Toon posts:

Is tijd wel een dimensie

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

er wordt wel algemeen aangenomen dat tijd de 4e dimensie is, en dat je je kan voortbewegen in de tijd, maar is dat wel zo?

Laatst ergens een interessant stukje gelezen dat zei dat tijd een illusie is. Was heel interessant. Uitgangspunt is dat het universum een zooi deeltjes is met een bepaalde positie (in 3 dimensies). Je denkt wel dat er een verleden is, en dat je je bewust bent van een 'vorig moment', maar dat komt puur omdat de toestand van het universum *nu* een bepaalde rangschikking heeft. Je herinneringen? Ook een rangschikking van deeltjes in je hersenen.

Wat is de kans dat alle deeltjes in het universum in een bepaalde configuratie staan? Ontzettend klein, maar als tijd niet bestaat, dan komt iedere configuratie voor. Dus ook deze.

Moeilijk uit te leggen, maar het artikel klonk wel aannemelijk (kan het url helaas niet meer vinden)

Warrige crap?

Verwijderd

Zit zeker wat in... Tijd is iets dat wij als mens 'ervaren'. Wat wij als mens ervaren wilt nog niet zeggen dat het ook op die manier bestaat...
De mens ervaart ook veel dingen niet die er zijn, en ervaart veel zaken ook anders dan dat ze eigenlijk zijn. En dan heb ik het nu niet over God en al die zweverige dingen (pleaassee.. :) ).
Tijd is een heel erg vreemd iets in onze ervaring. Het lijkt totaal onveranderlijk te zijn, en totaal niet grijpbaar. Laatste woorden zijn hierover nog niet gezegd..

Verwijderd

Tijd is alleen hier op aarde. Ik heb namelijk uit behoorlijk betrouwbaare bron vernomen dat tijd in de 'geestenwereld' geen rol speelt. Misschien wat vaag allemaal. Maar het is wel zo.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Als tijd een illusie is dan zijn onze herinneringen dus een illusie. Dan is ons bewustzijn dus een illusie en is dus ons bestaan een illusie.

Cogito, ergo sum

ergo tempus est

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Tijd is de voortschrijding van verandering in deeltjes posities.
De confuguratiewisselingen vinden plaats met een vaste snelheid die gerelateerd is aan de lichtsnelheid.

dimensies geven aan op welke positie een deeltje zich bevind.
De positie van een deeltje is niet statisch maar verandert constant, zoals hier boven al aangegeven is de snelheid waarmee dit gebeurt afhankelijk van de lichtsnelheid (voorals nog) en kan tijd dus als een constante en dus ook als een plaatsbepaling en derhalve dus ook als 4e dimensie worden beschouwd.

Pfew! Heavy stuff :)

Verwijderd

'k ben het helemaal met bsystem eens, immers tijd is een menselijk waarneming. Immers zoals menig wel eens gezien heeft in de experimenten van Pavlov, mensen in gevangenschap die voor een periode in het donker worden gelaten verliezen het gevoel voor tijd.

• Unicorn
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Ovi:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Laatst ergens een interessant stukje gelezen dat zei dat tijd een illusie is.[/quote]"De pijl van Zeno", toevallig? :)

Herinneringen zijn iets meer dan alleen maar een statische configuratie van deeltjes. Het ophalen van data uit die grote geheugenbank achterin je schedel is een proces, en processen kunnen alleen plaatsvinden als er tijd verstrijkt. (Komt dus eigenlijk neer op wat Diadem in zes woorden latijn uit wist te drukken.)

Voor de mensen die beweren dat tijd geen dimensie is: mooi, maar werk dan ook gelijk even het stelsel van Lorenz-transformaties bij zodat ze ook zonder een tijdsdimensie kloppen ;).

Bsystem:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wat wij als mens ervaren wilt nog niet zeggen dat het ook op die manier bestaat...[/quote]Hmm, als ik het goed begrijp wil je dus zeggen dat tijd niet als dusdanig bestaat omdat wij het ervaren? Interessante stelling :).

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Macroscopisch gezien is er sprake van een gevoel van het verstrijken van tijd, dit hangt samen met de entropiewet.Op het niveau van de quantummechanica bestaat tijd strikt genomen niet, je kunt een interactie tussen deeltjes in een bepaalde tijdrichting namelijk omkeren door hun anti-deeltjes te nemen.

