Toon posts:

AMD 486, SiS chipset, geheugen....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
k, heb ier net een PCtje gekregen van iemand die die niet meer nodig heeft, maar er zit geen RAM in.

er zit dus een AMD 486 DX 66 in, en een of andere SiS chipset, maar ik kan aan de nummertjes geen chipset vastknopen, dus weet ik niet welk RAM ik in die SIMM-slots moet steken (denk toch dattet SIMM is, in ieder geval geen DIMM) het mobo heeft ook een AGP-slot, als dat van nut kan zijn

kan iemand mij helpen, of een URL geven met een goede chipset-database waar ik eventueel zelf kan zoeken ??

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54

Mentalist

[avdD]

Op zondag 03 maart 2002 17:44 schreef GiGNiC het volgende:
k, heb ier net een PCtje gekregen van iemand die die niet meer nodig heeft, maar er zit geen RAM in.

er zit dus een AMD 486 DX 66 in, en een of andere SiS chipset, maar ik kan aan de nummertjes geen chipset vastknopen, dus weet ik niet welk RAM ik in die SIMM-slots moet steken (denk toch dattet SIMM is, in ieder geval geen DIMM) het mobo heeft ook een AGP-slot, als dat van nut kan zijn

kan iemand mij helpen, of een URL geven met een goede chipset-database waar ik eventueel zelf kan zoeken ??
Opmeten die handel (in cm) en naar http://computeronderdelen.ontheweb.nl/!! Ik vertel je met die cm's wel of het 30 of 72 pins is..

Sowieso fastpage geheugen trouwens. 30 pins of 72 pins hangt van het mobo af.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Een 486 met een AGP slot lijkt me wel heel errug sterk. Mijn socket7 mobo heeft er nog geeneens 1.
Maargoed vertel ff of het om 30pins danwel 72pins sloten gaat dat helpt een hoop.
En 486 met dimm sloten komen ook niet voor. Het gaat dus om 72pins of 30 pins. Als het 30 pins is moet je die er wel altijd in setjes van 2(of was het nou 4) in doen.

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Heb het even opgemeten, 30 pins is zo'n 9 cm lang en 72 pins zo'n 10 cm.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 03 maart 2002 17:46 schreef scollon het volgende:
Een 486 met een AGP slot lijkt me wel heel errug sterk. Mijn socket7 mobo heeft er nog geeneens 1.
Maargoed vertel ff of het om 30pins danwel 72pins sloten gaat dat helpt een hoop.
En 486 met dimm sloten komen ook niet voor. Het gaat dus om 72pins of 30 pins. Als het 30 pins is moet je die er wel altijd in setjes van 2(of was het nou 4) in doen.
Die 'AGP' slot is een COAST/CELP cache uitbreidings slot. Als er een module die lijkt op een forse SIMM op zit heb je geluk, zo niet, niet.

Verder moet je dus non-parity Fast Page (FP) SIMMs hebben (_SOMS_ wil een 486 chipset EDO slikken, maar dat gaat even betrouwbaar als SDRAM op een i430VX :r - gewoon bij FP houden dus). Verder kan het dus 30p of 72p zijn. Ik zou hopen op dat laatste.
Sommige mobo's hebben overigens meerdere banks in verschillende smaken (1 bank 30-p is 4 slots, 1 bank 72p is 1 slot !!!) let dus op dat je 72p NIET per 2 hoeft te plaatsen maar 30p WEL per 4!
En om het nog ingewikkelder te maken kunnen sommige chipsets maar 2 banks aanspreken al zitten er 3 op de mobo (ik heb hier een OPTI chipset 486 mobo met die onhebbelijke eigenschap, gelukkig dat de ALi chipset op de andere mobo dat niet heeft).

Maar goed, dan kom je op de geweldige topic van hoe FP van EDO te onderscheiden...

