Toon posts:

Rekensom, en school is al weer zooo lang geleden.

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn werk heb ik het volgende probleem;

2 warmte wisselaars, 45 tot 90 M3/uur doorstroming.
Gewenste temperatuur 20 gr C, gehaalde temperatuur tussen de 25 en 35 gr C.

1 koeler aan, vaste doorstroming van ca. 45 M3/uur;

Temp. warm in; 50 gr
Temp. warm uit; 27 gr
Temp. koel in: 15 gr
Temp. koel uit: 27 gr

2 koelers aan heeft bijna geen effect op de uitgaande temperatuur, alleen wordt bij een grotere hoeveelheid een iets lagere temperatuur gehaald.

De huidige opstelling is dus onvoldoende.

Vooral door de grote hoeveelheid onbekende gegevens is het niet mogelijk te berekenen wat er zou gebeuren als de 2 koelers niet parallel maar in serie zouden worden gezet.

Mij projectie is dat de uitgaande temperatuur bij 2 koelers in serie lager wordt dan de huidige 27 graden...dat is niet zo moeilijk...maar hoeveel ?

Bij een legere inkomende temperatuur is het verschil met de koelwater temperatuur kleiner dus zal de warmteoverdracht minder efficient zijn.
Maar bij toenemende ingaande hoeveelheid zal de uitgaande stroom van de 1e koeler warmer zijn, en de de efficientie van de 2e koeler toenemen.

Ik verwacht dus een uitgaande temperatuur van de 2 koelers in serie van tussen de 18 en 30 graden (erg ruim ja).

Iemand enig idee of mijn veronderstellingen ergens op slaan ?

Er wordt al gesproken over een investering van ca. F 37000,- voor een grotere koeler.
Als ik mijn baas dat kan besparen zal er op zijn minst een schouderklopje voor mij in zitten ;)

Pfew, veel tekst :)

Grtz,
Boozy.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Wat ben je eigenlijk aan het koelen en hoe?
Meestal is het gunstiger om als je bijvoorbeeld een kamer koelt de koelers parallel te zetten, omdat een koeler meer energie (warmte) afvoert als hetgene dat ie moet koelen warmer is.
Als je dus voorgekoelde lucht gaat nakoelen heb je zeg maar anderhalve koeler in plaats van 2 bij parallel.
Als het alleen maar boeit hoe koud een luchtstraal is en niet hoe groot die straal is dan kun je wel beter serie schakelen.

Update:
Stel gewoon voor om die serieschakeling eens uit te proberen. Ik denk bij de weg dat als je een circuit hebt waarin water in rondjes stroomt, dat doordat de doorstroom langzamer wordt het water onderweg ook weer meer opwarmt, dus dat doet je winst ook weer teniet, omdat er dan verder gekoeld moet om aan de 20 graden te komen.

ieeeepppppp :P

Verwijderd

Topicstarter
Het is chemisch verontreinigd water.
Lucht koelen is idd een heel ander verhaal waarbij luchtvochtigheid ook een belangrijke rol speeld.
Ik zal ook gewoon dit voorstel droppen bij mijn baas, maar een beetje technische onderbouwing is nooit weg.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Ik weet alleen dat je bij koel systemen altijd het tegenstroomprincipe moet gebruiken.

Hoe het dan met 2 koelers wordt weet ik eigenlijk niet.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Zo te zien heb je nu een meestroom-koeler (dus het koude water gaat aan dezelfde kant de koeler in als het warme. De eindtemperaturen zijn gelijk, dus de lengte is groot genoeg of misschien zelfs te groot.)

Als je een tegenstroomkoeler gebruikt, kan de temperatuur van het uitgaande water (dat eerst warm was) lager worden dan wat hij nu is.

Het koude water laat je dan tegen het warme water in stromen. Dus het koude water erin waar het te koelen/gekoelde water eruit komt.

Ik weet niet of dat mogelijk is bij je huidige opstelling.

Het is uiteraard logisch dat je door twee koelers te gebruiken geen lagere temperatuur haalt, aangezien je een meestroom-koeler hebt en als het koude water opgewarmd is en het warme water afgekoeld is tot dezelfde temperatuur, er geen warmte-overdracht meer kan plaatsvinden. Bij een grotere doorstroming klopt het ook dat je met twee koelers een lagere temperatuur krijgt, doordat het water eigenlijk langzamer door de koelers stroomt dan wanneer je dezelde hoeveelheid water door 1 koeler zou persen.

De snelheid van het koude water verhogen kan wel invloed hebben op de eindtemperatuur (aangezien het koude water dan minder snel opwarmt en de lagere temperatuur verder door de koeler kan stromen).

<hr>

Rekensommetje:

Koeler1:
50 - 15 = 35 (verschil koud en warm begin)
50 - 27 = 23 (koeling)

Koeler2:
27 - 15 = 12 (verschil koud en warm begin)

(12/35)*23 = 7.9 (koeling)

Let wel op dat je bij koeler 2 ook koud water van 15 gr gebruikt.

Bij een gelijke doorstroming (dus zoals nu door 1 koeler) zal de eindtemperatuur 27 - 7.9 = 19.1 gr worden.

Waarschijnlijk zal er een grotere hoeveelheid water door moeten. De eindtemperatuur zal dan hoger worden (behoorlijk hoger denk ik). Als je ook de hoeveelheid koud water verhoogt, zal je dat effect kunnen verminderen, maar niet helemaal laten verdwijenen.

ps: correct me if I'm wrong...

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Idd, The hunting hunter schreef precies op wat ik ook dacht, maar geen zin had om op te schrijven.

Ik vind het eerlijk gezegt wel raar dat jullie geen tegenstroom gebruiken. Dit is een algemeen principe wat dacht ik overal wordt toegepast.

Niet dus, strange.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Er wordt al tegenstroom gebruikt. Just for the record.
Als je ze serie gaat schakelen, mail je nog even hoe koud het water eruit komt?

Ik denk trouwens dat de uiteindelijke temp hoger uit gaat vallen als het chemische water in rondjes stroomt, omdat de maximale hoeveelheid energie die je aan het water kunt onttrekken afneemt, omdat het temperatuurverschil in de tweede koeler kleiner wordt en omdat de effectieve doorstroom halveert, waardoor het water onderweg meer tijd krijgt om op te warmen.

ieeeepppppp :P

• The hunting Hunter994
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03-2023
Ik begrijp hieruit dat VROEM! via een andere weg meer info heeft gekeregen...

Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.

Pagina: 1