[Javascript] Veldnaam probleem

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 13:59
Ik heb een formulier genaamd 'form' met daarin enkele textfields met de namen form[kop], form[tekst], etc. Op die manier kan ik nl. in php het form makkelijk uitlezen. Maar nu wil ik de waarde van zo'n veld zetten vanuit Javascript. Dus bijv.

document.forms[0].form[kop].value = 100;

Maar dat werkt niet. Vast en zeker omdat hij die form[kop] als een Javascript array gaat zien. Maar hoe los ik dit op? Iemand hier ervaring mee? Als ik gewoon het veld met elements[24] aanroep werkt het prima.

[update] Volgens mij ga ik zo heeeeeel hard RTFM e.d. tegen mezelf zeggen... momentje :)

• eborn
Ja, dit is dus i.d.d. weer eens forumvervuiling van mijn kant. Want het staat gewoon in de PHP manual. Beetje over het hoofd gezien denk ik :)

Voor de liefhebbers:

document.forms[0].form[kop].value werkt dus niet

maar

document.forms[0].elements['form[kop]'].value wel!

Zo, nou staat er toch nog wat nuttigs in dit topic voor het nageslacht :)

Verwijderd

Ik ben eigenlijk verbaasd dat dit gewoon kan, zulke maffe namen gebruiken.

Ik raad het hoe dan ook niet aan, omdat je met de tweede syntax in de knoei kunt komen, zoals je in je eerste post al aangaf.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 09:52

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 04 maart 2002 14:10 schreef eborn het volgende:
Op die manier kan ik nl. in php het form makkelijk uitlezen.
Euhrm, dat kan toch ook zonder de array $form? Of wil je door al je form-elementen heenwandelen in een loop ofzo? In dat geval kun je namelijk gewoon $HTTP_POST_VARS of $_POST gebruiken.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op maandag 04 maart 2002 14:19 schreef Cheatah het volgende:
Ik ben eigenlijk verbaasd dat dit gewoon kan, zulke maffe namen gebruiken.

Ik raad het hoe dan ook niet aan, omdat je met de tweede syntax in de knoei kunt komen, zoals je in je eerste post al aangaf.
das dus onzin. afraden omdat je het raar vind. En er is ook helemaal niks mis met de syntax, alleen je zal misschien beter moeten opletten.

Ikzelf gebruik ook altijd zulke formnamen eigenlijk:
code:
1
<input type="text" name="fields[cName]" value="" size="40" maxlength="50" />
Op maandag 04 maart 2002 14:19 schreef Pelle het volgende:

[..]

Euhrm, dat kan toch ook zonder de array $form? Of wil je door al je form-elementen heenwandelen in een loop ofzo? In dat geval kun je namelijk gewoon $HTTP_POST_VARS of $_POST gebruiken.
Dat zou kunnen, maar soms wil je twee formulieren simuleren in een form, en dan maak je gewoon 2 'fake' arrays aan.

Tis er eigenlijk langzaam ingeslopen en nooit meer weggegaan:
code:
1
2
3
<input type="text" name="fields[foo]" value="" size="40" maxlength="50" />

<input type="text" name="altfields[bar]" value="" size="40" maxlength="50" />

"You're only as good, as what you did last week."

• eborn
Ik gebruik die arrays in de formulieren omdat het hele formulier dynamisch wordt gemaakt. Er worden dynamisch velden toegevoegd en verwijderd. Daarom krijgen ze ook allemaal een gegenereerde naam. Omdat ik die namen niet weet moet ik door het array heenlopen.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 14:23 schreef oh,when? het volgende:

das dus onzin. afraden omdat je het raar vind. En er is ook helemaal niks mis met de syntax, alleen je zal misschien beter moeten opletten.
Precies, als je op deze manier een foutje in je javascript code maakt, dan vind je het denk ik niet zo snel.

Debuggen is overbodig werk IMHO :)

MAar goed, iedereen mag doen wat hij handig vind hoor ;)

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op maandag 04 maart 2002 14:27 schreef Cheatah het volgende:

Debuggen is overbodig werk IMHO :)
dus jij debugged nooit ;) >:)

"You're only as good, as what you did last week."

Pagina: 1