W2K en W98

Pagina: 1
Acties:

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Okay, hier weer een standaardverhaaltje wat ik niet kan oplossen mbv Faq of search. Dus niet UTFS flame graag. Als je een draadje weet waar het wel in staat, laat het me dan ff weten.

Het probleem: heb een w2k professional server en 2 w98 bakken. server kan op inet en kan beide comps pingen in dos. W98 bakken kunnen ook de w2k server pingen in dos en ze kunnen elkaar allemaal zien in netwerkomgeving. Internet doet het alleen niet op de twee w98 computers...

Instellingen:
W2K server Lanverbinding 1:
ip en dns volgens de UPC handleiding (werkt ook perfect aangezien ikzelf dus kan internetten)
W2K server Lanverbinding 2:
ip: 192.168.0.1
subnetmask: 255.255.255.0
gateway: geen
DNS: zelfde als bij lanverbinding 1

W98 client
ip: 192.168.0.2
subnetmask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1
DNS host: (naam van de computer)
DNS: 192.168.0.1
Domain: geen

w98 client2:
zelfde instellingen als w98 client1 maar dan ander ip adres

Ik heb op de w2k professional server het op werkgroep gezet en dus niet op domain.

Heb ook sygate home network geinstalled (en clientflop aangemaakt) maar dat werkte ook niet.

Netwerkkaart en kabels zijn goed aangezien het onder w98 wel werkte (heb nl. sinds vandaag w2k geinstalled)

Alvast bedankt

• the_bbk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Je moet (volgens mij) bij de DNS van de clients de DNS-adressen van je internetaccount invoeren (weet niet 100% zeker, maar zo is het hier wel)

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Kun je wel pingen naar een internet ip-adres?
Als dat namelijk wel kan, dan is het inderdaad een dns
probleem zoals the_bbk al aangaf.
tip: 195.121.1.34 (dns-server van pi, kun je proberen om naar te pingen, maar ook om als dns in te stellen)

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Check, absoluut een dns probleem, dns van je providers effe inhangen, of een eigen dns server gaan draaien meet a-request naar je provider

"Is your mother proud of you ?"

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 12:43

TaZz

Nostalgist

Lijkt mij ook een DNS probleem.

Waarom gebruik je geen ICS van W2K? Werkt echt perfect, en de clients kun je gewoon op DHCP zetten....

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 04 maart 2002 11:43 schreef the_bbk het volgende:
Je moet (volgens mij) bij de DNS van de clients de DNS-adressen van je internetaccount invoeren (weet niet 100% zeker, maar zo is het hier wel)
Je mag ook gewoon ip van je gateway ingeven voor dns op voorwaarde dat je op de gateway dan een dns forwarder draait.
Op maandag 04 maart 2002 13:31 schreef TaZz het volgende:
Lijkt mij ook een DNS probleem.

Waarom gebruik je geen ICS van W2K? Werkt echt perfect, en de clients kun je gewoon op DHCP zetten....
A) Omdat het bij niet iedereen even goed werkt. Er zijn ook mensen die winME een goed OS vinden en er geen problemen mee hebben. ;)
B) Omdat hij je andere nic op 192.168.0.1 wil zetten |:(
C) Omdat je weinig controle hebt.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Ed.
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09-2022
Ja, ik kan wel pingen vanaf die pc's naar internet. Het moet dus wel een dns fout zijn.

Nu heb ik dus op die w98 pc bij dns, die 2 ip's van chello ingevult, maar helaas werkt het dan nog steeds niet ;(
Heb als Host de compnaam ingevuld.

Verwijderd

Kijk even of je op die W2K machine DNS hebt geinstalleerd ... is dit zo bekijk dan in die "management console" van DNS de eigenschappen van je server eens. Je kunt daar onder het tabblad "Doorstuurservers" (NL versie, Engels zal Forward?? zijn ofzo) de DNS servers van je eigen ISP invullen ...

Op de werkstations wel gewoon als DNS server je W2K server houden ...

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Op maandag 04 maart 2002 19:41 schreef Rolex het volgende:
Ja, ik kan wel pingen vanaf die pc's naar internet. Het moet dus wel een dns fout zijn.

Nu heb ik dus op die w98 pc bij dns, die 2 ip's van chello ingevult, maar helaas werkt het dan nog steeds niet ;(
Heb als Host de compnaam ingevuld.
Je kan eens proberen te telnetten op poort 53 van de DNS-servers die je gebruikt. Dan kun je zien of je ze kan bereiken. Als het niet gaat krijg je een time-out of andere foutmelding. Als het wel gaat, dan krijg je een scherm met niks erin, maar dan kun je hem wel bereiken.
Of je moet nslookup of iets dergelijks downloaden voor win98. Deze heeft dat standaard niet.
Misschien dat chello restricties heeft op wie hun DNS-servers mag gebruiken.
Je kan de volgende twee eens proberen, ze zijn van Planet Internet, en naar mijn weten voor iedereen toegankelijk:

195.121.1.34
195.121.1.66

Verwijderd

Je kan als je het makkelijk wil doen het beste de ICS van Windows 2000 gebruiken. Je houdt alles precies zoals het nu is, DNS van je ISP instellen, en dan bij Eigenschappen van LanVerbinding 1 (internet) het hokje met 'Internet-Delen voor deze verbinding inschakelen' aanvinken. Hoef je geen rare software te installen, en 99% van de keren werkt het prima :)
Pagina: 1