Hoe werkt een touchpad?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik eens een Synaptics touchpad gekocht en doordat de batterijen in mijn muis op waren en ik de andere niet had opgeladen heb ik hem nu toevallig weer in gebruik.

Het viel me op dat als ik een tweede vinger op het pad zet, het muispijltje zich verplaatst. Nu doet ie dat echter ook als ik alleen maar het touchpad nader en niet aanraak met mijn vinger, door omhoog en naar beneden te bewegen kan ik het muispijltje heen en weer laten verplaatsen.

Ik heb dus wat inzicht nodig in de werking van een touchpad om dit verschijnsel te kunnen verklaren. Is er hier iemand die er meer over weet?

Expanding the inexpandable

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 14:32
je hebt verschillende.
een er van is :

[url] http://www.elotouch.com/products/detech2.asp [/url]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

het touchpad werkt naw met druk of stroom. Als jij druk uitoefent op een positie tov van het midden van het touchpad verplaatst de pijl die kant op. Als je nu op 2 punten druk uitoefent dan verdeeld de TP de de druk en berekend waar die dan naar toe moet (neemt dus het gemiddelde) en verplaatst daar de cursor heen. Eigenlijk is het dus 1 grote druksensor!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmm, ok dankjulliewel; ik dacht al zoiets. Zal zelf nog wel ff verder searchen.. En erachter proberen te komen waarom hij ook reageert op niet-aanraking..

Expanding the inexpandable

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 01:54
Op maandag 04 maart 2002 13:48 schreef Expander het volgende:
Hmm, ok dankjulliewel; ik dacht al zoiets. Zal zelf nog wel ff verder searchen.. En erachter proberen te komen waarom hij ook reageert op niet-aanraking..
overgevoelig, zie je bij laptops veel, remedie niewe touchpad.. bij die laptops dan he....

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 13:25 schreef Elendil het volgende:
het touchpad werkt naw met druk of stroom. Als jij druk uitoefent op een positie tov van het midden van het touchpad verplaatst de pijl die kant op. Als je nu op 2 punten druk uitoefent dan verdeeld de TP de de druk en berekend waar die dan naar toe moet (neemt dus het gemiddelde) en verplaatst daar de cursor heen. Eigenlijk is het dus 1 grote druksensor!
en hij registreerd ook de frequentie, voor dubbel klikken

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 01:54
Op maandag 04 maart 2002 16:29 schreef Multipla het volgende:

[..]

en hij registreerd ook de frequentie, voor dubbel klikken
dat zijn 2 kleine drupunten na elkaar, dus druk, en niet meer dan dat

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Die touch-screens ('beeldbuismonitoren') hebben dit ook soms, dan zitten er toch aan de randen druksensoren of...?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Een touchpad werkt over het algemeen d.m.v. elektrische spanning. Denk maar aan zgn. aanraakdimmers, die werken volgens dezelfde princiepe. Dat het niet als een drukcensor werkt is eenvoudig te testen door bijv. een stukje stof (je trui)tussen je vinger en de touchpad te houden. Je zult zien dat de cursor niet reageerd.
Je lichaam heeft altijd een bepaalde elektrische spanning. De TP reageerd hier namelijk op.

Peter
Pagina: 1