PC ledjes flikkeren & een onaangename lucht

Pagina: 1
Acties:

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Mijn computer deed het van de een op de andere dag niet meer. Na de stekker eruit te hebben gehaald en er weer in te hebben gedaan ging die gelukkig weer aan. Had ik dus mooi mis want na 2 sec gingen alle ledjes (hdd, voeding) met een hoge frequentie flikkeren. En na een korte tijd kwam er een onaangename lucht uit mijn pc(echt zo'n verbrande componenten lucht). Ik heb toen meteen mijn stekker eruit gehaald. Ik dacht dat het dan wel een kapotte voeding zou zijn. Maar er zit nu een nieuwe in en hij blijft gek doen.

Wie weet er wat het probleem kan zijn? Iemand misschien die dit ook al eens heeft meegemaakt?

(Het gaat trouwens om een pentium III 500MHz systeem van 2 jaar terug ofzo, waar niet aan is getweaked, en wat geen zware randapparatuur of videokaarten heeft.)

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 13:03
Logisch antwoord misschien, maar misschien was het niet de voeding maar iets anders? Weet je zeker dat de oude voeding ook echt stuk was? Misschien kun je hem voorzichtig open maken om te kijken of er wat is verbrand daarbinnen.
Daarnaast kun je natuurlijk ook de andere componenten van je systeem een grondige visuele inspectie laten ondergaan.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Klinkt misschien logisch maar zet hem eens aan en kijk gewoon in je systeem of je misschien iets ziet wat gaat gloeien en ruik aan je componenten, misschien kom je er zo achter wat het is.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Lamborghini
De voeding is het niet, dat weet ik nu. Er zit een nieuwe in en nog blijft de pc gek doen. De oude voeding was dus niet stuk. Ik heb alles al even nagekeken en kan echt helemaal NIKS zien eraan. Niks is verbogen of zwart geworden van de hitte ofzo.

Ik heb wel nu net even de cpu-ventilator bekeken en toen de pc aangezet en hij maakt een behoorlijk geluid. Beetje aanlopend. Maar het lijkt mij dat de ventilator niet zo'n gek verschijnsel als knipperende ledjes kan veroorzaken.

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 14:00 schreef Phydomir het volgende:
Klinkt misschien logisch maar zet hem eens aan en kijk gewoon in je systeem of je misschien iets ziet wat gaat gloeien en ruik aan je componenten, misschien kom je er zo achter wat het is.
Heb ik gedaan, maar niet te lang want straks gaat er iets kapot wat er naast dat component zit of wat anders wat nog niet kapot was. Dus durf het niet langer dan 5sec aan te houden. Ik heb mijn hoofd eringestoken (toen die weer uit was natuurlijk) maar kan niet echt achterhalen waar die lucht vandaan komt. Echt vaag.

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Maar je cpu cooler zit niet helemala onde rhet stof ofzow en hij draaid nog wel normaal?

Wat je anders ff moet proberen is uhm aan te zetten met 1 dimmetje erin, en verder alleen je videokaart en kijken of ie dan nog zo vreemd doet

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

als de ledjes raar doen dan denk ik dat je moederbord kapot is. De kabeltjes van die ledjes lopen immers naar je moederbord, je voeding was niet kapot en omdat het ledje dus nog steeds knippert, moet het het moederbord dus zijn.

MechWarrior || Monsters Game

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 14:14 schreef Phydomir het volgende:
Maar je cpu cooler zit niet helemala onde rhet stof ofzow en hij draaid nog wel normaal?

Wat je anders ff moet proberen is uhm aan te zetten met 1 dimmetje erin, en verder alleen je videokaart en kijken of ie dan nog zo vreemd doet
Ja er zat wel aardig wat stof op maar dat heb ik allemaal verwijdert. En hij draait wel normaal. Ik weet alleen niet hoe snel die hoort te draaien. Wel maakt die een gek geluid.
Kan het niet zo zijn dat die ventilator net met een bepaalde snelheid draait dat die zit tussen de beide beveiligingstoestanden, dus wel aan, niet aan. Dat die daartussen zit ofzo (ik weet niet of dat kan).
De allereerste keer ging die namelijk helemaal niet aan, de 2e keer 2sec opstarten ofzo en toen flikkeren. En nu alleen nog maar flikkeren zodra die aan wordt gezet.

