Toon posts:

Irreduceerbare complexiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op speciaal verzoek van Mix gebruik ik een Jehova's getuige essay als startpunt voor deze discussie. Het is de bedoeling dat hier op hoog biochemisch/evolutionair niveau gediscussieerd gaat worden. Het lijkt mij voor de duidelijkheid dan ook het beste om dit topic vrij strict ontopic te houden en dus alleen op het (vermeende, zoals ik zo zal aantonen :) ) probleem van de irreduceerbare complexiteit. Eventuele andere bezwaren tegen evolutie kunnen we misschien voorlopig beter buiten beschouwing laten, of in een ander topic neerzetten. Mijn ervaring met dit soort discussies is namelijk dat dan teveel door elkaar gaat spelen...

Allereerst het essay: zie voor het volledige stuk http://www.xs4all.nl/~mmix/jg/pages/g970508_2.htm

Ik sla de (lange) inleiding even over, het gaat om de voorbeelden. Want Behe heeft natuurlijk volkomen gelijk dat het bestaan van irreduceerbaar complexe enzymen zou betekenen dat wezens niet alleen door evolutie ontstaan kunnen zijn. Ik ontken echter het bestaan van irreduceerbaar complexe systemen in de evolutie. Ik zal daarom ook aantonen dat de door hem gegeven voorbeelden niet irreduceerbaar complex zijn.
Vervolgens komt het probleem van de eerste complexe cel, die in één keer moet verschijnen, als geïntegreerde eenheid. Met andere woorden, de cel (of de muizeval) moet uit het niets
verschijnen, in elkaar gezet en functionerend!
VOORBEELD 1: DE MUIZENVAL

Nu we die toch als analogie gebruiken, ga ik daar even mee door... De voorstelling die je geeft, is namelijk niet correct. Want sinds wanneer is een muizenval een levend wezen? Wel, dat is hij vanaf nu! Ik ga dit nogal flauwe voorbeeld omzetten in een mooi allegorisch evolutionair verhaal.

We moeten ons verhaal beginnen bij het begin, miljoenen jaren geleden. We hebben hier twee soorten: Een protomuis, die zich vermenigvuldigt en eigenschappen doorgeeft, en die vrij dom is (zeg maar: enorm stom). Hij heeft 1 natuurlijke vijand, namelijk de protomuizenval, die zich voedt door protomuizen te doden. Hij laat namelijk een beugel op de kop van de muis vallen als die muis tegen een klein palletje bij de voet van 1 van de poten van de beugel stoot. (doordat ie het palletje wegduwt) Een hedendaagse muis zou daar niet eens een blauwe plek van krijgen, maar voor de protomuis is dit een dodelijke bedreiging: hij is niet zo sterk.

Protomuizen die deze vallende beugel overleven (bijvoorbeeld door een sterkere huid), hebben een enorm evolutionair voordeel - en deze eigenschap zal zich dus snel verspreiden. Tegelijkertijd zullen bij de protovallen echter ook de meest gemene protovallen overleven: Bijvoorbeeld een protoval die een draai heeft aan de voet van zijn beugel, waardoor er een soort primitieve veer ontstaat en de beugel met een beetje kracht neerkomt. De sterkere nek van de muis en het aantal windingen van de veer van de beugel co-evolueren, en zo ontstaat de huidige situatie: Een muis die best een stootje kan hebben, en een beugel die met kracht neerkomt.

Ook de andere onderdelen van de val evolueren met de muis mee. Je moet als protomuis namelijk wel goed stom zijn wil je het voor elkaar krijgen om tegen het palletje te stoten. Vandaar dat protovallen die een groter palletje hebben een voordeel. Ook vallen met het palletje meer naar het midden hebben een voordeel, bij die vallen staat de muis beter in positie om gedood te worden. Ook de kaas ontstaat door co-evolutie: Muizen zullen namelijk leren dat ze het palletje moeten vermijden (ze leren dit doordat alle muizen die dit wel doen, dood gaan en zich dus niet voortplanten). Echter, tegelijkertijd is er een kans dat een muis zich aangetrokken voelt tot een chemische stof die een van de vallen produceert, en die val heeft dan een voordeel. Hieruit evolueert de kaas :) Zo kunnen alle valonderdelen evolueren door co-evolutie met de muis. In de huidige situatie is het een irreduceerbaar complex systeem als we aannemen dat de selectiedruk door de geschiedenis heen constant gebleven is, maar in het verleden was de omgeving anders, waardoor selectiedruk anders lag.

