[Access / dBase III] Probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Denga
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 16:53

Denga

The riding never stops....

Topicstarter
Ik moet voor een klant in mijn stage een dBase III systeem omzetten naar een MS Access applicatie, nu heb ik gelezen dat je de tabellen kan importeren in access dit is allemaal geen probleem... Alleen dit is een accounting programma waarbij iedere klant op een diskette werd opgeslagen maar als ik nu de tabellen importeer ziet ie alleen die ene bepaalde klant. Hoe kan ik het zo maken dat ik dat eigenlijke programma in access krijg, en het mooiste zou zijn als ik alle gegevens van klanten zoals winst en verlies rekeningen kan opslaan maar ze hebben er ook geen bezwaar tegen dat iedere klant gewoon weer op diskette wordt opgeslagen.... Btw met search werd ik niks wijzer

BvD,
Denga

Never eat yellow snow...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:14

Crazy D

I think we should take a look.

Klanten tabel toevoegen, en in iedere (naja ok niet iedere, maar in een hoop...) een verwijzing naar de klantentabel (klantnr) opnemen. Ik denk dat je daar een stukje code voor zal moeten kloppen want ik verwacht niet dat Access dat allemaal automatisch voor je gaat doen. Misschien meteen een mooi moment om de tabellen eens onder de loep te nemen en de boel anders op te bouwen ;)

Exact expert nodig?

• Denga

Denga

Topicstarter
ja dat kan dus niet want de klant wil de dBase letterlijk overgenomen hebben in Access, aangezien ze 15 jaar (volgens de klant) bezig zijn geweest om het zo te maken zijn ze tevreden met het behaalde resultaat maar nu willen ze het omgezet hebben naar MS Access. Maar iemand enig idee hoe ik di snel en makkljk kan overzetten onder dat ik allerlei extra tabellen moet aanmaken.

Never eat yellow snow...

Verwijderd

Elke klant werd op diskette opgeslagen.

Alleen ter referentie, of moet je de diskette ook weer inlezen als je iets met die klant wilt doen (muteren gegevens?)

• Crazy D

Crazy D

Veel zeggend dat ze daar 15 jaar mee bezig zijn geweest.

Naja simpel, je kan dat dan niet binnen 1 Access db oplossen.
Je zou een 2e db kunnen maken waarin je je macro's maakt, of een apart VB programma, en per klant een Accass db aanmaken.
Ik vind het een beetje brakke oplossing, mjah als zij zo graag per klant een db willen hebben.
Ik snap alleen niet waarom ze niet alle klanten bij elkaar willen hebben. Klantnr toevoegen in een aantal tabellen, klaar (al is je db design dan misschien niet helemaal/helemaal niet niet Dusty proof :P).

Als het puur om de data gaat "dat die in een Access db staat" is het een kwestie van een hoop db's aanmaken en importeren die hap. Mjah handig is anders imho...

Exact expert nodig?

• Denga

Denga

Topicstarter
ja goed ik wil ook wel alle getallen en jaarcijfers invoeren in 1 database maar dan worden ze gek want dan wordt de db oneindig groot....

Never eat yellow snow...

• Crazy D

Crazy D

Op maandag 04 maart 2002 19:38 schreef Denga het volgende:
ja goed ik wil ook wel alle getallen en jaarcijfers invoeren in 1 database maar dan worden ze gek want dan wordt de db oneindig groot....
Dan is Access gewoon niet de juiste keuze. Er zijn databases die wel met een "oneindige groot" aantal gegevens overweg kunnen.
Of ze gewoon lekker met dBase III laten spelen en iets leuks gaan doen :+

Exact expert nodig?

Verwijderd

Ik zou je klant voorstellen om geen halfslachtige oplossingen te implementeren. Dus óf ze kiezen ervoor een nieuwe Access-db te bouwen naar voorbeeld van de Dbase 3-db, óf ze kiezen ervoor hun bestaande applicatie ongewijzigd te laten. Ivm overzicht over alle data en verouderdheid van diskettes en Dbase 3 zou ik kiezen voor optie 1. Is tenminste ook makkelijk uitwisselbaar.

• Denga

Denga

Topicstarter
ja adt lijkt me ook wel handiger die optie 1, had ik zelf ook al bedacht... nu heb ik een idee in mijn hoofd en die gaat als volgt:
je maakt een tabelstructuur aan en je maakt een knop met VBA die iedere keer een nieuwe database opent volgens die lege db en die dan de naam van de klant meegeeft en dat je dan als je de applicatie opent uit een combobox kan kiezn welke db je wil openen om bv te wijzigen.

maar is dit mogelijk en hoe doe ik dit dan met VB(A) :?

Never eat yellow snow...

Verwijderd

Je zou een template-backend moeten maken en 1 frontend. In die frontend komen dan alleen maar koppelingen naar tabellen uit de template. Bij het opstarten laat je een formulier met een combobox opkomen. Dat kun je instellen bij opstartopties.

Zodra de klant gekozen is moet de Klant-backend gekoppeld worden, gebruik hiervoor een nieuwe workspace. Daarna moet je in code de Connect-property van al je tabellen aanpassen. Dat kun je doen door door je TableDefs collectie heen te loopen.

Om een nieuwe klant-DB te maken moet je vanuit code de template kopiëren en renamen. Vervolgens moet je deze in een nieuwe workspace openen, en je dBase tabellen in een andere. Dan kun je met queries de gegevens overzetten.

Als dit allemaal hocus pocus voor je is raadt ik je aan er niet aan te beginnen, maar het door een ander te laten doen (of niet).
Pagina: 1