[WC] Grootte en de binnenkant van een koelblok ?

Pagina: 1
Acties:

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 09:23
Voor te koelen maakt de grootte veel uit? Want ik heb al kleine koelblokken gezien en ook grote.

en de binnenkant? Somigen zijn spiraalvormig bij andere komt het water binnen in het midden van de koelblok dus zogezegd rechstreeks op de cpu.

Wat ik denk is dat de groote niet uitmaakt omdat het water er toch continu doorstroomt en de warmte opneemt.

Maar wat de beste manier voor uit te frezen weet ik niet

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

zorg dat het water er zo lang mogelijk in blijft. dus zoveel mogelijk ruimte uitfrezen en GEEN dode hoeken waar water (bijna) stilstaat.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb het idee dat de meeste blokontwerpen elkaar niet zo ontlopen. Als het maar koper is en er veel water doorheen stroomt heb je al aardige koeling. Je kunt het beste eerst gaan kijken naar de gereedschappen/technieken die je tot je beschikking hebt. Als dat niet uitmaakt (op de 100 mensen zijn er altijd wel een paar die een computergestuurde freesmachine in hun schuurtje hebben staan), zou ik gaan voor iets met een grote binnendiameter (1cm ofzo), een zo groot mogelijk oppervlakte aan de binnekant (spiraal of doolhoof), en de intake in het midden.

I reject your reality, and substitute my own.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, in principe wil je een zo groot mogelijk contactoppervlak hebben, dus dat het water zoveel mogelijk in contact komt met het koelblok..

Maar als je alleen voor de waterkoeling gaat (dus zonder peltier), dan is het niet eens zo heel belangrijk!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Heb gaat erom om een zo groot mogenlijk efficient oppervlak.

Stel je voor dat je een blok hebt van 15 cm hoog met 1 pinnentje in het midden van 1 mm dik. Dan is dat na 2 cm al op watertemperatuur en heeft de rest van de 13 cm oppervlakte geen nut meer.

Een staafje aluminium is dus eerder koud dan een staafje koper. de staaf aluminium is misschien al na 1 cm van de onderkant blok koud en vervoert dus ook minder warmte dan het koper. >> koper is beter. Maar stel dat je blok maar 1 cm hoog is heeft het geen nut dat je koper hebt. Allemaal ff over na denken.

Dus hoe krijg ik zoveel mogenlijk oppervlakte dat nuttig kan koelen in het blok. Met die vraag bij ieder ontwerp te stellen kun je bepalen hoe goed iets is.