Toon posts:

Ik wil graag c++ leren...

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb onderhand nou wel genoeg gezocht op gathering, nog op de site van borland gekeken, maar had toch een paar vragen:

Wat voor soort prog heb ik nou nodig om te gebruiken (wat raad men aan), c++ builder van borland of kan het ook met visual studio 6 of delphi :?

Dan de belangrijkste voor mij, wat is precies het verschil tussen visual c++ en c++ :?

En raden jullie het uberhaubt aan aangezien dat c# aan komt stormen :?

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 21:16 schreef Lighteye het volgende:
Ik denk dat dat heel erg afhangt van wat je wilt. Als je moderne (niet al te snelle) programma's wilt draaien waarvoor het niet erg is dat de installer zo'n 50 mb wordt, dan zou ik persoonlijk voor c# gaan. Dat is een veel modernere taal, die ook nog eens heel mooi OO is. Ook is het veel makkelijker te leren dan c++ :).

Delphi heeft hier trouwens niks mee te maken, da's een heeel andere taal :).

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Heb onderhand nou wel genoeg gezocht op gathering, nog op de site van borland gekeken, maar had toch een paar vragen:

Wat voor soort prog heb ik nou nodig om te gebruiken (wat raad men aan), c++ builder van borland of kan het ook met visual studio 6 of delphi :?
Wat je zelf het fijnst vindt om te werken. Delphi kan iig niet. C++ Builder is voor C++ wat delphi is voor (Object) Pascal.
Dan de belangrijkste voor mij, wat is precies het verschil tussen visual c++ en c++ :?
Zoals de naam zegt is visual c++ veel meer georienteerd op de gebruikersinterface dan c++.
Hmz als basis is c++ nooit slecht, maar het ligt er maar net aan wat je er voor over hebt. Ik zou zeggen: eerst c++ en dan c#

Maarja

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
begin dan gewoon in ansi c .. dan snap je later tenminste ook waarom bepaalde dingen zo moeten :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-08 12:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

1. delphi is geen c

Hoeveel programmeer ervaring heb je eigenlijk al??

Bang zijn voor C# hoef je denk ik niet... Mijn inschatting is dat je nog erg weinig op dit gebioed gedaan hebt, en dan ben je toch vooral bezig met de syntax en het hele id van programmeren onder de knie te krijgen.

Borland is gratis, en VC kost geld... Mischien is dat een overweging?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 14:53

Met Delphi kun je niet in C++ programmeren, maar in Pascal. En om in C++ te programmeren: in principe heb je aan DJGPP (een G++-port naar Windows met nog wat handige features) en Notepad al genoeg.

Als je echt grafische programma's (Graphical User Interfaces) wilt gaan maken, dan is het wel handiger om Visual C++ of Borland C++ Builder te gebruiken. Welke beter is, dat hangt af van je eigen voorkeur.
Ik neem aan dat je hier Borland C++ bedoeld. Met Visual C++ maak je gebruik van MFC (Microsoft Foundation Classes) en Borland gebruikt weer een ander systeem voor GUI's.

Maar je kunt met allebei ook gewoon Console-applicaties maken. En ze voldoen beiden aan de normen van de C++-standaard.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:01
Ik heb er ook aan staan te denken, wat ik erg goed beheers is PHP en ASP. Perl begint te komen en MySQL ken ik ook erg goed. Is dit - als ik C++ en daarna iig C# wil gaan leren - een goede basis?

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Als je alleen command prompt programma's wilt gaan schrijven maakt het niet zoveel uit welk programma je kiest.

Wil je windows programma gaan schrijven, dan zit er een wezelijk verschil tussen deze twee programma's. Borland schijn je iets makelijker te kunnen leren (heb ik van horen zeggen) maar Visual C++ schijnt tegenwoordig meer gebruikt te worden (vooral door bedrijven). Zelf ben ik een aantal weken geleden zelf begonnen met Visual C++ (op school) en in het begin is het best wel lastig te begrijpen.

Commandprompt programma's schrijven daarin tegen is wel een stuk simpeler te begrijpen (waarschijnlijk is het ook aan te raden met dit te beginnen).

