[CM] Alu RECHT uitsnijden ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30685

Topicstarter
search gebruikt
dremel, gewoon zagen is geen oplossing

Wat ik wil doen :
Ik heb vorige weet (donderdag denk ik) een grafisch LCD besteld bij conrad, zo'n 240x128 LCD.
Toen ik informatie begon op te zoeken zoals datasheets en dergelijke merkte ik opeens dat da ding VEEL grote is dan ik verwachte (17x10cm voor de print). Dus heb ik besloten om een kastje te ontwerpen en zelf te maken.
(mijn ontwerp laten uitsnijden met een laser kost minimum 500€ konden ze mij doodleuk vertellen in enkel bedrijven)

Het probleem is dus :
Noodgedwongen met ik dus zelf beginnen knutselen en heb besloten het kastje te maken in Aluminium van 1mm dik en met profielen van 2mm dik(1mm is niet makelijk aan te komen).
Ik moet dus een manier vinden om die Alu plaat te kunnen versnijden in RECHTE stukken, want een scheef voorpaneel voor mijn kastje staat ook totaal niet natuurlijk

Iemand een zinnig idee ?
zijn er speciale gereedschappen waar ik mijn plaat kan in klemmen en dan echt recht stukken kan zagen uit die plaat ?
met de losse hand kan het echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_taipan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2024
kan dat niet met een decoupeerzaag met geleiding of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-06 21:02

Distortion

Bottle to Throttle

Even naar een metaal-bewerkings bedrijf. Kunnen ze vast wel ff zagen/snijden voor je.

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-04 14:15
je kan het proberen met een blikschaar, en dan afwerken met een vijl/dremel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
metaalbedrijven hier in de buurt die het willen snijden vinnuk niet :s
heb even mijn telefoonboek doorlopen heb nog niemand die het wil snijden op maat en dan nog heb ik enkele stukken die ze zeker nergens zullen willen snijden, zoals kleine hoekjes van 2 op 2cm

bestaat er misschien een geleiding voor een ijzerzaag ?
dat zou misschien nog redelijk goedkoop uitkomen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 20:36 schreef Sinlath het volgende:
je kan het proberen met een blikschaar, en dan afwerken met een vijl/dremel
dat kan je nooit volledig recht krijgen, heb al wat zitten testen en het ziet er nooit echt mooi recht uit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 08:29

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

met een decoupeerzaag moet het prima gaan heb ik gisteren zelf ook gedaan (pics komen nog)

ik dacht dat er voor workmates ook wel tools waren om 'm vast te zetten en altijd recht te zagen (iig voor een cirkelzaag)

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
even een vriend/kennis met een zaagtafel lief aankijken , een metaalzaagblad kopen voor 2 geeltjes(in guldens), of je zoekt een vierkante buis van alu/(liever staal) , die klem je met lijmtangen langs de zaagrand met de "goede" kant onder de balk en dan haal je een doorslijpschijf lans die balk(buis eigenlijk, stalen balken zijn duur en zwaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 20:40 schreef lama het volgende:
even een vriend/kennis met een zaagtafel lief aankijken , een metaalzaagblad kopen voor 2 geeltjes(in guldens), of je zoekt een vierkante buis van alu/(liever staal) , die klem je met lijmtangen langs de zaagrand met de "goede" kant onder de balk en dan haal je een doorslijpschijf lans die balk(buis eigenlijk, stalen balken zijn duur en zwaar)
:D klinkt goed !
ga ik zeker proberen als mijn schermpje binnen is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 11-06 20:01
Ik kan op school knippen. Daaro hebben ze een giotineschaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10-2023
jah is ook een oplossing, zoek een wat grotere school met vbo metaal(vmbo heet dat nu d8 ik) daar hebben ze wel plaatknip machine, zo'n bakbeest waar je plaat inschuift en dan gewoon stuk gehard staal zeer strak lang elkaar laat snijden, sheurt zo alu kaarsrecht doormidden, ff vijlen tegen scherpe rasndjes, ben je weer klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:53
waar ik wel nieuwsgierig naar ben:
Hoe buig je 't? / Met welke apparaten?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
buigen ?
met een heel groot apparaat, staat in veel bedrijven en scholen

kan me niet inbeelden dat er iets bestaat om metaal/ijzer thuis te buigen in hoeken

edit : ik ga het dus niet buigen voor alle duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John BD
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 15:01

John BD

Hebbesite.nl

ik ben toevallig met mijn 2e alu kast bezig,
het gemakkelijkste is gewoon met een stanley mes insnijden waarna je het voorzichtig heen en weer buigt tot het breekt.

