Router of gewoon een hub?

Pagina: 1
Acties:

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34
Oke, ik zit met een dilemma. Ten eerste heb ik weinig tot geen ervaring met routers, maar daar gaat dit probleem even niet over.

Hier is de situatie: ik heb MxStream boven op zolder op mijn computer. Tot nu toe als enige gebruiker. Mijn pa heeft sinds kort echter een laptop, en wil beneden ook van MxStream gebruik maken. Is het nou verstandig om een router te gebruiken (in de meterkast) of het via een hub te doen? (gewoon netwerkje bouwen dus)

gehele situatie:

- op mijn PC MxStream (zolder)
- pa wil beneden in de huiskamer op internet
- we willen GEEN snelheidsverlies
- er komen nog 1 of 2 PC's bij op zolder, waarvan er 1 waarschijnlijk als server gaat dienen
- kabel van MxStream die er nu ligt gaat van de meterkast beneden naar mijn kamer op de zolder

Punten waar ik al naar heb gekeken is de makkelijkheid van de installatie (dus kabels trekken enzo) nou, of het handig is UTP kabels naar boven te trekken weet ik niet, maar misschien hebben jullie vergelijkbare situaties waar ik wat mee kan.

Het is een beetje een vaag verhaal, sorry, maar hopelijk worden jullie er een beetje wijs uit :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Heb je een Ethernet modem ??

1. Zo ja tweakuh en in de meterkast zetten samen met hub/switch en dan daarvan dan kabels trekken.
dan een hub je ook nog boven dan hoef je maar 1 kabel naar boven mocht je een server willen of extra pc

2. tweaken en wireless accespoint in de meterkast heb je helemaal geen last van kabels

3. Snelheidsverlies naar internet dat krijg je zoiezo als jullie allebei aan het internetten zijn.

Dat was het zo wel een beetje geloof if :)

• Denman
Op zondag 03 maart 2002 19:21 schreef Attilla het volgende:
Heb je een Ethernet modem ??

1. Zo ja tweakuh en in de meterkast zetten samen met hub/switch en dan daarvan dan kabels trekken.
dan een hub je ook nog boven dan hoef je maar 1 kabel naar boven mocht je een server willen of extra pc

2. tweaken en wireless accespoint in de meterkast heb je helemaal geen last van kabels

3. Snelheidsverlies naar internet dat krijg je zoiezo als jullie allebei aan het internetten zijn.

Dat was het zo wel een beetje geloof if :)
tweaken is ff uit den boze. Maar kan ik dan gewoon een router in de meterkast zetten + een hub? Dan moet mijn modem er alsnog naast zeker?

Join het GoT Pulse-Team!

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Als je nou eerst alvast die server neerzet dan kan je via die pc gewoon je internet verbinding via NAT of proxy gaan delen.... (met een hub dus)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 20:18 schreef Flyduck het volgende:
Als je nou eerst alvast die server neerzet dan kan je via die pc gewoon je internet verbinding via NAT of proxy gaan delen.... (met een hub dus)
Ligt eraan, met een router kun je internetten zonder dat een andere pc aan staat. Denk oa. stroomverbruik.
Je vader moet dus jouw pc aanzetten als hij wil adsl'len, tenzij je een servertje laat draaien (stroom).

Met een router kun je onafhankelijk internetten. Beide vrijwel zonder snelheidsverlies, een router niets. Van een server weet ik het niet echt, misschien 1 procent ofzo.

Routers heb je dus ook met ingebouwde switch, zowel 2 of 4 poorts. Je hebt ook routers zonder switch, hubje aankoppelen dus.

Voor meningen over routers kun je evt. de search raardplegen.