Afbeeldingslocatie: http://smilecwm.tripod.com/net/smokin.gif

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>mensen in gevangenschap die voor een periode in het donker worden gelaten verliezen het gevoel voor tijd.[/quote]Dat je je dagritme kwijt bent vind ik geen bewijs tegen het bestaan van tijd...

when i wake up people take up mostly all of my time!

• Superbeagle
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Als tijd werkelijk zou bestaan dan zou er ergens een (oneindige)"voorraad" tijd moeten bestaan die wij de toekomst noemen en een "backup" ervan die wij het verleden noemen.

Dit bestaat alleen in onze hersenen. Daarbuiten niet.

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

hhmm met dat idee loop ik ook al jaren rond, wel leuk dat er mensen zijn die er ook zo over denken.
Tja, voortgang van tijd is het veranderen van de configuratie... Je kan zeggen dat het veranderen van deze configuratie tijd is. Maar ik denk dat ons beeld op tijd helemaal verkeerd is, puur omdat we er zelf midden in zitten. Tijd moet je benaderen als je van buiten het heelal en tijd kijkt.
Verder heb ik nog niet gedacht, omdat dit ontzettend moeilijk is.

Het is alleen moeilijk te bewijzen dat er geen tijd is, puur omdat er voor ons een T0 en T1 is dus een deltaT dus tijd. Ik probeer het al een tijd te bedenken van buiten de menselijk perceptie af gezien, maar probeer dat maar eens... ppffff

Het enige wat ik kan bedenken hiermee is dat er altijd een NU is... dat alleen de configuratie hiervan veranderd, zodat er een schijnbare tijd is, voor de meeveranderende atomen etc. daarin.

Beweeg je hand maar is van a naar b, je bent nog steeds in de zelfde ruimte, en je hebt niks gemerkt van tijd, je bent nog steeds NU...

En kijk nu eens naar tijd, als je sneller kan denken, gaat de tijd langzamer... ik bedoel maar, tijd is gewoon TE relatief.

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik zou het anders willen zeggen: tijd bestaat wel, maar het heden is slechts een illusie.

Waarom zou er in die hele vierde dimensie van de tijd precies een punt zijn met de speciale eigenschap "nu"? Waarin verschilt het ene tijdstip van het andere zo dat het ene nu is, het andere verleden en het derde toekomst? Het "nu" komt in geen enkele natuurkundeformule voor.

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Natuurkundige theorieën hebben uitgewezen dat de x-as, de y-as d,e z-as en tijd 4 volkomen gelijkwaardige dimensies zijn. Deze zijn ook onderling uitwisselbaar.

Hen nu geen zin om op te zoeken hoe dat te bewijzen is, maar het is wel zo :)

Dus tijd wel een dimensie

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Unicorn: thx.

Blobber: Je loopt helaas een aantal jaar achter. Inmiddels zijn er al een aantal onderzoeken uitgevoerd waaruit blijkt dat niet alle reacties omkeerbaar zijn. Antimaterie en materie zijn niet volledig gelijkwaardig. Tijd is dus niet omkeerbaar en bestaat dus ook op quantummechanische schaal wel degelijk.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Wat is tijd als wij eeuwig bestaan. Je kunt dan de tijd niet uitdrukken in secondes, minuten, uren, enz. Elk stukje van je leven is eeuwig, anders besta je niet eeuwig.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Natuurkundige theorieën hebben uitgewezen dat de x-as, de y-as d,e z-as en tijd 4 volkomen gelijkwaardige dimensies zijn. Deze zijn ook onderling uitwisselbaar[/quote]Tuurlijk is dat zo, uit berekeningen...
Ik wil dat bewijs wel eens zien dan... (een link ofzow)
Je kan dus met de configuratie rekenen, maar of dit nu als "tijd" opgevat moet worden?...

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• GeeBee
  • Laatst online: 26-01 17:08

GeeBee

Oddball

Dimensie niets anders dan een is een getal dat een bepaalde eigenschap aangeeft.
Je kunt temperatuur ook de 4e of de nde noemen.
Dat kan met tijd natuurlijk ook

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• LoekD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-01 09:34
Heeft iemand dat over de snaren theorie wel eens gehoord ?
Het heelal bestaat dan uit 'elastiekjes'
die op verschillende frequenties trillen.
Op de ene f. is het zwaartekracht, de andere tijd, weer een andere een subatomair deeltje.
Enz. dit bestaat dan alleen als er minstens 10 dimensies zijn.
(Steven Hawkins en zijn gang bedachten dit.)
ik geloof dat dit de meest recente verklaring van de grote waarom vraag is)

Hoe meer je drinkt, hoe korter je leeft, hoe minder je drinkt

Verwijderd

Volgens de special relativity is tijd wel degelijk een dimensie. Er wordt namelijk gesproken over de ruimtetijd opgespannen door de drie ruimtelijke dimensies en de tijd.
Objecten met een grote massa (zon aarde maan) vervormen (krommen) deze ruimtetijd. Dit heet zwaartekracht. In de superstring theory hebben ze er ook een 'informatie' deeltje bij gevonden: de graviton.

weer ff met twee benen op de grond... hoe zit het dan met de MHz in de cpu.. cycles per second....
En de auto die langs de flitspaal 'flitst'... m/s vertel maar es aan de agent dat tijd (en dus snelheid) een ilusie is........