Video zit onboard, en geluid ook. Ik heb ook al bijna alles losgekoppeld, behalve de hdd en het maakt niks uit.

Verwijderd

uhm... teveel apparaten op een contactdoos?... probleem heb ik eerder gezien - gaat wel heeeeeeel errug stinken...

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 14:19 schreef GambitRS het volgende:
als de ledjes raar doen dan denk ik dat je moederbord kapot is. De kabeltjes van die ledjes lopen immers naar je moederbord, je voeding was niet kapot en omdat het ledje dus nog steeds knippert, moet het het moederbord dus zijn.
Het is mijn pentium, ventilator of moederboard denk ik. Ik hoop niet dat laatste. Maar de kans is wel groot als ze het zo bekijkt

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 14:29 schreef Ceyene het volgende:
uhm... teveel apparaten op een contactdoos?... probleem heb ik eerder gezien - gaat wel heeeeeeel errug stinken...
Er zit veel op de stekkerdoos ja. Maar dat gaat al 2 jaar goed zo. Dus waarom dan nu opeens niet meer. Ik heb het even ergens anders in huis geprobeerd en ik blijf hetzelfde probleem houden.

• Lamborghini
Nou ventilator is nog goed, draait hard zat. Heb het ff met een adapter geprobeerd en gaat goed.

• Lamborghini
Ik heb mijn pc nu maar eens gewoon aan laten staan om te kijken wat er gebeurt. Na een kwart minuut viel alles uit. Ventilator gaat uit, lampjes gaan uit, geheel uit zichzelf.
Zal wel een beveiliging zijn. Welke beveiligingen bestaan er allemaal?

• Xof
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

De proc die te heet wordt?
Ik weet niet of die van een PIII ook al zo'n beveiliging heeft.
Maakt de moederbord ook geluiden onder de post of komt die daar niet.

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Wat het waarschijnlijk is als ik het zo hoor is dat je processor te warm wordt en dat er in de bios is ingesteld dat ie bij x graden uitgaat. (ik heb dit bv. op 70 graden staan, gewoon voor het veilige gevoel in het geval m'n koeler er ineens mee ophoud).
Ik zou dus voor de zekerheid maar eens een andere koeler erop zetten en kijken wat er dan gebeurd,

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 16:26 schreef Xof het volgende:
De proc die te heet wordt?
Ik weet niet of die van een PIII ook al zo'n beveiliging heeft.
Maakt de moederbord ook geluiden onder de post of komt die daar niet.
Onder de post???
Moederbord maakt geen geluid.

Je zou idd proc verwachten maar das vreemd want de koeling (ventilator) werkt. En hij heeft vandaag maximaal 15sec ofzo aangestaan, want verder komt die niet eens.

• Xof

Xof

De ventilator wordt door de voeding aangestuurd dus je proc heeft daar niks mee te maken.
Als je moederbord niet post zal het toch je proc zijn.

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 16:32 schreef Xof het volgende:
De ventilator wordt door de voeding aangestuurd dus je proc heeft daar niks mee te maken.
Als je moederbord niet post zal het toch je proc zijn.
Misschien stomme vraag maar wat betekend een moederbord dat post?

• Xof

Xof

Die piepjes die hij maakt, een paar piepjes achter elkaar betekend bijvoorbeeld dat de videokaart er niet goed inzit.
Eén piepje betekend dat alles goed is.

