[CM] 3x CCFL: RGB disco?

Pagina: 1
Acties:

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:30
Ik vraag mij af:

Als je nu drie van die Cathode buisjes hebt. Rood, groen en blauw. Dan kun je alle kleuren maken. In principe.

Maar kun je het voltage op die buisjes verhogen en verlagen, zodat de sterkte afneemt, want dan zou je met een chippie een soort fader kunnen maken. Heeft iemand dit al geprobeerd? Je zou ook met drie draaiknopjes kunnen werken..

Idee?

• random
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 00:05

random

Lost his marbles

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat de ccfl knipperen als je het voltage verlaagt (de starter kan niet starten)

tenminste, er staat mij iets van bij dat er eens een topic is geweest van een niet startende ccfl.., die was op de 5V aangesloten.

I'm not in denial, I'm just selective about the reality I choose to accept - Calvin and Hobbes

Verwijderd

Lijkt me niet z'on goed idee, dat ding is geen gloeilamp, een tl buis werkt ook niet al te best met een dimmer, hij gaat er zelfs van naar de knoppen...

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Op maandag 04 maart 2002 00:14 schreef turn het volgende:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat de ccfl knipperen als je het voltage verlaagt (de starter kan niet starten)

tenminste, er staat mij iets van bij dat er eens een topic is geweest van een niet startende ccfl.., die was op de 5V aangesloten.
neu gaan niet knipperen, ik heb een tijd 2 ccfltjes aan m'n bay bus gehangen en door gebrek aan knopjes aan een 5/12 v switch. Ze gaan gewoon zwakker branden. ook op 7 v.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 00:18 schreef salvador4 het volgende:

[..]

neu gaan niet knipperen, ik heb een tijd 2 ccfltjes aan m'n bay bus gehangen en door gebrek aan knopjes aan een 5/12 v switch. Ze gaan gewoon zwakker branden. ook op 7 v.
Idd.
Je moet wel letten dat je de switch/potmeter/whatever op de voeding zet, niet op het CCFL-buisje zelf.

• navyseal44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 08:49
Is een tijdje terug ook een topic over geweest en toen zijn we er na veel op en neer geneuzel achter gekomen dat Puls width modulation (PWM) de enige juiste manier is...

Heb dit nog niet getest omdat in de tussentijd 1 van m'n CCFLletjes gebroken is :( :(

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Op maandag 04 maart 2002 00:14 schreef turn het volgende:

klopt....de ccfl gaat onder de 12V zwaar irritant knipperen, maar brandt inderdaad ook minder fel.......ook duurt t ff als je je systeem aanzet voordat ie volledig brandt

Verwijderd

ik vraag me dan ook nog af of alle kleuren zich vermengen tot 1 mooie kleur of dat je ranzige overgangen krijgt.

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Misschien met iets doorzichtigs-diffuus ervoor ofzo, alleen wel de ccfl's bij mekaar zetten.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

heb zoiets gister of eergister op Tv gezien (geloof eergister).
maar dan deden ze het met tl balken. konden ze dimmen e.d. denk dat het dus geen gewone tl balken waren maar zag er wel goed uit (hadden het onder een matte plaat geplaatst).

en dat bij het klokhuis !! :)

Als je iets niet weet, reageer dan niet. | Van klussen krijg je grijze haren.

Verwijderd

een ccfl kun je volgens mij niet (makkelijk) dimmen.
TL buizen die je kunt dimmen zijn ook geen gewone maar speciale (en die zijn een stuk duurder volgens mij).

Dus iig veel succes.

(let wel, de ccfl gebruikt een speciale voeding welke 800V top-top afgeeft, en dat geeft flinke prikkels :) Deze heeft hij dus ook nodig om te starten )
Pagina: 1