Toon posts:

Juiste Plaatsing Blowholes ????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Blowhole vraagstuk, Ik heb alle topics en faq al bekeken.

Nu heb ik een intake vooronder en outtake bij voeding boven + cpu fan.

Ik wil twee blowholes bijmaken maar met welke setup heb ik volgens jullie het beste resultaat.

#1 Ter hoogte van cpu in de zijkant als intake
en ter hoogte van cpu achterkant als outtake
---------------------------------------------------
#2 Achterkant ter hoogte cpu als intake en
Blowhole in het "dak" van de kast als outtake

Ben erg benieuwd naar jullie mening :)

• JTW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 22:47

JTW

ik denk opstelling 1, daarbij legt de lucht een kleinere afstand af en dat is denk ik beter

Verwijderd

denk ook 1, zou deze opstelling ook goed zijn?

intake: zijkant ter hoogte van de proc.
outake: in ut dak.

:?

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09

Felyrion

goodgoan!

eentje erbij aan de voorkant, en dan die in het dak.
als dit niet kan dan optie 1

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 20:19 schreef Starfox9 het volgende:
Blowhole vraagstuk, Ik heb alle topics en faq al bekeken.

Nu heb ik een intake vooronder en outtake bij voeding boven + cpu fan.

Ik wil twee blowholes bijmaken maar met welke setup heb ik volgens jullie het beste resultaat.

#1 Ter hoogte van cpu in de zijkant als intake
en ter hoogte van cpu achterkant als outtake
---------------------------------------------------
#2 Achterkant ter hoogte cpu als intake en
Blowhole in het "dak" van de kast als outtake

Ben erg benieuwd naar jullie mening :)
#3 Ter hoogte van cpu in de zijkant als intake
en Blowhole in het "dak" van de kast als outtake

zou ik doen

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 09:26
hmm handig, nu hoef ik niet 'n nieuwe thread te openen >:)
ik dacht zo aan een 80mm in m'n zijpaneel en dan 'n 60mm aan de achterkant van m'n kast (ook ter hoogte van de cpu) ..

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 17:51 schreef De_Bastaard het volgende:
hmm handig, nu hoef ik niet 'n nieuwe thread te openen >:)
ik dacht zo aan een 80mm in m'n zijpaneel en dan 'n 60mm aan de achterkant van m'n kast (ook ter hoogte van de cpu) ..
Je kunt beter de 2 fans omdraaien:
60mm voor frisse lucht (zijpaneel)
80mm warme lucht afzuigen (achterkant)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

Op maandag 04 maart 2002 18:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

Als je toch gaat zagen in je zijpaneel zou ik daar een 120mm fan als intake doen, dan bij je cpu (achterkant) een 80mm als outtake en in je dak een 80 of 92mm als outtake (als het kan zelfs 120mm omdat die gewoon minder lawaai maken als ze de zelfde lucht verplaatsen)

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Op maandag 04 maart 2002 18:02 schreef daNpy het volgende:

[..]

juist, overdruk zorgt voor meer warmte. onderdruk voor meer koeling :)

Check mijn knowledge base!

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 28-05 00:58

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Gewoon zelf testen, desnoods maak je de zijkant van karton en knip je daar een hol uit. Hop, een fan erin en kijken wat ie doet. Er is echt geen vaststaand recept voor de perfecte luchtstroom.
Dus lekker zelf testen en onthou dat een extra fan niet altijd extra cooling betekent.
Het blijft altijd lachen om een kast vol met luchthappertjes te zien maar echt nuttig is het lang niet altijd.
Oh ja, als je PC stabiel draait met de gewenste opzet hoef je er natuurlijk helemaal geen extra fan in te doen. Het is leuk als je temp iets omlaag gaat maar als het geen nut heeft, lijkt het me zonde van je pieken. Maar goed, dat moet je zelf weten natuurlijk.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 18:05 schreef Cooliez het volgende:

[..]

juist, overdruk zorgt voor meer warmte. onderdruk voor meer koeling :)
Ik denk toch niet juist: de voeding is ook al een outtake. Je houd een onderdruk, maar dan met meer airflow..

Verwijderd

Ik zelf hou ervan om zo laag mogelijk een intake te hebben en zo hoog mogelijk een outtake, je proc wordt zo wellicht van iets minder koude lucht voorzien, maar je hele pc profiteerd er zo van mee. Dus ook je HD's, videokaart en niet te vergeten: mobo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg vandaag de materialen binnen en ik denk dat ik ga voor #1

Zijkant 120mm intake en achterkant 80mm outtake.

