welke SCSI kan hier op?

Pagina: 1
Acties:

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Ik heb laatst in de oude doos mijn oude Media Vision Pro Audio Spectrum geluidskaart met SCSI controller erop teruggevonden. Het ding zat destijds in een pakket wat ik eens op de HCC dagen heb gekocht. Dat pakket bevatte:

- Een 2x SCSI CDROM
- Die geluidskaart
- Een cd met daarop de Comptons interactieve encyclopedie.

Misschien herinnerd iemand zich dit pakket nog, want volgens mij waren er destijds veel van verkocht.

Maar goed, om op mijn vraag terug te komen: Ik vroeg me af wat voor SCSI apparatuur ik hier kan aansluiten, want ik heb begrepen dat er weet-ik-hoeveel verschillende SCSI standaarden bestaan (SCSI UW, UW2 etc?). De connector heeft 50 pinnetjes.

Catch a smile out there!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

50-pins? Dan is het vrijwel zeker UltraSCSI (SCSI2). Kan je niet zo gek veel mee, alleen scannertjes, cd/dvd-rom's en brandertjes enzo... HDD schiet niet echt op daarmee.

Virussen? Scan ze hier!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op zondag 03 maart 2002 12:10 schreef wildhagen het volgende:
50-pins? Dan is het vrijwel zeker UltraSCSI (SCSI2). Kan je niet zo gek veel mee, alleen scannertjes, cd/dvd-rom's en brandertjes enzo... HDD schiet niet echt op daarmee.
ultrascsi waarschijnlijk niet eens, denk eerder aan fast scsi (10mb) aangezien het een isa kaartje was..

een cdrom is dan inderdaad wel het enigste (mischien een oude DAT tape?)

A wise man's life is based around fuck you

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
bestaan er wel harde schijven dan die ik er op kan aansluiten?

Catch a smile out there!

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:05

_nethack

We're all MAD here

Theoretisch* kun je hier iedere scsi schijf op aansluiten.
Het enige wat echt niet gaat werken zijn (High Voltage) Differential schijven, aangezien die niet electrisch compatible zijn met Single Ended SCSI (SE).
De meeste moderne LVD (Low Voltage Differential - het systeem dat vanaf Ultra2 Wide SCSI wordt gebruikt) schijven kunnen ook worden aangesloten op SE controllers, zoals die van jou.

Je zou dus in theorie* gewoon bijvoorbeeld deze mooie 73GB 10K rpm schijf aan kunnen hangen, het enige wat je nodig hebt is een 50-pins naar 68-pins convertor, en een kabel met terminator. (LVD devices hebben zelf geen terminator)
Het is natuurlijk wel zo dat dat een beetje overkill is, aangezien het langzaamste apparaat de maximale snelheid bepaald, en dat is in jouw geval (waarschijnlijk fast scsi?) 10MB/sec.

----
* Ik schrijf expres theoretisch; volgens de standaarden zou het allemaal moeten werken, in de praktijk willen fabrikanten nog wel eens van de standaarden afwijken cq. hun eigen 'standaarden' ontwikkelen waardoor er een kans is dat het toch niet werkt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Ik heb hier een servertje staan met daarin een SCSI-2 controller (onboard) met daarop 1 GB SCSI-2 (50 Pins) Hier kan ik als ik bovenstaand verhaaltje goed begrijp dus gewoon een 2e hands 68 pins SCSI hard disk op aansluiten! toch :? met converter naar 68 pins dan natuurlijk!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:45
Op zondag 03 maart 2002 23:45 schreef Enter het volgende:
Ik heb hier een servertje staan met daarin een SCSI-2 controller (onboard) met daarop 1 GB SCSI-2 (50 Pins) Hier kan ik als ik bovenstaand verhaaltje goed begrijp dus gewoon een 2e hands 68 pins SCSI hard disk op aansluiten! toch :? met converter naar 68 pins dan natuurlijk!
ja dat kan.

Maar de snelheid die je harddisk kan halen zal die never nooit niet over de scsi bus kunnen pompen...

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
En ervan booten zal ook niet kunnen. Ik neem aan dat dat ISA-kaartje geen BIOS heeft.

Houdoe

Verwijderd

Op maandag 04 maart 2002 14:24 schreef Witte het volgende:
En ervan booten zal ook niet kunnen. Ik neem aan dat dat ISA-kaartje geen BIOS heeft.
Het is volgens mij geen ISA kaart maar een onboard controller !!

Ik denk dat ik er gewoon een PCI SCSI kaartje bij koop voor een 68 pins SCSI HD !!

Want het is idd. wel zonde als ik veel snelheid verlies, door die 68 pins HD op die 50 pins controller aan te sluiten! :)

De server is trouwens een dual P 90 Mhz.. (zit nu nog maar 1 proc.. in) met 32 MB (komt nog 32 bij) geheugen, daar kan toch wel een SCSI kaart op ??

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:45
als je nog een pci slot vrij hebt, dan kun je zelfs nog Ultra 160 erin stoppen. Niet dat het nuttig is, maar goed.
Denk dat voor zo'n PC Ultra-Wide SCSI afdoende zal zijn. En tevens financieel zeer goed te doen als je 2e hands spullen gaat gebruiken. Controllertje stond voor 50 euro in de vraag en aanbod
Pagina: 1