Toon posts:

Condensator voor sub woofer

Pagina: 1
Acties:
  • 2.418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een sub woofer zonder frequentie filter. Ik heb gelezen dat je een condensator moet gebruiken om frequenties weg te filteren.

Wat voor waardes moet die condensator hebben?

Ik heb er hier een 2 cm dikke: 10000microF 25v
afkomstig uit een active subwoofer 85 graden C
-

Wat kost zo'n condensator?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Welke frequenties wil je wegfilteren?

Wanneer je een condensator in serie zet met het signaal, ga je lage tonen wegfilteren.
Wanneer je hem parallel zet, filtert hij hoge tonen weg.

Wat jij nu hebt is een elco. Die is onbruikbaar als filtercondensator: je hebt een bipolaire elco nodig. Of filmcondensatoren

hier kan je zien wat condensatoren voor speakers kosten.

hier kan je uitrekenen welke waardes je nodig hebt.

Voor het filteren van een subwoofer kan je trouwens beter een spoel in serie zetten dan een condensator parallel.
Nog beter is het om actief te filteren (dus het lijnsignaal filteren voordat je gaat versterken)

Verwijderd

Topicstarter
maar hoe moet je die nou plaatsen gewoon paralel aangesloten op de kabels?

Er staat ook iets bij over spanning. Moeten die dingen dan spanning hebben?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
Op zondag 03 maart 2002 20:42 schreef Patrick007 het volgende:

Niet meer dan op het condensatortje staat ...

anders BOEM

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Een elco met een capaciteit van 10000 uF filtert helemaal niks weg, geen hoog en geen laag. Als je hem in serie met een luidspreker zet laat ie alles door, zet je hem parallel, dan veroorzaakt ie een complete kortsluiting.
Elektrolytische condensators (elco's) worden hoofdzakelijk gebruikt in voedingen.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:34
Op zondag 03 maart 2002 22:57 schreef exter het volgende:
Een elco met een capaciteit van 10000 uF filtert helemaal niks weg, geen hoog en geen laag. Als je hem in serie met een luidspreker zet laat ie alles door, zet je hem parallel, dan veroorzaakt ie een complete kortsluiting.
Elektrolytische condensators (elco's) worden hoofdzakelijk gebruikt in voedingen.
elco's worden ook gebruikt voor het filteren van hoge tonen.

Verwijderd

Ja, dat is waar, maar dan is ten eerste de capaciteit veel kleiner, en ten tweede zijn ze dan bipolair.
Hoe groter de capaciteit van een condensator, hoe meer laag dat ie doorlaat.
Een elco met een capaciteit van 10000 uF laat vrijwel het gehele signaal door.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

bipolair is een must.. anders blaas je je speakers op :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp

= nog een andere rekenpagina. Deze heeft ook wat schemaatjes :)

Overigens zie ik voor een 6 db/octaaf laagfilter alleen maar een schema met de spoel in serie. Hoe groter de mH waarde van de spoel, hoe lager de wisselfrequentie. Weet niet wat de voor of nadelen zijn van een bipolater elco parallel (ipv de serie spoel). Bij een 12 dB/oct filter zie je zowel de spoel als de elco.

Er zijn denk ik ook speciale passieve sub filters die ook uitgangen voor (stereo) satellieten hebben. Met een beetje zoeken kun je vast wel een schema vinden.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Je moet dus *niet* zomaar een condensator parallel aan de speaker zetten.

De juiste methode is een spoel en een condensator: de spoel in serie met de luidspreker, de condensator parallel met de luidspreker.

Zie eerdere links voor het berekenen van de juiste waarden.

Als je een aparte versterker voor je sub hebt zitten, dan is filteren voordat het signaal je versterker ingaat verreweg de betere methode.

• DaDaJoker
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Op maandag 04 maart 2002 10:50 schreef DaBit het volgende:
Je moet dus *niet* zomaar een condensator parallel aan de speaker zetten.

De juiste methode is een spoel en een condensator: de spoel in serie met de luidspreker, de condensator parallel met de luidspreker.

...
Alleen een spoel serieel filtert ook (= 1e orde filter, 6dB/octaaf). Spoel(serieel)+condensator(parallel)= 2e orde filter, 12dB/octaaf.

Let wel op dat een 1e orde filter de fase omdraait, een 2e orde niet, een 3e orde weer wel. Dus als je een 1e orde filter gaat gebruiken moet je de polen op de luidspreker omdraaien.

Specs? Zie ondertitel...

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:47
2e orde is spoel in serie, condensator parallel, spoel in serie. 3e orde is spoel in serie, condensator parallel, spoel in serie, condensator parallel, spoel in serie. zo ongeveer :)

• Raymond
Op maandag 04 maart 2002 14:07 schreef blissard het volgende:
2e orde is spoel in serie, condensator parallel, spoel in serie. 3e orde is spoel in serie, condensator parallel, spoel in serie, condensator parallel, spoel in serie. zo ongeveer :)
nee, wat dadajoker zegt klopt wel.

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:21

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op zondag 03 maart 2002 20:42 schreef Patrick007 het volgende:

Hij heeft geen apparte spanning nodig, gewoon paralel op de draden...maar eerst goed uitzoeken...

