Ik heb een Adaptec 29160N SCSI controller in een Abit KR7A (KT266A chipset), maar deze SCSI controller lijdt aan een superhoge latency (240!). Aan deze controller zitten IBM 10K rpm hd's die zich heel best kunnen meten met IDE RAIDs, maar die door de gigantische latency afgekneld worden naar +- 5400rpm IDE schijf-achtige waarden.
Ik heb het volgende geprobeerd:
1. Search gebruikt. Alleen maar n00b vragen.
2. Laatste 4in1 drivers (4.37a) geinstalled. Geen effect.
3. BIOS updaten naar laatste (6N) versie. Geen effect.
4. BIOS optimizen. Da's moeilijk want in de BIOS staan geen instelbare latency settings. Alleen:
"
PCI1 Master 0WS Write -> Enabled
PCI2 Master 0WS Write -> Enabled
PCI1 Post Write -> Enabled
PCI2 Post Write -> Enabled
PCI Delay Transaction -> Disabled
"
Die laatste op Enabled gezet. Maar geen effect.
5. SCSI controller verplaatst van PCI slot 3 naar PCI slot 2 (Slot 1 zit naast de AGP kaart, leeg, zit een exhaust fan in). Geen effect.
6. VIA latency patch versie 1.04 geinstalleerd. Geen effect.
7. George Breese' latency patch versie 0.19d geinstalleerd. Geen effect.
En nou weet ik 't ff niet meer. Ik ben wel wat weirds tegengekomen: Elke SCSI hd staat 8x in de device manager. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Als je ze eruit trapt zet WinXP Pro ze alle 8 weer terug. Jammergenoeg zijn er geen nieuwe Adaptec drivers voor WinXP.
Maar misschien zegt er iemand "Probeer dit of dat 'es.", want ik ben ff uitgepoept.
Ik heb het volgende geprobeerd:
1. Search gebruikt. Alleen maar n00b vragen.
2. Laatste 4in1 drivers (4.37a) geinstalled. Geen effect.
3. BIOS updaten naar laatste (6N) versie. Geen effect.
4. BIOS optimizen. Da's moeilijk want in de BIOS staan geen instelbare latency settings. Alleen:
"
PCI1 Master 0WS Write -> Enabled
PCI2 Master 0WS Write -> Enabled
PCI1 Post Write -> Enabled
PCI2 Post Write -> Enabled
PCI Delay Transaction -> Disabled
"
Die laatste op Enabled gezet. Maar geen effect.
5. SCSI controller verplaatst van PCI slot 3 naar PCI slot 2 (Slot 1 zit naast de AGP kaart, leeg, zit een exhaust fan in). Geen effect.
6. VIA latency patch versie 1.04 geinstalleerd. Geen effect.
7. George Breese' latency patch versie 0.19d geinstalleerd. Geen effect.
En nou weet ik 't ff niet meer. Ik ben wel wat weirds tegengekomen: Elke SCSI hd staat 8x in de device manager. Ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Als je ze eruit trapt zet WinXP Pro ze alle 8 weer terug. Jammergenoeg zijn er geen nieuwe Adaptec drivers voor WinXP.
Maar misschien zegt er iemand "Probeer dit of dat 'es.", want ik ben ff uitgepoept.