Ik gebruik overgins de boeken:
Aan de Slag met C++ (command prompt)
&
Het complete handboek Visual C++ 6
beide van Academic Service

• Grum
  • Niet online
toch ben ik van mening dat c als basis fijner is ;)

• elnino
Op zondag 03 maart 2002 21:24 schreef ZeRoXcOoL het volgende:
Ik heb er ook aan staan te denken, wat ik erg goed beheers is PHP en ASP. Perl begint te komen en MySQL ken ik ook erg goed. Is dit - als ik C++ en daarna iig C# wil gaan leren - een goede basis?
De operatoren, de syntax en de if/for/while-constructies zijn voor een groot deel hetzelfde. Alleen in C++ zul je op een andere manier met je variabelen moeten omgaan, namelijk eerst definiëren mét een Data Type en daarna zul je alles wat niet van dat Data Type is, moeten casten.

Ook het werken met Strings in C++ kan erg tegenvallen, omdat in C++ een string echt letterlijk een array van characters is en je verschillende methoden moet gebruiken om Strings met elkaar te vergelijken, of ze een waarde te geven.

Je programmeert met C++ echt op 'hardwareniveau', tenminste zo voelt het aan als je bezig bent met pointers en dergelijke.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle hulpvolle reacties.

Delphi heeft er dus idd niks mee uit te staan, dacht ik al, mijn huidige ervaring is very basic: html, qbasic, visual basic (vanaf versie 4) :D :)

• elnino
Op zondag 03 maart 2002 21:31 schreef Lighteye het volgende:
html, qbasic, visual basic (vanaf versie 4) :D :)
Wat HTML in dit rijtje doet, weet ik niet echt helemaal (alhoewel XML tegenwoordig - door sommige mensen - een programmeertaal genoemd wordt), maar naar mijn mening is HTML gewoon een opmaaktaal en XML een taal om dingen te structureren.

Daarnaast is C++ ontzettend anders dan Visual Basic, met C++ zul je dingen veel meer 'handmatig' moeten doen.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Persoonlijk vind ik c++ een beetje outdated voor applicatie ontwikkeling en er blijven eigelijk 2 talen over die de toekomst (gaan) bepalen. Dat is c# en java en die zijn in veel opzichten gelijk aan elkaar. Syntax in ieder geval.

Wil je meteen klaar zijn voor de toekomst en enorm mooie vriendelijke talen tot je beschikken hebben dan zou ik gaan voor een van die beiden.

java download:
http://java.sun.com/j2se
c# en .NET omgeving:
http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?url=/downloads/sample.asp?url=/msdn-files/027/000/976/msdncompositedoc.xml&frame=true

ik raad je trouwens af om in visual studio iets te gaan doen ten 1e omdat je hier geloof ik geen gratis versie van kan krijgen en ten 2e omdat het nogal een grote omgeving is. Misschien kan je eens kijken naar antitechinicus.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Antechinus zo heet ie dus.. wat een rotnaam.. vergeet hem steeds :)
http://www.c-point.com/csharp.htm

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:33
Op zondag 03 maart 2002 21:29 schreef Grum het volgende:
toch ben ik van mening dat c als basis fijner is ;)
Daar ben ik het totaal niet mee eens. C en C++ zijn 2 verschillende talen. C++ is een superset van C en waarom zou je eerder C willen leren en dan nog eens C++ willen leren? Dat is gewoon extra tijd in beslag nemen.
Als je direct C++ leert, dan heb je geen moeite om de C-manier om bepaalde problemen op te lossen af te leren en het de 'C++ - way' te doen.

https://fgheysels.github.io/

• whoami
C++ is een taal. Visual C++ is een ontwikkelomgeving/compiler van Microsoft die ontworpen is om programma's te bouwen mbhv de taal C++.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

hier heb je nog een link voor een c++ boek (online) en ik vond het boek van hem 'thinking in java' wel aardig. Ik weet niet hoe die van c++ is.
http://www.mindview.net/Books

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zondag 03 maart 2002 22:40 schreef Alarmnummer het volgende:
hier heb je nog een link voor een c++ boek (online) en ik vond het boek van hem 'thinking in java' wel aardig. Ik weet niet hoe die van c++ is.
http://www.mindview.net/Books
Thinking in C++ is zeker een aardig boek. Voordeel van dit boek is dat er vaak wijzigingen worden doorgevoerd (immers het is online) en daarom redelijk up-to-date is. Bij oudere C++ boeken merk je dat bijvoorbeeld de STL (een van de belangrijkste onderwerpen in C++) een ondergeschoven kindje is of helemaal niet genoemd wordt.

En C++ zal er voorlopig nog wel blijven, niet alles is webservice of applicaties (denk aan games, high-performance systemen). Maar het is zeker geen slecht begin om met C# te beginnen. Het is veiliger en simepler en dus zal je in het begin minder vaak tegen een 'segmentation fault' aanlopen waar je geen idee hebt waar die vandaan komt.