• MicroWhale
  • Laatst online: 08:09

MicroWhale

The problem is choice

Door wezens waargenomen tijd is relatief, het is voor ons de perceptie van het voorbijgaan van acties. Absolute tijd is de door de mens gemaakte indeling in tijdseenheden, waardoor interacties (percepties) gesynchroniseerd en gecategoriseerd kunnen worden.

Als tijd niet bestond zou snelheid ook niet bestaan, waardoor Energie ook geen kans van bestaan heeft. Geen energie, geen materie.

Conclusie: Tijd bestaat.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 september 2000 09:57 schreef Logos het volgende:
Door wezens waargenomen tijd is relatief...
...Als tijd niet bestond zou snelheid ook niet bestaan, waardoor Energie ook geen kans van bestaan heeft. Geen energie, geen materie.

Conclusie: Tijd bestaat.[/quote]Nee: Door wezens waargenomen tijd bestaat, op quantumniveau heeft tijd geen betekenis.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 10 september 2000 21:48 schreef Diadem het volgende:
Unicorn: thx.

Blobber: Je loopt helaas een aantal jaar achter. Inmiddels zijn er al een aantal onderzoeken uitgevoerd waaruit blijkt dat niet alle reacties omkeerbaar zijn. Antimaterie en materie zijn niet volledig gelijkwaardig. Tijd is dus niet omkeerbaar en bestaat dus ook op quantummechanische schaal wel degelijk.[/quote]Dat zijn nog geen algemeen geaccepteerde vermoedens imho.

Verwijderd

Voor een link over de omkeerbaarheid van tijd:<A href=http://unisci.com/stories/20003/0911002.htm target=new>unisci.com/stories/20003/0911002.htm</A>
Ho ja en tijd bestaat wel.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Stel je voor dat tijd een dimensie is, voor de meeste totaal geen probleem. Dan zou je dus naar het verleden kunnen gaan.
Zijn er dan ontelbaar punten in de geschiedenis? ontelbaar realiteiten?
En de toekomst, die bestaat dus al? of is dat de uitdij kant? Er moet dus ook een begintijd zijn (oerknal?)... en na deze knal is er een ontelbaar aantal realiteiten gevormd puur door het voortgaan van de tijd?

Volgens mij benaderen we tijd totaal verkeerd. Als je naar het verleden zou gaan zou je gewoon alle reacties moeten omkeren en voila, je bent in het verleden. Maar eigenlijk ben je dan OOK in de toekomst.
En als je verleden en heden optelt heb je altijd het punt NU...

Als we nu ook even nadenken, wat is VOORUIT in de tijd gaan? alles is omkeerbaar, dus misschien gaan we al achteruit?

wat een mysterieus gedoe met mijn tijd zeg...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>By showing that the neutral kaon and its antiparticle take different amounts of time to change into other particles, the violation of CP-symmetry was confirmed.
However, scientists believe that the antimatter universe would only behave exactly the same as ours if we also reversed the direction of time -­ by applying the T operation[/quote]Dus ze hebben die anti-particle ff terug in de tijd laten gaan en het gecontroleerd?
Te veel gespeculeer en gegis... puur menselijk, maar meer gedroom... Onze visie en controle op hele kleine deeltjes is VEEL te beperkt om zulk soort conclusies te trekken.
Over bacterien gingen ook veel theorien de ronde, en werden zelfs geaccepteerd, totdat ze de microscoop uitvonden.
Misschien en waarschijnlijk komt er wel meer bij kijken bij de overgang naar een ander deeltje dan we beseffen. Misschien verdwijnt er wel een soort energie en meten we dat niet...