VOORBEELD 2: DE CEL

Na dat wat flauwe voorbeeld van daarnet, tijd voor het echte werk. Jij stelt dat de cel een irreduceerbaar complex systeem is. Dat is hij ook in de zin dat als je nu een essentieel enzym (ik noem bijvoorbeeld glyceraldehyde 3-fosfaatdehydrogenase - een essentieel enzym in de glycolyse, zonder dat sterft elke cel) verwijdert, dat de cel dan sterft. Maar de ontstaanswijze hoeft niet zo te zijn: de cel is, net zoals de muizenval, meegeëvolueerd met zijn omgeving. Zo kan een cel overleven met slechts 1 glycolyse-enzym (Pyruvaatkinase), als hij maar phosphoenolpyruvaat te eten krijgt. Wie zegt dat dat niet juist het eten was van de protocel, en dat de andere enzymen (die ervoor zorgen dat hij een breder dieet heeft) er later bijgeëvolueerd zijn? DAT is normale evolutie... Vooral omdat een aantal van die enzymen sterk op elkaar lijken.

Op analoge wijze kan ik veel meer (en alle tot nu toe aan mij bekende systemen) uitwerken, waardoor duidelijk blijkt dat ze niet irreduceerbaar complex zijn. Nu kan ik hier nu niet elk subsysteem van de cel behandelen, dan ben ik hier over een jaar nog bezig en bovendien is vaak de bekende biochemisch/biologische kennis die we hebben onvoldoende. Als je een irreduceerbaar complex enzym/subsysteem hebt, zeg het maar... Nog 1 voorbeeld

VOORBEELD 3: DE BLOEDSTOLLING

Zoals je zelf al zegt, er is voor dit probleem een evolutionaire oplossing. Ik zal deze hier eventjes globaal schetsen...

De hele cascade zoals we die nu observeren is enorm complex. Echter, uiteindelijk is de reactie die de bloedstolling uitvoert maar van 1 reactie afhankelijk: fibrinogeen reageert tot fibrine. Dit wordt gereguleerd door thrombine, dat uit prothrombine ontstaat. Dit wordt weer gereguleerd door 2 andere factoren, die weer uit voorfactoren ontstaan, enzovoorts. De hele cascade bevat 6 stappen.

Maar laten we beginnen met een dier dat alleen het fibrine-fibrinogeen systeem heeft. In dit dier zal wel wat blood clotting optreden, maar niet veel - er is immers geen regulator die de omzetting catalyseert. Bovendien hebben deze enzymen nog niet de huidige structuur, waardoor de reactie vanzelf een beetje optreedt. In zijn bloed zullen hier en daar wat door fibrine gecrosslinkte bloedcellen voorkomen. Bij een eventuele verwonding is dit echter wel een voordeel, want het bloed zal wat minder snel uit de wond stromen. Als dan ook nog eens het fibrine sneller ontstaat onder invloed van bijvoorbeeld buitenlucht, zal het dier met stolling een stuk beter af zijn dan het dier zonder. Misschien dat het dier met dit primitieve stollingssysteem vergeleken met huidige dieren zeer vaak doodgaat aan uit de hand gelopen stolling of weinig stolling, maar vergeleken met zijn CONCURRENTEN, die helemaal geen stolling hebben, heeft ie een enorm voordeel! Die gaan namelijk altijd dood aan verwonding.

Maar de regulatie kan beter. Stel dat een eiwit geproduceerd door een bepaald type cellen toevallig interactie aangaat met fibrinogeen, waardoor sneller fibrine gevormd wordt. Door evolutie zal dit zich ontwikkelen tot een regulatiesysteem, waarbij het fibrinogeen zo evolueert dat het moeilijker omgezet wordt in fibrine, en het andere eiwit een effectievere katalysator wordt. En wanneer komt dit eiwit, dat normaal gesproken in de cellen zit, naar buiten? Juist, bij beschadiging van die cel! We hebben nu dus al een heel mooi regulatiesysteem, dat alleen nog bloedstolling activeert als er beschadiging is.