Mocht je overigens alleen Parity FP SIMMs kunnen vinden ruil ik ze graag met je voor non-Parity
* dion_b heeft een erg vage server hier staan die alleen parity FP vreet en liefst 64MB of meer moet hebben...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Is dat AGP slot niet toevallig gewoon een ISA slot, maar herken je die oude ISA sloten niet? :P
Ik heb thuis ook een SiS sjipset in een 486, daar moeten 72 pins in. Misschien dat je kunt achterhalen welk moederbord het is?
In de 486 die ik heb staan bleek een Asus te zitten, en Asus heeft nog gewoon de handleiding op hun site staan 8-)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:39
dat "agp slot" is dus voor extern cache geheugen. is al vaker langsgekomen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 03 maart 2002 17:54 schreef dion_b het volgende:
Maar goed, dan kom je op de geweldige topic van hoe FP van EDO te onderscheiden...
Ik heb fastpage liggen hier, had ik al gepost, zie ook mijn sig :9

Ook wat hebben :P?

Verwijderd

Topicstarter
de slotjes zijn 11cm lang (tzijn der 2)

dat ding waarvan ik dacht dattet AGP was, zit tussen CPU en RAM (Socket 3 staat op CPU-socket) en is een 8-tal centimeter lang (net als de PCI-slots), maar van de positie af te leiden zou dit welleens iets totaal anders kunnen zijn

op de SiS-chipset staat 85C496 op een chip en 85C497 op de andere

[edit]
oki, het is dus een cache-slot blijkbaar (leeg trouwens, jammer dan zeker ? :D)
dus 2 SIMM-slots van 72-pinnen
een Hewlet Packard mobo (heb nog niet echt veel tijd gehad voor een grondige inspectie)

en ik ken ISA-sloten ummes wel :) zitten er 3 op, samen met 2 PCI op een soort riser-bord dat op de zijkant van het mobo geplukt zit (is geen tower, gewoon desktop bak)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 03 maart 2002 18:00 schreef GiGNiC het volgende:
de slotjes zijn 11cm lang (tzijn der 2)

dat ding waarvan ik dacht dattet AGP was, zit tussen CPU en RAM (Socket 3 staat op CPU-socket) en is een 8-tal centimeter lang (net als de PCI-slots), maar van de positie af te leiden zou dit welleens iets totaal anders kunnen zijn

op de SiS-chipset staat 85C496 op een chip en 85C497 op de andere
72 pins fastpage dus :P. Die staan op http://computeronderdelen.ontheweb.nl/ :D

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 18:04 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

72 pins fastpage dus :P. Die staan op http://computeronderdelen.ontheweb.nl/ :D
nice self-pimping :p
niks persoonlijk he >:) , maar ik ga eerst zien of iemand in mijn school er geen gratis heeft voor mij :D

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Op zondag 03 maart 2002 18:18 schreef GiGNiC het volgende:

[..]

nice self-pimping :p
niks persoonlijk he >:) , maar ik ga eerst zien of iemand in mijn school er geen gratis heeft voor mij :D
Hmmz, ok...

En anders hoor ik nog wel van je >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 18:24 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Hmmz, ok...

En anders hoor ik nog wel van je >:)
inderdaad

Verwijderd

Topicstarter
okidoki, heb eens een 386 DX-20 opengevezen, zat 72pins SIMM in (geen idee welk type het kan zijn), zaten 2 modules in, elk 1MB, een van micron, een van samsung (in een andere 386 DX-40 zit nog 3 of 4 meg 30pins ook)

ik meende het dus een te testen in die 486, maar kreeg zo'n soort POST-gedoe van HP, en bij memory geeft die een error (en het ligt niet aan het feit dattik ff geen PS/2 muis en keyboard heb, die warning komt derna pas :))
dat scherm meet wel dat het 2 stickies van 1MB zijn, maar wil niet verderbooten (en hij vind later in de sequence de HD toch niet, dus nog niet alles dat verholpen moet worden)

ik heb alle mogelijk combinaties getest, elk simmetje apart in ieder slot, beide simms samen, altijd zelfde ding

kannet de grootte zijn ? (twijfelachtig) of zittet em ergens anders (maybe gewoon een genegerd mobo ofzow), misschien moet ik jumpers zetten, kan ik ook nog gaan zien

stil in need dus :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 10 maart 2002 20:47 schreef GiGNiC het volgende:
okidoki, heb eens een 386 DX-20 opengevezen, zat 72pins SIMM in (geen idee welk type het kan zijn), zaten 2 modules in, elk 1MB, een van micron, een van samsung (in een andere 386 DX-40 zit nog 3 of 4 meg 30pins ook)

