PC boot niet meer van floppy..

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mn PC boot niet meer met een bootdisk. In de bios staat de bootvolgorde wel op A: C:. Als ik probeer te starten van een floppy gaat ie wel even de diskette lezen (even wat ratelen) maar daarna wordt toch maar windows opgestart (van C:\ dus).

De bootdisk doet het wel op andere PC's dus het ligt niet aan de diskettes die ik gebruik. Ook heb ik naar mijn weten alle biosinstellingen goed staan (bootvolgorde A: C: moet toch goed zijn?). De diskdrive leest/schrijft ook wel gewoon diskettes, maar toch denk ik dat er misschien iets kapot is aan de diskdrive (ik zou geen andere oplossing weten), ook aangezien de leeftijd van het ding (1993 ofzo..)

Maar voor ik een andere diskdrive erin zet wil ik nog even weten van jullie of een andere diskdrive erin zetten echt de enige oplossing is of kan ik misschien nog iets anders proberen? Zie ik iets over het hoofd?

grtz.

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mischien kan je je ook de boot van c: disable-en, dus helemaal alleen van a:
Kijken of dat werkt, anders kun je nog van cd booten....

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• Diamon
  • Laatst online: 13:00

Diamon

The Weird One

Heb je niet effe een andere Drive liggen, desnoods in een andere PC.
Maak anders met die PC en Diskette station, een boottable flop.
Mischien dat dat kan helpen.

Zo niet, probeer dan een andere drive

And The Only One

• Palomar
  • Niet online
heb ik net ook al geprobeerd. Op de andere PC bootflop gemaakt en op deze PC geprobeerd.. werkt ook niet..

Ik heb nog wel een diskdrive liggen, daar niet van.. maar het is nogal een gedoe om zo'n ding in te bouwen in me volle kast ;).. maar ik ga nu toch maar ff die andere drive erin zetten, kijken of dat helpt..

Over een kwartiertje ben ik wel weer terug :P

• Diamon

Diamon

The Weird One

En, duurde wat langer dan 15 minuten LOL

And The Only One

• Count
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-08-2023
Ey rick,

als ik jouw was zou ik es proberen de bios 'defaults' te kiezen (en dan evt je gebruikelijke aanpassingen doen) en dan checken of ie 't doet.

Of het ligt idd aan die floppy drive...
Ik heb er 3 over, die kan ik wel es meenemen naar school voor je ;)

(BTW: Ik ben dus David als je dat nog nie doorhad)

Great minds think in parallel gutters.

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Dit is denk tock je drive die niet helemaal lekker meer is.

Money for nothin' and your chicks for free

• Palomar
  • Niet online
Hey Countach :) jij ook hier?

het duurde idd iets langer dan een kwartiertje.. ik moest mn hele PC openhalen en echt ALLES eruit halen (mobo, alle kaarten etc.) want de schroefjes van de diskdrive zaten ergens achter verstopt.. :(

iig.. ik heb eeb andere diskdrive dr in gestopt en hij boot weer van diskette :):):)

Die oude diskdrive was dus een beetje gaar ofzo...

grtz

• Palomar
  • Niet online
nog iets vaags.. toen ik dus alle kaarten/HD's/diskdrives uit mn PC had gehaald en even later weer had terugezet kreeg ik bij het opstarten een CMOS CHECKSUM ERROR. Ik moest toen mn bios defaults terugzetten, gedaan en hij doet het verder weer goed (geen foutmeldingen meer)..

Maar wat is nou zo'n CMOS CHECKSUM ERROR en hoe komt het? Ik heb verder niks veranderd, alleen de geluidskaart in een ander ISA slot en de cdrom ipv op IDE2 op IDE1 gezet (met HD1). HD2 op een eigen IDE kanaal.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Na dat je de kaarten er uit hebt gehaald, heb je toen de PC ook weer opnieuw opgestart.
Gaf hij toen ook een melding, of alleen na het terug plaatsen.
Heb je de kaarten weer in het zelfde slot gedrukt, of niet.

Bij mij weten wordt een CMOS CHECKSUM ERROR veroorzaakt door het volgende:
De Bios controleert de aanwezige hardware bij het opstarten.
Hij "kijkt" of er ook andere kaarten zijn toegevoegd. Hiervoor geberuitk hij iets van een logbestand van de vorige bootserie.

Wanneer die log niet klopt, geeft hij die Error.
Wat voor PC is het eigenlijk, en hoe oud is die PC/Bios
Bij de nieuwe systemen krijg je namelijk een bevestiging van nieuwe hardeware.

Geef ook effe het merk, en type nummer van je Bios, misschien dat er een nieuwere versie beschikbaar is

And The Only One

• Palomar
  • Niet online
het is een vrij oude PC.. een iP233 op een via VXpro moederbord.. ik heb de PCI kaarten er allemaal hetzelfde weer in gedaan maar de ISA geluidskaart heb ik in een ander slot gedaan. Kwam het daardoor misschien? PC doet het nu weer verder goed, ik vroeg me alleen af waar die eenmalige foutmelding van kwam..

Als ik een PCI kaart van plaats verwissel of verwijder/toevoeg geeft ie idd wel een melding (updating [Een Paar Letters].. OK). maar nu gaf ie dus een error met de vraag of ik de defaults wilde terug zetten..

• Diamon

Diamon

The Weird One

Kan door dat ISA geval komen.

And The Only One

• Palomar
  • Niet online
ISA geval?? Het is wel een echte MIROSOUND PCM1 PRO hoor!!!! :):):P

maar ik denk dat er verder niks mis is.. het was eenmalig..

• Diamon

Diamon

The Weird One

Hahahaha, ik heb ook een echt geval, een Creative AWE 64

And The Only One

Pagina: 1