Op woensdag 06 maart 2002 17:21 schreef Phaerion het volgende:
[..]
[..]
Nee... want muziek maken of kunst heeft niets met religie te maken....dat komt vanuit de mens zelf.
Precies. En religie komt ook vanuit de mens zelf. De onbewuste omgang met het Goddelijke, dat doet iedereen (hiet is immers onbewust), en is net zo natuurlijk en onbewust als ademhalen. De bewuste omgang met het Goddelijke maakt daarvan gebruik, zoals ademhalen gebruik maakt van praten. En godsdienstige rituelen zijn op die zelfde manier analoog aan poëzie en muziek.
[..]
Ik bedoelde dus dat ik het allemaal zie als een sprookje.
Of als mythologie.
En dat is jouw goed recht. Maar het feit dat je één boek, dat slechts 2000 jaar oud is, als waarheid afwijst, is geenszins ook maar een zwakke aanwijzing dat het Goddelijke, in welke vorm dan ook, niet zou bestaan.
In een bepaald sprookje komen de Zeven Geitjes voor. Het feit dat dat verhaal een sprookje is betekent nog niet dat geiten niet bestaan...
[..]
Het bestaan von god is niet aangetoond
en het niet-bestaan van God is evenmin aangetoond
[..]
Dít is dus precies wat ik bedoelde.....
Ik zeg dat je god niet kunt aantonen....en jij draait het om.
Maar onderbouw jouw bewijs voor het bestaan van god eens dan...
Ik kan het bestaan van God niet bewijzen. Ik kan het slechts aannemelijk maken.
Ik neem Annwn, het Goddelijke, constant en overal waar. Mijn omgang met Annwn is net zo natuurlijk als ademhalen. Ik kan Annwn manipuleren en daarmee effecten in de fysieke wereld teweegbrengen, zoals bijvoorbeeld het (sneller) genezen van zieken. Ik neem dat allemaal waar, en voor mij zijn al die aanwijzingen voldoende om aan te nemen dat Annwn inderdaad bestaat.
Heel lang dacht men dat lucht niets was. Als je beweerde dat lucht wel wat was, dan werd je voor gek verklaard - je kan het toch niet zien? Overduidelijke aanwijzingen dat lucht wel degelijk iets fysieks is, zoals de alomtegenwoordige wind, werden gewoon in de wind geslagen.
Maar jij neemt Annwn niet waar. Waarom weet ik niet. Wel vermoed ik dat alle mensen in staat zijn om Annwn waar te nemen.
Aan jou bewijzen dat Annwn bestaat is als aan een blinde bewijzen dat de sterren bestaan. Dat kan gewoon niet. Het grote verschil tussen blindheid en ongeloof, is dat de blindheid die ongeloof heet heel simpel te genezen is: door je ogen te openen.
[..]
Het feit dat ik iets geloof wanneer je het kunt aantonen wil niet zeggen dat ik de waarheid niet ken.
Je kunt gewoon niet onomstotelijk bewijzen dat god bestaat.
Lever me het bewijs maar.
Pic's!!!

Maar jij kunt ook niet onomstotelijk bewijzen dat het Goddelijke NIET bestaat. En in een situatie waar voor beide gevallen geen bewijzen te vinden zijn, dient een echte wetenschapper er rekening mee te houden dat beide mogelijkheden zouden kunnen bestaan. Waarom gaat men er in de praktijk dan, tegen de wetenschappelijke methode in, van uit dat het Goddelijke niet bestaat?
Het feit dat ik niet geloof heeft puur en alleen te maken met het feit dat nog nooit iemand heeft kunnen aantonen dat het wél zo is.
Dus jij gelooft A omdat niemand het tegenovergestelde, B, heeft kunnen aantonen.
Maar ik geloof B niet alleen omdat niemand A heeft kunnen aantonen, maar ook omdat ik het zelf waarneem.
Als oefening aan de lezer wordt gelaten te bepalen welk geloof het best (minst slecht?) gefundeerd is.
[..]
Waarnemen??? verklaar je eens nader?
Dat is dan toch zeker wel na een paar liters Pleegzuster bloedwijn.