• Superbeagle
  • Laatst online: 26-01 14:38

Superbeagle

Always smile

Iemand moet mij maar eens uitleggen waar precies de toekomst en het verleden zich bevinden. Tegen de tijd dat de tijdmachine uit is gevonden is het toch wel van belang dat men de exacte lokaties weet. ;)

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 september 2000 11:35 schreef mausie het volgende:
Voor een link over de omkeerbaarheid van tijd:unisci.com/stories/20003/0911002.htm
Ho ja en tijd bestaat wel.[/quote]Interessant artikel, maar als je het niet erg vind, houd ik nog ff een slag om de arm, er is wel eens vaker te vroeg gejuichd in science-land, en de subsidie moet ook gehandhaafd blijven ;)

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Mausie:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Voor een link over de omkeerbaarheid van tijd[/quote]Ik herinner me nog wel de populair-wetenschappelijke artikelen over die lazerstraal die ze door aangeslagen cesium-gas heenjakkerden. Iedereen was onder de indruk dat Einstein wel in kon pakken. Maar als je echt de details goed gaat bestuderen dan kom je erachter dat er nog steeds geen informatie sneller dan het licht is verstuurd. Ik heb bij dit artikel eenzelfde gevoel -- ik trek nog geen conclusies totdat ik de hele enchilada een keer uit Nature of een soortgelijke bron heb vernomen.

Confuzer:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als we nu ook even nadenken, wat is VOORUIT in de tijd gaan? alles is omkeerbaar, dus misschien gaan we al achteruit?[/quote]Dat is reeds door de trollen (uit Discworld) beredeneerd; aangezien je wel het verleden kunt zien maar niet de toekomst, ga je achteruit door de tijd. ;)

Superbeagle:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>(...) Tegen de tijd dat de tijdmachine uit is gevonden is het toch wel van belang dat men de exacte lokaties weet.[/quote]Als jij mij de eerst de exacte lokaties van lengte, breedte, en hoogte vertelt, veklap ik het. :)

Verwijderd

Naar mijn mening bestaat de tijd dus niet, wat is geweest is niet meer, en wat komen zal gaan is er nog niet dus het enige wat wij hebben is wat wij verstaan onder het heden. Dus eigenlijk bestaat het heden ook niet.

In de theorie bestaat tijd wel, als je er over nadenkt in de werkelijkheid niet.
De pest is dat we in een samenleving wonen waar men denkt dat alles wat meetbaar is een wetenschappelijk feit is en dus waar moet zijn.

Kijk nou eens naar een kind wat aan het opgroeien is van tussen de 0 en 1,5 jaar, die hebben absoluut geen besef van tijd. Het feit dat de hele maatschappij hier om(of op) draait zal ook dat kind dwingen (zoals dat bij jou en mij is gebeurd) om aan te nemen dat er zoiets bestaat als tijd.

In de theorie bestaat veel, in de praktijk nog meer, heb je er wel eens over nagedacht dat wij (ik scheer de mensheid even onder een kam) pas iets geloven als we het kunnen waarnemen of het kunnen meten ?

Wie zegt dat er niet veel meer is dan wat wij kunnen waarnemen ? maar das een andere discussie....

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

[epiloog]
Inderdaad, Logic is irrelevant
[/epiloog]

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Wicked Mystic:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dus eigenlijk bestaat het heden ook niet.[/quote]Ik volg je niet, leg eens uit waarom het heden niet bestaat.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>In de theorie bestaat tijd wel, als je er over nadenkt in de werkelijkheid niet.[/quote]In welke context vinden er dan processen plaats?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>De pest is dat we in een samenleving wonen waar men denkt dat alles wat meetbaar is een wetenschappelijk feit is en dus waar moet zijn.[/quote]Noem eens iets wat meetbaar is, en toch niet waar?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Kijk nou eens naar een kind wat aan het opgroeien is van tussen de 0 en 1,5 jaar, die hebben absoluut geen besef van tijd.[/quote]Er zijn zoveel dingen waar ze op die leeftijd nog geen besef van hebben. Dat zegt helemaal niks.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wie zegt dat er niet veel meer is dan wat wij kunnen waarnemen ? maar das een andere discussie....[/quote]Niet echt, je kunt geen kennis opdoen van iets dat buiten onze waarneming ligt, zelfs niet of "het" bestaat of niet.

Confuzer:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Inderdaad, Logic is irrelevant[/quote]Niet echt. Logica is een vereiste om gedachten te kunnen uitwisselen.

Maar wat stel je voor als alternatief?

Verwijderd

Logica is alleen iets wat wij mensen nodig hebben om de werkelijkheid begrijpbaar te maken voor onze breintjes, de vraag is alleen of dat mogelijk is, waarom zou alles zo zijn dat wij het kunnen begrijpen.
Die conclusie dat het heden dus ook niet bestaat kan ik ook niet uit zijn woorden afleiden. En ik ben het ook niet helemaal met em eens.