De extra koeling heb ik wel nodig denk ik omdat ik ook een fanmate ga aansluiten vandaag en een Zalman ZM17CU fanloze koeling op mijn GPU zet. Dus die zij intake bestrijkt dan ook een beetje mijn GeForce kaart.

Dan heb ik twee intake en twee outtake in totaal en dan moet het wel goed zitten met de druk....

Wanneer alles erin zit of bv alleen de Fanmate en de Zalman ZM17CU dan post ik even de temps.

Nu is idle 48/50.5 en stressed 58/65 en mijn mobo is altijd rond de 26 tot 30 graden.

• snars
  • Niet online
Wat je kunt doen, is de beplating van je kast tijdelijk vervangen door kartonnen platen, en daar provisorisch blowholes in maken. Alles netjes aftapen etc en dan met Motherboard Monitor kijken wat er met de temperatuur gebeurt. Zo kun je al je ontwerpen/id-en uittesten zonder dat je de dremel in je kast hoeft te zetten.

I reject your reality, and substitute my own.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Mijn advies is: Een gat in de zijkant precies ter plaatse van de cpu. Dan geen fan erin, maar een buisje van de kast naar de cpu-koeler. Op die manier is je koeler meteen eenn intake-fan geworden.
Dan bovenin de kast een outtake-fan.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

optie 2 is geen goeie optie, dan blaas je lucht ook gedeeltelijk door de voeding, en dan moet ie een veel te kromme weg nemen...

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

Phydomir

Dennis

ff een vraagje tussendoor.
Als je een intake fan plaats in de zijkant (wat meestal gebeurt ten hoogte van de cpu of iets er onder neem ik aan), en je hebt ook nog een koeler die op je cpu blaast. Werkt dat elkaar dan niet tegen?

ps: dat van dat karton is wel een relext idee. :D

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb de spullen binnen en de fanmate en de Zalman ZM17CU zitten erin.
Met alleen die twee veranderingen en dus alleen voeding outtake en vooronder intake, was de temp met de fanmate op de laagste en STILSTE stand 65 C idle.
Veel te hoog natuurlijk, heb toen extra 80mm papst achterkant als outtake gezet en de temp is nu idle 60 C.

Ik heb dus nu alleen die 120mm nog niet in mijn zijkant gezet en ik hoop maar dat als die erin zit op 7 volt dat de temp naar rond de 50 zakt....

Van dat karton is wel een goed idee en ik had het ook al op een paar plaatjes gezien hier bij GoT.

Voor de finishing touches moet ik dus nog bij de 80mm achterkant de gaatjes wegdremelen, mijn eigen gemaakte gat vooronder afwerken en daar ook de gaatjes vergroten of gat maken zodat hij beter aanzuigt :o ;)

Morgen dus even kijken of ik die dremel kan halen, hebben jullie trouwens een richtprijs voor mij voor die dingen???

IJzerboer op de hoek heeft hem voor rond de 45 / 50 euro maar ik weet niet de prijzen van de grootstaalbezitters aka Gamma en Praxis verniel-het-yourself winkels.

oh ja waar kan ik Molders halen volgens mij heten ze molders , het zijn zilver-kleurige ronde dingen waarmee je je blowhole kan afwerken, de randjes dus
Iemand ?????

Verwijderd

Topicstarter
oh ja en ik ben ook benieuwd naar wat en hoe als die intake fan van 120mm precies boven mijn cpu fan zit (die blaast over mijn proc.) Werken ze elkaar dan tegen of wordt het juist beter??

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 21:38 schreef Starfox9 het volgende:
oh ja en ik ben ook benieuwd naar wat en hoe als die intake fan van 120mm precies boven mijn cpu fan zit (die blaast over mijn proc.) Werken ze elkaar dan tegen of wordt het juist beter??
krijg je overtoeren van, als de 120mm nogal krachtig is (papst/delta) maar het is positief voor de temp, die dus lager wordt door een hogere airflow....

probeer het ff zou ik zegge! :P

Verwijderd

Topicstarter
temperatuur van mijn mobo is met die 80mm papst nu idle 25 graden en mijn proc is nu idle 58 graden.

De ruimte die gemaakt is aan de achterkant van de kast voor een 80mm fan moet je gewoon altijd outtake zetten (misschien niets nieuws maar ik ben overtuigd) scheelt veel. Gaat nog meer schelen als ik dat stomme rooster heb weg gedremeld.

'k laat het morgen weten als ik de dremel gekocht heb
Pagina: 1