Toon posts:

CD-R en Blaupunkt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Blaupunkt Heidelberg auto radio en cd-speler in mijn auto zitten. Nu probeer ik CD-R af te spelen, maar dit geeft de nodige problemen. De eerste 5 a 6 nummers gaan perfect, maar vervolgens beginnen er rare geluiden te ontstaan en als ik nog verder luister, gaat hij overslaan etc. Ik gebruik TDK CD-R74 Reflex cd-roms, en heb al op elke snelheid gebprobeerd te branden. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? (ander merk cd-r's?)

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-07 09:00
Ik gebruik Philip's cdrs en heb nergens last van met onze Blaupunkt cd wisselaar.
Iets anders dan andere cdr's proberen is overigens meestal toch geen optie. (je gaat toch niet het llopwerk o.i.d. vervangen :) )

Verwijderd

Topicstarter
Welk merk van Philips gebruik je dan?

• easydisk
  • Laatst online: 16-07 09:00
Dat waren Philips Premiun CDr's, maar die zijn niet meer te koop. Die werden echter door Mitsui gemaakt dacht ik, dus de nieuwe Philips Silverspeed 24x kan je ook gebruiken (niet de 16x !! dat zijn Ritek's)

maar het hoeft tuurlijk niet perse Philips te zijn, ga gewoon naa de lokale cdr winkel en koop enkele verschillende en test even.

Verwijderd

zal wel aan je cd's liggen of je writer dunno
heb een blaupunkt van een jaar of 2 oud en ik gebruik de allergoedkoopste cd-r's en werkt perfect dus :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik trap dit topic weer even omhoog. Ook ik bezit een Blaupunkt Heidelberg autoradio. Traxdata cd-r's speelt ie niet af. TDK dus ook niet, zoals TS meldt. Ik denk dat e.e.a. aan de reflecterende laag ligt. Maar welke kleur zou dan wel goed moeten zijn? Zilver? Goud? Groen? Blauw? Pimpelpaars? :? (Ik zou het graag willen weten, zodat ik leuke verzamelingen naar CD-R kan branden voor op vakantie.)

Zijn er andere bezitters van een Blaupunkt autoradio met ingebouwde CD speler die wel CD-R's kunnen afspelen? En zo ja, welke cd-r zijn dat dan?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 19:55

SmartDoDo

Woeptiedoe

Goudkleurig schijnt het beste te reflecteren B)

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

SmartDoDo schreef op 10 juli 2004 @ 20:15:
Thanks, ik ga eens wat gouden CD-R's inslaan en proberen. :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• satcp
  • Niet online
SmartDoDo schreef op 10 juli 2004 @ 20:15:
Die pagina bevat hopeloos verouderde informatie. Ten tijde dat dat document geschreven werd bestonden er nog geen phtalocyanine recordables met een zilveren reflecterende laag.

Zilver (waarmee ik de reflecterende laag bedoel, niet de zichtbare kleur van de cd) reflecteert beduidend beter dan goud. De beste dyes zijn (advanced) phtalocyanine omdat ze het meeste licht doorlaten (dat de reflecterende laag kan bereiken). Maar toen bestonden er zoals je ook uit de tabellen kunt zien geen phtalocyanine/zilver-combinaties. Ondertussen is dat echter wel het geval en is dus de beste dye gecombineerd met de best reflecterende laag (goud heeft echter wel op andere vlakken voordelen zoals het feit dat het niet oxideert).

Maar je moet je niet zo blind staren op welke materialen gebruikt zijn. De kwaliteit ervan is van veel groter belang dan de soort. Overigens wil het feit dat een bepaalde cd-speler enkel cd's van merk X wil afspelen ook niet zeggen dat merk X goed is. Zo had je jaren terug Princo cd's die een fenomenaal goede reflectiviteit boden. Ze speelden in vrijwel alle kritische cd-players. Maar, nauwelijks een jaar verder waren wel al die cd's rijp voor de vuilbak. De formazan/goud Kodak recordables uit die tijd hadden dan weer een enorm slechte reflectiviteit wat ze vaak onbruikbaar maakte in lastige cd-spelers. Echter diezelfde cd's werken nu 8 jaar later nog even goed als de dag dat ze geschreven werden...

Samenvatting? Je zult wat moeten experimenteren met verschillende merken en soorten cd's om de beste cd's te vinden voor je Blaupunkt. Maar hou in je achterhoofd dat dit niets zegt over de werkelijke kwaliteit.

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

SatCP, weet jij een tabel waarin dan cd's met zilver laag staan?

• satcp
  • Niet online
Microkid schreef op 10 juli 2004 @ 20:31:
SatCP, weet jij een tabel waarin dan cd's met zilver laag staan?
Waarom moet je daar nu een tabel voor hebben? Vrijwel alle nu op de markt verkochte recordables gebruiken zilver als reflecterende laag. Enkel in het high end segment waar levensduur primair is wordt vaak nog goud gebruikt omwille van de inertie met lucht. Beetje onzin natuurlijk, want als je zorg draagt voor je cd's kan er ook geen lucht aan de reflectieve laag bij zilver (ok, je hebt nog zeer langzaam zuurstofdoorlekking door het polycarbonaat, maar zilveroxidatie is min of meer zelfremmend zodat het weinig problemen zou mogen veroorzaken).
Pagina: 1