ik meende het dus een te testen in die 486, maar kreeg zo'n soort POST-gedoe van HP, en bij memory geeft die een error (en het ligt niet aan het feit dattik ff geen PS/2 muis en keyboard heb, die warning komt derna pas :))
dat scherm meet wel dat het 2 stickies van 1MB zijn, maar wil niet verderbooten (en hij vind later in de sequence de HD toch niet, dus nog niet alles dat verholpen moet worden)

ik heb alle mogelijk combinaties getest, elk simmetje apart in ieder slot, beide simms samen, altijd zelfde ding

kannet de grootte zijn ? (twijfelachtig) of zittet em ergens anders (maybe gewoon een genegerd mobo ofzow), misschien moet ik jumpers zetten, kan ik ook nog gaan zien

stil in need dus :)
Dnek dat het 80ns (shit, misschien zelfs 90ns) SIMMs zijn en jouw 486 70ns nodig heeft- probeer de FSB van die 486 omlaag te gooien. Als dat werkt hebben we de schuldige te pakken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

30 pins en 72 pins gaan NIET samen...

wanneer je ff op je mobo kijkt zal je iets zien staan van..

dat het 1e 72pins slot bank0 is en het tweede bank1
vervolgens zie je iets van dat de 4 30 pinns ook bank0 zijn.. (tenminste zo staat dat op mijn oude dx4) dit betekend dus dat je die combinatie niet kunt maken...

haal dus die 30 pins eruit.. die dingen zijn rete traag en hooguit 1mb per stuk ofzo.. heb je niks aan.. koop 2x 16 mb fastpage en je bent de man :P

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 11 maart 2002 21:17 schreef _DaWamZ_ het volgende:

vervolgens zie je iets van dat de 4 30 pinns ook bank0 zijn.. (tenminste zo staat dat op mijn oude dx4) dit betekend dus dat je die combinatie niet kunt maken...

haal dus die 30 pins eruit.. die dingen zijn rete traag en hooguit 1mb per stuk ofzo.. heb je niks aan.. koop 2x 16 mb fastpage en je bent de man :P
En dit hangt weer volledig af van chipset... ik heb een mobo met ALi chipset die totaal niet moeilijk doet over 30p+72p en een andere met een Opti chipset die het volkomen weigert. Wat deze SiS chipset ervan vindt zou ik dan ook totaal niet durven gokken.

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:25
de SiS 496/497 zou EDO moeten ondersteunen, maar reken er maar niet op, mijn Rectron RT4Si bordje heeft ook die chipset maar vertikt het om met EDO te werken (werkt wel als je in de eerste bank Fastpage zet, maar verder dan DOS kom je dan niet)

Verwijderd

Topicstarter

ik was dan ook niet van zin dat 30 pins uit die andere te halen weet ge :p

...

ik kan nog niet in BIOS omdat ik geen reserve PS/2 keyboard heb, ervan uitgaand dat ik in BIOS iets nuttig kan aanpassen :), zullen dat dan maar eens pogen binnekort :)

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 05:51
raaah mensen!

30 pins = 8 bits
72 pins = 32 bits

386 heeft GEEN 72 ping

386 SX moet per 2x 30 pins hebben
386 DX moet per 4x 30 pins hebben
486 MOET per 4x 30 pins hebben
486 MOET per 1x 72 pins hebben

486 kan GÉÉN EDO aan. Alleen FP
486 kan ÉN 30 pins Én 72 ping tegelijk aan, op sommige borden.

:'(

• maontje
  • Laatst online: 19-08 21:52

maontje

better off Playing

Op woensdag 13 maart 2002 19:03 schreef msteggink het volgende:
raaah mensen!

30 pins = 8 bits
72 pins = 32 bits

386 heeft GEEN 72 ping

386 SX moet per 2x 30 pins hebben
386 DX moet per 4x 30 pins hebben
486 MOET per 4x 30 pins hebben
486 MOET per 1x 72 pins hebben

Idd heb hier nog een noname 486plank liggen met 48Mb ram waarvan 4x4 30pinds en 2x 16FP 72pins

:9~

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

• msteggink
Idd heb hier nog een noname 486plank liggen met 48Mb ram waarvan 4x4 30pinds en 2x 16FP 72pins
Ik zei toch niet dat je ze NIET kon mixen?? ik heb zelf 2 bakken met gemixd geheugen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:25
..

