Op maandag 04 maart 2002 17:00 schreef TheRademaker het volgende:
Als dit waar is en het kan voor praktische dingen worden gebruikt als energiecentrales, dan is dat een sprong voorwaarts voor de gehele mensheid.(die op hun beurt weer fabrieken aandrijven door hun energie en tankstations bevoorraden om elektrische autos te kunnen voorzien van energie).
Als de oliemaatschappijen(shell) dit tegen gaan werken voor het geld, zodat zij geld boven het welzijn van de gehele mensheid stellen dan denk ik dat we er nog niet veel aan zullen hebben.
Oliemaatschappijen hebben eerder laten blijken hoe enorme klootzakken ze kunnen zijn, dus ik zou maar niet te vroeg juichen, ook al hebben ze het echt uitgevonden.
Integendeel, volgens mij gaan de oliemaatschappijen zoals Shell juist meewerken. De energiemaatschappijen in Amerika bijvoorbeeld zitten vrijwel constant met problemen, en hebben niet het geld om in zoiets te investeren. Een gat in de markt voor een grote oliemaatschappij dus, want die kunnen zich zo de algemene energiemarkt op werken.
En stel dat er een koude-kernfusie-motor komt die klein en goedkoop genoeg is om in een auto te bouwen, dan zullen er vast Shell Fusion Engines komen die autobedrijven op hun buurt weer kopen. (hoewel ik het zeer onwaarschijnlijk acht dat kernfusie op zo'n kleine schaal rendabel en veilig kan worden uitgevoerd)
Wat ook een mogelijkheid is, is brandstofcellen. Brandstofcellen werken met het omgekeerde proces van electrolyse van water: waterstof en zuurstof worden samengevoegd, in in plaats van warmte (wat bij een verbranding zou gebeuren) wordt er electriciteit geproduceerd. Maar om dat waterstof voor die brandstofcellen te maken moet er water geëlectrolyseerd worden, en daar is weer veel electriciteit voor nodig. En die electriciteit kan je uit kernfusie halen.
Een oliemaatschappij zou dus een kernfusiecentrale kunnen neerzetten die een grote electrolysefabriek van electriciteit voorziet, om waterstof te produceren voor auto's die op brandstofcellen rijden. En als bijproduct van het productieproces van waterstof wordt pure zuurstof geproduceerd, wat natuurlijk ook te verkopen is.
Het lijkt heel omslachtig, dat proces. Met kernfusie electriciteit maken om daarmee van water waterstof te maken, en dan van die waterstof weer electriciteit maken, maar electrolyse en het omgekeerde proces dat in een brandstofcel plaatsvindt hebben een rendement van tegen de 100%, zodat er bijna geen energie verloren gaat vanaf de kernfusie tot aan de aandrijving van de auto (want ook electromotoren hebben een zeer hoog rendement), en het is een veel beter alternatief dan accu's.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.