Toon posts:

1700+ @ 1700Mhz?

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een AMD Athlon XP 1700+ besteld
en ik heb hier een spire 5U213C1H3G en 1 80x80 system fan
is dat genoeg om mijn proc te gaan overclocken @ 1700 Mhz
zo niet wat moet ik erbij kopen?

Grtz King Niek

Verwijderd

Topicstarter
er zit ook een temperature control op wat doet zo'n ding precies?

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 10:20

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Dat kan je niet zeggen omdat iedere cpu anders is en de een verder komt als de ander ...

Cooling is zeker een vereiste en spire staat nu niet bekend om ze goede prestaties :P

Turn it off and on again.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 22:25 schreef Smokey_The_Bandit het volgende:
Dat kan je niet zeggen omdat iedere cpu anders is en de een verder komt als de ander ...
hoezo? ik heb toch vermeld welke proc het is
weet dan niemand hoever een AMD Athlon XP 1700+ komt?

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 22:23 schreef King.Niek het volgende:
Ik heb een AMD Athlon XP 1700+ besteld
en ik heb hier een spire 5U213C1H3G en 1 80x80 system fan
is dat genoeg om mijn proc te gaan overclocken @ 1700 Mhz
zo niet wat moet ik erbij kopen?

Grtz King Niek
een 1700+ op 1700 MHz krijgen is een hele prestatie, daar is zo niet van te zeggen wat je daarvoor nodig hebt. Dit ligt bij iedere processor anders, en je moet gewoon proberen...

Ow, en je zou de FAQ eens moeten lezen, groeten onder een thread is niet gewenst...

• getty
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 13:22
Een 1700+ kan anders zijn dan een andere 1700+.
Een processor wordt pas gekenmerkt als hij gemaakt is. Het kan dan dus nog een 1700+ of een 1800+ worden, daardoor kun je niet precies zeggen tot hoever je een processor kunt oc'en.

A computer is almost human - except that it does not blame its mistakes on another computer.

Verwijderd

ik had een xp1700+ maar deze is echt niet hoger dan 1650 stabiel te krijgen (akga y stepping), misschien gaat een agoga y stepping hoger, maar volgens mij bestaan deze niet in combi met de 1700.

• YKW
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 21:37

YKW

mobiliteit ten top

Ik heb ook zo'n spire, binnenkort papst (nog FF sparen, want die dingen zijn verrekte duur) met fan-adapter.
Maar ik kom tot een FSB van 146 (=1606 MHz) Hoger kom ik niet.
MAar bij iedere proc/mobo/geheugen enz enz enz is dat weer anders. Gewoon MHz voor Mhz proberen.

Automatiseren kan je leren!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
ik heb een 1700+ op 1750mhz lopen. wel op 2,05v
max met 1,85v was 1670 ofzo.
max dat ik gehaald het is 1775 mhz maar is niet stabiel.
temperatuur is 38 stressed

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 22:33 schreef salvador4 het volgende:
ik heb een 1700+ op 1750mhz lopen. wel op 2,05v
max met 1,85v was 1670 ofzo.
temperatuur is 38 stressed
beter

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de proc hier wel liggen maar de rest van mijn systeem nog niet dus uitproberen duurt tot de rest er ook is
maar is er iets te lezen op dat ding een serienummer waar jullie iets mee kunnen?
zo ja waar staat ie op mijn proc?

Verwijderd

Probeer het gewoon. De beste overclockmethode is om te proberen. Zet hem hoger, en kijk of die stabiel blijft en het liefste nog een beetje koel. Zo ja, probeer het wat hoger. Dit zou je makkelijk hebben kunnen vinden in de FAQ en search !

