m'n casemod.
Al een tijdje gebruik ik een PC speciaal voor DivX (zo'n 1000 stuks) en MP3's (ongeveer 900 cd's). Tot voor kort was dat een lompe bigtower (PIII-700). Een paar maanden geleden ben ik naar wat anders op zoek gegaan. Hieronder m'n verhaal.
Begin bij het kastje: een Penguin, gekocht op de HCC-dagen. Hierin past een microATX mobo. Tenminste dat dacht ik. Niet dus, want een micro-ATX bord is nog 4 cm te groot.
Maar naar wat speurwerk vond ik op bij ASUS een geschikt mobo: CUV4X-ME. De specs waren oke, alleen jammer dat er een VIA chipset op zit.
In Nijmegen, bij CitySystems (redelijk goedkope winkel) heb ik een Celeron 1000 "in the box" gekocht met 128 kB cache. Snel genoeg en de boxed versie heeft een mega-goede koeler naar mijn idee.
Toen ik de basis had, bestaande uit een kast, mobo, vga, cpu, mem en dvd, kon ik verder. Uit een andere PC heb ik een 20 GB schijf en een floppy drive gehaald. Het was niet makkelijk om het er allemaal in te krijgen en heb hier en daar was plastic van de kast verwijderd. Maar heb lukte dus wel en het PC-tje was klaar. Voor de sound wilde ik graag een SoundBlaster Live gebruiken ipv de onboard optie. Dat feest ging helaas niet door, want die kaart werkt zeer slecht samen met VIA-zooi. Dus toch maar de onboard-sound gebruiken.
Win2k erop gezet. diverse updates van Via erbij: systeem liep af en toe vast. mooi shit. Alles zowat nieuw en toch loopt het niet.
Opnieuw: win2k opnieuw erop, zonder de updates van VIA. en geen SP2, maar SP1.
Het ging goed. Nog wat utils erbij en klaar.
Later heb ik nog het een en ander veranderd:
ipv floppy drive heb ik er een 40 GB hdd ingezet. Deze staat helemaal vol MP3's. Allemaal complete cd's, netjes in mapjes.
De onboard sound heb ik maar uitgeschakeld. in plaats daarvan gebruik ik nu het Microsoft Soundsystem 80. redelijk mooi geluid en vette bas.
SP 2 geinstalleerd.
Alle services uitgeschakeld die niet nodig waren (dat zijn er aardig wat)
Tegen geluidsoverlast heb ik nog wat schuimrubber op de hdd gemonteerd. Dat scheelt enorm veel.
Alles klaar. Nog een backupje gemaakt met Norton Ghost 2002 PE en op een fat32 partitie gezet op de hdd.
specificaties:
HARDWARE
- kast: MicroATX "Penguin" met 145 Watt voeding.
- moederbord: ASUS CUV4X-ME met VIA Apollo Pro133A chipset
- cpu:Intel in the box Celeron 1000, 128 kB cache
- mem:Kingstone 256 MB PC100
- vga:TNT2 Ultra, 32 MB, AGP met TV-out uiteraard.
- floppy:zit er niet in, nergens voor nodig.
- hdd 1:Maxtor 20 GB, 7200 rpm
- hdd 2:Maxtor 40 GB, 5400 rpm
- DVD-rom:ASUS 8x, RPC-1 exemplaar dus regio vrij.
- sound:geen soundkaart. zie tekst.
- mouse: Logitech draadloos
- toetsenbord:ook nergens voor nodig, dus geen.
SOFTWARE
- OS:Microsoft Windows 2000 Corporate Edition met serice pack 2
- codecs:DivX 3.11 alpha.
DivX 4.12 zonder tha playa.
MP3 fraunhofer
Windows Media Audio
MS-MPEG-4
- drivers:NVidia 21.80 driver voor beeld.
- software:PowerDVD 4.0 van FOSI
Realplayer 8.0 PLus
WinAMP 2.60 lite
- utils:DVD-genie
Nimo Codecs Pack 4.33
TV-Tool 4.6 (deze werkt nog zonder registratie)
Winzip 8.0
DivX Antifreeze (zit in het Nimo-pack)
pics:

Toekomstplannen:
Er komt zo snel mogelijk een Live-mouse van Logitech. Deze heeft een bereik van ongeveer 10 meter.
Heel graag zou ik er een All-In-Wonder in zetten van ATI, maar heb ik effe geen geld voor.
Dan is ie ook te gebruiken als video-recorder.
En toch zet k er kogelgelagerde ventilators in. Die zijn denk ik stiller.
nog vragen/opm ?