De andere factoren evolueren er op analoge wijze bij. Het voordeel van de cascade is dat de reactietijd korter wordt, waardoor het niet 10 minuten duurt voordat een wond is gesloten, maar slechts 5 minuten.
Professor Behe wijst er echter op dat er een enorme
hoeveelheid geluk nodig [zou zijn] om de juiste genetische stukjes op de juiste plaatsen te krijgen". Hij toont aan dat Doolittles uitleg en oppervlakkige taal reusachtige moeilijkheden verhullen.
Nu weet ik niet wat professor Doolittle daarover te zeggen had, maar het voorbeeld hierboven heeft wel een hoop geluk nodig, maar ik zou hier geen enkele kansberekening aan durven te wagen. Maar laten we het argument van de kleine kansen maar niet gaan behandelen, we hadden het over irreduceerbare complexiteit.
Dit roept voor gewetensvolle geleerden een reeks vragen ter overweging op: Hoe heeft het fotosynthetische reactiecentrum zich ontwikkeld? Hoe is het intramoleculair vervoer begonnen? Hoe is
de cholesterolbiosynthese begonnen? Hoe is retineen betrokken geraakt bij het gezichtsvermogen? Hoe hebben de fosfoproteïne-signaalroutes zich ontwikkeld?"3 Behe voegt eraan toe: Het feit
alleen al dat er aan geen van deze problemen aandacht wordt besteed, laat staan dat ze worden opgelost, is een zeer sterke aanwijzing dat het darwinisme een ontoereikend kader is voor het begrijpen
van de oorsprong van complexe biochemische systemen."
Ik denk dat je wel in staat bent nu die vragen zelf te beantwoorden. Natuurlijk weten we niet hoe het gegaan is, we waren er niet bij, en enzymen fossiliseren enorm slecht :) Echter, de bewering dat de evolutietheorie het niet kan verklaren, is pertinent onwaar (en een voorbeeld van de vaak nogal irritante rethoriek van Behe - Als ie het noou eens gewoon bij de feiten kon houden...)

Maar de fout van Behe is nu wel heel in het oog springend. Hij vergeet dat de selectievoorwaarden veranderen in de tijd, en dus ten tijde van het ontstaan van enzymen anders waren. Wat nu schadelijk is voor een organisme, was vroeger juist een verbetering, omdat de algemene standaard zoveel lager lag. Iemand met 1 oog heeft een nadeel, maar in een wereld waar niemand kan zien is het juist een voordeel om uberhaupt iets van lichtdetectie te hebben.

Ik laat de rest, over de te kleine kansen maar zitten, ik ga nu slapen. Succes hiermee :)

Verwijderd

Nog een ding wat ik helemaal niet snap in dit verhaal is het volgende: het begrip "irreduceerbaar complex" zelf. Is dat niet puur een menselijk begrip? Wat voor ons mensen niet meer reduceerbaar is, kan toch wel verder reduceerbaar zijn op een logisch niveau wat mensen overstijgt? Waarom moet de natuur zich conformeren aan de menselijke intelligentie, en als het dan toch niet past, is het dan ineens 'gemaakt' door de grote Kabouter in the sky? Wat een krom argument. Wetenschappers in een laboratorium zijn in staat geweest met behulp van evolutiealgortimen elektronische schakelingen te maken die een mens niet meer kan bevatten: iets wat een mens zelf niet kan ontwerpen, laat staan reduceren, maar wel met artificele selectie tot stand kan komen. Dat hoeft dus niet irreduceerbaar complex te zijn, in de ogen van iets intelligenters dan een mens. Ik vindt dat dit de grote denkfout is in dit behe-verhaal, eerlijk gezegd. (afgezien van de claims van behe, zoals de claim dat de wetenschappers die met biochemie bezig zijn het haast niet over evolutie hebben)

Het leven is inderdaad complex. We weten nog genoeg niet over het leven om hoge zekerheden te hebben over bepaalde processen (geldt zeker voor de medische wetenschap!) Dit zal hoogstwaarchijnlijk snel veranderen aangezien de verwerkingskracht van computers explosief stijgt (protien-folding is een leuk voorbeeld van een toepassing dat met behulp van computerpower onderzocht kan worden).