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 16:36 schreef Xof het volgende:
Die piepjes die hij maakt, een paar piepjes achter elkaar betekend bijvoorbeeld dat de videokaart er niet goed inzit.
Eén piepje betekend dat alles goed is.
Nou hij komt niet eens toe aan het piepen, hoor alleen de ventilator aangaan. Ledjes beginnen als een bezetene te knipperen en na een paar sec valt alles weer uit.

• Xof

Xof

Dan is het of de moederbord of de processor.
Alle twee de onderdelen moet je dan laten controleren als je een PIII proc kan lenen moet je die eens op de mobo doen als die het dan doet is het de proc als die het niet doet is het de mobo :)

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

FF een vraagje, start hij verder wel op? Dus zie je dat ie ram begint te tellen enz.?

Kan idd denk ik alleen een proc. of mobo zijn die dood is.
(alleen verklaard dat die "brand" lucht niet echt

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 19:56 schreef Phydomir het volgende:
FF een vraagje, start hij verder wel op? Dus zie je dat ie ram begint te tellen enz.?

Kan idd denk ik alleen een proc. of mobo zijn die dood is.
(alleen verklaard dat die "brand" lucht niet echt
Nouja opstarten kan ik het niet noemen. Ik hou het bij aangaan en daar is alles mee gezegt. Op mijn scherm komt helemaal niks. Direct na het indrukken van de powerknop begint de ventilator te draaien en de ledjes te flikkeren verder gebeurt er niks. Niet opstarten of wat dan ook. En na een korte poos gaat die dan vanzelf weer uit.

(Nu het een aantal keer aan te hebben gedaan ruik ik niks meer vanuit de kast.)

• Xof

Xof

Het zal de proc wel zijn die kapot is er zal wel geen garantie meer opzitten denk ik of wel?
Het zou niet mogen gebeuren eigenlijk, misschien dat je een nieuwe van Intel terug kan krijgen?
Ik zou de koeling er eens afhalen en kijken of de proc zwart is.

Edit: ik heb ervaring met een brandende proc en dat geeft geen fijn gevoel :'(
Begint ook eerst te stinken, zet je hem uit probeer je hem de tweede keer dan stinkt die nog een keer en de derde keer komt er geen geur meer vanaf.
Kijk eens in je moederbord boekje wat de knipperende ledlampjes beteken dat kan dus zijn dat die geen proc vind en daarom gaat kniperen.

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 22:22 schreef Xof het volgende:
Het zal de proc wel zijn die kapot is er zal wel geen garantie meer opzitten denk ik of wel?
Het zou niet mogen gebeuren eigenlijk, misschien dat je een nieuwe van Intel terug kan krijgen?
Ik zou de koeling er eens afhalen en kijken of de proc zwart is.
Nee zit geen garantie meer op. Ik heb de koeling er al afgehaald en gekeken. Ik zie niet veel eraan. Mijn proc (dat kleine viekante blokje) is een beetje donker met vegen erop, kan het niet beter omschrijven. Ik weet ook niet hoe het eruit hoort te zien.
Edit: ik heb ervaring met een brandende proc en dat geeft geen fijn gevoel :'(
Begint ook eerst te stinken, zet je hem uit probeer je hem de tweede keer dan stinkt die nog een keer en de derde keer komt er geen geur meer vanaf.
Kijk eens in je moederbord boekje wat de knipperende ledlampjes beteken dat kan dus zijn dat die geen proc vind en daarom gaat kniperen.
Nou het knipperen is niet iets wat een bepaalde status aangeeft aangezien alles knippert, hdd, voeding enz. Dus is eerder een storing/foutje dat dat veroorzaakt ipv een aanwijzing richting mij. Het knippert ook niet gewoon, het is heel snel met een vaste hoge frequentie.

Ik denk dat ik er maar eens mee langs een computerwinkel ga om het na te laten kijken, want die kunnen onder andere een andere proc proberen (ik ken niemand die dat ff uitleend ofzo).