Verwijderd

Puur theoretie's gezien is tijd geen dimensie. Tijd is echter niet abstract en wel een universele standaard. Tijd hangt immers nauw samen met zwaartekracht,sterker nog: Nieuwe theorieen claimen dat tijd en zwaartekracht 1 en dezelfde kracht zijn. Bekend is immers dat zwaartekracht tijd kan misvormen. We kennen het plaatje van een zeil strakgespannen en een loden bal erin wel, de maan bv is dus eigenlijk niet gevangen door zwaartekracht maar door tijd..of hoe je het ook wil noemen. Daarom staat de tijd ook stil bij een zwart gat en verloopt de tijd ook sneller als je los bent van een (zwaar!) hemellichaam. ZIe het als een knikker op dat zeil, is er geen zwaartekracht, dan kan de knikker snel doorrollen, is er wel wat, dan gaat ie langzamer, is er een gat (zwart gat) dan rolt ie niet verder en staat ie stil

• GeeBee

GeeBee

Oddball

X-Ray:
Volgens mij draai je de zaak om.
Tijd is de eenheid waarin dingen zich verplaatsen door de ruimte. Tijd wordt dus beïnvloed door verplaatsing (snelheid) en niet door de zwaartekracht.
Als door de zwaartekracht de ruimte wordt vervormd (zeildoek en knikker) beïnvloed dat de tijd. Ze zijn dus niet hetzelfde. Zelfs zaken die een 1:1-relatie hebben hoeven nog niet perse hetzelfde te zijn.

De maan is gevangen door de kromming van de ruimte waardoor hij (zij?) in een baan om de aarde blijft draaien.

Verwijderd

Wel, dat is juist hetgene wat ze zich aanvragen: wordt de ruimte vervormt door de zwaartekracht of de tijd? Steeds meer wijst erop dat de tijd vervormt wordt, en niet de ruimte.

• GeeBee

GeeBee

Oddball

OK, van de allerlaatste ontwikkelingen heb ik niet exact op de hoogte.
Blijft natuurlijk wel overeind staan dat als 2 dingen (in dit geval dus tijd en zwaartekracht) elkaar beïnvloeden, ze niet aan elkaar gelijk kunnen zijn.

Verwijderd

Xray:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nieuwe theorieen claimen dat tijd en zwaartekracht 1 en dezelfde kracht zijn.[/quote]wat zijn deze nieuwe theorieen, en hoe nieuw zijn ze?
sowieso vraag ik me af of tijd ueberhaupt een kracht is.... ;)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>ZIe het als een knikker op dat zeil, is er geen zwaartekracht, dan kan de knikker snel doorrollen, is er wel wat, dan gaat ie langzamer, is er een gat (zwart gat) dan rolt ie niet verder en staat ie stil[/quote]stil? m.a.w. geen beweging? t.o.v. van wat?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wel, dat is juist hetgene wat ze zich aanvragen: wordt de ruimte vervormt door de zwaartekracht of de tijd? Steeds meer wijst erop dat de tijd vervormt wordt, en niet de ruimte.[/quote]kan je een bronvermelding geven?
en wat wijst erop dat juist de tijd vervormd wordt en niet de ruimte?

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nieuwe theorieen claimen dat tijd en zwaartekracht 1 en dezelfde kracht zijn. Bekend is immers dat zwaartekracht tijd kan misvormen. [/quote]Raar dat deze "nieuwe theorien" uit het boek van de alombekende Albert komen...
Hij zei al dat zwaartekracht het gevolg van tijd was.. dus eigenlijk gewoon tijd...

Verwijderd

[quote]Op 17 september 2000 11:38 schreef pooh het volgende:
Xray:kan je een bronvermelding geven?
en wat wijst erop dat juist de tijd vervormd wordt en niet de ruimte?

Zoals bekend is vervormt grote massa (=zwaartekracht) tijd. Hoe minder massa hoe sneller de tijd verloopt. Wat men bedoelt met het vervormen van de tijd i.p.v. de ruimte is namelijk dat ruimte an sich niet bestaat. Hoe kan iets leeg (de ruimte) vervormen? Vandaar dat men nu denkt dat de tijd vervormd wordt. Exact weet ik het ook niet (dan zat ik namelijk niet meer op school maar op me kont in een of andere gesubsidieerde stoel). Verder wordt geclaimd dat tijd ook alleen maar bestaat als er zwaartekracht of beweging is. Zonder dit zou tijd niet bestaan omdat het niet te meten is?????? Strange?