Het verschil tussen Java en C# is niet zo groot. Beiden hebben goede documentatie en een goede API. Java heeft als voordeel dat het cross-platform is wat C# niet heeft, maar C# heeft weer specifieke windows eigenschappen waardoor het sneller werkt op een windows bak.

Ik hoop dat je zo je keuze kan maken :)

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Op zondag 03 maart 2002 22:06 schreef Alarmnummer het volgende:
Persoonlijk vind ik c++ een beetje outdated voor applicatie ontwikkeling en er blijven eigelijk 2 talen over die de toekomst (gaan) bepalen. Dat is c# en java en die zijn in veel opzichten gelijk aan elkaar. Syntax in ieder geval.

[..]
Delphi verdwijnt gewoon ofzo? :?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op zondag 03 maart 2002 23:55 schreef jelmervos het volgende:
[..]
Men zei ook een jaar of 20 geleden dat Cobol binnen 3 jaar zou verdwijnen ;)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Op maandag 04 maart 2002 00:06 schreef dusty het volgende:

[..]

t probleem daarmee is dat grote bedrijfen t gebruiken met een directie die soms erg koppig is en nie door wilt gaan met de evolutie van de programeertalen ;)

verder is t wel een erug stabiel product dat een makkelijke taalgebruik heeft :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Zoals eerder ook al genoemd is zou ik als ik jou was voor Java gaan, voornamelijk omdat het een erg cleane taal is die dus gemakkelijk te leren is en omdat de runtime zooi+ontwikkelomgeving gewoon te downloaden zijn. (hoewel die gratis/shareware IDE's absoluut niet te vergelijken zijn met MS Visual Studio, dat werkt toch gewoon een stukje lekkerder, maar goed, kwestie van smaak...).

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
* Norjee volgt net een trimester een c++ curses, begint zometeen aan deel 2.

mocht je c++ gaan leren, dan is dit: http://www.icce.rug.nl/documents/cplusplus/ een errug handig document :)

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Op zondag 03 maart 2002 23:55 schreef jelmervos het volgende:

[..]

Ja jelmer, je bent outdated :)

Maar anyway, het zal voorlopig nog niet verdwijnen. Kijk maar naar talen zoals Cobol, en meer van dat soort dingen. Die worden ook nog vrij veel gebruikt bij bedrijven. Het zelfde zal met Delphi zijn. Er zullen applicaties in geschreven zijn, die je niet zomaar even vervangt. Waarom zou je ook, als alles goed werkt?

Dus Delphi zal zeker niet verdwijnen voorlopig. Daar moet wel heel wat voor moeten komen kijken voordat dat gebeurt.

edit:
hmm dat werdt zo goed als ook al gezegd onder je post :)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Op zondag 03 maart 2002 22:06 schreef Alarmnummer het volgende:
Wat een nonsens. Voor iedere tijdkritische en/of lowlevel applicatie blijf je echt de komende 10 jaar nog C++ pakken, simpelweg omdat je een hoop applicaties botweg niet effectief kunt schrijven in omgevingen die leunen op achterlijke garbage collectors en protected application spaces (doe mij ff een pointer).

Daarnaast is Delphi een veel laagdrempeliger taal als Java/C# om mee te beginnen met applicatieontwikkeling, en zijn de resulterende applicaties nog eens sneller ook. Toppie voor de Win32-only apps.

En tot slot: zolang meer dan 50% van de softwareontwikkelaars op deze planeet alleen nog in VB uit de voeten kan gaat die troep (jammer genoeg) ook nog niet verdwijnen.

Professionele website nodig?

• curry684

curry684

Op maandag 04 maart 2002 00:06 schreef dusty het volgende:
Cobol & co zijn vooral in het bankwezen nog populair.

Stel dat je een applicatie hebt die al 20 jaar in een kluis van iedere bank staat te draaien. Op een 286 was ie al ruim snel genoeg, en in die 20 jaar zijn alle eventuele bugs er ondertussen wel uitgefietst. Doe dan eens een goede reden noemen om hem te gaan omschrijven naar Java met de mogelijkheid (zekerheid...) stapels nieuwe bugs te introduceren die wellicht spontaan tienduizenden euro's fout gaan overboeken.

Same goes for verzekeraars en andere grote financials, en daarom ook wordt er nog steeds veel support gegeven in Cobol voor als er een keer een uitbreidinkje of update nodig is.