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Op zaterdag 02 maart 2002 22:34 schreef King.Niek het volgende:

[..]

beter
Ik haal dat ook wel denk ik maare het is gewoon erg afhankelijk welke core je hebt ... de Xps van begin november waren minder ver te Ocen dan de xps die nu in de winkel leggen .
Ik wil ga ook kijken voor een nieuwe Xp maare dan wel een AGOGA - Y en die zijn er wel in 1700+ >:)

Heb nu al een Xp 1500+ @ 2000+ :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem een week geleden besteld duzzz

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Op zaterdag 02 maart 2002 22:36 schreef King.Niek het volgende:
ik heb de proc hier wel liggen maar de rest van mijn systeem nog niet dus uitproberen duurt tot de rest er ook is
maar is er iets te lezen op dat ding een serienummer waar jullie iets mee kunnen?
zo ja waar staat ie op mijn proc?
gewoon ff zeggen wat er op het midden van je Cpu staat:

( voorbeeld )
AMD Athlon Cpu
AGNGA ......
Y

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
zoals epo reeds vermelde kan je de stepping aflezen, van sommige is dan bekend hoe ver ze gemiddeld gaan

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 22:40 schreef Smokey_The_Bandit het volgende:

[..]

gewoon ff zeggen wat er op het midden van je Cpu staat:

( voorbeeld )
AMD Athlon Cpu
AGNGA ......
Y
AMD Athlon
ax1700DMT3C
AGOGA 0205SPBW
98490560543

• salvador4
ik heb een agkga Y uit oktober nog voor november. maar als je die xp's maar goed koel houd overklokken ze allemaal wel goed. op 45 graden wil die van mij al niet meer op 1750.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 22:43 schreef King.Niek het volgende:

[..]

AMD Athlon
ax1700DMT3C
AGOGA 0205SPBW
98490560543
kan iemand daar iets mee?

Verwijderd

het is mogenlijk zie sig!!

maar zoals hier boven al gezegd werd het is moeilijk ik heb het met lucht op 200+gekregen nu met w.c op 1700mhz komt crucial geheugen aan dus dan kunnen we de tec er weer tusen knallen maar ja dit is offtopic...............

gewoon proberen en lukt het niet kan je altijd weer en topic openen..........(waarom een spire??)

• salvador4
Op zaterdag 02 maart 2002 22:49 schreef King.Niek het volgende:

[..]

ja dat is een 1700xp :P
en die moet het wel goed doen omdat het een vrij nieuwe is. maar zoals ik en anderen al zeiden kan je dat er niet echt uit afleiden want dat scheelt per cpu!

die 9 op de laatste regel zou iets kunnen zeggen, sommige beweren dat Y beter is en andere een 4 of 9.. zijn allemaal geen feiten.

• Rick2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op zaterdag 02 maart 2002 22:51 schreef ScHrOeFjE het volgende:
het is mogenlijk zie sig!!

maar zoals hier boven al gezegd werd het is moeilijk ik heb het met lucht op 200+gekregen nu met w.c op 1700mhz komt crucial geheugen aan dus dan kunnen we de tec er weer tusen knallen maar ja dit is offtopic...............

gewoon proberen en lukt het niet kan je altijd weer en topic openen..........(waarom een spire??)
Beetje vreemd verhaal. Je hebt hem met watercooling op 1700MHz en in je sig staat 1800MHz ?
Verklaar eens.
Op zaterdag 02 maart 2002 22:49 schreef King.Niek het volgende:

[..]

Je hebt in ieder geval een AGOGA wat goed is, maar daarnaast heb je een 9 core wat weer minder goed is.
Je moet het dus gewoon proberen. Een heatsink/fan en AS maakt een wereld van verschil tussen verschillende van dezen kwa overclock.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 22:51 schreef ScHrOeFjE het volgende:
(waarom een spire??)
goedkoop en deze hebben ze mij gezegd koelt goed
hij heeft wel grote fan hoor :D grote heatsink
en koelpasta eronder wat wil je nog meer?

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Niek, kleine tip voor je: ga eerst eens even jezelf verdiepen in overklokken voor je dit soort vragen stelt...

Hoe ver je CPU kan komen hangt af van A) puur geluk, B) de produktieweek en/of C) de stepping (die letterreeks die op de CPU gedrukt staat), D) je moederbord, E) het merk geheugen, F) het type koeler...

... en nog wel meer factoren.

Er zijn meerdere databases te vinden met resultaten, hier is er eentje: http://www.overclockers.com/

Kies de CPU database, selecteer het type CPU dat je hebt, en je krijgt een idee hoe ver mensen komen, en hoe ze het voor elkaar krijgen.

