Toon posts:

Griekse Tragedie

Pagina: 1
Acties:
  • 713 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb over 2 dagen mijn mondeling Nederlands literatuur, en zal zeker niet de enige zijn in de komende tijd.

Nou kom ik bij het bestuderen van literom verslagen en boekverslagen van internet vaak tegen dat de opbouw van 5 hoofdstukken vergelijkbaar is met de opbouw van het verhaal van de klassieke griekse tragedie. Dus de opbouw van het boek is te vergelijken met hoe in de Griekse oudheid een toneelstuk werd opgevoerd. De hoofdstukken van een dergelijk boek zouden dan ook geen hoofdstukken heten maar 'bedrijven'.

Het enige is dat hier de hooveelheid informatie die ik daarover heb ophoud, en omdat het bij een mondeling belangrijk is goed over te komen, zou het misschien leuk zijn als iemand mij meer hier over zou kunnen vertellen, en/of linkjes heeft naar een website met uitleg over dit onderwerp. Ik heb naar die linkjes zelf al gezocht, maar het resultaat was maar erg minimaal.

bvd :),

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Wat dacht je van je lera(a)r(es) nederlands? Lijkt mij de ideale persoon hiervoor. Hoewel leraren van andere talen het ook zouden moeten weten.

Ik heb iig geen idee. En ik had na 5 seconden googlen nog niets gevonden, dus ik denk dat ik je topic maar laat staat ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Ik denk dat je ff de bieb moet induiken. Weet je wel, zo'n openbaar gebouw waar allemaal boeken in rekken staan, die je dan een weekie of drie mag lenen ;)

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-04-2023
Ga naar een willekeurig gymnasium, vraag daar vervolgens aan de docent Grieks hoe die opbouw zit... Ik heb thuis wel wat liggen hierover, maar dat ligt ergens onderin een doos ofzo... (-:

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

Verwijderd

Misschien heb je hier iets aan:
http://www.grundel.nl/tf/ot/gri_tragedie.htm
Heb het een beetje vluchtig doorgekeken, weet dus niet of het echt heel erg nuttig is. Ook ik heb nog wel wat info thuis liggen, misschien dat ik er nog aan toe kom om dit te posten.

Verder is het misschien handig als je een idee geeft om welke boeken het gaat, dan kan men er misschien wat specifieker op gaan. Er is altijd wel iemand die dat boek ook heeft gelezen en nog wat nuttige tips heeft.

edit:
even op een rijtje, en wat dingetjes die ik was vergeten:

Opbouw Griekse tragedie:
Proloog => Parodos (opkomst van het koor) => verscheidene episodia (dialogen, vordering van het verhaal) afgewisseld met stasima (commentaar van het koor) => exodos (einde van het verhaal, afgang van het koor)

Volgens mij heeft Google meer te bieden als je zoekt op specifieke tragedies (bacchanten, Medea, Oidipous etc. etc.)

Veel succes!

Verwijderd

Topicstarter
Wat dacht je van je lera(a)r(es) nederlands? Lijkt mij de ideale persoon hiervoor. Hoewel leraren van andere talen het ook zouden moeten weten.
M jah die zal het zeker wel weten ja, maar om nou vorige week te vragen hoe de structuur van een griekse tragedie is, en het dan morgen bij mijn mondeling weer uitgebreid te vertellen zullen ze toch minder onder de indruk zijn denk ik :P...
Misschien heb je hier iets aan:
http://www.grundel.nl/tf/ot/gri_tragedie.htm
Heb het een beetje vluchtig doorgekeken, weet dus niet of het echt heel erg nuttig is. Ook ik heb nog wel wat info thuis liggen, misschien dat ik er nog aan toe kom om dit te posten.

Verder is het misschien handig als je een idee geeft om welke boeken het gaat, dan kan men er misschien wat specifieker op gaan. Er is altijd wel iemand die dat boek ook heeft gelezen en nog wat nuttige tips heeft.

edit:
even op een rijtje, en wat dingetjes die ik was vergeten:

Opbouw Griekse tragedie:
Proloog => Parodos (opkomst van het koor) => verscheidene episodia (dialogen, vordering van het verhaal) afgewisseld met stasima (commentaar van het koor) => exodos (einde van het verhaal, afgang van het koor)

Volgens mij heeft Google meer te bieden als je zoekt op specifieke tragedies (bacchanten, Medea, Oidipous etc. etc.)

Veel succes!
Ja, dat was ook de enige link die ik gevonden had. staat wel wat info in maar niet echt duidelijk. Zal iig nog zoeken op die namen van de griekse tragedies zelf.

De boeken waar het om draait, die dus te vergelijken zijn qua de opbouw van hoofdstukken met die van een griekse tragedie zijn:

• De aanslag
• Het gouden ei
• De donkere kamer van Damokles
(is het verhaal van Damokles ook niet griekse tragedie??)

iig al bedankt :)..

Verwijderd

Ik heb nog wel wat staan in m'n CKV2-boek, ff zoeken...

Verwijderd

Wij mochten het gouden ei niet, m'n leraar vond het echt HET voorbeeld van een slecht boek, ik heb het twee jaar geleden wel gelezen... (ff offtopic)
Pagina: 1