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Hoe 'vol' is de tijd dan?
Volgens mij is tijd een menselijk concept en ruimte niet.

• Virgol
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10-2025
To X-Ray

Zou je kunnen zeggen waar je dit vandaan hebt? Een bron ofzo. Nieuwe theorieen is een beetje onduidelijk.

En waarom is puur theoretie's gezien tijd geen dimensie? Ik dacht juist het tegenovergestelde. Kun je wat argumenten aanvoeren?

Hoezo is tijd een universele standaart? Wat bedoel je daar mee? Het is niet niet voor ieder waarenemer hetzelfde zoals Eindtein al opmerkte.

Ik vond je zeil analogie heel leuk maar wat wil je er duidelijk mee maken? Dat de tijd vervormt word door een massa? Ik zie alleen een zeil dat word vervormt.

En lege ruimte is wel degelijk te vervormen. Zolang er niets is is ook niet te zien of de ruimte vervormt is. Maar zodra er een deeltje in de buurt komt zal het wel degelijk rekening houden met de kromming.

Verwijderd

Ik heb er eens even een studieboek op nageslagen:

Ik citeer: (1e stukje slaat op voorgaande verhaal, daarvoor enige kennis over rel. theorie wel handig, je kunt het oo kgewoon overslaan)

"De relativistische effecten tijddilatie en lengtecontractie houden elkaar in zeker opzicht in evenwicht. Gezien vanaf de vaste grond krijgt het voedsel wat het in omvang verliest er in duurzaamheid bij. Ruimte ofwel lengte wordt uitgewisseld tegen tijd."

"Dit soort overwegingen voerden tot het concept van een 4-dimensionale ruimte-tijd: ruimte heeft 3 dimensies en tijd is een 4e dimensie. Ruimte en tijd hangen nauw samen met elkaar. Wanneer we een ballon smaendrukken, maken we de ene dimensie groter en de andere kleiner, en iets analoogs gebeurt wanneer we voorwerpen en gebuertenissen bekijken vanuit een ander referentiestelsel: een bepaalde hoeveelheid ruimte wordt uitgewisseld tegen tijd of omgekeerd."

" Het idee van 4 dimensies komt u wellicht wat vreemd voor, maar het wil eigenlijk gewoon zeggen dat een gebeurtenis wordt gespecificeerd door 4 grootheden - 3 grootheden die de plaats in de ruimte beschrijven, en een grootheid die aangeeft op welk moment in de tijd de gebeurtenis plaatsvond. Dit alles is neits bijzonders, maar wat echt ongewoon is aan 4-dimensionale ruimte-tijd, is dat ruimte en tijd uitwisselbaar zijn: wanneer er van referentiestelsel wordt veranderd, kan er een beetje van het ene worden uitgewisseld tegen een beetje van het andere.
Voor de meesten onder ons is 4-dimensionale ruimte-tijd een moeilijk begrip. Op de een of andere manier hebben we, net als natuurkundigen uit de periode voor de relativiteistheorie, het gevoel dat ruimte en tijd 2 volkomen verschillende zaken zijn, en toch geven onze gedachtenexperimenten aan dat ruimte en tijd niet volkomen los van elkaar staan. De moeite die het kost dit te accepteren, doet denken aan de situatie in de 17e eeuw - in de tijd van Gallilei en Newton - bestond. Voor de tijd van Gallilei hield men de verticale richting - de bewegingsrichting van vallende voorwerpen - voor een dimensie die volkomen anders was dan de 2 horizontale dimenisies. Gallilei liet zien dat de verticale dimensie alleen maar de richting is waarin de zwaartekracht toevallig werkt. Voor het overige zijn de 3 dimensies volkomen equivalent, een feit dat tegenwoordig iedereen accepteert. Nu wordt van ons gevraagd nog een dimentie meer te accepteren, namelij ktijd, een grootheid die voorheen werd opgevat als iets van een totaal andere aard dan de 3 ruimtelijke dimensies. We willen hiermee niet beweren dat ruimte en tijd zich in geen enekel opzicht van elkaar onderscheiden: wat de relativiteitstheorie heeft aangetoond is dat ruimte en tijdsbepalingen niet onafhaneklijjk zijn van elkaar.