Die database moet je met een korrel zout nemen als ze geen details vrijgeven, maar het zal je in ieder geval een idee geven van wat mensen nodig hebben om een bepaalde overklok te halen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Rick2001

Rick2001

Ga niet te snel uit van deze database, want er wordt wat af-gelogen over deze snelheden.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:00 schreef JumpStart het volgende:
Niek, kleine tip voor je: ga eerst eens even jezelf verdiepen in overklokken voor je dit soort vragen stelt...

Hoe ver je CPU kan komen hangt af van A) puur geluk, B) de produktieweek en/of C) de stepping (die letterreeks die op de CPU gedrukt staat), D) je moederbord, E) het merk geheugen, F) het type koeler...

... en nog wel meer factoren.

Er zijn meerdere databases te vinden met resultaten, hier is er eentje: http://www.overclockers.com/

Kies de CPU database, selecteer het type CPU dat je hebt, en je krijgt een idee hoe ver mensen komen, en hoe ze het voor elkaar krijgen.

Die database moet je met een korrel zout nemen als ze geen details vrijgeven, maar het zal je in ieder geval een idee geven van wat mensen nodig hebben om een bepaalde overklok te halen.
wel een heel verhaal
ik hoop dat ik er iets aan heb
mijn mobo is trouwens msi k7t pro 2-ru en het type koeler hebben we het in dit toppic al wel vaker over gehad :P

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-07 19:51
hier bekijk de cpu database ffies en zie je:
Palamino 1700 Results....

Total Entries in Database for Palamino 1700 - 139
Average overclocked speed - 1673 Mhz

1673 mhz gemiddeld.....

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:02 schreef Rick2001 het volgende:
Ga niet te snel uit van deze database, want er wordt wat af-gelogen over deze snelheden.
huh waarom zouden ze liegen?
ze kunnen een amateurtje van 13 jaar toch wel beetje voort helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:03 schreef koeskoesappelmoes het volgende:
hier bekijk de cpu database ffies en zie je:
Palamino 1700 Results....

Total Entries in Database for Palamino 1700 - 139
Average overclocked speed - 1673 Mhz

1673 mhz gemiddeld.....
ok
waar staat die database?

• salvador4
Er hoeft niet altijd gelogen te worden maar vaak is het bij dit soort dingen om de kijken wie de hoogste overklok heeft. Meestal word er alleen gepost als iemand een goede overklok heeft behaald. dat de eerste entries allemaal boven de 1900mhz zijn dus vaak die hards die weten wat ze doen en er de juiste spullen er voor hebben. wil dus niet direct zeggen dat jij jezelf er mee kunt vergelijken.

[edit] bij nader inzien lijkt me 2.1 ghz met lucht ook onzin maar goed, sommige zullen best kloppe

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:07 schreef salvador4 het volgende:
Er hoeft niet altijd gelogen te worden maar vaak is het bij dit soort dingen om de kijken wie de hoogste overklok heeft. Meestal word er alleen gepost als iemand een goede overklok heeft behaald. dat de eerste entries allemaal boven de 1900mhz zijn dus vaak die hards die weten wat ze doen en er de juiste spullen er voor hebben. wil dus niet direct zeggen dat jij jezelf er mee kunt vergelijken.
daar zit wel wat in jah |:(

Verwijderd

Off topic: het is niet zo mooi om het zo te doen, maar ik weet niets anders:
Rick 2001, ten 1e: mijn HD is van de week gecrashed, dus ik heb je email-adres niet meer, ten 2e: ik zag dat je je email-adres uit je profile verwijderd had, dus mijn vraag is nu: jij zou nog steeds een Vcore mod en CPU mod voor mij doen, maar op de een of andere manier schijnt het maar niet te lukken om een afspraak te maken. Voor de duidelijkheid; ik kan altijd, wanneer jij kan. 's-morgens, 's-middags, 's-avonds, 's-nachts, door-de-week of in het weekend. Laat fff wat van je horen.

Verwijderd

Weet je jongens van 13 moeten lezen....
Ik heb een jongen van 14 die ook moet lezen....
Hij kan goed klooien met computers maar hij verrekt het om te lezen....
Zijn vrienden verrekken het ook om te lezen....
Volgens mij willen jongens niet meer lezen....
Gelukkig houdt de pa van de jongen van 14 van lezen....
Dat scheelt de jongen van 14 een hoop werk....
Je moet dus gewoon lezen....
Moeten wij voor je lezen?
Kennis is macht! Die macht bereik je door te lezen....
Bijvoorbeeld een goed computertijdschrift lezen....