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

De muizenval:

zie http://udel.edu/~mcdonald/mousetrap.html

De fouten van Behe in het algemeen:

zie http://www.world-of-dawkins.com/Catalano/box/behe.htm
(even het eerste stuk een beetje negeren en doorscrollen tot je iets zinnigs ziet; de opzet van de pagina zuigt een beetje; onderaan veel refs)

Zie ook http://www.talkorigins.org/faqs/behe.html
misschien wel de beste plek om te beginnen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Mensen vergeten vaak ook dat de meeste stappen heel klein zijn. Bepaalde systemen kunnen vroeger bijv. ook een andere functie hebben gehad. Veel mensen denken ook dat evolutie alleen van kans afhangt terwijl het veel meer van selectie afhangt.

De kans dat een huidige bacterie ineens ontstaat is verwaarloosbaar klein. Maar dat zelfreplicerende molekulen door selectie steeds beter werken is veel waarschijnlijker.

Als een genetische verandering geen nadeel heeft dan kan hij ook gewoon blijven bestaan. Deze verandering kan in combinatie met een andere verandering ineens positief blijken.

Vergeleken met het uitrafelen van de evolutionaire geschiedenis is het reverse-engineren van een computer door iemand van 100 jaar geleden een eitje.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:25

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het vraagstuk van de kleine kansen is helemaal niet zo moeilijk "op te lossen".

Neem het ontstaan van het eerste leven. Iedereen is het er over eens dat de kans daarop ongelofelijk klein is. En in de praktijk blijkt dat ook. De Aarde heeft vele miljarden jaren moeten wachten voor het eerste leven ontstond. Iets wat maar één keer voorkomt in vele miljarden jaren is inderdaad ongelofelijk onwaarschijnlijk. Maar als je het over de tijdspanne van het leven van een planeet bekijkt, begint die kans verdacht dicht naar 1 te naderen, zodat ik zelfs de uitspraak aan durf te gaan dat op ELKE planeet waar condities favorabel voor het begin van leven zijn (redelijk stabiele temperaturen waarbij vloeibaar water voorkomt) leven is, ooit is, of ooit zal ontstaan.

Een ander voorbeeld om aan te duiden hoe belachelijk het denkbeeld van de kleine kans eigenlijk is, is de golfbal en de green. De kans is ongelofelijk klein dat de bal precies op dat ene grassprietje landt - maar hij moet toch ergens landen. Of een ander praktijkvoorbeeld, een apparaat dat één dag buiten de garantieperiode stuk gaat. De kans daarop is ongelofelijk klein, maar als er maar genoeg van die apparaten verkocht worden, zullen er zeker een aantal zijn waarbij dat gebeurt - en als het je gebeurt, dan is het bediscussiëren van de kans daarop futiel.

Ook in de evolutie gaat het zo. Evolutie wordt voorafgegaan door willekeurige mutaties, foutjes dus, die toevallig een voordeel opleveren. Van alle mutaties die tegenwoordig in DNA optreden, zal meer dan 90% zowiezo geen effect hebben omdat die zich voordoen in "loos" DNA. Van de mutaties die zich voordoen in actief DNA, zal een groot deel niet levensvatbaar zijn, of een groot nadeel veroorzaken. Slechts een klein deel zal een positieve mutatie veroorzaken. Maar een positieve mutatie hoeft zich slechts één keer voor te doen om, op den duur, het hele ras ten dienste te zijn. Ook daar loop je dus weer tegen precies het zelfde "probleem" van de kleine kans aan. Inderdaad, de kans op een positieve mutatie is heel erg klein, maar het hoeft maar één keer te gebeuren, en dus is praten over kansen futiel - het ZAL gebeuren, ookal is de kans heel klein.