Ik had een 486 met ALi chipset, die zei altijd:
EDO RAM presented
256K extended cache presented
en dan begon ie DOS te starten :)

En wat ik vaak heb gezien bij 486 borden: bank 1 bestaat uit 4x30 pins en MOET gevuld zijn :r is echter niet op alle borden zo, maar sommige ... :r

Verwijderd

Topicstarter
raaah mensen!

...

386 heeft GEEN 72 ping

...

ge moogt gij zegge wa ge wil, maar in dien 386 zit 72 pins, of da gij da nu wilt of ni (in zo van die kewle gekantelde slots trouwes)

[edit]
er zitten trouwens maar 2 modules in, dus volgens ge eigen stelling dat 30 pins altijd per 4 moet zitten kan het alleen maar 72 pins zijn

[edit2]
zit er eigenlijk een lengeteverschil in 72 <=> 30 pins ?
ik dacht van wel (lees bovenstaande posts) dus dan zou da ook al ni kunne kloppe zeker ?

ik kan natuurlijk ook is pogen da RAM uit dien andere 386 te prutse, zien of da past (is wel een lastige case waar da inzit, zal nog zien)

• msteggink
Hmm.. excuses, ik had alleen nog maar contact gehad met 'normaal' spul |:(

Maar 486 kan wel EDO aan, maar die ben ik nog nooit tegen gekomen. Bij mij pakken ze EDO niet.

Excuses... Ik ben het vreemde spul nooit tegen gekomen ...

Ps.
Wat moet een 386 met 72 pins geheugen?
72 pins geheugen is toch veel ouder dan een 386?
Zoiets als nu SD-RAM uitbrengen voor 486 (bestaat toch niet he? :?)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 13 maart 2002 23:54 schreef msteggink het volgende:
Hmm.. excuses, ik had alleen nog maar contact gehad met 'normaal' spul |:(
Zo abnormaal is het niet- zie hieronder.
Maar 486 kan wel EDO aan, maar die ben ik nog nooit tegen gekomen. Bij mij pakken ze EDO niet.
Dat komt dus omdat wat voor geheugen een PC pakt afhangt van de chipset en niet de CPU. De meeste 486 chipsets vreten geen EDO, maar sommige latere wel.
Excuses... Ik ben het vreemde spul nooit tegen gekomen ...
Nonou, wat heet vreemd :+
Ps.
Wat moet een 386 met 72 pins geheugen?
72 pins geheugen is toch veel ouder dan een 386?
Zoiets als nu SD-RAM uitbrengen voor 486 (bestaat toch niet he? :?)
72-p veel ouder dan 386 :?

Dacht het niet- die twee passen logisch bij elkaar. De 8088 had een 8b-bus, precies even breed als 1 30p SIMM, de 8086, 80186, 80286 en 80386SX hadden een 16b bus, even breed als 2 30p SIMMs, maar met de introductie van de 80386DX werd die bus 32b breed, precies even breed als 1 72p SIMM (of 4 8b SIMMs, daarom moeten die per 4 geplaatst worden op 386DX of 486 mobo's). Een 486 is qua geheugenarchitectuur nauwelijks anders dan een 386DX (behalve de 486SLC, die dus een opgevoerde 386SX was)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Okidoki, eindelijk zo'n verloopstukkie voor men keyboard gevonden

op die 486 kan ik de memory-timings ni aanpasse jammergenoeg, dus no effect still, geen functionerende PC...
HD doettet trouwes ook niet denkik

Als iemand toevallig nog weet waarvoor "error 4100" staat voor een HP Vectra VE 4/66 van in de jare stillekes, it might help :)

over 2 weke zie ik een paar vrienden die nog EDO hebben, is controleren of dat misschien wel werkt, men wete maar nooit

Verwijderd

Topicstarter
Morgen zouden mij 2 EDO-latjes geleverd moeten worden, let's cross our fingers :p

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 16 april 2002 22:05 schreef GiGNiC het volgende:
Morgen zouden mij 2 EDO-latjes geleverd moeten worden, let's cross our fingers :p
Over oude }:O gesproken :+

Maar goed, ik ben zelf ook 3 PCs verder nu en heb ook nog een leuke constatering gedaan:

Naast chipsets die alleen FP vreten en niet booten met EDO (zowel m'n ALi als Opti chipset mobo's) en chipsets die EDO lusten en gebruiken (jouw SiS in een positieve bui), zijn er ook chipsets die EDO slikken maar het als FP benaderen. Vooral Intel chipsets hebben die neiging:

i420TX en i430LX (P60 chipset die geen EDO ondersteunt) heb ik beiden EDO gevoerd en ze vreten het zonder problemen (die i430LX (Intel Premiere PCI/LC mobo) zelfs 80MB EDO naast de 8MB onboard FP), maar de mobo's blijven het stellig als FP zien.