Ik zie de natuur dus duidelijk niet als het bewijs van de schepping.
Waarom haal je er nu opeens de schepping bij? Ik geloof zelf ook niet in een schepping - maar het niet geloven in een schepping betekent niet dat je automatisch niet in het Goddelijke kan geloven, en analoog, stel dat er geen schepping is geweest, dan is dat geen reden dat het Goddelijke niet zou bestaan.
Wat ik waarneem is Annwn (uitspr. Awen), de alomaanwezige levensenergie ook bekend onder vele andere namen in evenzovele andere culturen. Ik kan je onmogelijk uitleggen hoe ik het waarneem - er is namelijk in onze moderne Westerse taal geen woord (meer) voor, maar het komt over als een kruising tussen voelen en zien. Dit waarnemingsvermogen van je geest - je zesde zintuig - wordt helaas in onze hedendaagse Westerse cultuur vrijwel volledig genegeerd.
Ik zou trouwens best gezellig over een paar liters Pleegzusterbloedwijn de Diepere Dingen des Levens willen bepraten hoor. Als je ooit in Nantes bent moet je maar een mailtje sturen

[..]
Dat is niet omdat ze niet kijken....er valt gewoon niets te zien.
Er is inderdaad een heel verschil tussen kijken en zien.
Het is je vast wel eens voorgekomen dat je de koelkast opent om de melk te pakken, en de melk niet ziet staan. Later bleek dat hij gewoon voor je neus stond, maar je zag hem niet. En in het verkeer komt het ook vrij vaak voor dat mensen andere weggebruikers niet zien terwijl ze wel gekeken hebben, en terwijl ze er wel degelijk zijn. Kijken en niets zien is dus geen bewijs dat er niets is.
[..]
Wie kijkt er nu niet goed hier??
Ik dacht toch de kerk.
Want nu beweren ze ineens wél dat de aarde om de zon draait.
Nadat ze Galileo eerst vermoord hadden.
Hier snijd je jezelf in je vingers
Want lees nou mijn originele stukje nog eens.
THEÏSTEN stel ik hier gelijk aan Galileo, en ATHEÏSTEN aan de Kerk - immers, theïsten (Galileo) nemen iets waar wat door atheïsten (de Kerk) als onzin wordt gezien.
[..]
Nee ....om het feit dat nooit iemand heeft kunnen aantonen dat ze ongelijk hadden.
Dat is iets heel anders.
Als jij beweert dat god bestaat, dan zul jij de bewijzen moeten leveren...en niet andersom.
Maar dat is geen goede wetenschappelijke instelling. Geen enkele wetenschapper zal er mee weg komen om aan te nemen dat iets niet bestaat, alleen om het feit dat (nog) niemand het bestaan ervan heeft kunnen waarnemen. Enkelen hebben het zeker wel geprobeerd, maar zijn gigantisch door de grond gegaan.
Als er voor beide mogelijkheden geen afdoende aanwijzingen zijn, MOET je als wetenschapper aannemen dat BEIDE mogelijkheden EVEN plausibel zijn. De meeste atheïsten doen echter meteen het bestaan van het Goddelijke af als een sprookje, en gaan vanuit daar verder redeneren. Dat is geen wetenschap. In de wetenschap doe je onderzoek om erachter te komen of iets A of B is - niet om te bewijzen dat iets A is. Als je er namelijk al vantevoren vanuitgaat dat de uitkomst A zal moeten zijn, ben je zeer onwetenschappelijk bezig, en zo zijn er al heel veel fouten gemaakt, vooral door archeologen die kippebotjes analyseren en dan met de raarste uitkomsten komen omdat ze er vantevoren al vanuit waren gegaan dat het dinosaurusbotten waren, in plaats van eerst te verifiëren of dat wel daadwerkelijk zo was.
Aannames, zoals jouw aanname dat het Goddelijke niet bestaat, zijn in de wetenschap uit den boze - behalve als je, om een situatie te analyseren, alle mogelijke aannames behandelt.
Als je echt neutraal het vraagstuk bekijkt, wat ik jaren geleden gedaan heb, zul je zien dat de aanwijzingen die door theïsten en atheïsten worden aangedragen elkaar in evenwicht houden - maar theïsten stoelen zich daarbij ook op hun waarnemingen, wat de balans naar die kant laat uitslaan.
Ik heb niet om een god gevraagd....die wordt door de gelovigen om ons heen opgedrongen.
Ik heb ook niet om een moeder gevraagd - toch heb ik er een.
Nou aan die gelovigen ook de taak om het dan ook een beetje geloofwaardig over te brengen.
Nee, je wil niet dat het geloofwaardig overkomt - je wil dat het aan JOU geloofwaardig overkomt, terwijl je van te voren al aangenomen hebt dat het nooit geloofwaardig zal zijn. Je vraagt dus het onmogelijke.
In den beginne waren heel veel dieren die dachten dat het vogelbekdier niet bestond, ondanks het feit dat ontdekkingsreizigers ze hadden waargenomen. Toen de zelfde ontdekkingsreizigers een opgezet vogelbekdier meenamen, waren de ongelovigen nog steeds niet tevredengesteld. De enige manier om ze te overtuigen zou dus zijn om ze mee te nemen naar Nieuw Zeeland om ze de beestjes zelf te laten zien, maar dat wilden de ongelovigen ook niet doen. Sja, wat blijft er dan over? Niets. En bij atheïsten is er vaak het zelfde probleem.
[..]
Dat vind ik een kromme vergelijking.
Want als die atheïst dezelfe kant uit zou kijken, dan had hij gezien dat die auto er helemaal niet was en dat de gelovige hem alleen maar wilde laten geloven dat er werkelijk een auto reed.
Of ze zouden alletwee een auto gezien hebben...wat nog steeds niet het bewijs levert dat god bestaat.
Precies, hij zou slechts de andere kant op hoeven te kijken om zelf te verifiëren of de theïst wel of niet gelijk had. Maar de atheïst is zo vastgeroest in zijn geloof dat die auto niet bestaat, dat hij meent dat het niet nodig is zich om te draaien.
[..]
Idd geen latijn gehad op de LTS...

