[shema bouw] Delay voeding

Pagina: 1
Acties:

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ej,

ik heb hier al eens een topic overneer gezet wat ging over een HD die niet goed opspint. Als ik de PC aanzet spint mn HD niet op (heel soms wel...maar meer niet dan wel). Als ik dan de voeding kabel eruit trek en er weer in doet doet 'ie het altijd goed.

Dus ik heb zitten denken: Kan ik geen delay op de voeding kabel van die HD zetten. Maw: zelf wat in elkaar knutselen ;)
Ik zat te denken het met relais te doen. Maar hoe maak ik die vertraging erin?

(ik vind het btw nog steeds vaag dat mn hd zo doet :+)

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

wat gebeurd er als je gewoon een paar keer reset bij het opstarten ? het bios zoekt al vrij snel naar je hd dus er moet dan iig wel stroom op staan. ik denk eerlijk gezegt dat met een vertraging je probleem nog niet is opgelost.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39
Heb je misschien een oude / zwakke voeding? Dat zou dit probleem kunnen verklaren.

• Mir
  • Niet online
Tja...degene waarvan 'ie was had het ook al...

voeding heb ik aan zitten denken..maar die andere HD doet het altijd perfect..CDROM ook.

Dus ik wil echt dit als oplossing.

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Klinkt als:.....voeding probleem.
Had hetzelfde hier ook, helemaal als de pc een weekje of wat had uitgestaan. Heb toen de hele shit in een nieuwe kast gebouwd (op exact dezelfde manier) en weg was het probleem.

Blaat

• Mir
  • Niet online
Iemand vandaag in een goeie bui die dit weet?

• Mir
  • Niet online
Vandaag dan?

dudes..ik ben geen electr. wonder....maken kan ik
verzinnen niet

Verwijderd

Waarom zet je er niet een schakelaar tussen, achter op je kast bijvoorbeeld, kun je er in ieder geval makkelijker bij.

• Mir
  • Niet online
is idd 1 optie...
maar vind het handiger (ivm WOL) dat het automatisch gebeurd..

alles reduceren tot 1 knop dus

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Prik die HD eens in een losse voeding en kijk of hij dan wel opspint. En heb je de spanningen van je voeding al eens opgemeten?

• Mir
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 07:51 schreef polaris het volgende:
Prik die HD eens in een losse voeding en kijk of hij dan wel opspint. En heb je de spanningen van je voeding al eens opgemeten?
die zijn allemaal goed
zoals ik al zei: de HD had het ook al bij die andere jongen!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Als je het wilt doen heb je zoiezo een relais nodig en een transistor denk ik, weerstandje en een condensator. Ik heb op school wel een schema dus als je het echt moet hebben moet je maar even zeggen.

(ik heb niet alles doorgelezen, zullen we even een nieuwe term introduceren? IPD - > Ik Post Direct)

ipd.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Moet je er wel rekening mee houden dat je zowel de +5 als de +12 schakelt... Anders staat er wel 5V op de HD en geen 12, is niet gezond |:(

• Mir
  • Niet online
Op dinsdag 05 maart 2002 16:03 schreef User2001 het volgende:
Moet je er wel rekening mee houden dat je zowel de +5 als de +12 schakelt... Anders staat er wel 5V op de HD en geen 12, is niet gezond |:(
yep, vandaar de relais...ik dnk dat je de -5, -12 niet hoeft te schakelen hè?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Op dinsdag 05 maart 2002 16:03 schreef User2001 het volgende:
Da's weer lulkoek, de hdd zal dit als een fout detecteren omdat de hdd niet kan 'opspinnen' e.d.. Maar je moet dan idd een '2 x OM'-relais gebruiken, die zijn iets duurder. En de - die ga je natuurlijk niet schakelen!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Dat zou moeten lukken met zo'n timer (kan ik me herinneren uit die electronica echt niet moeilijk serie), de waarde van de condensator bepaalde dan hoe lang het duurde voordat er een lamp ging branden... In plaats van die lamp kun je dan een of 2 relais aansturen, en daarmee je voeding aanschakelen. Met een klein beetje creativiteit (en leen dat boek eens) zou je er wel uit moeten komen :)

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
Als je het helemaal mooi wilt doen

(hoewel ? Zo'n oplossing is per definitie al niet mooi)

doe je het met een mosfet of zo

geen bewegende onderdelen

timer ? NE555

Kijk maar es in een datasheet van dat ding
ik vermoed dat je schakeling daar praktisch al in staat

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Op dinsdag 05 maart 2002 18:00 schreef laupro het volgende:

[..]

Da's weer lulkoek, de hdd zal dit als een fout detecteren omdat de hdd niet kan 'opspinnen' e.d.. Maar je moet dan idd een '2 x OM'-relais gebruiken, die zijn iets duurder. En de - die ga je natuurlijk niet schakelen!
Dat was wat ik bedoelde... Alleen zei ik het niet zo

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
gewoon een vertraagd opkoment relais dus :)

Verwijderd

Een héél eenvoudige schakeling staat hier. De uitschakelvertraging in de vorm van R2, R3, P2 en S1 (doorverbinden) kun je weglaten. De meekoppeling is dan ook weg, maar daar kan je ook wel zonder. Voedingsspanning kan simpelweg naar 12V en R4 kan er dan ook wel uit.
Pagina: 1