Electrisch anti-kalk gizmootje

Pagina: 1
Acties:

• paultjeb
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

paultjeb

Man, wat 'n boudel!

Topicstarter
Weet iemand hoe die apparaatjes werken (als ze al werken...).
Je kent ze wel: Klein kastje met een stekker, en twee draden, deze laatste draden moeten elk om de waterleidingsbuis gewikkeld worden, hierdoor zou je geen kalkaanslag meer hebben in je huis.......
Uitleg van de fabrikant: Het maakt de 'scherpe' kalkdeeltjes in het water rond zodat ze zich niet meer kunnen afzetten :?
Afzetterij?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Gek genoeg schijnt het te werken.

Vooralsnog is er totaal geen bewijs voor geleverd, maar mensen die het gebruiken menen erg stellig dat het water meer ontkalkt is.

* Delerium gooit het op wetenschappelijke placebo.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Als je het verschil in kalkconcentratie niet aan kan tonen, dan kan je het zeker niet proeven. Aangezien het eerste niet lukt, is het tweede inderdaad het gevolg van een placebo effect.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Stel dat het werkt? Die kalk moet ergens blijven? Lijkt me dat je op deze maniet de afzetting binnen de buizen ontkalkt en zo meer kalk in het weter brengt.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Verwijderd

ik heb ooit nog bij een bedrijfje gewerkt die die dingen in elkaar zetten (printplaat soldeer werk :)

Maar ik dacht dat het magnetisch veld e kalkdeeltjes aan elkaar doet klonteren of de structuur veranderd waardoor het niet meer een aanslag kan vormen. Het word dus niet op mag(net)ische wijze uit het water gefilterd.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Het gaat hier om kalkaanslag dus?

Tsja, dat kun je niet proeven, en ik kan mij voorstellen dat de kalkconcentratie niet persee iets zegt over de hoeveelheid aanslag. Ik kan mij voorstellen dat de manier waarom de kalk is opgelost ook meespeelt.

Kalkaanslag is een objectief meetbaar iets, lijkt mij niet dat er een placebo effect kan optreden daar. Als je minder kalkaanslag hebt dan werkt het.

Ik ken deze apparaatjes niet, en heb dus geen idee

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Kalk aanslag krijg je als water indampt en als je het lang verwarmt. Kalkaanslag = CaC03 en is in water opgelosd als Ca2+ en Co3 2- ionen. dat heeft geen ruk met "scherpe" kalkaanslag deeltjes te maken, die zou je dus gewoon kunnen filteren mocht het in het water voorkomen. En magnetiseren en/of onder stroom zetten van water heeft geen effect op de hoeveelheid opgeloste ionen Ca en Co3. Je kunt dus net zo goed je waterleiding laten instralen door Jomanda.

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06-2024
toch heeft het creeeren van een electrisch veld invloed op de kalk deeltjes in het water. Ze worden gepolariseerd en dit heeft invloed op hoe een kalkdeeltje reageert met andere stoffen (ijzer etc...)
maar of het nou zo schokkend is?

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-01 22:43
Op maandag 04 maart 2002 11:19 schreef breko het volgende:
Kalk aanslag krijg je als water indampt en als je het lang verwarmt. Kalkaanslag = CaC03 en is in water opgelosd als Ca2+ en Co3 2- ionen. dat heeft geen ruk met "scherpe" kalkaanslag deeltjes te maken, die zou je dus gewoon kunnen filteren mocht het in het water voorkomen. En magnetiseren en/of onder stroom zetten van water heeft geen effect op de hoeveelheid opgeloste ionen Ca en Co3. Je kunt dus net zo goed je waterleiding laten instralen door Jomanda.
Hmmz, ik weet niet exact hoe de chemische reacties mbt tot kalkaanslagvorming verlopen in het milieu van buizen ed. en welke stoffen er nou precies in die 'kalkaanslag' voorkomen, maar mbt grondwater heb ik het volgende gevonden:
CaCO3 (het mineraal calciet) is in zuiver water slecht oplosbaar. Bij een temperatuur van 20 graden C kan er slechts 15 mg/l Ca oplossen (komt overeen met 0,375 mmol/l).
Het gaat dan om deze oplossingsreactie:
CaCO3 <=> Ca2+ + CO32-

Er zijn wel hogere concentraties aangetroffen, dit komt doordat CO2 een rol gaat spelen in de oplossingsreacties:
Het CaCO3evenwicht kan in drie stappen als volgt worden gescheven:

(1) oplossen van CO2 gas:
CO2 + H2O <=> H2CO3 <=> H+ + HCO3-
(2) verder opsplitsen bij oplopende pH:
HCO3- <=> H+ + CO32-
(3) oplossen kalksteen:
CaCO3 + H+ <=> Ca2+ + HCO3-
Dit is dus allemaal in omgekeerde reactie, maar zo lost kalksteen dus op en je mag wel aannemen dat andersom ook mogelijk is. Zo slaat kalksteen in als het met buitenlucht in contact komt (luchtsamenstelling de bodem is vaak toch anders, mede door CO2 productie door planten en bodemorganismen) neer doordat de CO2 dan uit oplossing treedt door een lagere CO2 concentratie/druk in de lucht, waardoor het evenwicht dus scheefgetrokken wordt...
Overigens is calciet niet het enige mineraal dat ik kalksteen voorkomt, een ander veel voorkomende is dolomiet CaMg(CO3)2.

Ik weet verder niet hoe deze reacties door elektromagnetische velden beinvloed worden, van moleculaire 'dingen' heb ik wat minder kaas gegeten... ;)

Bron: dictaat Hydrogeologie (K150-220; pag 65), Wageningen Universiteit, Departement Omgevingswetenschappen - Sectie Waterhuishouding
Pagina: 1