[WC] Waterpomp uit auto?

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Het koelsysteem van een auto heeft een pomp. Deze pomp loopt denkik op 12v. Zou dit niet ideaal zijn voor gebruik in je pc? Ik zat hieraan te denken omdat ik net mijn koelblokje heb onvangen en ik met een vijverpomp zit, waar een heeeeeel lang snoer azit en ik die extra stekker die uit m'n pc steekt vet lelijk vind.
Ik ga tog binnenkort naar de sloop voor een radiator, dus kan ik dan gelijk een pompje meenemen.
Iemand ervaring hiermee?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

ehhhhhhhhhhhhhh wrong awnser...de koelpomp van een auto is mechanisch aan gedreven dus niet op stroom!
edit:
je zou wel een sproei pompje kunnen gebruiken (voor ruitensproeier) die werkt wel op 12v maar die levert niet zoveel per uur..

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

De pomp in een auto geeft veel meer herrie als jouw aquariumpomp. Daarbij is hij gemaakt voor koelvloeistof en niet voor water. Waarom sluit je je huidige pomp niet aan op je voeding (openschroeven en aan monitoruitgang hangen). Dan gaat deze gelijk met je pc aan en heb je geen (lelijke?) extra snoeren. Hoewel ik het probleem niet snap van 1 snoertje extra bij de 10 die er al liggen.

Ikzelf heb mij pomp relais-geschakelt via de veoding en deze haalt z'n 230V ook uit de voeding. Heb ook alles in m'n pc zitten. (Je ziet niet dat ie watergekoeld is :P)

[Edit naar aanleiding van bovenstaande bericht]
Als ie door de motor van de auto aangedreven wordt houdt het idd echt op... >:)
[/Edit naar aanleiding van bovenstaande bericht]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

Zo een pomp is niet geschikt om 24/7 te draaien. Ik raad het je niet aan. Ik denk dattie na 3maanden wel op is, of op zn minst begint te haperen.

Verwijderd

Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat hij niet op 12 volt loopt.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Op zondag 03 maart 2002 14:38 schreef MasterOverdrive het volgende:
Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk dat hij niet op 12 volt loopt.
Wat voor een spanning verwacht je nog meer in een auto.. :? |:(

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Verwijderd

De waterpomp in een auto word vaak aangedreven door een snaar. Leuk plan. Laat je hem ook gewoon in de auto zitten?
:7

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Zoals de eerste poster onder je al schreef: een waterpomp van een auto wordt aangedreven door een v-snaar die rechtstreeks op de krukas zit, deze v-snaar drijft meestal ook de dynamo aan, en de eventuele airco-pomp.

Siditamentis astuentis pactum.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Aaha maar dat zou betekenen dat als mijn motor vet heet is en ik even stilsta bij een stoplicht hij bijna niet meer koelt?
Maarja klinkt wel aannemelijk dat van die snaar.

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 14:40 schreef Cr3ator het volgende:

[..]

Wat voor een spanning verwacht je nog meer in een auto.. :? |:(
ik zeg niet dat ie op stroom loopt ;)

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 14:43 schreef Devil het volgende:
Aaha maar dat zou betekenen dat als mijn motor vet heet is en ik even stilsta bij een stoplicht hij bijna niet meer koelt?
Maarja klinkt wel aannemelijk dat van die snaar.
Je hebt toch ook nog een ventilator achter je radiateur zitten die temperatuur geregeld is. Verder heb je nog een thermostaat die de doorstroming van je koelvloeistof regeld.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 14:46 schreef linus-1 het volgende:

[..]

Je hebt toch ook nog een ventilator achter je radiateur zitten die temperatuur geregeld is. Verder heb je nog een thermostaat die de doorstroming van je koelvloeistof regeld.
Ja, maar een ventilator heeft geen zin als de koelvloeistof niet stroomt.
En die thermostaat kan de doorstroming wel regelen, maar volgens de 'v snaar theorie' is de doorstroomsnelheid afhankelijk van het motortoerental, dus als je stilstaat stroomt die vloeistof nauwelijks, ookal heb je 60 fans in je auto.

Verwijderd

Als je stilstaat draait de motor toch?
Als de motor niet draait onstaat er toch geen warmte die afgevoerd moet worden?
Een waterpomp van een automotor draait d.m.v. een Vsnaar mee op de krukas van de motor.
Een automotor moet een bepaalde bedrijfstemperatuur hebben. Door het gesloten koelsysteem zijn er zelfs temperaturen boven de 100 gr. mogelijk in het koelsysteem.
De geregelde thermostaat zorgt er voor dat de temperatuur niet onder een bepaalde temperatuur komt (meestal 80 tot 90 gr.). Als de temperatuur te laag wordt sluit de thermostaat de ciculatie af. 's Morgens, hartje winter, na de koude start met de kachel aan, kan het een behoorlijke tijd duren voor de thermostaat het water laat circuleren om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen. ALs de thermostaat stuk is en open staat loop je kans dat de motor niet op bedrijfstemperatuur komt. In de praktijk blijft de thermostaat alstie stuk is gesloten. De thermostaat bestaat uit een veer met een klep die de watercirculatie regelt. De veer zet uit en krimpt al naar gelang de watertemperatuur. Als de rijwind niet vodoende is om te koelen wordt de electrische ventilator ingeschakeld. Dit gebeurt soms als de auto stilstaat met draaiende motor. Om te bezuinigen zijn er fabrikanten die geen regelaar inbouwen om de ventilator aan te sturen. Bij dergelijke auto's hoor je altijd de ventilator loeien.
EHEIM aquariumpompen zijn de beste....

