Inspiratie gevraagd: thin client/terminal idee

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Peoples; iemand idee-en over het volgende:

Wil in toekomstige huis op zolder ofzow een server neerzetten met allerlei media content (MP3/DIVX). Heb ik nu draaien op XP en kan ik via winVNC/ MS Remote desktop etc goed bedienen met twee andere PC's.

een stap verder: wil in de huiskamer iets als een thin-client neerzetten:
- Geen HDD (ivm herrie en ruimte)
- Geen CD/DVD
- Simpele proc; liefst passieve koeling
- Kleine voeding; evt extern

Hardware gaat wel lukken (zie inkoopactie voor 3,5" compu's in OCM) maar de software...wat wil ik:
- TV-out en Geluid out naar Versterker./TV (voor de besturing en de DIVX)
- Liefts iets met de look en feel van Windows

Is er iets van een besturingssysteem wat ik op een flash card (64/128 MB) (of beter nog: een diskette) kan laden en wat ook met MS Remote desktop kan werken. Met dat remote desktop kun je nl gewoon het geluid gewoon overtrekken

Input wordt gewaardeerd.....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:37

SambalBij

We're all MAD here

Er zijn wel OS-en die dat kunnen (op een 16MB flash) maar die draaien niet zomaar op een standaard PC, je praat dan over Windows Based Terminal, een aangepaste versie van Windows CE, die draait op thin client apparaten (IBM Network Stations bijvoorbeeld)
Dat zijn ook maar kleine kastjes (Zo hoog en breed als een gemiddeld boek, wel wat dieper) en inderdaad passief gekoeld. (Geode 233MHz processor - soort van Pentium 1)
Enige nadeel is dat ze geen TV-out hebben.

Wat je ook kunt doen is een MicroATX kastje opscharrelen, daar een mainboard met zo'n Cyrix geval dat je passief kunt koelen, en op de een of andere manier een 128MB flashkaart aan de IDE interface hangen (DiskOnChip ofzo?)
Op 128 krijg je waarschijnlijk Windows95 (zonder IE en de hele zooi, gewoon de 95a versie uit aug. 1995) wel geinstalleerd, en dat is genoeg voor een rdp client.
Op zich zou zelfs dos + windows 3.11 genoeg zijn om een rdp connectie naar je server te maken.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Spyro_the_Dragon
OK, maar ik wil juist kleiner als Micro-atx want dat heb ik al:
[topic=425091/1]

Met rdp bedoel je Remote desktop??

Zou ik ook dos op diskette kunnen booten en daarna rdp vanaf diskette ?(een FDD kan ik wat makkelijker wegwerken)

Of iets als een netwerk bootable device? Dus vanaf de server (always-on) booten via de NIC? Daarover lees ik altijd van alles is boekjes van NICs...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

rdp=remote desktop protocol, wat Microsoft gebruikt voor remote desktops. (er is ook nog zo'n soort protocol genaamd ICA, van Citrix, wat wat meer mogelijkheden bied en beter met bandbreedte omgaat)

Met alleen een floppydrive red je het niet, je hebt namelijk nodig: een OS, netwerkkaart drivers, een tcp/ip stack, een grafische interface met een beetje grafische mode + muis ondersteuning, en de rdp client zelf. Dat past nooit op een floppy, aangezien microsoft alleen rdp clients heeft voor Windows.

Wellicht krijg je het voor elkaar een zip drive te gebuiken (intern ide) die is net zo groot als een floppy drive, en met een beetje modern mainboard kun je ervan booten. Is niet echt snel maar nog altijd sneller dan een floppydrive :)

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 23:45 schreef Operations het volgende:
Dat past nooit op een floppy, aangezien microsoft alleen rdp clients heeft voor Windows.
MS niet nee, maar er is ook een dos versie voor TS:
http://www.terminal-services.net/

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

erhm. thinclient's zijn domme terminals. ik denk dat je met diskdrive en wat ram 4 ofzo wel klaar moet zijn. hech als het goed is heeft tie alleen maar een ipadress nodig en een muis en toetsenbord .. in jou geval serieel IR-poortje,erbij zou extreem mooi wezen.

ff zoeken hoor.
ja check dit maar:
http://www.icewalk.com/doclib/howtos/Thinclient-HOWTO-2.html

wat je wou weten staat alles in. :)

btw voor je vga naar tv :) is het natuurlijk gewoon een vga naar tv convertertje .. ik heb er 1 voor trust 200 piek was tie toen. denk 90 euro nu ofzo .. let er wel op als je dit doet dat je 600x480 resolutie gebruikt .. ach beetje proberen .. :)

suc6

Tja vanalles

• Spyro_the_Dragon
thanks all,
spyro gaat met de geboden links ff verder research doen vandaag

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-12 14:46
Op zondag 03 maart 2002 04:21 schreef vso het volgende:
erhm. thinclient's zijn domme terminals. ik denk dat je met diskdrive en wat ram 4 ofzo wel klaar moet zijn. hech als het goed is heeft tie alleen maar een ipadress nodig en een muis en toetsenbord .. in jou geval serieel IR-poortje,erbij zou extreem mooi wezen.

ff zoeken hoor.
ja check dit maar:
http://www.icewalk.com/doclib/howtos/Thinclient-HOWTO-2.html

wat je wou weten staat alles in. :)

btw voor je vga naar tv :) is het natuurlijk gewoon een vga naar tv convertertje .. ik heb er 1 voor trust 200 piek was tie toen. denk 90 euro nu ofzo .. let er wel op als je dit doet dat je 600x480 resolutie gebruikt .. ach beetje proberen .. :)

suc6
De huidige trust (v.d. Kijkshop) kan ook 1024*768 hoor, alleen hij trekt je voeding uit je PS/2 poort en dat trekken veel PC's niet |:(

Alleen ik kan me niet voorstellen dat je op goede kwaliteit via Terminal Server multimedia toepassingen kan draaien...