• MSalters
  • Laatst online: 21-08 17:14
Wat je nodig hebt om een C++ programma te scrijven is heel simpel: Elk willekeurig programma wat platte text files kan maken is genoeg :)

In de praktijk wil je die C++ programmas ook nog uitvoeren, dan is een compiler handig.

Op Windows systemen worden die twee vaak gebundeld in een IDE. Borland (C++ Builder) en Microsoft(Visual Studio) hebben allebei zo'n bundeling. De verschillen zitten 'em voornamelijk in alle andere rotzooi die ze erbij bundelen.
Maar bv Intel levert een losse compiler die de Microsoft compiler in de IDE vervangt.

Op Linux is de standaard C++ compiler GCC (3.0). Die heeft geen eigen IDE, maar veel editors kunnen GCC direct of indirect aanroepen.

Om het te leren is het nog steeds het beste een boek te kopen. Een lijst van goede boeken staat op www.accu.org; "Accelerated C++" is het beste beginners boek.

C# is een poging van Microsoft om een opvolger van VB te maken, die met Java kan concureren. Als ze C++ hadden willen verbeteren, hadden ze de taal wel backwards compatible gemaakt, net zoals C++ backwards compatible is met C. Nu is het net zoals C++ en COBOL een taal die met C begint, en daar houdt de overeenkomst met die talen wel op.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Ik denk dat C en C++ nog wel een hele tijd in zullen blijven. Aangezien beide snelle talen zijn en je er veel mee kunt doen.
Ik denk dat, afhankelijk van wat je ermee wil doen, je of met C of met C++ moet beginnen. Als je alleen Windows programmatuur wilt schrijven dan moet je zeker niet met C beginnen, want voor een aantal dingen zijn in C++ superieure oplossingen beschikbaar. Maar als je ook graag in dos en eventueel linux/unix wilt programmeren dan moet je echt met C beginnen. Als je een beetje een goed boek vind, dan krijg je uitleg vanaf het simpelste begin tot in uitgebreid memory gebruik etc. Dan is die kennis ook wel nodig. Zelf ben ik in C begonnen en heb het heel rustig aan op m'n dooie gemak geleerd. Maar het meeste leer je door veel te herhalen en veel programmatjes zelf te schrijven. En natuurlijk door broncode door te lezen en ermee te experimenteren.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• AntonicKnight
  • Laatst online: 01-09-2025
Ik zou iig geen C# gaan leren, het lijkt nogal op Visual Basic en heeft eigenlijk weinig weg van C++. Bovendien zul je dan toch een VS.NET versie (beta?) op je computer moeten installeren.

Je kunt misschien beter een goed boek lenen bij de bieb (probeer er een uit de 'ín 24 hours' serie), en dan gewoon met de gnu C++ van djgpp (ga naar Delorie Sowtware om te dlen) wat proberen te maken en te compileren. Je kunt zo veel leren en zo ben ik ook begonnen met C++.

Als je dan wat meer kan kun je aan een pakket van Borland of MS gaan beginnen voor de GEAVANCEERD PROGRAMMING :9~ .

MacBook Pro (mid-2010) || 2.4 GHz Core 2 Duo || 2x2GB || 64 GB OCZ Vertex + 640GB Samsung HM641JI || Eizo S2232WE-BK || Bose Companion II

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Start met java ;) en mooi en praktisch en overal inzetbaar :)
en vooral makkelijk te leren :)

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 12:08 schreef wasigh het volgende:
Start met java ;) en mooi en praktisch en overal inzetbaar :)
en vooral makkelijk te leren :)
Volgens mij vroeg hij om C++ verschillen ;) Niet om een geheel ander soort taal :)

• mulder
  • Laatst online: 31-08 15:46

mulder

ik spuug op het trottoir

Op maandag 04 maart 2002 12:07 schreef AntonicKnight het volgende:
Ik zou iig geen C# gaan leren, het lijkt nogal op Visual Basic en heeft eigenlijk weinig weg van C++. Bovendien zul je dan toch een VS.NET versie (beta?) op je computer moeten installeren.
Hmm, dan heb ik misschien een andere versie geinstalleerd, maar volgens mij is C# toch echt van C++ afgeleid en lijkt er zeker wel op. Ik denk wel dat C# makkelijker is om op te maken, dit oa door de IDE, tenminste als je Visual Studio zelf installeerd.

oogjes open, snaveltjes dicht

• Engineer
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:25 ]