Verwijderd

zou een wasmachine pompje ook goed doen?

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 22:15
Op zondag 03 maart 2002 14:53 schreef Devil het volgende:

[..]

En die thermostaat kan de doorstroming wel regelen, maar volgens de 'v snaar theorie' is de doorstroomsnelheid afhankelijk van het motortoerental, dus als je stilstaat stroomt die vloeistof nauwelijks, ookal heb je 60 fans in je auto.
De waterpomp in een auto (of andere gemotoriseerde voertuigen) word wel degelijk met een V-snaar aangedreven. Net als net al werd gezegd, deze snaar loopt via de poelie van de krukas naar de dynamo en de waterpomp, en in sommige auto's ook naar de airco pomp. En wat jij zeg dat het water zowat niet stroomt als de motor stationair draait, daar is gerust wel over nagedacht. stationair draait de motor toch al 800 rpm en ik dacht dat dat toch wel genoeg was om een beetje water rondt te pompen. Maar stationair ontwikkeld de motor ook minder warmte dan op een hoger toerental omdat ie simpelweg geen kracht hoeft te geven. Dus zet het maar uit je hoofd, het gaat niet lukken.

GoT a clue? Specs

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 14:53 schreef Devil het volgende:

[..]

Ga nou eerst eens bestuderen hoe een automotor en z'n koeling werkt voordat je dit soort dingen gaat roepen (die niet helemaal kloppen). *D

Verwijderd

Een wasmachinepomp is geen optie. Gezien mijn jarenlange ervaring in de aquariumtechniek weet ik dat het rendement en de levensduur in verhouding met een normale aquariumpomp rond uit slecht is. Hier is al ruimschoots mee geexperimenteerd. Valt echt tegen. Koop gewoon een pomp van EHEIM.... Voor info over de betreffende types ga je naar de aquariumwinkel of dierenspeciaalzaak (hoe vreemd het ook klinkt).

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 15:43 schreef klausewitz het volgende:
Een wasmachinepomp is geen optie. Gezien mijn jarenlange ervaring in de aquariumtechniek weet ik dat het rendement en de levensduur in verhouding met een normale aquariumpomp rond uit slecht is. Hier is al ruimschoots mee geexperimenteerd. Valt echt tegen. Koop gewoon een pomp van EHEIM.... Voor info over de betreffende types ga je naar de aquariumwinkel of dierenspeciaalzaak (hoe vreemd het ook klinkt).
Of naar de site van Eheim in Duitsland.

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 20:29

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Op zondag 03 maart 2002 14:36 schreef Chemical_X het volgende:
ehhhhhhhhhhhhhh wrong awnser...de koelpomp van een auto is mechanisch aan gedreven dus niet op stroom!
edit:
je zou wel een sproei pompje kunnen gebruiken (voor ruitensproeier) die werkt wel op 12v maar die levert niet zoveel per uur..
Ik heb de waterpomp uit een mercedes gebruikt voor in mijn scooter omdat ik een tweede radiator er in heb gezet. Die pomp werkt gewoon op 12v hoor alleen hij maakt wel wat meer herrie als een normaale vijverpomp of zo.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
M'n oom was net hier voor de verjaardag van m'n broertje.
Hij heeft een fokking groot autobedrijf, dus ik heb hem gevraagd.
Volgens hem komen beide systemen voor, zowel met mechanische als met elektrische pomp. En soms zelfs beiden.
Volgens hem loopt zo'n pomp ook op 12V en heeft hij een laag amperage, waardoor hij in de pc kan. Ook is hij stiller dan vijverpompen en heeft hij een gigantische capaciteit.
Verder had hij nog een sloopautootje staan, waar ik de pomp en kachel radiator uit mag hebben. Dus daar ga ik binnenkost achteraan en dan zal ik mijn bevindingen hier posten.

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 20:29

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Gefeliciteerd met je broertje :D

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 22:22 schreef Tweak-Freak het volgende:
Gefeliciteerd met je broertje :D
Dankje ;)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 20:21

Whuzz

Dodgeball!

Ik geloof NOOIT dat zo'n pomp stiller is dan een vijverpomp. Een vijver / aquariumpomp is er speciaal op gemaakt om stil te zijn. Een waterpomp in een auto niet, omdat ie toch nooit boven het lawaai van de motor uitkomt.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Topicstarter
Op maandag 04 maart 2002 12:48 schreef Whuzz het volgende:
Ik geloof NOOIT dat zo'n pomp stiller is dan een vijverpomp. Een vijver / aquariumpomp is er speciaal op gemaakt om stil te zijn. Een waterpomp in een auto niet, omdat ie toch nooit boven het lawaai van de motor uitkomt.
Tja, dat zij m'n oom. Maar eerst horen, dan geloven. Ik hoef er tog nix voor te betalen, dus kan ik altijd nog een vijverpomp gebruiken als hij teveel herrie maakt.

Pagina: 1