In de wetenschapsfilosofie wordt eenvoudig de vraag gesteld wat wetenschap is. Maar is hier een eenduidige verklaring voor? kan ik als individu een ander "opleggen" wat wetenschapsfilosofie is, ik denk van niet maar misschien is er iemand die hier een antwoord op weet?
Als je een ander kunt overtuigen van jouw gelijk dan ben je al met z'n 2en. Als jullie dan goed je best doet, overtuig je nog meer mensen. Dan ben je al met een groepje. Een actief groepje wordt snel een Grote Groep en de Grote Groep bepaalt de waarheid.
Dat noemen we sociale constructie.
De waarheid/werkelijkheid is dus gewoon dat wat de meeste mensen vinden...
Dat noemen we sociale constructie.
De waarheid/werkelijkheid is dus gewoon dat wat de meeste mensen vinden...
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Het leuke van wetenschap is mischien dat er maar 1 persoon nodig is die iets volgens die zelfde wetenschappelijke pricipes ondekt (of weerlegt) om de hele groepswaarheid op z'n kop te zetten en veranderen.
Je kunt zelf vast wel een paar voorbeelden bedenken.
Je kunt zelf vast wel een paar voorbeelden bedenken.
egineers law : If it doesn't fit force it, if it breaks it needed replacing anyway.
Tja, de meeste revoluties beginnen klein.
[zeikmode]
sorry, al verwijderd
[/zeikmode]
[zeikmode]
sorry, al verwijderd
[/zeikmode]
het is toch jammer dat er in deze reply gelet wordt op spelfouten, mijn idee is dat wij elkaar wel op een ander niveau kunnen betwisten.
een belangrijke vraag die wordt gesteld in de wetenschapsfilosofie is die van de epistemologische aard. wanneer een theorie (zoals gesteld door GeeBee, in de eerste reply) een systeem van ware uitspraken is, dan rijst de vraag wat onder een ware uitspraak moet worden verstaan, het waarheidsprobleem.
een belangrijke vraag die wordt gesteld in de wetenschapsfilosofie is die van de epistemologische aard. wanneer een theorie (zoals gesteld door GeeBee, in de eerste reply) een systeem van ware uitspraken is, dan rijst de vraag wat onder een ware uitspraak moet worden verstaan, het waarheidsprobleem.
Even terug naar je eerste vraag KerStens.
Is het wel zo interesant of je een ander kan "opleggen" wat wetenschap filosofie is.
Je mening geven geven (en ontvangen) lijkt me een meer vruchtbaar uitgangspunt voor de materie.
p.s. yep had een d moeten zijn GeeBee.
jammer dat dat 3\4 van je reply in beslag nam
, tijd voor een nieuwe.
Is het wel zo interesant of je een ander kan "opleggen" wat wetenschap filosofie is.
Je mening geven geven (en ontvangen) lijkt me een meer vruchtbaar uitgangspunt voor de materie.
p.s. yep had een d moeten zijn GeeBee.
jammer dat dat 3\4 van je reply in beslag nam
egineers law : If it doesn't fit force it, if it breaks it needed replacing anyway.
Anoniem: 12747
Even nog over de reply van Gebees. Sociale constructie kan natuurlijk niet de waarheid-werkelijkheid definieren. A is A niet omdat iedereen dat zo vindt maar omdat de materie dat nu eenmaal uitmaakt. Kortom de werkelijkheid is in grote mate een metafysisch vraagstuk.
[sorry, even tussendoor]
Waar in hemelsnaam GeeBee zie jij het woord "verspeeld" staan????
iksnaperniksmeervanvandaagachhetiszondag
[mijn excuses]
Waar in hemelsnaam GeeBee zie jij het woord "verspeeld" staan????
iksnaperniksmeervanvandaagachhetiszondag
[mijn excuses]
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
TCG:
Dat klopt, maar hoe we daar met z'n allen over denken is zeer afhankelijk van de mate waarin we het met elkaar eens zijn over hoe e.e.a. in elkaar steekt. Dus in de mate waarin we dat met z'n allen afgesproken hebben.
Voorbeeldje:
A=A, bijvoorbeeld de Aarde is het midden van ons zonnestelsel en de zon draait om de Aarde. Iedereen zegt dat het zo is, dus gaan we daarvan uit. Tot het moment dat iemand iets ziet dat niet meer in het geo-centrische model past. Dan gaatie op zoek naar een ander model: weet je wat, we zetten niet de Aarde maar de zon in het midden en de Aarde draait daaromheen. Dan kloppen de waarnemingen weer met het model (of andersom) en is dat vanaf dan de nieuwe waarheid. Goed, het kost wat tijd en brandstapels voordat iedereen overtuigd is, maar na verloop van tijd is dat toch gelukt.
qbits:
Dat is dan je uitgangspunt over hoe je wetenschap zou moeten bedrijven, dus je wetenschapsfilosofie
Dat klopt, maar hoe we daar met z'n allen over denken is zeer afhankelijk van de mate waarin we het met elkaar eens zijn over hoe e.e.a. in elkaar steekt. Dus in de mate waarin we dat met z'n allen afgesproken hebben.