• MSalters
  • Laatst online: 21-08 17:14
Op maandag 04 maart 2002 12:42 schreef Don Facundo het volgende:
... volgens mij is C# toch echt van C++ afgeleid en lijkt er zeker wel op.
Ik noem :
* Garbage Collection (C#) versus Garbage Prevention (C++)
* templates(C++)

Dit zijn maar twee punten, maar het resultaat is een wereld van verschil. Zo zijn C++ object containers daardoor statisch typesafe, terwijl C# daardoor run-time type errors kent.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 04 maart 2002 14:00 schreef hdd het volgende:
Borland kost wel 'iets' meer dan gratis :X

Of je moet dat gratis compilertje bedoelen .. maar daar kun je ook geen reet mee, zit vol met bugs en fouten.
bugs? tis dezelfde compiler als onder CBuilder 5 dus dat zal wel meevallen... aangezien CBuilder een commercieel produkt is...

Btw, die compiler werkt goed hoor! UltraEdit erbij en je hebt een simpel ontwikkelomgevinkje :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op maandag 04 maart 2002 17:31 schreef limoentje het volgende:

[..]

bugs? tis dezelfde compiler als onder CBuilder 5 dus dat zal wel meevallen ;)
iid je mist alleen wat extra's maar de compiler is exact 't zelfde...

Cogito Ergo Credo

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 04 maart 2002 09:29 schreef curry684 het volgende:
Wat een nonsens. Voor iedere tijdkritische en/of lowlevel applicatie blijf je echt de komende 10 jaar nog C++ pakken, simpelweg omdat je een hoop applicaties botweg niet effectief kunt schrijven in omgevingen die leunen op achterlijke garbage collectors en protected application spaces (doe mij ff een pointer).
Je moet de juiste tool voor de juiste job gebruiken en ik zou ook geen driver,os of een andere tijds kritische applicatie in java willen maken, omdat het inderdaad door die garbage collector in dat opzicht onveilig is. Maar hoeveel procent van de software die ontwikkeld wordt is tijds kritisch? Het grootste gedeelte zijn gewone applicaties en tools, en daar maakt het niet zoveel voor uit of het nu niet altijd even snel is (je merkt het niet eens).

Een taal zoals c en c++ zullen de komen decenia echt niet van toneel verdwijnen, daarvoor is het nu eenmaal te wijd verspreid. Maar voor Rad is het nu eenmaal minder geschikt. En daar zullen talen zoals c# en java gaan overheersen (en natuurlijk ook vb).

En ik vind persoonlijke die garbage collector erg fijn omdat ik me niet hoef bezig te houden met memory leaks. Hierdoor heb ik weer meer tijd over om me bezig te houden met het echte probleem en niet met de problemen van de programmeertaal.

En ik weet niet hoe het intussen gesteld is met debugging functionaliteit in c++. Maar ik betwijfel of je tegenwoordig een stacktrace hebt als je een foutmelding krijgt. Ik kan op de regel nauwkeurig zien in welke file er een fout is opgetreden. Hierdoor ben ik weer minder tijd kwijt omdat ik sneller kan debugggen. Iedere applicatie heeft bij mij een logfile waarin ik kan zien wat er gebeurd is en de bug is meestal vrij snel gevonden.

En doordat alle acties [bv array indexen] in java worden gecontroleerd en eventueel een foutmelding wordt opgeworpen kan een fout nooit onopgemerkt in het systeem blijven zitten in tegenstelling tot c en c++. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de pointers. Hoeveel tijd ben jij kwijt door pointer fouten en hoe akelig zijn die dingen om te vinden? (Ik vond het vroeger in ieder geval rotdingen om te vinden).

Tevens is java een veel schonere taal dan c(++)/delphi (heb heb zelf lang in c geprogged en even in c++ en delphi). Bijvoorbeeld is multiple inheritance altijd al een groot probleem geweest in c++ en in java is dat met interfaces opgelost. En delphi zijn sterkste punten zijn niet bepaald zijn oo kwaliteiten.

Dit zijn een aantal redenen waarom je in java nu veel sneller applicaties kan ontwikkelen dan in c of c++ of delphi.
Daarnaast is Delphi een veel laagdrempeliger taal als Java/C# om mee te beginnen met applicatieontwikkeling, en zijn de resulterende applicaties nog eens sneller ook. Toppie voor de Win32-only apps.
Tegenwoordig doet non gui java niet onder voor c of c++ dus ik ben het hier niet mee eens. Alleen je gui(Swing) van java is niet bijster snel. Maar hier kan met SWT wel verandering in gebracht worden. Ook met iedere nieuwe jre die uitkomt neemt de snelheid toe.

