[TV-COAX-antenne] hoe de opzet maken

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18
Binnenkort komt er weer een TV bij hier in huis dus moet de boel weer worden aangepast. Leek mij een mooie gelegenheid om het maar gelijk zo goed mogelijk te doen.
Ik heb eigenlijk 2 mogelijkheden grof gezien.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/rene.bolt/temp/sit1.JPG
Alles buiten het rooie hok is op de begane grond. De 1e TV zit niet aan de versterker omdat anders het signaal TE groot wordt. Als je de versterker zou terugregelen is het weer te weinig voor de tv's boven.
Hier dus de versterker zo dicht mogelijk bij de bron, maar wel 2x een splitter ertussen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/rene.bolt/temp/sit2.JPG
Ook de boel buiten het rooie hok is de begane grond. Hier de versterker een paar meter van de bron, maar minder splitters.

Welke van deze 2 is de beste methode? Zodat de beeldkwaliteit dus het beste is.
Ik wil maar 1 kabel van beneden naar boven hebben lopen. Daarom vroeg ik me ook af wat DAN de beste oplossing is.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:40

Illusion

(the art of)

Het ligt er een beetje aan wat voor versterker je hebt. Als je een versterker hebt die echt 3 uitgangen apart zou kunnen versterken, dan is de tweede optie natuurlijk de beste. Maar als je een versterker met meerdere uitgangen hebt die maar 1 keer versterkt, dan zit er gewoon een splitter in die versterker. En dan maakt het niet uit of je een versterker met ingebouwde splitter pakt, of dat je een versterker met 1 uitgang pakt en de splitter boven doet.
Ik zou een goede versterker (20dB o.i.d.) beneden direct na de splitter plaatsen, en dan boven een splitter met trafo en iets van 5dB demping plaatsen.

Zorg er in ieder geval voor dat je goede kabel en splitters pakt, de plaatsing van de versterker (3 meter eerder of later) heeft nl vrij weinig invloed.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• KillerB
Dus als ik een goede versterker koop (hirschman?) met 3 uitgangen kan ik hem rustig op de 1e verdieping zetten. En dan natuurlijk ook een goede splitter. Kabels niet van gamma kwaliteit maar wat beter spul.
thanx

Nog meer suggesties van iemand anders misschien?

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:43
Wat Hirschmann zelf aanraad:

Tras 10 (abonnee overname punt) -->
GHV 60-25
-->
Aftakelement met verschillende dempingswaarden voor verschillende kabel lengtes
-->
FS1 (Einddozen)

Voor meerdere tv's op een lijn moeten alleen gu15 (doorlusdozen) gebruikt worden waarbij de laatste op de lijn afgesloten is...

Voor een goed advies kan je het beste naar de lokale Hirschmann dealer gaan, als het goed is heeft die de juiste documentatie en kennis om een juiste opstelling uit te tekenen

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-08 16:12

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

voor kabel zou ik zowieo voor hirschmann koka 799-digi gaan, echt heel mooi spul en zeer weinig demping, de hele bende met F-connectoren en mooie hirschmann einddoosjes. aangezien het niet zulke grote lengtes kabel zijn voldoet een GHV-20 wel.
Ik zou dan voor de eerste opstelling gaan, aangezien 4m na de versterker met deze kabel zowat geen verlies zal geven. en idd een verdeler met vershillende soorten demping per uitgang, de langste kabel om de uitgang met de minste demping en zo verder, dit zal een zeer goed beeld op gaan leveren. Tenzij natuurlijk je een "smerige" bron hebt

Verwijderd

Volgens mij kun je aansluiting het beste stervormig maken,
beginnen bij punt van binnenkomst daar x maal versterkt splitsen en dan verspreiden naar de einddozen. Op deze manier kun je gewoon met coax12 kabel werken.

Verwijderd

Alle genoemde mogelijkheden zijn goede opties,indien je slechts één kabel naar de verdieping wil laten lopen.
20 dB versterking en een beetje knappe kwaliteit
coax12 en splitters zijn ruim voldoende om een goed signaal over te houden.

Om het helemaal voor elkaar te hebben is het mischien een een optie je radiosignaal ook mee te sturen?
(Moet je AbonneeOvernamePunt mischien gewijzigd worden?)
Anders zou je je de einddozen kunnen besparen en je de
TV-pluggen rechtstreeks aan de coax kunnen knopen.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-08 16:12

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

http://www.hirschmann.nl/site/mmc-archief/huisaansluitingen-alle.pdf

weet niet of je deze al kende, iig een hele handige pdf voor zulke probleempjes

• KillerB
Thanx! ik zet alles even op een rijtje :)

• KillerB
Het is als volgt geworden :)
CAI --> 20dB versterker --> 20db demper --> Tv-beneden
--> 3-weg splitter --> naar 3 Tv's
Heel wat beter beeld dan eerder. :)
Alleen kan die 20db demper misschien nog 15dB worden, aangezien er toch iets verlies zal zijn tussen de versterker en de demper.
Het is trouwens allemaal spul van Astro, Industrieël spul is dat. Alles met F-bussen trouwens.

Verwijderd

Ziet er goed uit.
Gefeliciteerd met deze nuttige investering

• KillerB
Op dinsdag 05 maart 2002 23:08 schreef WINNETOU-S het volgende:
Ziet er goed uit.
Gefeliciteerd met deze nuttige investering
:7 thanx

Heeft die kerel van de groothandel voor ons uitgetekend :)
Hij zei dat Hirschman leuk voor thuis was, maar dat dit het echte spul was. dus ik wil ook niet weten wat het heeft gekost :X
Pagina: 1