Voor grote gaten kun je een decoupeerzaag gebruiken (tussen 2 plankjes klemmen zodat het niet verbuigt).

Voor kleinere gaten kun je de dremel gebruiken.

En tenslotte voor verlijming is het handig en sterk om bison kombi metaal of bison kombi snel te gebruiken.

Suc6 met je kast.

Bezoek mijn blog op www.hebbesite.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 12-06 21:11
Op zondag 03 maart 2002 21:10 schreef Mr.ChronoM het volgende:
buigen ?
met een heel groot apparaat, staat in veel bedrijven en scholen

kan me niet inbeelden dat er iets bestaat om metaal/ijzer thuis te buigen in hoeken
Jawel vinger zetbank

Afbeeldingslocatie: http://www.werktuigen.nl/Metaalbewerking/Zetbanken/vinger13.jpg

Maareh ... 1 mm ALU is toch veel te slap ?

ik zou minimaal 2mm nemen als het ff kan 3

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45185

Op zondag 03 maart 2002 20:50 schreef lama het volgende:
jah is ook een oplossing, zoek een wat grotere school met vbo metaal(vmbo heet dat nu d8 ik) daar hebben ze wel plaatknip machine, zo'n bakbeest waar je plaat inschuift en dan gewoon stuk gehard staal zeer strak lang elkaar laat snijden, sheurt zo alu kaarsrecht doormidden, ff vijlen tegen scherpe rasndjes, ben je weer klaar
Je kan ook gewoon naar een metaal-bewerkings-bedrijf :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
als je goed gelezen had, had je gezien dat hij het geprobeerd had, maar ze het niet gratis wouden doen
Op zondag 03 maart 2002 20:36 schreef Mr.ChronoM het volgende:
metaalbedrijven hier in de buurt die het willen snijden vinnuk niet :s
heb even mijn telefoonboek doorlopen heb nog niemand die het wil snijden op maat en dan nog heb ik enkele stukken die ze zeker nergens zullen willen snijden, zoals kleine hoekjes van 2 op 2cm

bestaat er misschien een geleiding voor een ijzerzaag ?
dat zou misschien nog redelijk goedkoop uitkomen ?
Beetje beter lezen >:)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik ben er bijna uit hoe ik alles zal maken, nu heb ik nog een nieuwe vraag na de post van Sine.

1mm is idd niet echt dik, het word wel een klein kastje, dus geen PC-kast. ergens iets van 240 x 120 x 120mm ongeveer. Zou ik best 2mm nemen ? 3mm vind ik toch iets TE worden voor zo'n "klein" ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Waarom ontwerp je het kastje niet zodanig dat je de kanten die recht moeten zijn, vouwt. Aluminium is goed te vouwen: tussen twee stukjes hardhout of profiel klemmen, met een derde stukje aan de achterkant het alu naar voren vouwen, heb ik zat gedaan (tot 3 mm lukt dat goed) Voordeel is dat het alu dan recht is, alleen de flens moet je dan afzagen, en daar zie je niets meer van.

Je kan ook een schrap op het alu zetten, uitzagen zodat je iets overhoudt, en dan vijlen of "lappen" op een vel schuurpapier.

Je kan ook een stevige papiersnijder (guilotinemes) misbruiken, maar dan moet die niet van jou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]Op dinsdag 05 maart 2002 07:48 schreef Herman het volgende:
Waarom ontwerp je het kastje niet zodanig dat je de kanten die recht moeten zijn, vouwt. Aluminium is goed te vouwen: tussen twee stukjes hardhout of profiel klemmen, met een derde stukje aan de achterkant het alu naar voren vouwen, heb ik zat gedaan (tot 3 mm lukt dat goed)
[quote]

Ik ga het zeker niet vouwen, dan krijg je gewoon een kastje. Ik wilde een speciaal ontwerp en daarom maak ik het ook zelf, ander kan ik gewoon een "doos" zoeken en die wat bijwerken.

