Toon posts:

Zelf een Beamer maken..?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het idee gekomen om zelf een beamer te maken, het is al eens door iemand gedaan , het is dus ook mogelijk.

Ik vraag me alleen nu natuurlijk af hoe ik dat precies moet gaan doen.

Hebben misschien anderen mensen meer informatie hierover.?

Ik had zelf in me gedachte om bijv een Monitor in een "kist" te plaatsen met aan de andere kant een gat met een vergrootende lens erin. Het zou dan moeten worden geprojecteerd. alleen ik denk dat er dan wel te weinig licht zal zijn om dat goed te projecteren.

Maar wie heeft hier nog informatie over. :)

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
het zou misschien wel kunnen, maar ik denk dat je zo veel materiaal nodig moet hebben, dat een beamer kopen beter is kwa beeld, etc. Het zal denk ik toch wel te duur worden om er 1 te bouwen.

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-07 09:37

MF

Take a Seat

Ik denk dat de kwaliteit die je zult zien om te :'( is.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.bstvcentral.b0x.com/bw.htm

Daarzo hebben ze het al gedaan alleen dan met een TV,

Met een tv zijn de pixels natuurlijk veel groter dus als die uitvergroot worden zal je nog grotere krijgen. Met een monitor lijkt me het dan dat het nog beter moet zijn als op die site.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 23:55

Mentalist

[avdD]

Op zaterdag 02 maart 2002 22:03 schreef intercrazy het volgende:
http://www.bstvcentral.b0x.com/bw.htm

Daarzo hebben ze het al gedaan alleen dan met een TV,

Met een tv zijn de pixels natuurlijk veel groter dus als die uitvergroot worden zal je nog grotere krijgen. Met een monitor lijkt me het dan dat het nog beter moet zijn als op die site.
Een monitor op z'n kop :P

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand wat voor lens ik kan gebruiken, En hoe ik daar aan kom.

Is bijv uit een verrekijker geen lens die het beeld zal vergroten? :)

Verwijderd

freslens das dezelfde als in een sheet/overhead projector
(die net boven die grote lamp zit dus niet)
moet namelijk een behoorlijk grote zijn~!

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 11:07 schreef intercrazy het volgende:
weet iemand wat voor lens ik kan gebruiken, En hoe ik daar aan kom.

Is bijv uit een verrekijker geen lens die het beeld zal vergroten? :)
Uhm misschien zo een plastic schermpje (sticker) wat men gebruikt bij kleine bestelwagentjes, om de kijkhoek te vergroten. Je ziet dit wel eens dat ze zoiets op hun achterruit hebben plakken...is maar gewoon een ideetje, ik weet wel niet als het beeld duidelijk genoeg zal zijn dan.

Verwijderd

moet ie wel een beetje sterk vergroten anders moet het beeld op 10 meter afstand
1/V+1/B=1/F
V=Voorwerp afstand (monitorbeeld)
B=Beeld (dus de projectie oop het schrerm)
F= Brandpuntafstand van de lens
Misschien heb je daar wat aan

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

Volgens mij al eens een topic over gezien. Maar volgens mij kan dat helemaal niet met een tv. Een televisie geeft toch veel te weinig licht om zo ver te projecteren.

De vos loopt door het bos.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 03 maart 2002 11:19 schreef WILDEAAP het volgende:
Volgens mij al eens een topic over gezien. Maar volgens mij kan dat helemaal niet met een tv. Een televisie geeft toch veel te weinig licht om zo ver te projecteren.
ja dat topic heb ik het idee eig een beetje vandaan.

En over het te weinig licht. Had ik het volgende voor bed8

Ik heb een oude laptop. Het TFT scherm daarvan zit een wit plastice plaat achter als ik die weg haal heb je gewoon beeld alleen is ie doorzichtig . Als je dan dus daarachter een felle lamp doet dan is dat probleem van Te weinig licht dus al opgelost. Alleen de lens zou k niet weten waar vanaf ik dat moet halen.

Maar miss heeft iemand daar nog meer ideeen over :)

Verwijderd

Topicstarter
niemand nog tips of wat dan ook, misschien iemand die het ook gaat uitvoeren?

• Joch_um_all
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Een heel ander idee:
Een collega van mij (filmfreak) heeft er voor gekozen om aan zijn computer ipv een beamer een RGB-projector te hangen. (daar heeft ie dan ook weer software voor geschreven geloof ik) Dat heeft een paar grote voordelen vooral omdat je verschillende resoluties kan draaien. Ik dacht ook dat je meer lichtsterkte kon hebben. Ik weet niet wat je toepassing wordt, maar misschien is het het uitzoeken waard.

Voor de goede orde. Ik bedoel dus echt zoŽn projector met drie grote gekleurde lampen. Die moet je dus ook op een vaste plaats zetten en helemaal afstellen.

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Ik heb het zelf ook weleens geprobeerd. Met een fresnellens kan je inderdaad het beeld van je monitor op de muur projecteren. De helderheid is nogal magertjes, dus het werkt alleen in een stikdonkere kamer. En de scherpte houdt ook niet over. En verder staat het beeld ondersteboven en in spiegelbeeld. Maar goed, als je een oud 14-inch monitortje gebruikt, kost het ook haast niets.

Verwijderd

Ik heb een redelijk goed resultaat gehaald met een vergrootglas in een kartonnen doos.

Verwijderd

Topicstarter
hoe heb je dat precies gedaan?

Beelscherm in doos en dan vergrootglas aan andere kant?

Verwijderd

Ja, gat in het midden van de doos aan de onderkant. Monitor op de kop, doos er voor schuiven totdat 't scherp staat

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 05 maart 2002 19:54 schreef tweakerrrr het volgende:
Ja, gat in het midden van de doos aan de onderkant. Monitor op de kop, doos er voor schuiven totdat 't scherp staat
Hoe groot beeld kreeg je toen eig?

Als ik het probeer met een vergrootglas krijg je gewoon een klein lichts stip op je muur

(dat probeerde ik dan even uit met een zaklamp en vergrootglas)

Bij mij wordt De licht punt niet grooter.

Hoe groot beeld kreeg jij dan ,?

Verwijderd

Ongeveer 1 meter hoog 1,5 meter breed. (Afstand doos tot muur is 3 meter)

Verwijderd

Topicstarter
en dat gewoon met een goedkoop vergrootglasje?

Verwijderd

En het omgekeerde beeld is met de nieuwste ATI-drivers geen probleem meer, je kan het software-matig omdraaien. Ook leuk om iemand die er niet veel kaas van heeft gegeten volkomen in paniek te brengen.
Pagina: 1