En dat java laagdrempeliger is dan delphi dat betwijfel ik ook. Java is veel duidelijker en misschien komen er in het begin wel een groot aantal abstracte begrippen naar voren maar daar heb je na een tijdje alleen maar profijt van.

Een ander minpunt van delphi is dat er nog steeds pointers zijn en dit is meestal ook een groot struikelblok voor beginners. Java heeft geen pointers (of alleen maar) in dat opzicht is java ook duidelijker en veel eenvoudiger te debuggen.

Tegenwoordig is oo wel de grootste stroming en daarom zou ik sowieso niet kiezen voor Delphi omdat deze in dat opzicht te ouderwets is. Ik zou dan toch echt gaan voor een taal zoals java

En er zullen natuurlijk altijd delphi programmeurs blijven, maar tegenwoordig wordt op scholen meestal java gegeven en daardoor zal de java wereld steeds groter worden en de delphi wereld steeds kleiner. De delphi wereld blijft natuurlijk net zolang bestaan zolang er delphi programma`s bestaan, maar naar verloop zal dit steeds kleiner worden. Het slechte toekomst perspectief is denk ik nog een goed argument om niet voor delphi te gaan.
En tot slot: zolang meer dan 50% van de softwareontwikkelaars op deze planeet alleen nog in VB uit de voeten kan gaat die troep (jammer genoeg) ook nog niet verdwijnen.
:) en het wordt ook meegenomen in .NET dus we komen er voorlopig nog niet vanaf.

PS: bijna overal waar java staat had ook c# kunnen staan, maarja..ik prog java

[edit]typo`s

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op maandag 04 maart 2002 12:07 schreef AntonicKnight het volgende:
Als het ergens op lijkt dan is het op Java en zeker niet op VB. Heb je er wel eens goed naar gekeken :? :?

• curry684

curry684

Op maandag 04 maart 2002 19:25 schreef Alarmnummer een hoop Java-propaganda
Jezus werk jij bij Sun of zo?!? :?

Erg selectieve reactie trouwens met erg kromme conclusies die weinig met mijn originele post van doen hebben. Het zou helpen als je het woord 'Java' niet in iedere zin probeerde te gebruiken denk ik...

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 05 maart 2002 04:12 schreef curry684 het volgende:

[..]
Jezus werk jij bij Sun of zo?!? :?
nog niet :+
Erg selectieve reactie trouwens met erg kromme conclusies die weinig met mijn originele post van doen hebben.
Jij komt met argumenten dat hij met Delphi moet beginnen en daar geef ik een aantal tegenargumenten op. En jij haalt uit naar java en daar geef ik ook een aantal tegen argumenten op. En als jij vind dat ik kromme conclusies geef dan zou ik graag weten waar en waarom, ipv zelf niet onderbouwde uitspraken te doen.
Het zou helpen als je het woord 'Java' niet in iedere zin probeerde te gebruiken denk ik...
Eronder staat dat je ook overal java kan vervangen door c# dus ik vind niet dat ik alleen pro java ben. Maarja.. ik ben tenslotte een javahova :+

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op zondag 03 maart 2002 22:19 schreef Alarmnummer het volgende:
Antechinus zo heet ie dus.. wat een rotnaam.. vergeet hem steeds :)
http://www.c-point.com/csharp.htm
ik heb net even gekeken en hij is niet gratis meer :'(

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 19:25 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

Je moet de juiste tool voor de juiste job gebruiken en ik zou ook geen driver,os of een andere tijds kritische applicatie in java willen maken, omdat het inderdaad door die garbage collector in dat opzicht onveilig is. Maar hoeveel procent van de software die ontwikkeld wordt is tijds kritisch? Het grootste gedeelte zijn gewone applicaties en tools, en daar maakt het niet zoveel voor uit of het nu niet altijd even snel is (je merkt het niet eens).
Je lijkt m'n leraar wel (hij = java-aanhanger). Dit is gewoon onzin. Een applicatie hoeft niet tijdkritisch te zijn maar 50 niet-tijdkritische applicaties bij elkaar en je hebt een sloom systeem en iedereen gaat van windows walgen (volledig terecht).