Voorbeeldje:
A=A, bijvoorbeeld de Aarde is het midden van ons zonnestelsel en de zon draait om de Aarde. Iedereen zegt dat het zo is, dus gaan we daarvan uit. Tot het moment dat iemand iets ziet dat niet meer in het geo-centrische model past. Dan gaatie op zoek naar een ander model: weet je wat, we zetten niet de Aarde maar de zon in het midden en de Aarde draait daaromheen. Dan kloppen de waarnemingen weer met het model (of andersom) en is dat vanaf dan de nieuwe waarheid. Goed, het kost wat tijd en brandstapels voordat iedereen overtuigd is, maar na verloop van tijd is dat toch gelukt.
qbits:
Dat is dan je uitgangspunt over hoe je wetenschap zou moeten bedrijven, dus je wetenschapsfilosofie
Anoniem: 12747
GeeBee:
Het lijkt me niet helemaal het juiste voorbeeld van A is A. In eerste instantie zou ik simpelweg zeggen dat een tafel een tafel is omdat de materie die vorm heeft. Niet omdat wij het er over eens zijn dat we het tafel noemen. Wat betreft het zonnestelsel en de aarde in het midden versus de zon als centraal punt dit kan men denk ik beschrijven als een paradigma verschuiving. Deze is echter niet gebaseerd op (zoals de tafel) materie die direct door onze zintuigen waar te nemen zijn. De mensheid heeft gereedschappen bedacht om onze zintuigen sterker te maken waaruit we kunnen komen tot de zon als centraal punt. Eigenlijk zou men dus kunnen zeggen dat er vanaf dat punt (wat de zintuigen kunenn waarnemen) alles een theorie wordt en dus open voor consent (of niet).
Het lijkt me niet helemaal het juiste voorbeeld van A is A. In eerste instantie zou ik simpelweg zeggen dat een tafel een tafel is omdat de materie die vorm heeft. Niet omdat wij het er over eens zijn dat we het tafel noemen. Wat betreft het zonnestelsel en de aarde in het midden versus de zon als centraal punt dit kan men denk ik beschrijven als een paradigma verschuiving. Deze is echter niet gebaseerd op (zoals de tafel) materie die direct door onze zintuigen waar te nemen zijn. De mensheid heeft gereedschappen bedacht om onze zintuigen sterker te maken waaruit we kunnen komen tot de zon als centraal punt. Eigenlijk zou men dus kunnen zeggen dat er vanaf dat punt (wat de zintuigen kunenn waarnemen) alles een theorie wordt en dus open voor consent (of niet).
Waarom pas vanaf dat punt? Hoe weet jij dat wat jouw zintuigen jou vertellen waar is?
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Zolang het model dat we van de werkelijk hebben, overeen komt met dat wat we zien, is het waar.
Het geeft niet dat we later ons model, na waarnemingen gedaan te hebben die niet in het model passen, moeten aanpassen.
Zolang iets werkt, is het waar.
Het geeft niet dat we later ons model, na waarnemingen gedaan te hebben die niet in het model passen, moeten aanpassen.
Zolang iets werkt, is het waar.
Anoniem: 3142
[off-topic]
De waarheid is IMHO een combinatie van wat we allemaal geloven en wat we denken dat we waarnemen.
[/off-topic]
De waarheid is IMHO een combinatie van wat we allemaal geloven en wat we denken dat we waarnemen.
[/off-topic]
Zoals in Terry Practhett's "Small Gods"? Als er maar genoeg mensen in een god geloven bestaat hij?
Jaja.
Lord Daemon
Jaja.
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
Het probleem met God is dat je niet kunt bewijzen of Hij bestaat of niet. Wetenschappelijke bouwsels kun je testen met een experiment
Anoniem: 12707
De waarheid is niet wat we denken dat zo is, maar WAT zo is. Alle theorien zijn gebaseerd op ons vermogen om iets te begrijpen, die is alleen te klein om alles te bevatten, daarom zal het nog een lange tijd duren voor we de werkelijkheid kennen, het komt er op neer dat (hoop ik) iedereen weet dat we nog niks begrijpen
Ik ga er voorlopig nog vanuit dat hetgene wat we waarnemen, altijd gekleurd is door onze eigen waarnemingen. Alle waarneming is subjectief. Dus ook onze waarneming van de werkelijkheid. Die zien we niet rechtstreeks, maar altijd via onze eigen zintuigen.
Naarmate we verder komen in de wetenschap zullen we ons model van de werkelijkheid wel steeds moeten bijstellen. Met een beetje geluk komen we zo steeds dichterbij de werkelijke werkelijkheid, en wordt ons model steeds completer.
De vraag is of we er ooit echt zullen komen; je zult begrijpen dat ik denk van niet.
Naarmate we verder komen in de wetenschap zullen we ons model van de werkelijkheid wel steeds moeten bijstellen. Met een beetje geluk komen we zo steeds dichterbij de werkelijke werkelijkheid, en wordt ons model steeds completer.
De vraag is of we er ooit echt zullen komen; je zult begrijpen dat ik denk van niet.
Pagina: 1