Mijn eerst ontwerp (bedoelt om te laten laser snijden)

Wat ik nu van plan ben om te maken wijkt niet zo ver af van dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-06 17:15

Skef

Ik scheer.me

Aluminium plaat van die dikte is ook te snijden met een scherp mes... Gewoon een geleider er op (metalen liniaal oid), vaak insnijden en dan gewoon langs de geleider een paar keer heen en weer vouwen.
Zo krijg je metaalmoeheid en breekt het netjes op de ingesneden lijn...

sim-pel

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
normaal moet ik mijn LCD'tje binnen enkele dagen binnen hebben en kan ik tijdens het weekend ook beginnen knutselen aan mijn kastje

alvast bedankt, heb al veel manieren die ik kan uitproberen, zal nu wel geen probleem meer zijn om dat kastje te maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 08:42

breinonline

Are you afraid to be known?

Op maandag 04 maart 2002 19:33 schreef Teclover het volgende:
het gemakkelijkste is gewoon met een stanley mes insnijden waarna je het voorzichtig heen en weer buigt tot het breekt.
Dat insnijden, tot wat voor dikte werkt dat? Ik kan me voorstelen dat het met 1mm alu nog wel gaat. Maar als je 2 of 3mm dik neemt :?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

In elektronicawinkels hebben ze ook vaak een voorraadje aluminium plaatjes en profielen liggen. (En perspexplaatjes). NIET GOEDKOOP!
Mischien kun je passende plaatjes vinden, of je ontwerp qua grootte iets aanpassen.
Plaatjes van 10 bij 20 cm hebben ze vast wel liggen.

Ik heb met een figuurzaag (met een metaalzaagje) uit mijn kindertimmerkist vierkante gaten gezaagd in 3mm aluminium, en die daarna bijgevijld. Is veel werk, maar wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Op maandag 04 maart 2002 19:33 schreef Teclover het volgende:
*SCHOP* >:) en ik herhaal mijn vraag maar ff, wil het toch graag weten, ivm het mogelijk zelf gaan bouwen van een alu case:

Dat insnijden, tot wat voor dikte werkt dat? Ik kan me voorstelen dat het met 1mm alu nog wel gaat. Maar als je 2 of 3mm dik neemt :?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben niet ecth van plan om in de nabije toekomst te gaan snijden in alu, maar zou het toch graag wel weten ...

ik ga normaal volgende week (dinsdas ofzo) mijn alu van 2mm gaan kopen en dan probeer ik wel even op een restje of ik daar nog goed in kan snijden enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dryw.Filtiarn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-09-2022
Hier ben ik ook wel in geinteresseerd gezien het feit dat ik binnenkort ook begin met een case...

=( Protected by witchcraft )=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 11:42
Waarom gebruik je niet gewoon aluprofielen, waarmee je een geraamte maakt? Zo is mijn case ook opgebouwd, en die is vrij stevig (kan naar schatting 50kg dragen, wellicht meer)
Voor de zijkanten gebruik je dan gewoon 1mm alu. Ik denk dat deze oplossing goedkoper is dan de hele case uit 2mm of 3mm alu maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Daar zat ik ook aan te denken. Maar ik weet niet of 1mm dik voor de zijkanten niet iets te dun is. Aluminium buigt vrij gemakkelijk, dan moet je toch oppassen dat je geen vouw in de zijkant krijgt oid. Ik dacht er eigenlijk aan 2mm dik te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John BD
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 15:01

John BD

Hebbesite.nl

Voor het geraamte heb ik zelf gewoon de geperforeerde versie van 1mm allu gebruikt op deze manier hoef je ook niet te tobben over het passen van componenten of toekomstige uitbreidingen. en dikker allu dan 1mm gebruiken voor zoiets is nutteloos aangezien je een computer bouwt en niet een boot ofzo.
(allu>1mm = meer gewicht)

Bezoek mijn blog op www.hebbesite.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:46

JointFillah

Techno Addict

Ehmz...klinkt interessant dat trucje met een mes, maare kost dat niet een vermogen aan mesjes (afhankelijk van de kwaliteit van het mesje, slijt de boel hard)?

-- edit ---
Oow w8...*idee*.....ik kan me enigszins vaag nog iets herinneren van een soort 'kraspen' van gehard staal die we bij Handvaardigheid gebruikten in de brugklas :z
Dat moeten we dus hebben!

~* Peace, Love & XTC *~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-06 20:16

spacy

+++

ik heb hier 0,5mm alu het is gewoon te knippen met een schaartje >:)
Pagina: 1