Het gaat niet om jouw applicatie, het gaat om de totale userexperience. Met zo'n instellinge komt daar niks van terecht.
Tegenwoordig is oo wel de grootste stroming en daarom zou ik sowieso niet kiezen voor Delphi omdat deze in dat opzicht te ouderwets is. Ik zou dan toch echt gaan voor een taal zoals java
De kudde volgen is geen argument, dat ga ik niet eens uitleggen |:(

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 05 maart 2002 08:52 schreef beelzebubu het volgende:

[..]
Je lijkt m'n leraar wel (hij = java-aanhanger). Dit is gewoon onzin. Een applicatie hoeft niet tijdkritisch te zijn maar 50 niet-tijdkritische applicaties bij elkaar en je hebt een sloom systeem en iedereen gaat van windows walgen (volledig terecht).
Heb je al met de nieuwe jdk1.4 gedraaid?
De kudde volgen is geen argument, dat ga ik niet eens uitleggen |:(
Ik vind dit nu ook een beetje een ondoordachte uitspraak. Een van de redenen dat oo zo populair is, is door bv inheritance (dus object reuse) waardoor sneller en eenvoudiger software ontwikkeld kan worden.

Het is niet domweg de kudde volgen maar toevallig de stroming volgen omdat je daarmee sneller software kan ontwikkelen.

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 09:05 schreef Alarmnummer het volgende:
Heb je al met de nieuwe jdk1.4 gedraaid?
Ik heb ze allemaal al geprobeerd, en allemaal zijn ze slomer dan bv. Gtk+... En dat zullen ze ook altijd blijven ;)
Ik vind dit nu ook een beetje een ondoordachte uitspraak. Een van de redenen dat oo zo populair is, is door bv inheritance (dus object reuse) waardoor sneller en eenvoudiger software ontwikkeld kan worden.

Het is niet domweg de kudde volgen maar toevallig de stroming volgen omdat je daarmee sneller software kan ontwikkelen.
Jawel, maar jouw argument was net dat java opkomend is, dat het populair is en dat as such topicstarter dus ook java zou moeten gebruiken. Dat is, as such, geen argument :)

oo is reuzepopulair en werkt zeer lekker, dat is een argument, maar dat hangt weer net van de (leer)doelen van de topicstarter af.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op dinsdag 05 maart 2002 09:18 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Ik heb ze allemaal al geprobeerd, en allemaal zijn ze slomer dan bv. Gtk+... En dat zullen ze ook altijd blijven ;)
Ik ben het met je eens dat Swing inderdaad niet de nativa performance heeft ;) maar ik heb op mijn bak ook SWT staan. Dit zijn wrappers om native componenten heen. En vanuit java kan ik windows en linux op dezelfde manier aanspreken en dat is wel bloedsnel. Ik hoop dat daar in de toekomst nog iets uit gaat komen.

ps: vanuit programmeer oogpunt werkt Swing erg fijn omdat je bijna alles kan doen wat je wil.
Jawel, maar jouw argument was net dat java opkomend is, dat het populair is en dat as such topicstarter dus ook java zou moeten gebruiken. Dat is, as such, geen argument :)
Ik heb gezegd dat oo de grote stroming is en dat Delphi te ouderwets is op gebied van oo en het daarom niet moet nemen.

• whoami
Op dinsdag 05 maart 2002 08:49 schreef Alarmnummer het volgende:

[..]

ik heb net even gekeken en hij is niet gratis meer :'(
Volgens mij is hij nooit gratis geweest. Je kan wel een trial versie downloaden maar die kan je maar een maand ofzo gebruiken. Daarna moet je dokken.

• whoami
Op dinsdag 05 maart 2002 09:22 schreef Alarmnummer het volgende:

Ik heb gezegd dat oo de grote stroming is en dat Delphi te ouderwets is op gebied van oo en het daarom niet moet nemen.
Hoezo? Beargumenteer dat eens... Waarom is Delphi te ouderwets op OO gebied? OO bestaat al langer dan dat Delphi bestaat.

OO is een methodologie en is niet aan een taal gebonden. Ofwel is een taal object oriented ofwel is ze dat niet. Delphi ondersteunt evenveel OO-aspecten als Java dat doet. Het enige verschil is, dat Java volledig object oriented is en Delphi hybride is.
Delphi ondersteunt net als Java Data-hiding; data-encapsulation, inheritance, polymorphisme, ... (de pijlers van OO-programming dus). Op gebied van OO kan je met Delphi evenveel als je met Java kan.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 21:00

tweakerbee

dus..?

Die editor van bloodshed is wel leuk (en gratis :P), maar niet echt geschikt voor de eerste de beste newbie. Als je een GUI wilt maken is het een vrij lastig programma (niet visueel) maar met je HTML kennis zou het toch moeten lukken >:)

You can't have everything. Where would you put it?