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Op zondag 03 maart 2002 12:44 schreef Steven het volgende:

Alleen ik kan me niet voorstellen dat je op goede kwaliteit via Terminal Server multimedia toepassingen kan draaien...
Niet eerder aan gedacht, maar dat kon inderdaad wel eens moeilijk worden.
Ik weet niet precies hoe met RDP onder winxp zit, maar onder win2000 kom je ook niet verder dan 256 kleuren en geen geluid.
Wil je meer kleuren en wel geluid, dan zit je aan ICA vast. (hoewel ik daarbij 16 bits kleur ook niet zeker weet)

Grafisch zware dingen hoef je niet te proberen, ik heb wel eens met een thin client en ICA geprobeert windows pinball te spelen, met geluid, maar dat trekt ie niet, daar crashte de ica client op. (dat kan ook natuurlijk aan de client gelegen hebben)
Veel verder dan Patience kom je op games gebied niet, en verder kun je internet browsen en tekstverwerken enzo, maar om dat nou op je tv te gaan doen....

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb hier ooit een bak gehad die gemoon een bootrom had met etherboot erin en dan van mijn openbsd server (mag ook linux zijn) een linux kernel downloadde die dan via NFS van diezelfde sorver zijn filesystem mountte en dan een X connectie maakte naar die server (dus alle programmas draaien op de server, die client zet ze alleen op het beeld). Dat mas een 486 en dat werkte perfect.

• Steven
Is het niet makkelijker om een PC met redelijk wat geheugen neer te zetten die na 5 min. de hardeschijf laat slapen? Eventuele cachefiles (van o.a. Winamp) kan je via het netwerk doen om te verkopen dat de HDD gaat spinnen...

Verwijderd

Wat dacht je van linux + VNC?

Er is toch ook een terminal-server client voor linux? Is ook een optie..

Bij een bedrijf waar ik wel eens help plaatsen ze VNC terminals, is in feite datgene wat jij omschrijft.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hmm op een tv met hoge resolutie heb je weinig-aan. hoe lager de resolutie hoe beter je tekst kan lezen. trouwens voor video en gamen gaat het perfect hoor

Ik heb dat trust gevalletje voor films en games en voor het internet werk etc moet ik wel ff de resolutie zwaar omlaag gooien wil ik de tekst normaal kunnen lezen.

btw diskless draaien draai je een terminal sessie vanaf een andere sterkere bak dus wat hij wil moet perfect gaan op een diskless machine .. ik vind de rest een beetje bs wat hiero gezegd wordt .. sorry hoor

Tja vanalles

• Steven
Op zondag 03 maart 2002 19:49 schreef vso het volgende:
hmm op een tv met hoge resolutie heb je weinig-aan. hoe lager de resolutie hoe beter je tekst kan lezen. trouwens voor video en gamen gaat het perfect hoor

Ik heb dat trust gevalletje voor films en games en voor het internet werk etc moet ik wel ff de resolutie zwaar omlaag gooien wil ik de tekst normaal kunnen lezen.

btw diskless draaien draai je een terminal sessie vanaf een andere sterkere bak dus wat hij wil moet perfect gaan op een diskless machine .. ik vind de rest een beetje bs wat hiero gezegd wordt .. sorry hoor
Vergeet niet dat wat hij wil in feitte ongecomprimeerde video en wave van server naar client versturen.

Alleen de server is nl. sterk genoeg om te decomprimeren. Alleen wave is al 10MB/min. En als er dan ook nog video bij moet... Lijkt mij ERG veel.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Op zondag 03 maart 2002 19:51 schreef Steven het volgende:
Vergeet niet dat wat hij wil in feitte ongecomprimeerde video en wave van server naar client versturen.

Alleen de server is nl. sterk genoeg om te decomprimeren. Alleen wave is al 10MB/min. En als er dan ook nog video bij moet... Lijkt mij ERG veel.
tis inderdaad niet niks .. maaruh je kan ook voor de kwaliteit kiezen :) hoeveel je stuurd..

btw is het niet handiger om een wireless dvd setje te kopen ? 1 zender 1 ontvanger bij je tv ? (schoot me net ff te binnen) hoef je ook geen extra boxje neer tezetten .. kan je ook hetzelfde bereiken

Tja vanalles

• Spyro_the_Dragon
Thanks voor de reacties zo ver...

Voor mij voorlopige conclusie:
- Rekenwerk moet je toch maar aan de client kant laten doen zodat je geen ongecomprimeerde stromen over het netwerk hoeft te laten gaan (als ik er zo over nadenk is mijn 100Mbit netwerk daar wellicht te langzaam voor). Of ik moet met zo'n zender/ontvanger gaan werken. Heb op het moment goede ervaringen met apperatuur van marmitek
- Apps kan ik natuurlijk wel van de server laten draaien om de diskaktiviteit tot een minimum te beperken (thanks Steven)
- Dus dan toch maar een light PC
- Helaas zit ik nog niet zo into linux (ben nu wel bezig met Debian op een P100) dus als ik dat ga doen wordt het een laaaaannggg projectje
- Ga nog wel ff de link van VSO bekijken over thin-client how to, thanks

• vso
  • Niet online

vso

tja...

n/p daar zijn we voor :)

die thinclient als je het alleen maar leest krijg je alleen al een goed idee wat wel en niet kan

Tja vanalles

Pagina: 1