Dus in dat opzicht kan ik er wel naast zitten.
Maar dan is iemand die afgezondert van de maatschappij is opgegroeid zonder kennis van religie, en geen drang naar het geloof heeft, óók een agnost

Ja. Stel zoiemand de vraag "Bestaat God?" maar eens. Het antwoord zal zijn: "Uh???" - hij weet het dus niet.

Ik prefereer het ook om het beestje gewoon bij zijn nederlandse naam te noemen.
Dat maakt het ook wat duidelijker onder de wat minder geschoolden onder ons.
Tenzij religie alleen voor geschoolde mensen is.....
Zeker niet. Maar wat me overigens wel opvalt is dat het Paganisme vooral wordt aangehangen door de intelligentia. Vrijwel alle Paganisten die ik ken zijn niveau VWO, HBO, universiteit, maar van de Christenen die ik ken hebben slechts weinigen dat niveau van onderwijs.
[..]
Klopt wel...maar ik stopte ze even bij elkaar in hetzelfde zakje.
Maar dat werkt dus verwarrend, blijkt achteraf.
Zoals ik hierboven al zij...ik noem het ook liever bij zijn nederlandse naam...
Dan betekent ongelovig gewoon "ongelovig".
En niet wetend betekend dan ook echt "niet wetend".
Is op zich natuurlijk wel zo simpel

[..]
En wat zijn gnostici dan?
En hoort Madamme Blavatsky dan bij de gnostici of bij de agnostici?
Wiesda?

[..]
Voor mij is alle religie gebasserd op hetzelfde principe...
Het geloof in en god / goden die niet aan te tonen is / zijn.
Inderdaad, alle religie is gebaseerd op het zelfde principe. Je bent dus al een stuk wijzer dan menig theïst.
De tweede regel, daar wordt op andere plaatsen in deze posting al uitgebreid aandacht aan besteed.
[..]
Ik vraag me écht af wát jij precies hebt waargenomen....
Sja... Leg aan een klein kind maar eens uit hoe een orgasme voelt, aan een man hoe een geboorte voelt, of aan iemand die gezond is hoe een zware migraine-aanval voelt. Dat is onmogelijk. Je kan er hooguit vage bewoordingen voor vinden die de boodschap toch niet over kunnen brengen.
[..]
Je leest het niet goed...ik zei al dat ik het gebruik als.....en niet dat het mijn overtuiging is.
JIJ leest het niet goed. Wat ik zei is dat wat je gebruikt niet Satanisme is, maar Anti-Christendom.
[..]
Neuh het christendom heeft me wel voldoende bewezen dat god niet bestaat.
Daarvoor hoef ik niet eerst alle twintigduizend andere religies voor af te lopen, om tot de zelfde conclusie te lopen.
Dat zou ik erg naïef van mezelf vinden.
Dus als je spruitjes niet lekker vindt, vind je het wel voldoende bewezen dat groenten niet te eten zijn, en bespaar je jezelf de moeite om twintigduizend groenten te proeven door het maar helemaal niet te doen.
[..]
Ik denk dat Einstein het antwoord ondertussen al heeft gekregen

Misschien heb je hem niet helemaal begrepen:
There are only two things that are infinite: the universe and human stupdity, and I'm not sure about the former.
Oftewel:
Er zijn twee dingen die oneindig zijn: het universum en menselijke domheid, en van de eerste (het universum dus) weet ik het niet zeker.
Het antwoord dat jij bedoelt was dus al het doel van de uitspraak...
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.