijderd

Hoeveel Mb ondersteund je moederbord per module ?

Ik heb het zelfde gehad met een 256 mb dimm ,hij gaf maar 128 mb weer bij het booten en in windows.

Daar zou het aan kunnen liggen,

succes.

Verwijderd

Topicstarter
tnx, ga ik zeker ff checken...
Maar bij mij geeft hem wel 256 Mb aan tijdens booten maar niet in Windows 2000, daar geeft hij maar 196 Mb aan...

Verwijderd

Topicstarter
Probleem nog altij nie opgelost...
Ik sta hier echt voor een serious problem, als iemand mij kan helpen, please let me know... :?

• jwbagger
  • Laatst online: 11-08 15:50

jwbagger

,.-~'`'~-.,

misschien door shared video geheugen :?

Verwijderd

Topicstarter
Weet echt niemand, hoe da hier zit????????????? |:(

• Andy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-07 18:17

Andy

rm -r

Er is nu al 3x geroepen dat je videokaart weleens de boosdoener zou kunnen zijn. Dit is simpel te verhelpen door in de bios de geheugentoewijzing van video shared memory terug te zetten naar 8 of 16.

Het zou een groot toeval zijn als je bij de video-adapter eigenschappen ziet dat hij 64 mb geheugen heeft. Heb je daar nou al eens gekeken of niet?

Young child with dreams, dream every dream on your own. When children play, seems like you end up alone. Papa says he'd love to be with you, If he had the time. So you turn on the only friend you can find, there in your mind.. (Neil Diamond -Shilo-)

Verwijderd

Topicstarter
JA, ik heb ook al gezegd dat ik dat al nagezien heb, dus wa ge hier zegt is crap... :P
Pagina: 1