Aangezien evolutie zich ZAL voordoen als er eenmaal leven is, durf ik ook zelfs de uitspraak aan te gaan dat zich op elke planeet waar leven is ontstaan en waar zich een stabiel klimaat bevindt, zeer complexe levensvormen zijn, ooit zijn, of ooit zullen ontstaan, en als complexe levensvormen eenmaal zijn ontstaan, dat er dan ook intelligente levensvormen zijn, ooit zijn, of ooit zullen ontstaan.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

De evolutietheorie is een versimpelde weergave van de werkelijkheid in ons mensentaaltje.

Dat de werkelijkheid niet volledig is begrepen laat deze topic zien.

Echter twijfelen aan het feit of de evolutietheorie verwerpbaar is als geheel, heeft mijns inziens geen zin.

De hele biologie is geunificeerd door evolutietheorie.
Basisprincipes als "verschuivende genepools" als basis voor fenotypische veranderingen, en de druk van natuurlijke selectie als lijdraad voor morfologische gelijkenissen tussen soorten zijn bijna onwankelbare pijlers, die een hele nuttige functie dienen bij het in kaart brengen van de biologische werkelijkheid.

Je kunt niet meer aantonen dat deze concepten niet waar zijn. Daarvoor hebben ze al te veel dienst bewezen als beschrijving en voorspelling binnen de bioologie.

Dat de theorie verfijnd moet worden, bv op de onduidelijkheden die bestaan over de irreduceerbare complexiteit, toont slechts de noodzaak van voortbestaan van de biologie als wetenschap.

Over irreduceerbare complexiteit:

Ik denk dat er 2 opties zijn:

1. irreduceerbare complexiteit is geen issue omdat het een denkfout is die berust op het onbegrip dat een hele lange tijd, en met heel veel eenheden tegelijk, de verwachtingswaarde dat er toevallig zo'n hele cascade spontaan onstaat, groter is dan wordt ingeschat.

Maw, het is wel waarschijnlijk dat zo'n hele cascade als het oog, spontaan ontstaat.

2. Er is een drijvende kracht aanwezig. Op een nog niet ontdekte manier leidt DNA zijn eigen voortgang. Natuurlijke selectie is geen blind proces, maar er is een '(vooruit)denkende eenheid' die doelgericht, of begeidend, zo'n cascade opbouwt, of laat ontwikkelen.

1. Optie 2 genoot vorige eeuw, in een iets andere vorm, veel populariteit (Lamarck). Het basisprincipe van de wetenchap, verificatie, deed de theorie struikelen, zeker ten opzichte de evolutietheorie.

De theorie met een 'levend, sturende principe' leidt niet tot voorspellingen die getoetst kunnen worden.

Mijn mening is dat een levend principe een heel aantrekkelijk idee is. Het klinkt heel spannend, en met wil opzoek naar die levende bron. Ideeen als god, hogere dimensie ed vinden hier voeten in aarde dat er 'nog iets anders is dan materie' is.

Echter, als beschrijvende en verklarende theorie biedt de evolutietheorie nog de meeste voordelen, en het verdient de aanbeveling onderzoek voor te zetten aan de hand van voorspellingen uit deze theorie.

Verwijderd

Ik denk dat het probleem duidelijker te volgen is als je op een hoger niveau kijkt, dus niet op het niveau van de organismen zelf, maar op het niveau van hele samenlevingen.

Als je de mens bekijkt en de soms enorm ingewikkelde en (in de ogen van vele mensen logge en overbodige) burocratieën die nodig zijn om een heel land te besturen. OK, ik geef toe dat dit op het oog vaak niet het meest efficiënte is, maar er zitten ook vele onmisbare elementen in. Niemand zal beweren dat een dergelijke burocratie spontaan zal ontstaan als je een grote hoeveelheid mensen lukraak bij elkaar zet. Toch zijn deze structuren in een vrij korte tijd ontstaan (uit een vrij simpele stam georienteerde organisatitie structuren in de prehistorie tot wat het nu is).