Boek: Natuurkunde voor wetenschap en techniek, deel III: Moderne Natuurkunde - Douglas C. Giancoli

Het antwoord lijkt me dus voor zich spreken.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zonder dit zou tijd niet bestaan omdat het niet te meten is?????? Strange?[/quote]Tijd is er eigenlijk alleen als er iets beweegd, of gewoon als de configuratie veranderd. Tijd is dus een menselijk concept...

apoc2 :<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Wanneer we een ballon smaendrukken, maken we de ene dimensie groter en de andere kleiner, en iets analoogs gebeurt wanneer we voorwerpen en gebuertenissen bekijken vanuit een ander referentiestelsel: een bepaalde hoeveelheid ruimte wordt uitgewisseld tegen tijd of omgekeerd."[/quote]Ik ben het hier ook helemaal mee eens, maar dit is als je van een ander referentie kader de zaak bekijkt. Als dit zou kunnen is tijd zeker een dimensie... Maar ik denk dus dat dit niet kan... wij zitten in de configuratie samen met de balon, dus voor ons lijkt er een voortgang van tijd...

Als je een bal horizontaal gooit, wordt z'n potentiele energie toch ook niet groter?
Zo vat ik tijd ook op, het lijkt voor ons een voortgang of vergroting te hebben, maar dit is puur virtueel...

• picobyte
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Tijd is in mijn ogen welzeker een dimensie :)
Sterker nog als je met een ruimteschip gezien vanaf de aarde met twee keer de lichtsnelheid wegschiet zal men dit op aarde zien als 1keer de lichtsnelheid!
Dat komt omdat je bij snelheden boven die van het licht de tijd vlink langzamer laat lopen!
In je ruimteschip merk je dat niet en heb je het gevoel dat je dus sneller dan het licht gaat terwijl je dus eigenlijk gewoon de tijd aan het uitrekken bent :)
Dit is weer te herlijden naar het groter worden van je massa bij snelheden groter dan die van licht!
In zo'n geval lijkt het object voor een waarnemer niet meer te versnellen wat rekenkundig alleen kan worden verklaard door toename van de massa (versnelling=energie die wordt omgezet in massa) of een afname van tijd (object lijkt langzamer te gaan v omstanders terwijl eigenlijk de tijd om het object heen langzamer loopt dan die in het object)

Pfwoei das weer een lang verhaal :)

Powered bij meergranenbrood.

• Unicorn

Unicorn

rogue soeper

Confuzer:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Tijd is er eigenlijk alleen als er iets beweegd, of gewoon als de configuratie veranderd. Tijd is dus een menselijk concept...[/quote]Zonder de mensheid blijft het heelal echt wel in beweging, zo belangrijk zijn we nou ook weer niet ;).

En al zou er niks bewegen, dat maakt niet uit. Tijd maakt beweging mogelijk, niet andersom.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Als je een bal horizontaal gooit, wordt z'n potentiele energie toch ook niet groter?[/quote]Nee. Of je moet achterlijk hard schieten :).<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zo vat ik tijd ook op, het lijkt voor ons een voortgang of vergroting te hebben, maar dit is puur virtueel...[/quote]Ik vind het een kromme vergelijking, een bal heeft wel voortgang maar geen toename van potentiële energie, en dus heeft de tijd geen voortgang.

Picobyte:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Sterker nog als je met een ruimteschip gezien vanaf de aarde met twee keer de lichtsnelheid wegschiet zal men dit op aarde zien als 1keer de lichtsnelheid![/quote]Ik denk dat men eerder alle boeken over moderne natuurkunde op een grote stapel gooit en de fik erin steekt.

Verwijderd

picovbyte<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> Sterker nog als je met een ruimteschip gezien vanaf de aarde met twee keer de lichtsnelheid wegschiet zal men dit op aarde zien als 1keer de lichtsnelheid! [/quote]Unicorn heeft hier wel gelijk in. Deze opmerking is nogal vaag. Wat je bedoelt is waarschijnlijk dat een tijdwaarnemingsinstrument minder tijd meet als het snelheid heeft tov een stilstaand of langzamerbewegend tijdwaarnemingsinstrument.