Je kunt zelf ff kijken in de pricewatch voor jullie het beste is.
Kijk dus naar:
1 Prijs
2 Gebruikersgemak
3 ehh

Verwijderd

PC ertussen met Freesco of floppyfwd (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/367939/1?limit=25)
is echt de goedkoopste oplossing. Een router vind je niet voor onder de E 150 (nieuw dan tenminste). Kijk op het internet naar een goedkope tweedehands computer of ga net als ik naar een tweedehands computerzaak. Ik heb voor E 16 een pentium 90 gekocht. Je hebt alleen een hele kleine harde schijf en >8 MB ram nodig. 2 NICs erin (kost ook geen drol meer) en klaar. Is soms wel lastig om te configureren (in mijn geval). Uiteindelijk heb ik de server weggegooid en het modem omgebouwd. Het is echt het gemakkelijkste en het goedkoopste. Ik zou het toch eens voorstellen aan je pa. Ik had het modem in 5 minuten omgebouwd en het werkt nu perfect (we delen internet met 10 man in een studentenhuis)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Op zondag 03 maart 2002 19:38 schreef DenMan het volgende:

[..]

tweaken is ff uit den boze.
Sorry maar wat doe je dan hier ?
(kon het niet laten)
Maar kan ik dan gewoon een router in de meterkast zetten + een hub? Dan moet mijn modem er alsnog naast zeker?
Als je die modem tweakt dan wordt het een router :Z
ehm je zou die "router" dan in de meterkast kunnen zetten maar ik vind wel dat je heel omslachtig te werk gaat.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 15:37
voor wat jij wil moet je gewoon een router kopen of je modem tweaken en een HUB kopen geen switch tenzij je ook files gaat sharen, als je bijv alleen je internet wil delen over het netwek is een Hub meer dan genoeg

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:41

qless

...vraag maar...

Als je het heel simpel wil doen:
Koop een draytek 2200E, da's router/firewall/dhcp server/4 poorts 10/100 switch in een :)
Kost ongeveer 175 euro.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Denman
Op maandag 04 maart 2002 08:26 schreef EmBee het volgende:
voor wat jij wil moet je gewoon een router kopen of je modem tweaken en een HUB kopen geen switch tenzij je ook files gaat sharen, als je bijv alleen je internet wil delen over het netwek is een Hub meer dan genoeg
Denk dat ik dat idd maar moet gaan doen dan... lijkt mij iig de beste oplossing voor hier.
Op maandag 04 maart 2002 11:05 schreef qless het volgende:
Als je het heel simpel wil doen:
Koop een draytek 2200E, da's router/firewall/dhcp server/4 poorts 10/100 switch in een :)
Kost ongeveer 175 euro.
Klinkt ook wel okee... maar dat ding kan ik zeker amper vinden hier in NL ofnie? Ik denk dat ik maar gewoon voor die eerste optie ga :)

Thanks in ieder geval

Join het GoT Pulse-Team!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Op zondag 03 maart 2002 20:30 schreef Bladiebla het volgende:
PC ertussen met Freesco of floppyfwd (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/367939/1?limit=25)
is echt de goedkoopste oplossing. Een router vind je niet voor onder de E 150 (nieuw dan tenminste). Kijk op het internet naar een goedkope tweedehands computer of ga net als ik naar een tweedehands computerzaak. Ik heb voor E 16 een pentium 90 gekocht. Je hebt alleen een hele kleine harde schijf en >8 MB ram nodig. 2 NICs erin (kost ook geen drol meer) en klaar. Is soms wel lastig om te configureren (in mijn geval). Uiteindelijk heb ik de server weggegooid en het modem omgebouwd. Het is echt het gemakkelijkste en het goedkoopste. Ik zou het toch eens voorstellen aan je pa. Ik had het modem in 5 minuten omgebouwd en het werkt nu perfect (we delen internet met 10 man in een studentenhuis)
Je kan ook een stofhappende 486 pakken met 8mb en een floppydrive. is een goedkope en handige oplossing. Heb het zelf ook en bevalt me prima :9

Met FreeSCO maak je een hardwarematige router van een oude pc :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

Idd, gewoon tweaken dat ding >:) en een hub of switch (liever een switch) in de meterkast plaatsen en utp trekken.