Het ontstaan van deze complexiteit is voor ons nog wel te bevatten en te volgen door de korte tijd waarover het plaatsgevonden heeft, maar weinig anders dan het ontstaan van (complex) leven. Het is net zo goed ontstaan onder invloed van de evolutionaire principes van selectie en variatie. Deze werken overal op, van kerndeeltje tot universum.

En omdat ik het niet kon laten: (svp niet te veel op reageren)
Hieruit evolueert de kaas:)
Vandaar dat je daar zo'n hekel aan hebt. Familie van een protomuis ofzo? :)

Verwijderd

Ik ben het niet eens met je argument:

Naar mijn idee drijft je argument op het feit dat als het op samenlevingingsniveau gebeurt, dan geldt dat dus ook voor op molekulair niveau.

Dit is geenzins waar.

Je kunt het gebruiken als beeldspraak, of als metafoor, maar niet als bewijs voor je argument.

bv:

Mensen die massaal vluchten, die lijken net op stromend water.

Nu weet ik: in stromend water ontstaan kolken, en die kun je beschrijven mbv formules.

Dus... er onstaan ook kolken bij vluchtende mensen [want mensen zijn als stromend water] en die kan ik ook beschrijven met dezelfde iets aangepaste formules.

Dit is niet waar. En bij [..] zou je de fout ingaan, omdat je hier als argument je metafoor gebruikt.

Maw, in een paar gevallen kunnen vluchtende mensen eruitzien als stromend water, maar in veel gevallen ook niet.

Het is dus niet vanzelf sprekend dat je structuren op samenlevingsniveau zo makkelijk naar boven of beneden trekt als metafoor (wow man, de atomen zijn net allemaal zonnestelsels)
Op zondag 03 maart 2002 16:56 schreef el_marcianito het volgende:

Deze werken overal op, van kerndeeltje tot universum.
Dat is een hele rappe conclusie. Naar mijn idee is dat zeker niet aangetoond. Het is een gedachte, die je lastig kan toetsen, maar die zeker aanspreekt.

Verwijderd

Mijn redenering achter die post is eigenlijk precies het omgekeerde van wat jij opschrijft.
Ik ga ervan uit dat de principes van evolutie overal op werken, op alle niveaus. (aanname)
Het hele verdere verhaal gebruik ik alleen als een voorbeeld van hoe het op een ander niveau gebeurd, om aan te geven dat het principe van evolutie tot complexe constructies kan leiden, hoewel deze op het eerste gezicht niet (volledig) reduceerbaar lijken.

Het punt waar het dus om gaat is of evolutionaire principes wel overal op werken. Ik ben ervan overtuigd van wel: het maakt geen wezenlijk verschil of het nu om moleculen of samenlevingen gaat. Zolang er maar onderlinge verschillen (of verschillende opties) zijn (diversiteit) kan en zal er selectie optreden (in meer of mindere mate) om te bepalen welke verschijningsvormen op den duur veel/weinig voor zullen komen. Het proces van evolutie verloopt niet op elk niveau hetzelfde en misschien zul je het niet altijd evolutie willen noemen, maar de achterliggende principes blijven steeds hetzelfde.

Misschien vind je het overtuigender om alle niveaus afzonderlijk langs te lopen, maar daar heb ik nu even geen zin in. (later maar eens :) )

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 17:51 schreef el_marcianito het volgende:
Ik ga ervan uit dat de principes van evolutie overal op werken, op alle niveaus. (aanname)

Ik ben ervan overtuigd van wel: het maakt geen wezenlijk verschil of het nu om moleculen of samenlevingen gaat.
:? Ehhh,

Veranderen 'genepools' van molekulen? Hebben atomen 'natuurlijke selectie'? Zou je met een grote microscoop ook 'survival of the fittest' bij subatomaire deeltjes zien?
Zolang er maar onderlinge verschillen (of verschillende opties) zijn (diversiteit) kan en zal er selectie optreden (in meer of mindere mate) om te bepalen welke verschijningsvormen op den duur veel/weinig voor zullen komen.
Dus: je krijgt theorieen die zeggen:

Eiwitten hebben een structuur, een gezin heeft ook een structuur.

Alles atomen in het eiwit hebben een bepaalde afstand tot elkaar, alle personen in een gezin hebben ook een afstand tot elkaar.

