Op maandag 04 maart 2002 09:29 schreef curry684 het volgende:
Wat een nonsens. Voor iedere tijdkritische en/of lowlevel applicatie blijf je echt de komende 10 jaar nog C++ pakken, simpelweg omdat je een hoop applicaties botweg niet effectief kunt schrijven in omgevingen die leunen op achterlijke garbage collectors en protected application spaces (doe mij ff een pointer).
Je moet de juiste tool voor de juiste job gebruiken en ik zou ook geen driver,os of een andere tijds kritische applicatie in java willen maken, omdat het inderdaad door die garbage collector in dat opzicht onveilig is. Maar hoeveel procent van de software die ontwikkeld wordt is tijds kritisch? Het grootste gedeelte zijn gewone applicaties en tools, en daar maakt het niet zoveel voor uit of het nu niet altijd even snel is (je merkt het niet eens).
Een taal zoals c en c++ zullen de komen decenia echt niet van toneel verdwijnen, daarvoor is het nu eenmaal te wijd verspreid. Maar voor Rad is het nu eenmaal minder geschikt. En daar zullen talen zoals c# en java gaan overheersen (en natuurlijk ook vb).
En ik vind persoonlijke die garbage collector erg fijn omdat ik me niet hoef bezig te houden met memory leaks. Hierdoor heb ik weer meer tijd over om me bezig te houden met het echte probleem en niet met de problemen van de programmeertaal.
En ik weet niet hoe het intussen gesteld is met debugging functionaliteit in c++. Maar ik betwijfel of je tegenwoordig een stacktrace hebt als je een foutmelding krijgt. Ik kan op de regel nauwkeurig zien in welke file er een fout is opgetreden. Hierdoor ben ik weer minder tijd kwijt omdat ik sneller kan debugggen. Iedere applicatie heeft bij mij een logfile waarin ik kan zien wat er gebeurd is en de bug is meestal vrij snel gevonden.
En doordat alle acties [bv array indexen] in java worden gecontroleerd en eventueel een foutmelding wordt opgeworpen kan een fout nooit onopgemerkt in het systeem blijven zitten in tegenstelling tot c en c++. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de pointers. Hoeveel tijd ben jij kwijt door pointer fouten en hoe akelig zijn die dingen om te vinden? (Ik vond het vroeger in ieder geval rotdingen om te vinden).
Tevens is java een veel schonere taal dan c(++)/delphi (heb heb zelf lang in c geprogged en even in c++ en delphi). Bijvoorbeeld is multiple inheritance altijd al een groot probleem geweest in c++ en in java is dat met interfaces opgelost. En delphi zijn sterkste punten zijn niet bepaald zijn oo kwaliteiten.
Dit zijn een aantal redenen waarom je in java nu veel sneller applicaties kan ontwikkelen dan in c of c++ of delphi.
Daarnaast is Delphi een veel laagdrempeliger taal als Java/C# om mee te beginnen met applicatieontwikkeling, en zijn de resulterende applicaties nog eens sneller ook. Toppie voor de Win32-only apps.
Tegenwoordig doet non gui java niet onder voor c of c++ dus ik ben het hier niet mee eens. Alleen je gui(Swing) van java is niet bijster snel. Maar hier kan met SWT wel verandering in gebracht worden. Ook met iedere nieuwe jre die uitkomt neemt de snelheid toe.
En dat java laagdrempeliger is dan delphi dat betwijfel ik ook. Java is veel duidelijker en misschien komen er in het begin wel een groot aantal abstracte begrippen naar voren maar daar heb je na een tijdje alleen maar profijt van.
Een ander minpunt van delphi is dat er nog steeds pointers zijn en dit is meestal ook een groot struikelblok voor beginners. Java heeft geen pointers (of alleen maar) in dat opzicht is java ook duidelijker en veel eenvoudiger te debuggen.
Tegenwoordig is oo wel de grootste stroming en daarom zou ik sowieso niet kiezen voor Delphi omdat deze in dat opzicht te ouderwets is. Ik zou dan toch echt gaan voor een taal zoals java
En er zullen natuurlijk altijd delphi programmeurs blijven, maar tegenwoordig wordt op scholen meestal java gegeven en daardoor zal de java wereld steeds groter worden en de delphi wereld steeds kleiner. De delphi wereld blijft natuurlijk net zolang bestaan zolang er delphi programma`s bestaan, maar naar verloop zal dit steeds kleiner worden. Het slechte toekomst perspectief is denk ik nog een goed argument om niet voor delphi te gaan.
En tot slot: zolang meer dan 50% van de softwareontwikkelaars op deze planeet alleen nog in VB uit de voeten kan gaat die troep (jammer genoeg) ook nog niet verdwijnen.

en het wordt ook meegenomen in .NET dus we komen er voorlopig nog niet vanaf.
PS: bijna overal waar java staat had ook c# kunnen staan, maarja..ik prog java
[edit]typo`s