Vreemd: toetsenbord werkt amper

Pagina: 1
Acties:

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 10:36
Okay.. here's the story:

Ik heb een door de bliksem uitgeschakelde Abit BE6 + PII 350 hier staan. Na wat flink blazen en de kapotte kaarten (video+modem, voeding werkt zelfs nog) eruitgehaald te hebben, werkt de PC nu.

Echter... ongeveer 3 van de 4 maal dat ik de PC opstart, werkt het toetsenbord (op PS/2 poort) het niet. Muis werkt wél gewoon prima (ook op PS/2 poort).

Ik moet handmatig de CMOS clearen, wil ik ervoor zorgen dat het toetsenbord weer werkt. Zo heb ik er ook Win98SE op gezet (bij iedere noodzakelijk reboot PC uit... CMOS clearen, jumper weer terug en weer aanzetten). Dit is dus echter helemaal bagger. Het is nu heel gemakkelijk te stellen dat 'het allemaal door de bliksemschade komt', maar daar geloof ik niet zo in, omdat het systeem verder echt toppie loopt. Alleen dat toetsenbord werkt soms niet (dus kan ik niet verder als ie aangeeft dat de default checksums zijn geladen bv). Het is uiteraard zinloos om iedere keer het CMOS voor het opstarten te clearen.

Heeft iemand een dergelijk probleem al eerder gehad?? en bestaat er zoiets als een PS/2 naar USB converter?? Dan kan ik proberen 'm via de USB-poort aan de gang te krijgen als toch misschien een PS/2 poort brak is.

Jaap

• desphex559
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-02-2025
nee ik heb het probleem nog niet eerder gehad..er bestaat inderdaad zo een convertortje van ps2 naar usb, moet je even naar de computerboer of electronicaboer gaan. Is het snoer van je toetsenbord niet naar de kl#te

• J.apiooo
Nee...... heb verschillende toetsenborden geprobeerd.

Jaap

• J.apiooo
Ik kom er nog steeds niet uit... ook de batterij is het niet. Het lijkt erop dat het BIOS niet vastgehouden kan worden.

Na het clearen van de CMOS werkt het toetsenbord. In Windows ook geen enkel probleem. Echter, als ik ga rebooten... werkt ie meteen niet meer. Ik kan dan niet eens meer met Del in het BIOS... toetsenbord doet niets meer.

Jaap

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:36
heb je je toetsenbord al in de andere ps/2 poort geplugd?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• J.apiooo
Yep.. en daarin doet ie niets.. Gewoon geen reactie.

Jaap

• NitroX infinity
al geprobeerd zonder muis?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• J.apiooo
Yep. Zelfde verhaal.

Pas nadat ik de CMOS clear (jumper weg en weer terugzetten) start de PC op en kom ik in Windows. Aldaar een melding dat er geen PS/2-muis is, maar verder werkt het okay.

Dit is echt vreemd... kan het aan het BIOS liggen???? en zo ja, kan een BIOS-flash een oplossing bieden? :?

Jaap

Verwijderd

De keyboardcontroller kan ook semi-opgeblazen zijn.

Verwijderd

Ik had ook zoiets. Wat bij mij werkte: De frequentie van je toetsenbord kun je instellen in je BIOS. Ik heb hem van 12 MHz naar 8 Mhz gezet, en toen werkte alles prima :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Das toch die A20 gate optie die je op normal of fast kan zetten.
Probeer daar es wat mee.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• J.apiooo
A20 gate optie? Hmm.. ik zal daar eens mee gaan klooien. Het zou ook kunnen zijn dat ik de kyboard-controller (al dan niet semi) heb opgeblazen. Betekent dit dan ook dat, wanneer ik het keyboard via USB aansluit, deze ook niet zal werken? Hiervoor heb ik alleen wel een ps/2->usb converter nodig.

Jaap

• J.apiooo
Weet iemand antwoord op deze laatste vraag... dus:

1) zijn er PS/2 -> USB converters enm zo ja.. waar zijn deze beschikbaar?
2) Wat is de kans dat het toetsenbord via USB wél werkt?

:?

Jaap

• NitroX infinity
1) zijn er PS/2 -> USB converters
Denk het wel, immers, er zijn ook USB -> PS/2 converters
enm zo ja.. waar zijn deze beschikbaar?
helaas geen idee, die dingen zitten meestal bij het desbetreffende apparaat zelf.

• J.apiooo
okay.. net een el cheapo USB-toetsenbord gekocht. Die doet het wel goed.. alleen nu kan ik niet meer booten naar Windows. Maar goed.. het topic kan hiermee wel afgesloten worden :)

Jaap

• J.apiooo
Problem solved.... na wat proberen bleek dat de CPU VCore op default waarde (1.90) problemen opleverde. Omhoog krikken naar 2.10 bleek voldoende voor stabiliteit :)

Jaap

Pagina: 1