Toon posts:

Laserpointer bouwen van defecte CDROM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zou dat mogelijk zijn? Gewoon 3 volt op dat lasertje zetten?

Verwijderd

try and see ;)

heb het nog nooit geprobeert, maar zou proberen met er eerst 1.5V (batterij ?) op te zetten en dan misschien wat verhogen als het niet werkt

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

correct me if im wrong:
de laser van een cd(rom) speler zie je niet, onzichtbaar (maar wel schadelijk!) licht.
van een dvd-speler kan het geloof ik wel, maar wie sloopt die dingen nou :?

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 11:22
CDspelers en CDROM spelers hebben infrarood lasers; die zie je dus niet...
8-)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-08 12:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ze zitten idd in het IR-spectrum (niet zichtbaar) en daar komt bij dat ze gefocust staan op enkele mm vanaf de lens. Deze laser is dus heel erg difuus.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

DVD heeft d8 ik blauw licht, maar of dat zichtbaar blauw is :? Het is iig een vrij zwakke intensiteit

Verwijderd

Topicstarter
Okay dus als ik een defect DVD sloop kan 't lukken? En een CD-writer dan?

• La_Pazz
nop, DVD heeft knalrood licht als ik mij niet vergis.
infrarood = lange golflengte = grote putten = weining data (cdrom)
knalrood = kortere golflengte = kleinere putten = meer data (dvd)
blauw = nog kortere golflengte = nog kleinere putjes = veel meer data = toekomstige dvd -> BlueRay oid.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Ga maar niet prutsen met CDROM LASERs, je zult een klein rood straaltje kunnen zien, maar het gevaar zit 'm in het feit dat zo'n LASER een aanzienlijke hoeveelheid infrarood produceert, en dat is genoeg om je netvlies te verbranden.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 20:40 schreef koffercomputer het volgende:
Ga maar niet prutsen met CDROM LASERs, je zult een klein rood straaltje kunnen zien, maar het gevaar zit 'm in het feit dat zo'n LASER een aanzienlijke hoeveelheid infrarood produceert, en dat is genoeg om je netvlies te verbranden.
Juist ik heb het een keer gedaan en je kan beter ff zo'n ding voor euro 7,50 halen

• La_Pazz
Op zondag 03 maart 2002 20:39 schreef tweakerrrr het volgende:
Okay dus als ik een defect DVD sloop kan 't lukken? En een CD-writer dan?
Yep, je maakt veel meer kans, maar zoals Cr3ator al zei, het focust op 3 mm, dus op een meter of meer een hele brede kegel... Misschien als je het lensje eraf sloopt?

CDRW leest en schrijft in het infrarood, onzichtbaar dus, misschien wel voelbaar?

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 13:13
Op zondag 03 maart 2002 20:39 schreef La_Pazz het volgende:
nop, DVD heeft knalrood licht als ik mij niet vergis.
infrarood = lange golflengte = grote putten = weining data (cdrom)
knalrood = kortere golflengte = kleinere putten = meer data (dvd)
blauw = nog kortere golflengte = nog kleinere putjes = veel meer data = toekomstige dvd -> BlueRay oid.
ir is zo'n breed spectrum, daar zou je dvd mee kunnen lezen op 70x ofzo, en je duurdere spelers staat de laser bijna tegen de schijf aan, dan zie je het licht na 3 cm al niet meer, die staat gefocust op 0,5 of zelfs 0,3 mm dus...

edit: ir met korte golflengte is wel wat duurder ja.

• La_Pazz
Op zondag 03 maart 2002 20:43 schreef lama het volgende:

[..]

ir is zo'n breed spectrum, daar zou je dvd mee kunnen lezen op 70x ofzo, en je duurdere spelers staat de laser bijna tegen de schijf aan, dan zie je het licht na 3 cm al niet meer, die staat gefocust op 0,5 of zelfs 0,3 mm dus...

edit: ir met korte golflengte is wel wat duurder ja.
??? appels en peren?? Na IR komt zichtbaar licht en dan ultraviolet, röntgen etc.
Is iets anders dan de focus afstand.

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-08 15:39
Op zondag 03 maart 2002 20:42 schreef Qorne het volgende:

[..]

Juist ik heb het een keer gedaan en je kan beter ff zo'n ding voor euro 7,50 halen
daar ben ik 100 % mee eens ( ike paar jaar geleden ) ike was ook zo dom om dat te doen en ik d8 mja die laser is toch kapot nou niet dus... :(

dus gewoon koopen ...

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-07 09:45

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

nee, dat kan niet. Of jij moet me je zelf gebouwde "laserpointer" dingen op 1 mm afstand aan gaan willen wijzen :P want dat is ongeveer de brandpunts afstand van zo'n laser :D
Pagina: 1