Al een tijdje gebruik ik een PC speciaal voor DivX (zo'n 1000 stuks) en MP3's (ongeveer 900 cd's). Tot voor kort was dat een lompe bigtower (PIII-700). Een paar maanden geleden ben ik naar wat anders op zoek gegaan. Hieronder m'n verhaal.
Begin bij het kastje: een Penguin, gekocht op de HCC-dagen. Hierin past een microATX mobo. Tenminste dat dacht ik. Niet dus, want een micro-ATX bord is nog 4 cm te groot.
Maar naar wat speurwerk vond ik op bij ASUS een geschikt mobo: CUV4X-ME. De specs waren oke, alleen jammer dat er een VIA chipset op zit.
In Nijmegen, bij CitySystems (redelijk goedkope winkel) heb ik een Celeron 1000 "in the box" gekocht met 128 kB cache. Snel genoeg en de boxed versie heeft een mega-goede koeler naar mijn idee.
Toen ik de basis had, bestaande uit een kast, mobo, vga, cpu, mem en dvd, kon ik verder. Uit een andere PC heb ik een 20 GB schijf en een floppy drive gehaald. Het was niet makkelijk om het er allemaal in te krijgen en heb hier en daar was plastic van de kast verwijderd. Maar heb lukte dus wel en het PC-tje was klaar. Voor de sound wilde ik graag een SoundBlaster Live gebruiken ipv de onboard optie. Dat feest ging helaas niet door, want die kaart werkt zeer slecht samen met VIA-zooi. Dus toch maar de onboard-sound gebruiken.
Win2k erop gezet. diverse updates van Via erbij: systeem liep af en toe vast. mooi shit. Alles zowat nieuw en toch loopt het niet.
Opnieuw: win2k opnieuw erop, zonder de updates van VIA. en geen SP2, maar SP1.
Het ging goed. Nog wat utils erbij en klaar.
Later heb ik nog het een en ander veranderd:
ipv floppy drive heb ik er een 40 GB hdd ingezet. Deze staat helemaal vol MP3's. Allemaal complete cd's, netjes in mapjes.
De onboard sound heb ik maar uitgeschakeld. in plaats daarvan gebruik ik nu het Microsoft Soundsystem 80. redelijk mooi geluid en vette bas.
SP 2 geinstalleerd.
Alle services uitgeschakeld die niet nodig waren (dat zijn er aardig wat)
Tegen geluidsoverlast heb ik nog wat schuimrubber op de hdd gemonteerd. Dat scheelt enorm veel.
Alles klaar. Nog een backupje gemaakt met Norton Ghost 2002 PE en op een fat32 partitie gezet op de hdd.
specificaties:
HARDWARE
- kast: MicroATX "Penguin" met 145 Watt voeding.
- moederbord: ASUS CUV4X-ME met VIA Apollo Pro133A chipset
- cpu:Intel in the box Celeron 1000, 128 kB cache
- mem:Kingstone 256 MB PC100
- vga:TNT2 Ultra, 32 MB, AGP met TV-out uiteraard.
- floppy:zit er niet in, nergens voor nodig.
- hdd 1:Maxtor 20 GB, 7200 rpm
- hdd 2:Maxtor 40 GB, 5400 rpm
- DVD-rom:ASUS 8x, RPC-1 exemplaar dus regio vrij.
- sound:geen soundkaart. zie tekst.
- mouse: Logitech draadloos
- toetsenbord:ook nergens voor nodig, dus geen.
SOFTWARE
- OS:Microsoft Windows 2000 Corporate Edition met serice pack 2
- codecs:DivX 3.11 alpha.
DivX 4.12 zonder tha playa.
MP3 fraunhofer
Windows Media Audio
MS-MPEG-4
- drivers:NVidia 21.80 driver voor beeld.
- software:PowerDVD 4.0 van FOSI
Realplayer 8.0 PLus
WinAMP 2.60 lite
- utils:DVD-genie
Nimo Codecs Pack 4.33
TV-Tool 4.6 (deze werkt nog zonder registratie)
Winzip 8.0
DivX Antifreeze (zit in het Nimo-pack)
pics:
Toekomstplannen:
Er komt zo snel mogelijk een Live-mouse van Logitech. Deze heeft een bereik van ongeveer 10 meter.
Heel graag zou ik er een All-In-Wonder in zetten van ATI, maar heb ik effe geen geld voor.
Dan is ie ook te gebruiken als video-recorder.
En toch zet k er kogelgelagerde ventilators in. Die zijn denk ik stiller.
nog vragen/opm ?