Toon posts:

Bezettingsgraad systeembeheerders etc...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik weet niet of dit topic wel op de goede plek staat, maar ik kon het eigenlijk nergens anders plaatsen. Staat het niet goed... mik het dan maar ergens anders heen :D

Ik ben een beetje aan het rond kijken / vragen hoeveel een systeembeheerder nu precies onder zijn beheer krijgt.

Hoeveel WS'en + servers etc per systeembeheerder zeg maar, hoeveel in totaal etc. Maar deze informatie is niet overal te verkrijgen, niet iedereen wil het prijs geven iig >:)

Ik heb van een medetweaker het volgende gekregen:
"
Workstation (afhankelijk van type) 0.5 tot 1.5 punten
Server 3-7 punten
Active netwerkcomponenten 0.1 punt
totaal van punten zou ongeveer op 50 moeten uitkomen voor HBO systeembeheerder met 1 jaar ervaring

Bij aanleg scores verdubbelen.
"

Heeft iemand nog dergelijke "regels" of handige informatie die ik kan gebruiken? THNX :7

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 08:33

sjaak

un giorno credi

Op de mts waar ik heb gezeten was de vuistregel per 100 pc's 1 systeembeheerder.

Verwijderd

het is denk ik meer een kwestie van het hoeveel aankunnen, je kan 3 gebruikers hebben die heel veel aandacht vragen of 1000 gebruikers die bijna geen aandacht vragen, en dan heb je ook nog de factor hoe het is opgebouwd, is alles slecht opgebouwd dan kan je aardig bezig zijn, is alles goed opgebouwd dan heb je weer minder werk. dus hoeveel mensen je nodig heb ligt aan heel veel factoren

Verwijderd

Uhm leuk vraagstuk. :)

Uhm wij hebben voor onze organisatie een paar jaar terug een berekening gemaakt.

Dit was voor een scholen gemeenschap.
Het resultaat kwam uit op ongeveer 150 tot 200 werkplekken per full time beheerder.

Maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van de opzet van het netwerk en de inrichting van de systemen.

Dus om een goed beeld te krijgen moet je daar iets meer over vertellen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm dat begrijp ik, de infrastructuur is hier wat dat betreft erg goed, in geval van storing is het meestal snel opgelost. Alles is goed geregeld.

Maar er zijn daar toch wel "vuistregels" voor... heeft niemand zo iets? :) hellup !

Thnx

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ok ok, even wat meer informatie, het gaat hier namelijk ook om een scholengemeenschap :D

We hebben ongeveer 500 werkstations
25 van die HP servers
en een heleboel actieve netwerk componenten (heb geen zin om naar de patchruimtes alles te gaan tellen :+)

3500 Gebruikers.

Dusssss is dit genoeg info? :7

Verwijderd

uhm nog effe hoeveel locaties zijn het :)

Zoals ik het nu licht inschat. moet je aan 4/5 man genoeg hebben. Wel vanuit gaande dat ze allround kennis hebben.
Dus redelijk breedt inzetbaar zijn.

3 man zou ook nog kunnen, maar ja op een scholen gemeenschap heerst natuurlijk een ambtelijke cultuur en daar houd men niet zo van hard werken :).

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 20:28
wij hebben 1200ws
aantal servers weet ik zo niet.. maar systeembeheer wordt vaak over het hoofd gezien. Wij hebben er ook een stuk of 5 fulltime + interne stagiares.. ja wij zij ook een scholengemeenschap..

Verwijderd

Topicstarter
1 locatie :) alles onder een dakkie :7

Verwijderd

Wij doen systeembeheer bij andere bedrijven, dus dan gaat die vuistregel al niet meer op.

Ikzelf vindt niet dat je kan zeggen dat je met HBO beter systeembeheer kan doen dan met MBO.

HBO is toch meer planning en opzet, dan het beheer zelf, dus als je met HBO systeembeheer doet, werk je eigenlijk onder het niveau. Praktijk is echter dat veel HBO'ers systeembeheer doen, omdat de markt voor Consultancy veel kleiner is.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 10:28 schreef VipTweak het volgende:
HBO is toch meer planning en opzet, dan het beheer zelf, dus als je met HBO systeembeheer doet, werk je eigenlijk onder het niveau. Praktijk is echter dat veel HBO'ers systeembeheer doen, omdat de markt voor Consultancy veel kleiner is.
[off-topic]
ik vind dat je zowieso een paar jaar systeembeheer gedaan moet hebben voordat je de consultancy op kan gaan
[/off-topic]

er kan voor zoiets gewoon geen vuistregel zijn... het ligt heel er aan wat voor soort machines er beheert moeten worden. een mailserver vraagt bijv meer werk dan een webserver... en als je ook nog client porblemen op moet lossen (ze kunnen niet goed afdrukken oid..) wordt het alweer anders...

ik kan me voorstellen dat je aan 5 mailservers je handen vol hebt terwijl je 100 clientsystemen kan beheren met 2 vingers in je neus (maar dat kan ook veel zijn; ligt ook aan andere factoren)

Verwijderd

Topicstarter
Yo yo

Zal eens kijken wat we aan de informatie hebben, op het moment lopen er geloof ik 3 systeembeheerders... en er komt ruimte voor een 4e... als ik het verhaal een beetje doorlees zitten ze dus aardig goed hier. :D

• spider
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2023
Hangt er natuurlijk helemaal af, hoe je netwerkje draait. Hoeveel studie de mensen krijgen, hoe erg de systemen zijn dichtgespijkerd. Welke hulp tools zoals zen :9~ je Gebruikt.
Met al die hulpmiddelen doe ik nu 8 servers en 200 man.

"Is your mother proud of you ?"

Pagina: 1