't is niet negatief bedoeld hoor!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:18 schreef Nicowico het volgende:
Rick 2001, ten 1e: mijn HD is van de week gecrashed, dus ik heb je email-adres niet meer, ten 2e: ik zag dat je je email-adres uit je profile verwijderd had, dus mijn vraag is nu: jij zou nog steeds een Vcore mod en CPU mod voor mij doen, maar op de een of andere manier schijnt het maar niet te lukken om een afspraak te maken. Voor de duidelijkheid; ik kan altijd, wanneer jij kan. 's-morgens, 's-middags, 's-avonds, 's-nachts, door-de-week of in het weekend. Laat fff wat van je horen.
:? :? :? :? :? :? :? beetje vaag onnie?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:19 schreef klausewitz het volgende:
Weet je jongens van 13 moeten lezen....
Ik heb een jongen van 14 die ook moet lezen....
Hij kan goed klooien met computers maar hij verrekt het om te lezen....
Zijn vrienden verrekken het ook om te lezen....
Volgens mij willen jongens niet meer lezen....
Gelukkig houdt de pa van de jongen van 14 van lezen....
Dat scheelt de jongen van 14 een hoop werk....
Je moet dus gewoon lezen....
Moeten wij voor je lezen?
Kennis is macht! Die macht bereik je door te lezen....
Bijvoorbeeld een goed computertijdschrift lezen....

't is niet negatief bedoeld hoor!!!!
lijkt het godverdomme heel erg op

• ImPrEzA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Op zaterdag 02 maart 2002 23:20 schreef King.Niek het volgende:

[..]

:? :? :? :? :? :? :? beetje vaag onnie?
als je had opgelet dan wist je dat het off-topic was en dus bedoeld voor Rick2001 en dus overbodig voor anderen... Je hoeft het dus niet eens te snappen :)

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:24 schreef King.Niek het volgende:

[..]

lijkt het godverdomme heel erg op
sorry maar dat berichie kwam wel ERG lullig over :'(
ik kan opzich goed overweg met de pc maar heb soms nog vragen is dat verkeerd ofzo :(

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op zaterdag 02 maart 2002 23:05 schreef King.Niek het volgende:

[..]

ok
waar staat die database?
Béétje beter opletten :) Ga naar http://www.overclockers.com/ en kies dan de 'CPU Database'. Dan kan je bij AMD processors het type CPU uitkiezen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Epsilon
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

grote tip : lees de faq, dan weet je al een heleboel meer :)

Ten eerste: zet [OC] voor je topic
ten tweede: geen "greatz" oid achter een post
ten derde: elke proc is anders, dus staat niet vast hoe ver ze gaan
ten vierde: dit ga je hoogstwaarschijnlijk niet halen met een spire (wat voor 1 dan ook) icm 1 casefan.

edit: een smilie erbij gezet :P
OEH!! wel 3 :D

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op zaterdag 02 maart 2002 23:45 schreef epsilon het volgende:
grote tip : lees de faq, dan weet je al een heleboel meer

Ten eerste: zet [OC] voor je topic
ten tweede: geen "greatz" oid achter een post
ten derde: elke proc is anders, dus staat niet vast hoe ver ze gaan
ten vierde: dit ga je hoogstwaarschijnlijk niet halen met een spire (wat voor 1 dan ook) icm 1 casefan.
Chill man, het joch is 13. (Sorry Niekje, dit is niet bedoeld om jou te beledigen.)

Een béétje minder "UTFS" mentaliteit mag wel hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:52 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Chill man, het joch is 13. (Sorry Niekje, dit is niet bedoeld om jou te beledigen.)

vin ik ook

Verwijderd

Op zaterdag 02 maart 2002 22:23 schreef King.Niek het volgende:

Grtz King Niek
Zozo dus jij bent (B) king (/b) en nog 13 ook
Zeker alleen omdat je newbie bent :+ ROFLOL :+ :+ :+ :+