Alle atomen in dat eiwit hebben een wisselwerking met elkaar, sommige trekken elkaar aan, sommige stoten elkaar in meer of mindere mate af, alle gezinleden trekken elkaar aan of stoten elkaar af.

1. Mensen hebben aantrekkingskracht dmv emoties.
2. atomen trekken elkaar aan of stoten elkaar af door hun lading.

Noodzakelijke conclusie : de lading van een atoom is vergelijkbaar met de emotie van een mens.

Bovendien is de afstotings-en aantrekkingskracht tussen mensen dynamisch. Bij atomen is dit geenzins het geval.

Laten we voortaan gaan spreken over de emotionele bijeffecten van de subatomaire deeltjes van een nicotine molekuul als gevolg van het feit dat jij hem oprookt.

Lijkt me niet zinnig.

Jouw theorie zou pas wat opleveren als je goede voorbeelden kunt geven waarbij je laat zien dat kennis van het ene niveau, nieuwe kennis op het andere niveau kan opleveren.

Dus dat zo'n gevolgtrekking uit zo'n theorie iets zinnigs oplevert.
Het proces van evolutie verloopt niet op elk niveau hetzelfde en misschien zul je het niet altijd evolutie willen noemen, maar de achterliggende principes blijven steeds hetzelfde.
Wat zijn die achterliggende principes dan?

Als je dat helder op zou kunnen schrijven dan ben je een groot wetenschapper.
Neem deze sig niet over als je Lijst Fortuin een goede lijst vindt
Tot mijn grote genoegen zie ik hier weinig Foktuin nalopers :)

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 15:01 schreef Reyn_Eaglestorm het volgende:
Aangezien evolutie zich ZAL voordoen als er eenmaal leven is, durf ik ook zelfs de uitspraak aan te gaan dat zich op elke planeet waar leven is ontstaan en waar zich een stabiel klimaat bevindt, zeer complexe levensvormen zijn, ooit zijn, of ooit zullen ontstaan, en als complexe levensvormen eenmaal zijn ontstaan, dat er dan ook intelligente levensvormen zijn, ooit zijn, of ooit zullen ontstaan.
Intelligentie en complexiteit zijn niet altijd gunstig. Intelligentie bijvoorbeeld vereist heel veel energie en kan dus in een energie-arme omgeving een nadeel zijn. "Survival of the fittest" is overleving van de best aangepasten, niet noodzakelijk de sterksten.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12 18:10

FCA

Op zondag 03 maart 2002 18:43 schreef olav het volgende:

[..]

:? Ehhh,

Veranderen 'genepools' van molekulen? Hebben atomen 'natuurlijke selectie'? Zou je met een grote microscoop ook 'survival of the fittest' bij subatomaire deeltjes zien?
[..]

Dus: je krijgt theorieen die zeggen:

Eiwitten hebben een structuur, een gezin heeft ook een structuur.
Daar gaat het hier niet over. Het gaat over 1 analogie, die tussen evolutie hier en evolutie elders
Alles atomen in het eiwit hebben een bepaalde afstand tot elkaar, alle personen in een gezin hebben ook een afstand tot elkaar.

Alle atomen in dat eiwit hebben een wisselwerking met elkaar, sommige trekken elkaar aan, sommige stoten elkaar in meer of mindere mate af, alle gezinleden trekken elkaar aan of stoten elkaar af.

1. Mensen hebben aantrekkingskracht dmv emoties.
2. atomen trekken elkaar aan of stoten elkaar af door hun lading.

Noodzakelijke conclusie : de lading van een atoom is vergelijkbaar met de emotie van een mens.
Bij dat noodzakelijke gaat het fout. Er is een analogie ertussen, maar er zijn zeker ook verschillen :+
Bovendien is de afstotings-en aantrekkingskracht tussen mensen dynamisch. Bij atomen is dit geenzins het geval.

Laten we voortaan gaan spreken over de emotionele bijeffecten van de subatomaire deeltjes van een nicotine molekuul als gevolg van het feit dat jij hem oprookt.

Lijkt me niet zinnig.

