Toon posts:

cdrom herkenning in opstartscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen, ik had een meningsverschil op school vanmorgen. Na 2,5 uur klote met die oude pc's (100 mhz)was het mij niet gelukt om de harddisk en cdrom allebei op de primairy IDE werkend te krijgen.

De HD deed het alleen goed, met de cdrom erbij ook. Maaar de cdrom werd steeds niet herkend!#!@#!@
De cdrom deed het wel in een ander systeem goed

De vraag is: als de BIOS geen CD-ROM speler aangeeft, doet ie het dan wel onder MS-DOS of Windows? Of moet er altijd in de bios staan welke apparaten op de ide's zijn geconnect of is het bij de cdrom zo dat die eerst geinstalleerd moet zijn onder dos en dat het daarna pas in het ide opstartscherm komt te staan?

Hun zeiden van wel, dat lijkt me sterk want de schijf en cdrom worden toch gecontroleert voordat dos word opgestart?

Dus niks installeren lijkt mij,

Alvast bedankt.

p.s. Met nieuwe pcs gaat het altijd veel makelijker dan ben ik zo klaar dan met die oude rot school rotzooi pcs 8-)

Verwijderd

/me was er ook.

Verwijderd

BTW: HD stond op primary, CD op primary slave deed ie niks, op secundary master deed ie ook niks.

Verwijderd

Topicstarter
juist dat klopt, nu nog bewijs en reactie. komt u maar :)

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
volgens mij weet zo'n oude computer gewoon nog niet wat een cd-rom-speler is, dus meldt de bios niets. Maar als je cd-rom-drivers installeerd(in dos), dan werkt het wel(ook al geeft het opstartscherm dat niet aan).

Verwijderd

Lijkt me beetje onzin, heb hier ook nog 486 dx4 100 staan en die weet dondersgoed met booten wat een cd-rom speler is.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, er zijn genoeg oude systemen die nog geen hdd herkennen in de bios..

Vroeger was dat inderdaad gewoon standaard.. Driver vanuit dos deed het werk, en dan werkt de cd dus gewoon..

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:03
Op maandag 04 maart 2002 16:18 schreef computeraap het volgende:
Lijkt me beetje onzin, heb hier ook nog 486 dx4 100 staan en die weet dondersgoed met booten wat een cd-rom speler is.
Heb hier ook zo'n ding, maar die zegt niets, en ik kan dus ook niet van cd booten, maar hij werkt perfect in win(95).

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 16:02 schreef Stevio4u het volgende:
De vraag is: als de BIOS geen CD-ROM speler aangeeft, doet ie het dan wel onder MS-DOS NEEof WindowsJA? Of moet er altijd in de bios staan welke apparaten op de ide's zijn geconnect voor dos wel, voor >win9x nietof is het bij de cdrom zo dat die eerst geinstalleerd moet zijn onder dos en dat het daarna pas in het ide opstartscherm komt te staan? je OS komt pas na het bios! Duh |:(

Zij zeiden van welpunt, nieuwe zin. Dat lijkt me sterk want de schijf en cdrom worden toch gecontroleerd voordat dos wordt opgestart?

Dus niks installeren lijkt mij, dus wel. Dos heeft een cdrom stuurprogramma nodig (cdrom.sys) en MSCDEX.exe.
ALs je van cdrom wilt kunnen booten moet je het betreffende kanaal op AUTO zetten maar niet op none. Hetzelfde geld voor DOS. Anders vind het os geen cdrom.

Windows rammelt zelf nog een aan alle poorten en vind de cdroms later nog wel, ook al staan ze op none in de bios.

Enne, ga op school ook nog wat tijd aan je nederlands besteden ;)

Verwijderd

Topicstarter
En over autobooten dat had ik allemaal gedaan, maar door die vage pc's werkt het allemaal niet. Bij mijn pc werkt het allemaal automatisch, mn oude pentium 100 ook.
Op maandag 04 maart 2002 16:23 schreef Jeep het volgende:

Enne, ga op school ook nog wat tijd aan je nederlands besteden ;)
Dit was even snel geschreven en als je toch niks anders te doen hebt om op de spelling te letten, zeg dat niks en hoe je reacties voor je! 8-) graag gedaan :D

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sommige PC's werken niet met het master/slave verhaal maar met cable select. Gebruik je die optie niet kan het zijn dat daardoor je cdrom niet herkent wordt.

Oudere harde schijven hebben ook wel eens de jumper-optie zoals "Master, Slave present" heb je dat niet zal ook de slave niet gezien worden.

Om de cdrom te benaderen is geen herkenning in de BIOS nodig, de driver regelt dit allemaal. In Windows95 en later wordt dat gedaan dmv PnP herkenning en het afspeuren van de IDE poorten wat er allemaal aanhangt en onder DOS/Win3.x moet je gewoon de DOS drivers laden zoals bekend van bv. de Win98 bootdisk.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1