• Rick2001

Rick2001

Op zaterdag 02 maart 2002 23:18 schreef Nicowico het volgende:
/offtopic

Mijn email adres heb ik nooit verwijderd uit mijn profile, dus weg kan het niet zijn. ;)
Mail me even opnieuw zodat ik weet welk email adres dat je had. Heb teveel mailtjes in mijn mailbox om te weten wie wie was. >:)

/offtopic

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:55 schreef MasterDisaster het volgende:

[..]

nu moeten jullie echt kappen
kappen ja kappen je hoeft me niet zo af te kraken

• Epsilon

Epsilon

Op zaterdag 02 maart 2002 23:52 schreef JumpStart het volgende:

[..]

quote es ff waar mijn utfs staat :D

maar dat hij 13 is, is geen excuus
maar ok, ik zal mijn post met wat smilies veranderen om het wat vriendelijker over te laten komen :P

Verwijderd

Ah joh Het was niet slecht bedoelt

BTW: Ben zelf 14 en ook eens goed daar mee voor lul gezet

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 23:55 schreef MasterDisaster het volgende:

[..]

jij vediend een oficiele waarschuwing niet ik ik zei alleen maar gvd en jij kraakt me voledig af!!

Verwijderd

[quote]
Op zaterdag 02 maart 2002 22:54 schreef Rick2001 het volgende:

[..]

Beetje vreemd verhaal. Je hebt hem met watercooling op 1700MHz en in je sig staat 1800MHz ?
Verklaar eens. //ik verklaar 2 reepjes verbrand sys wil nu ff niet hoger maar als het goed is kan ik weer 160*12 halen :9~ (als de post nu ook nog eens op schiet! :( )

en zekers word er hier wel eens gelogen maar goed ik wil ook wel ff een s.s posten of een cpuid maar dat vind ik nergens op slaan ik hoef niet te patsen met mijn sys

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 00:00 schreef MasterDisaster het volgende:
Ah joh Het was niet slecht bedoelt >:)

toch is het niet nice :(

Verwijderd

Topicstarter
nu ga ik naar bed
kijk morgen wel weer

• Epsilon

Epsilon

Op zondag 03 maart 2002 00:00 schreef MasterDisaster het volgende:
Ah joh Het was niet slecht bedoelt >:)

ow damn
toch zelf ook maar ff mn profile aangepast

ipv 12 heb ik er ff 17 van gemaakt

Verwijderd

offtopic:
Maar eeh jij begint met GROOT
GRTZ KING NIEK

Dat zijn 3 woorden die NIET MOGEN!!

En BTW met een beetje searchen was je er al uitgekomen :Z

offtopic:
[quote]
Op zondag 03 maart 2002 00:03 schreef epsilon het volgende:

[..]

ow damn
toch zelf ook maar ff mn profile aangepast

ipv 12 heb ik er ff 17 van gemaakt
[/quote]

Hehe je was er vroeg bij })

• Epsilon

Epsilon

Op zondag 03 maart 2002 00:03 schreef King.Niek het volgende:
nu ga ik naar bed
kijk morgen wel weer
dit zijn dingen die je dus niet hoeft te melden :)

maar er komt niks nuttigs meer in het topic, dus of deze open blijft is nog maar de vraag...

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 00:04 schreef epsilon het volgende:

of deze open blijft is nog maar de vraag...
Hij staat al in SU Ik weet het niet....

• Epsilon

Epsilon

Op zondag 03 maart 2002 00:05 schreef MasterDisaster het volgende:

[..]

Hij staat al in SU Ik weet het niet....
offtopic:
ik had het ook al getjekt

dit is weer en nutteloze thread namelijk
Nu hoop ik dat hij er zelf ook wat van opsteekt, zodat deze topics in het vervolg niet meer nodig zijn

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 00:09 schreef epsilon het volgende:

[..]

offtopic:
Nu hoop ik dat hij er zelf ook wat van opsteekt, zodat deze topics in het vervolg niet meer nodig zijn
offtopic:
Naja krijg je met bijna pubertjes :+
Van mij mag ie dicht Maja dat laten we aan de modjes

En zoals ik al zei Met searchen wist ie het ook al |:(

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36
Kwestie van proberen, maar die Spire zal je daar niet goed bij helpen, daar heb je betere koeling voor nodig. Voor de rest heb je geen tags gebruikt en blijkbaar niet de search gebruikt.

Topicje dicht :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.