Toon posts:

Zonder full-duplex is Switch waardeloos?

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aargh!

Heb je eeeeindelijk je netwerk aan de gang, krijg je te horen dat zonder een full-duplex netwerkkaart je geen bal aan je switch hebt en je netwerk langzaam is/blijft...

Is dat zo? En zo ja; hoe weet ik of ik een full-duplex kaart heb, want ik kan het op de doos nergens terug vinden?

:?

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Zonder full duplex is een switch nog altijd iets sneller dan een hub, maar je krijgt wel nog collisions, die het geheel toch langzamer maken.
De meeste netwerkkaarten kunnen full duplex gebruiken.
Ik weet niet wat voor een besturingssysteem je gebruikt, maar onder windows kun je dat vinden bij de geavanceerde instellingen van je netwerkkaart.
Daar kun je meestal kiezen voor half/full duplex, of auto.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 13:21 schreef kell.nl het volgende:
Zonder full duplex is een switch nog altijd iets sneller dan een hub, maar je krijgt wel nog collisions, die het geheel toch langzamer maken.
Ik weet niet wat voor een besturingssysteem je gebruikt, maar onder windows kun je dat vinden bij de geavanceerde instellingen van je netwerkkaart.
Ahaaah... Bedankt! :)

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Een switch is niet waardeloos zonder full-duplex, je hebt nog steeds profijt van de segmentering van je netwerk, en dat geeft imho toch de grootste snelheidswinst. Bij de meeste switches kun je trouwens aan de (kleur van de) ledjes zien of een aangeloten netwerkkaart half-duplex of full-duplex is. Gewoon even nakijken in de handleiding van de switch.

Het verschil tussen half-duplex en full-duplex is dat je bij de eerste allen kunt zenden OF ontvangen, bij de tweede kan beiden tegelijkertijd. Hubs zijn altijd half-duplex, switches (bijna) altijd full-duplex.

[edit: hmm, net iets te traag...]

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 04 maart 2002 13:21 schreef kell.nl het volgende:
Dat is wel erg weinig hoor. Het aantal ACK's tov van wat hij stuurt.
Dus die collisions maken niet veel uit.
Hoeveel meer performantie een switch geeft tov van een hub hangt af van met hoeveel poorten je tegelijk aan het zenden bent. Of het nu full of half duplex is maakt niet uit.

Voor topicstarter:
vb:
8 pc's op een hub en zelfde op switch (neem aan alles op switch half duplex):

-pc1 stuurt data naar pc2 en andere zijn niet actief
snelheid ong. gelijk aan switch

-pc1 stuurt data naar pc2 en alle andere sturen naar p3
snelheid hub = ong. 1/6 van de snelheid die je op een switch zou halen.
Eingelijk nog lager dan 1/6 want je bent dan veel kwijt aan collisions.
Er zijn dan 6 pc's die dezelfde bus gebruiken.
Bij een switch heeft de transfer tussen pc1 en pc2 geen last van de andere data transfer.
Collisions blijven dan beperkt (als half duplex anders geen collisions) tot die 2 pc's.

Full-duplex is zoals gezegd goed als er veel data uit beide richtingen tegelijk komt. Dan ben je blij met full duplex ;)

Trouwens jouw nic als dat een 100mbit is zal wel full duplex zijn ook ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Full-duplex betekent in termen van Ethernet dat het mechanisme dat gebruikt wordt om collisions te detecteren en corrigeren uitgeschakeld kan worden omdat de netwerkkaart alleen met de switch een fysiek segment deelt. Praktisch gezien houd je een wire-pair over dat je kan gebruiken om data overheen te jagen. Bij een layer-2 switch kunnen geen collisions optreden al had je 't graag, omdat een 'intelligenter' stukje electronica de netwerkkabels van elkaar scheidt.

Full-duplex is m.a.w. 'onderdeel' van Ethernet 802.3 zoals we dat allemaal kennen :)
Pagina: 1