• Xof

Xof

Dat is de enige oplossing ja de computerboer ernaar laten kijken.
De verbranding van een processor vind zich meestal op de onderkant plaats, aan de bovenkant kun je het niet zo gauw zien.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op zondag 03 maart 2002 16:34 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

Power On Self Test

• Lamborghini
Op zondag 03 maart 2002 23:20 schreef Xof het volgende:
Dat is de enige oplossing ja de computerboer ernaar laten kijken.
De verbranding van een processor vind zich meestal op de onderkant plaats, aan de bovenkant kun je het niet zo gauw zien.
Ok bedankt voor de info. Ik heb het nu weggebracht en ben benieuwd wat ze zullen vinden.

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11-2025
probeer het eens zonder proc dan moeten de lampjes gewoon aan gaan en cooler draaien is dit niet het geval.
MoBo naar de F***
als i het dan wel doet proc naar de fuck

mazzels

• arpie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Op zondag 03 maart 2002 16:34 schreef Lamborghini het volgende:

[..]

dat betekent power on system (of self) test. dit is een test die de bios uitvoert zoals bv checken hoeveel geheugen het systeem heeft, is de video kaart aanwezig enz.

Verwijderd

Simpel hij maakt ergens kortsluiting maar waar moet je effe kijken schroef je moeder board los en leg hem op een rubberen placemat ofzo en bouw hem dan in elkaar en ga elk componet na waarschijn lijk is het stof wat verbrandt kijk effe naar je cpu cooler

• steven2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 12:40
ff opstarten met alleen een processor op het moederbord en geen geheugen. Kijken of hij toch een piep afgeeft. Dan weet je dat er nix mis is met de processor

ASUS Sabertooth X79, Intel Core i7 3930@3800MHz, 16 GB DDR3 (G.Skill F3-17000CL9Q-16GBZ), XFX Radeon R9 290, Sound Blaster X-Fi XtremeMusic, 1x 256 GB Samsung 840 pro SSD, 1x 1 TB Samsung Spinpoint F3, 1 x 3 TB Seagate ST3000DM001

• Lamborghini
Allemaal erg bedankt voor de reacties. De computerboer heeft ernaar gekeken, en het was het motherboard dat kaduuk was. (Hetgene ik juist met meest vreesde)

• Phydomir
  • Nu online

Phydomir

Dennis

bekijk het van de zonnige kant. Je hebt nu een hele goede reden om te gaan upgraden :p

Maar het blijft toch klote aangezien zo'n 500tje toch nog redelijk kan mee komen.

• Xof

Xof

Moederbord is toch goedkoper als de processor, tenminste bij mij.

• Lamborghini
Op woensdag 06 maart 2002 19:26 schreef Xof het volgende:
Moederbord is toch goedkoper als de processor, tenminste bij mij.
Heb je gelijk in, maar er worden geen motherboarden meer gemaakt met slot-1. Dus moet ik ook een nieuwe proc kopen. En ook nog eens een nieuwe videokaart want die zat onboard.

Maar ik heb de leverancier gebeld van het board en die heeft er nog wel een die ik kan kopen, dus dat doe ik maar.

• Lamborghini
Op woensdag 06 maart 2002 18:23 schreef Phydomir het volgende:
bekijk het van de zonnige kant. Je hebt nu een hele goede reden om te gaan upgraden :p

Maar het blijft toch klote aangezien zo'n 500tje toch nog redelijk kan mee komen.
Ja die 500 werkt nog best ja. Maar ik heb net 2 maanden ook een 1,8GHz. Dus kan/kon al weer vooruit.

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-08 21:41

TRaSH

koffie ?

je kan natuurlijk ook kijken in de 2de hands sector voor een moederboard en evt acc. die je nog nodig hebt.
heb dat ook pas moeten doen voor iemand 2de hands moederboard en een nieuwe geluidskaart en grafischekaart gekocht was voor € 124 klaar en alles draait weer als een trein.
een nieuw slot 1 moderboard vragen ze al gauw € 175/200 voor

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Pagina: 1