Jouw theorie zou pas wat opleveren als je goede voorbeelden kunt geven waarbij je laat zien dat kennis van het ene niveau, nieuwe kennis op het andere niveau kan opleveren.

Dus dat zo'n gevolgtrekking uit zo'n theorie iets zinnigs oplevert.
[..]

Wat zijn die achterliggende principes dan?

Als je dat helder op zou kunnen schrijven dan ben je een groot wetenschapper.
[..]

Tot mijn grote genoegen zie ik hier weinig Foktuin nalopers :)
Je kunt het principe van survival of the fittest uitbreiden naar "het overleven van het stabielste".
Eenvoudig te testen: Waarvan zijn wij gemaakt? Van stabiele deeltjes. DNA is in principe gewoon een zeer complex, uiterst stabiel (kan zichzelf verspreiden) deeltje. Dat is een soort uitgebreid principe van evolutie wat je overal in het universum kunt toepassen.
Van elementaire deeltjes, tot atoomkernen (er zijn veel meer stabiele atoomkernen dan niet-stabiele), tot moleculen, tot planeten, tot sterren, tot melkwegstelsel, tot zelfs het universum zelf aan toe. Dat is waar el_marcianito op doelt. Ik meen dat het hier eerder aan de orde is geweest.

genoeg off-topic (anders wordt CP boos), nu on-topic:
irreduceerbare complexitieit:
Ik vrees dat de auteur van het stukje geen vol besef heeft gehad van de statistiek van 3 miljard jaar leven. Als je die goed uitwerkt, is het volgens mij zelfs zeer onwaarschijnlijk dat er geen leven spontaan zou zijn ontstaan. Zoals zijn analogie met de muizenval al grondig onderuit is gehaald wou ik het bloedstollingsargument aanvallen:
Russell Doolittle, evolutionist en hoogleraar biochemie aan de University of California stelt de vraag: Hoe ter wereld heeft dit complexe en nauwkeurig uitgebalanceerde proces zich ontwikkeld? . . . De paradoxie was deze: als elk eiwit afhankelijk was van activatie door een ander, hoe heeft het systeem dan ooit kunnen ontstaan? Wat voor nut zou enig onderdeel van het ontwerp hebben zonder het totaal?" Met gebruikmaking van evolutionaire argumenten probeert Doolittle de oorsprong van het proces te verklaren. Professor Behe wijst er echter op dat er een enorme hoeveelheid geluk nodig [zou zijn] om de juiste genetische stukjes op de juiste plaatsen te krijgen". Hij toont aan dat Doolittles uitleg en oppervlakkige taal reusachtige moeilijkheden verhullen.
Neem 1 beestje wat toevallig het eerste voorloper-enzym voor bloedstolling heeft. Laten we voor het gemak aannemen dat het hebben van dat voorloper-enzym een evolutionair voordeel heeft. Dit kunnen we doen, aangezien het bloedstollingsproces zeker niet het enige is in de schier oneindige hoeveelheid mogelijke processen wat het goede gevolg is. Dus nemen we voor het gemak 1 van de mogelijke goede bloedstollingsprocessen waarvoor het voorloper-enzym gunstig is. Dan zijn er miljoenen jaren (en miljoenen generaties) om tot een goed bloedstollingsproces te komen. Nemen we 10 nakomelingen per ouder, dan zijn er zo'n 10^(10^6) mogelijke nakomelingen. Als we 1 mutatie per 10 generaties nemen, zijn er toch nog zo'n 10^(10^5) mogelijke vormen van het enzym na een miljoen generaties. Dit is ontiegelijk veel. Dit zijn getallen waarbij een mens zich niks meer voor kan stellen. Dit is veel meer dan het totale aantal deeltjes in het universum, chaotische inflatie meenemend. Is het dan werkelijk zo onwaarschijnlijk dat er iets zou kunnen uitkomen wat "toevallig" goed werkt?

edit: Voor de duidelijk, mijn berekening is een flinke versimpeling van de werkelijkheid. De getallen kunnen rustig een factor 1000 of meer verkeerd zijn, maar dat maakt voor het idee niet uit.

Verandert z'n sig te weinig.

Pagina: 1