• GeeBee

GeeBee

Oddball

picobyte
Sorry hoor, maar voorlopig kunnen we nog niet door de lichtsnelheid heen.
Als je alles met groter dan c verandert in nadert tot c, dan ben je een eind op de goede weg.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Unicorn :<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Zonder de mensheid blijft het heelal echt wel in beweging, zo belangrijk zijn we nou ook weer niet .[/quote]Dat bedoel ik toch ook niet !?
Ik zeg alleen dat we alles zien vanuit onze visie... <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En al zou er niks bewegen, dat maakt niet uit. Tijd maakt beweging mogelijk, niet andersom.[/quote]Dat zeg ik toch ook al niet? Ik zeg alleen dat ik gewoon anders zie, dat er gewoon geen tijd is...<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik vind het een kromme vergelijking, een bal heeft wel voortgang maar geen toename van potentiële energie, en dus heeft de tijd geen voortgang.[/quote]Het is ook geen vergelijking op fysisch gebied. Als je een bal van links naar rechts verplaatst, lijkt er voor ons veel veranderd te zijn, maar de natuur denkt hier heel anders over. Dit wil ik in vergelijking brengen met ons, wij "zien" dat er een verandering van configuratie is. Dit betekend een hoop voor ons, want wij zijn meeveranderd, en ouder geworden, dus een soort tijd. Ik denk dat dit onze visie is, en de natuurwetten hier heel anders over denken... begrijp je een beetje wat er in me hersens kronkeld :P ?

Maussie : zucht... ik heb al zo'n hoofdpijn van dat HHS feest... het was eigenlijk bedoeld voor unicorn :-Þ

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR> begrijp je een beetje wat er in me hersens kronkeld ?[/quote]Nee maar probeer het nog eens,maar dan met een duidelijker verhaal.

• picobyte
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

GeeBee

picobyte
Sorry hoor, maar voorlopig kunnen we nog niet door de lichtsnelheid heen.
Als je alles met groter dan c verandert in nadert tot c, dan ben je een eind op de goede weg.
Hmm, als tijd uitwisselbaar is met onze drie andere dimensies waarom zou c dan een constante moeten zijn :?
c is immers slechts constant in onze tijdsbeleving!
Als je de tijd rekt en de ruimte krimpt gebeurt er voor een waarnemer in dat schip precies wat ik zeg :)
Er zijn zelfs (omstreden) experimenten die mij gelijk geven :)

Powered bij meergranenbrood.

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 01:38 schreef picobyte het volgende:

[..]

Hmm, als tijd uitwisselbaar is met onze drie andere dimensies waarom zou c dan een constante moeten zijn :?
c is immers slechts constant in onze tijdsbeleving!
Omdat je energie oneindig groot zou moeten worden als je met c zou gaan tov wat dan ook, dus je kan nooit sneller dan c gaan.

Verwijderd

Tijd is noodzeklijk voor simpele dingen als beweging... Dus tijd bestaat. Maar is tijd een dimensie?

Ik denk het wel. Een dimensie waar wij alleen minder invloed op hebben. Wij kunnen iets oppakken, en ergens anders neerzetten. Dan heb je dus iets in de 1e 3 dimensies veradnerd.
Tijd kunnen we niet veranderen. Tijd veranderd zichzelf, door snelheid en massa.
Meer massa: tijd kromming, tijd lijkt langzamer te gaan.
Meer snelheid = meer massa, dus meer tijdkromming.

Bevestigd meteen de theorie dat Fz en tijd iets met elkaar te maken hebben.
Alle massa beweegt volgens het patroon in de 4e dimensie, wat het zelf trekt. Dit ervaren wij als Fz.

Fotonen hebben geen massa, dus ook geen last van tijdkrommingen die ze zelf trekken, dus gaan ze met de maximumsnelheid.

(rubberen-vlies-voorbeeld: Ze maken geen "kuiltje" voor zichzelf, waar ze "uit moeten klimmen")

Verwijderd

Op zaterdag 09 september 2000 16:21 schreef Diadem het volgende:
Als tijd een illusie is dan zijn onze herinneringen dus een illusie. Dan is ons bewustzijn dus een illusie en is dus ons bestaan een illusie.

Cogito, ergo sum

ergo tempus est
Het is misschien wel wat zwaar om dat te geloven maar ik ben bang dat het de realiteit wel zeer dicht benadert.

• HariZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-01 21:46
Tijd is voor iedereen anders. Als baby, gaat de tijd sneller als voor volwassene. Ook per persoon verschilt het hoe snel tijd gaat. Als tijd niet een dimensie is, zijn de andere dimensies dan ook wel echte dimensies en niet alleen gevoelens die ons voor de gek houden? De tijd die wij kennen, is gebonden aan de aarde. De klok is slechts een meetstaaf en voor bijvoorbeeld een muis, is tijd al heel anders als voor ons. Ik weet het niet, of tijd wel een dimensie is. Maar als het wel een dimensie is... Is er dan niet nog 1 of meerdere dimensies???...
Pagina: 1