It's a simple! :)

Verwijderd

Een switch is meer dan zonde van je geld. 10 Mbit netwerk je zowiezo al 10x meer dan de max van je MXStream en meer dan voldoende om mee te werken. Pas bij grotere aantallen PC's en vreselijk veel intern dataverkeer moet je gaan denken aan een switch.

Zowiezo blijf je ermee zitten dat er minimaal 1 kabel naar boven moet. Wat je best kan doen is je ADSL modem beneden neerzetten en de huidige kabel die naar boven loopt als UTP-netwerkkabel gaan gebruiken (aangenomen dat het 8 aderige kabel is). Dan zit je echter met het probleem dat je 2 hubs nodig hebt of meerdere kabels moet trekken omdat je beneden PC's wilt aansluiten en boven. Goedkoopste oplossing is kabeltje of 4 naar boven rukken, de makkelijkste oplossing is 2x 4 poorts hubje van paar tientjes en dan de kabel van beneden naar boven een cross-cable maken waardoor de hubs gewoon onderling kunnen babbelen. Je hoeft dan niet weer je hele huis open te breken.

Daarna de keuze voor het tweaken, dat is niet perse nodig want je kan ook de ADSL modem aan hub hangen en dan op normale manier verbinding maken met je computer. De modem word namelijk aangesproken op IP adres en daarbij maakt het niet uit of hij op een hub/switch hangt of dat hij 1 op 1 met een netwerkkabeltje aan je PC hangt.

Voordeel van tweaken:
Nu zal er 1 PC verbinding moeten maken en dus altijd aan moeten staan als de rest wil internetten. Je krijgt dan ook dubbel netwerkverkeer. Bijvoorbeeld: laptop -> server -> ADSL Modem -> Internet. Als je je modem tweaked gaat ie zelf als router functioneren en stel je op elke computer simpelweg het IP van de ADSL modem in en je kan op internet. In dat geval krijg je dan: laptop -> ADSL Modem -> Internet. Dat scheelt op je netwerk en je hoeft er geen PC meer bij aan te zetten.

Een duurdere oplossing is nog eens een router erbij kopen die 24/7 aanstaat en de verbinding van je ADSL opbouwt, identiek aan de manier zoals je het nu doet alleen zet je dan geen computer neer maar een routertje. Kost je handen vol met geld. Een routertje gebruikt gok ik niet echt veel minder stroom dan een PC (zonder monitor) die je verbinding verzorgt. En voor 175 euro wat een routertje toch echt wel kost kan je best veel stroom gebruiken hoor >:)

De simpelste en goedkoopste oplossing is dus Tweaken en 2 hubjes denk ik. Dan heb je ook minder meters aan kabel nodig vanaf de hubs naar computers toe. Als je 1 hub boven neergooit en daar kabels heentrekt en je zet beneden 2 PC's/laptops neer dan moet je 2x een kabel neergooien van weet ik hoeveel meter. Als je hubje hebt staan scheelt het meters kabel.

Suc6 in ieder geval!

Verwijderd

Gezien het feit dat je je modem niet wil tweaken en er nog meer hardware bijkomt, zou ik zeggen: neem een hardware router (bijv. Vigor) en naast je modem plaatsen; dan nog één langere kabel naar beneden trekken en klaar.

Voordelen: laag stroomverbruik (10W), alle pc's kunnen onafhankelijk van elkaar meteen internet op, (toekomstige) file-sharing is meteen geregeld, geen zoemende/warmte producerende zgn. 'server'/router.

Doet misschien even pijn in de portemonnee (valt wel mee eigenlijk als je dat vergelijkt met de prijs van een grafische kaart...), maar je bent gelijk klaar voor jaren probleemloos internetten.

• Denman
Kijk, allemaal antwoorden waar ik wat aan heb. Vanavond zal ik het es ff aan mijn pa laten lezen en overleggen hoeveel geld hij eraan wil uitgeven, gnagna :)

In ieder geval thanks voor jullie ideeen, ik ga er ff over nadenken.

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1