Toon posts:

Beste manier om je kast te koelen??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
-Kap van de kast af laten (liever niet ivm onhandige personen in mijn omgeving)

-een zijkant open houden (word zagen)

-2 fans, 1 voor en 1 boven (kost me pieken)

Mijn vraag is, wat is de meest praktische manier.
Als een zijkant openhouden (bijna) evenveel resultaat heeft als 2 fans, koop ik voor het geld van de fans liever iets anders.

Iemand ervaring?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:53

The Legend

*Plop*

Als je de zijkant eraf haalt verstoor je de airflow in de kast en word er (volgens mij) juist slechter gekoeld. Het beste lijkt me om wat meer centen uit te geven aan 2 goeie koelers.

Ik ben toch malle pietje niet!

Verwijderd

in de diepvrieskast in te zitten.. vind ik
heb ik ook gedaan..

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-08 21:56

Robert

You have your answer..

oowl:

yeah..right :) Hoe lang deed ie het ? 10 minuten ?

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

oowl > krijg je ook geen condens he? En je comp houd daar zo van ;)

Ik zou gewoon naar handige harrie audio zaak gaan en daar dan een 12v cooler kopen.
Of je koopt bij www.regenboog.net een kast koelerje voor 20,-.

Verwijderd

oh en trouwens je voeding fan laten zuigen als ie dit al niet doet (gewoon voedingkastje openschroeven en de fan omdraaien) :)

Verwijderd

Topicstarter
maar weet iemand of het bijvoorbeeld even effectief is om je kap er af te halen als fans plaatsen?

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:05
Als je de kap eraf haalt, dan is de airflow slecht. Sterker nog, die is er niet. Temperatuur op je moederbord lijkt misschien lager, maar de koeling is gewoon minder effectief. Zorg voor een goede airflow. Plaats fans op de daarvoor bestemde plaatsen. Experimenteer daarna verder met blowholes etc. als het nog te warm is.

Verwijderd

Als je rijk bent en veel geld over hebt voor een koeler moet je een kryotech aanschaffen +/- 1000 piek ;) maar dan wordt je proc wel -40 C. :)

• Geert
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:16
Wie gaat er nu zijn kast koelen :-)

This message was sent from a galaxy far, far away.

Verwijderd

Over wat voor kast gaat het hier? Of is dit gewoon een algemeen vraagje.
Ik heb het idee dat ik het wel redelijk voor elkaar heb met de koeling in mijn Aopen HQ08.
dus.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een gewone no-name midi-tower. Ik heb dus ook helemaal geen bezwaar om het ding aan stukken te zagen, mocht hierdoor de temp dalen.

Verwijderd

dan zou ik zeggen: koop een Dremel en zagen met die handel. Ik zelf heb dat vanwege mijn chronisch geld tekort (nog) niet gedaan.
Er zijn best een hoop sites te vinden om wat ideetjes te krijgen. Ik heb wel het idee dat als ik mijn kastje ga verzagen, het wat de temp betreft niet veel uitmaakt, wel de herrie. Voorlopig doe ik het zoals het nu is.
dus.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan je eigenlijk op een goede manier de cpu temp meten. mn 450@500 draait nu zonder kap en met een tafel-ventilator op de cpu. Deze geeft nu een temp aan van 27,5 :)
Maar zodra ik een applicatie opstart schiet de temp boven de 50 graden

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
ff ter illustratie:

M'n broertje heeft een Athlon 800 in een miditower kastje met een geforce 256 sdram (o/c'ed) en een 7.200 rpm harde schijf, bij de warmte onwikkeling kan je je dus al aardige dingen voorstellen hé (voor de randdebielen onder ons = Superheet dus).

Wel, nadat ik he m vorige week met de dremel heb bewerkt (gat gemaakt vooraan voor een sunon 8x8 cm fannetje) is de kast koeler dan met de zijkant open en een tafel ventilator op de hardste stand.

kosten van de fan waren 200 Bf en de dremel is geleend van een maat van me, ik heb gewoon 2 slijpsteentjes opgebruikt (ongeveer 100 Bf) al bij al dus 300 Bf voor een koele kast.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

de beste manier om het uit te zoeken is om het gewoon zelf te proberen.
Kast open ==> kijken wat de temperatuur is
kast dicht ==> kijken wat de temperatuur is.

Er wordt hier wel gezegd dat de airflow slechter wordt als je de kast openzet, maar welke airflow wordt slechter? ....ik bedoel dus te zeggen, in een normale kast is helemaal geen airflow.

fans werken toch wel het beste kan ik je vertellen. Je kan mikken op de plaatsen die erg warm worden, en die dus extra goed koelen. Ik denk dat je toch gaten moet gaan maken EN fans ophangen.
(gaten kan je goed maken met een figuurzaag...lekker goedkoop, mooi resultaat, maar wel wat moeite..)
suc6
Pagina: 1