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:34
Op maandag 04 maart 2002 09:59 schreef exter het volgende:
Ja, dat is waar, maar dan is ten eerste de capaciteit veel kleiner, en ten tweede zijn ze dan bipolair.
Hoe groter de capaciteit van een condensator, hoe meer laag dat ie doorlaat.
Een elco met een capaciteit van 10000 uF laat vrijwel het gehele signaal door.
ik heb genoeg prutspeakers open gezien, waar gewoon normale elco's inzaten, in serie met de tweeter. ik neem aan dat op bipolaire elco's geen +/- staat?

capaciteit is wel veel kleiner

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me nou ff precies aangeven wat ik moet kopen en hoe ik dat dan precies moet aansluiten?!

• Raymond
Op maandag 04 maart 2002 18:09 schreef Patrick007 het volgende:
Kan iemand me nou ff precies aangeven wat ik moet kopen en hoe ik dat dan precies moet aansluiten?!
Vertel eerst maar eens wat je nu wilt, dan praten we wel weer verder.

• Raymond
Op maandag 04 maart 2002 17:02 schreef aatos het volgende:

[..]

ik heb genoeg prutspeakers open gezien, waar gewoon normale elco's inzaten, in serie met de tweeter. ik neem aan dat op bipolaire elco's geen +/- staat?
Voorzover ik weet gaan elco's stuk aan "ompolen", maar je weet maar nooit, wat je in speakers tegenkomt.

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Ik denk dat die 'normale' elco toch echt een bipolaire elco is geweest. Die twee lijken namelijk nogal ontzettend veel op elkaar.

Verder zou wat info over impedantie en gewenste scheidingsfrequentie wel welkom zijn.

Specs? Zie ondertitel...

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als de SUB op een eigen versterker zit kan je veel leukere dingen doen door juist op het linesignaal voor de versterker een aktief filter te plaatsen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Jij gaat wisselspanning over een elco zetten. Een gewone kan daar niet tegen, dus je zult echt een bipolaire moeten hebben.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 19:04 schreef polaris het volgende:
Jij gaat wisselspanning over een elco zetten. Een gewone kan daar niet tegen, dus je zult echt een bipolaire moeten hebben.
Je kunt ook 2 elco's anti-serie zetten, dat wil zeggen:
Je neemt 2 elco's, knoopt een + en een - aan elkaar en klaar is je bipolaire elco. De capaciteit wordt zo trouwens wel gehalveerd.
Daar tegenover staat weer dat de maximaal toelaatbare spanning verdubbelt wordt :)
Maar wat het filter voor een subwoofer aangaat kun je beter met spoelen en condensatoren werken.
Alleen niet zulke grote, haha...

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 04 maart 2002 20:47 schreef exter het volgende:

[..]

Je kunt ook 2 elco's anti-serie zetten, dat wil zeggen:
Je neemt 2 elco's, knoopt een + en een - aan elkaar en klaar is je bipolaire elco. De capaciteit wordt zo trouwens wel gehalveerd.
Daar tegenover staat weer dat de maximaal toelaatbare spanning verdubbelt wordt :)
Maar wat het filter voor een subwoofer aangaat kun je beter met spoelen en condensatoren werken.
Alleen niet zulke grote, haha...
Anti-serie is twee plussen of twee minnen aan elkaar, hoor.

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 20:55 schreef polaris het volgende:

[..]

Anti-serie is twee plussen of twee minnen aan elkaar, hoor.
Shit, je hebt gelijk...foutje..sorry...
Je hebt er trouwens wel de goeie nick voor, voor zo'n opmerking.. :)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe :P

waarom neem je dan gewoon geen bipolaire.. ipv 2 normale..
geld is geld he jongens :)

btw.. je kan best tog 1 item per speaker gebruiken..je hebt alleen niet een altebeste filter maar goed.. ik hou van 24db 4e order :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 23:56 schreef gitaarwerk het volgende:

btw.. je kan best tog 1 item per speaker gebruiken..je hebt alleen niet een altebeste filter maar goed.. ik hou van 24db 4e order :)
Dat heb je voor een sub helemaal niet nodig, die dingen geven van hun eigen al niet veel midden, laat staan hoog weer, dus 1 L en 1 C volstaat in dit geval wel...

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 04 maart 2002 23:56 schreef gitaarwerk het volgende:

Een bipolare is feitelijk twee normale in dezelfde behuizing, dus veel maakt het niet uit.

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 10:33
kijk eens op www.circuitsonline.net Bij het hoofdstuk schakelingen heb je een erg simpel filtertje om voor een actieve! subwoofer te zetten!

Dat is echt veel mooier dan een passief scheidingsfilter dat je overigens weer bij www.conrad.nl kunt bestellen.

Wil je het nu echt absoluut low-budget doen, dan moet je toch gaan rekenen! Daar is vast we iets voor te vinden bij www.google.com (Probeer http://www.vego.nl/14/06/02/14_06_02.htm eens)

Eventueel kun je een stel oude speakers openslopen, als daar een hoge, lage en middentone speaker inzat, kun je precies zien hoe je e.e.a. moet schakelen.

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

effe voor gitaarwerk:

Een steiler filter is zeker niet altijd beter. Alleen als je actief gaat filteren heeft het wel eens voordelen.

Het passief steil filteren (3e orde en hoger) levert allerlei nadelige effecten op, afhankelijk van het type filter dat wordt gebruikt: faseverschillen, slechte impuls-weergave etc. In de regel is het verstandig het laagste orde filter te kiezen. 2 voordelen: betere weergave, en lagere kosten.

Specs? Zie ondertitel...

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

eh verkeerd gelezen
Pagina: 1