• WiXX
  • Laatst online: 31-08 12:44

WiXX

Kijk uit malloot een...

Maby off-topic maar waarmee worden de hedendaagse programmas geprogrameerd, zoals spellen enzo?? Niet dat ik dit wil gaan doen maar vroeg het me af want ik dacht dat het niet in c++ was maar il het ff zeker weten

• whoami
Op dinsdag 05 maart 2002 17:53 schreef WiXX het volgende:
Maby off-topic maar waarmee worden de hedendaagse programmas geprogrameerd, zoals spellen enzo?? Niet dat ik dit wil gaan doen maar vroeg het me af want ik dacht dat het niet in c++ was maar il het ff zeker weten
Spellen worden [vooral] in C++ ontwikkeld. Net zoals nog vele andere hedendaagse programma's. (Windows, Word, Excel, IE, ...)

• AntonicKnight
  • Laatst online: 01-09-2025
Op dinsdag 05 maart 2002 17:53 schreef WiXX het volgende:
Alle moderne spellen worden bijna in C++ geprogrammeerd net als besturingssystemen.

MacBook Pro (mid-2010) || 2.4 GHz Core 2 Duo || 2x2GB || 64 GB OCZ Vertex + 640GB Samsung HM641JI || Eizo S2232WE-BK || Bose Companion II

• curry684

curry684

Op dinsdag 05 maart 2002 08:44 schreef Alarmnummer het volgende:
Jij komt met argumenten dat hij met Delphi moet beginnen en daar geef ik een aantal tegenargumenten op. En jij haalt uit naar java en daar geef ik ook een aantal tegen argumenten op. En als jij vind dat ik kromme conclusies geef dan zou ik graag weten waar en waarom, ipv zelf niet onderbouwde uitspraken te doen.
Sorry, reageerde erg kort om 4 uur 's nachts, wou ook pitten :)

Overigens hoopte ik dat je bij het teruglezen wel zou snappen wat ik bedoelde, ik reageerde op dat jij zei: 'er blijven eigelijk 2 talen over die de toekomst (gaan) bepalen, C# en Java'. Hierop legde ik uit dat C/C++, VB en Delphi voorlopig nog allesbehalve dood zijn, en vond het dan ook een kromme conclusie dat je mijn pleidooi voor de overige talen als een aanval op Java beschouwde (en nog steeds beschouwt blijkbaar).

Ik heb niets tegen op Java, en weinig op C#: ze hebben beiden zeker een belangrijke plaats in platform-independent development, maar in de grote boze buitenwereld is in ieder geval Java voor veel toepassingen gewoonweg te langzaam. Ik schrijf voor m'n werk C++ applicaties die ondertussen zwaar geoptimaliseerd zijn aan alle kanten, maar waarbij je nog steeds op een P3-500 vaak rustig een kop koffie kunt pakken voor sommige operaties, met uitschieters tot hele lunchpauzes en rondwandelingen. Zou het in Java geschreven zijn zou je deze operaties alleen nog 's avonds na het werk aan kunnen zetten. Dit is niet ten nadele van Java maar vloeit simpelweg voort uit de aard van de taal: typesafety, en op-en-top generieke implementatie, en dan nog door een bytecode interpreter ook... ik schat dat deze 'data-stampstampstamp'-operaties zo'n 2-3 keer langer zouden duren onder Java.
Eronder staat dat je ook overal java kan vervangen door c# dus ik vind niet dat ik alleen pro java ben. Maarja.. ik ben tenslotte een javahova :+
C# is Java maar dan met een MS-copyright en een MS-IDE. Oh en de beroemde unsafe-modus waarin je alsnog botte-bijl-C mag kloppen met pointers et al :Y)

Ik ben C++-hova maar probeer me niet niet blind te staren op de voordelen van die ene taal. Grootste nadeel van C++ is dat veel programmeurs het simpelweg niet (kunnen) beheersen, vandaar ook mijn verwijzing naar dat VB alleen al overlevingsrecht en -kracht ontleend aan het feit dat de helft van de betaalde programmeurs ter wereld alleen met VB overweg kan (is een feit btw).

• Abidan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:16
[En tot slot: zolang meer dan 50% van de softwareontwikkelaars op deze planeet alleen nog in VB uit de voeten kan gaat die troep (jammer genoeg) ook nog niet verdwijnen.
Bravo! :D
Pagina: 1