Niet hier van toepassing, maar het maakt des te meer duidelijk hoezeer je moet oppassen met chipsets over één kam te scheren :7

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
jah, EDO doet het nog minder dan FPM :)
krijg zelfs geen POST, paar BIOS-beeps, en daar houd het op, nuja, dan pramme we die HD misschien erges anders in om te zien of die werkt, floppy heeft al een bestemming gekrege, processor kannek nog als keychain gebruike maybe, heatsink weetek nog ni :) (maar die moetek eerst eens mooi vlak schuren)

tnx for the help, maar dit blijkt dus een dead PC :)

Verwijderd

Gaat wel op 486 maar niet op de ibm 386 shit

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 21 april 2002 00:30 schreef Sibering het volgende:

[..]

Gaat wel op 486 maar niet op de ibm 386 shit
Um, lees m'n post hierboven- wordt allemaal door chipset bepaald, CPU heeft er bijna niets mee te maken (i386DX16->486DX5-160 hebben allemaal dezelfde FSB breedte). 32b=1 72p SIMM of 4 30p SIMMs.
Sommige chipsets ondersteunen maar 2 banks. Als ze 4x30p en 2x72p hebben, dan zal maar 1 van de 2 72p werken als de 30p in gebruik zijn. Ik heb een mobo met Opti chipset die hier last van heeft.

Andere chipsets kunnen met 4 banks overweg. Ik heb een MSI mobo met precies die zelfde config (4x30p en 2x72p) die dus totaal geen moeite heeft met allebei omdat het maar 3 banks zijn en de chipset 4 ondersteunt.

Nog extremer voorbeeld: ik heb een 486 server met een vage Micral SLIK-3 chipset die dus een 64b geheugenbus gebruikt ('dual channel' Parity FP), waardoor er 3 banks van 2 modules ondersteund worden voor een max van 192MB RAM (ik heb er maar 80MB in zitten)

Dus NOOIT meer roepen dat 'die en die CPU' alleen met RAM config x of y wil lopen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Eeen agp slot in een 486 :? LoL :) dan heb jij wel een nieuwe 486

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 april 2002 02:42 schreef Galaxis het volgende:
Eeen agp slot in een 486 :? LoL :) dan heb jij wel een nieuwe 486
Ja zeg, da ziet der echt uit gelijk een AGP-slot, kannik der ni aan doen da mijn kennis ni zo ver teruggaat :p

Verwijderd

nouja als je ff logies nadenkt en je weet dat een agp op 66 mhz loopt...
dan kun je dus ook weten dat die never nooit niet op een 486 mobo kan zitten.. simpelweg omdat die dingen een max fsb van 33 mhz hebben.. :?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op vrijdag 26 april 2002 20:49 schreef _DaWamZ_ het volgende:
nouja als je ff logies nadenkt en je weet dat een agp op 66 mhz loopt...
dan kun je dus ook weten dat die never nooit niet op een 486 mobo kan zitten.. simpelweg omdat die dingen een max fsb van 33 mhz hebben.. :?
Ahum:
DX-40, DX2-80, DX4-120

en natuurlijk de notoire DX-50 - 50MHz FSB was GEEN succes bij 486 systemen anno 1992.

Dus 33MHz was lang niet de max.

Verder ben ik misschien in een chagrijnige bui, maar met de posts over pre-1997 hardware die ik vandaag zie rondvliegen zou ik niet verbaast opkijken als ik iemand zie klagen dat z'n U160 SCSI ctrl met 64b PCI niet goed werkt op z'n VLB of EISA 486 mobo :z

AGP op een 486... tja, Intel's grote innovatie bij de 486 mobo's was PCI. En in die prille dagen ging alles zo goed... :+
Geen toeval dat de allereerste Pentium chipsets al met PCI 2.0 rondwandelden

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1