Op maandag 04 maart 2002 11:19 schreef breko het volgende:
Kalk aanslag krijg je als water indampt en als je het lang verwarmt. Kalkaanslag = CaC03 en is in water opgelosd als Ca2+ en Co3 2- ionen. dat heeft geen ruk met "scherpe" kalkaanslag deeltjes te maken, die zou je dus gewoon kunnen filteren mocht het in het water voorkomen. En magnetiseren en/of onder stroom zetten van water heeft geen effect op de hoeveelheid opgeloste ionen Ca en Co3. Je kunt dus net zo goed je waterleiding laten instralen door Jomanda.
Hmmz, ik weet niet exact hoe de chemische reacties mbt tot kalkaanslagvorming verlopen in het milieu van buizen ed. en welke stoffen er nou precies in die 'kalkaanslag' voorkomen, maar mbt grondwater heb ik het volgende gevonden:
CaCO3 (het mineraal calciet) is in zuiver water slecht oplosbaar. Bij een temperatuur van 20 graden C kan er slechts 15 mg/l Ca oplossen (komt overeen met 0,375 mmol/l).
Het gaat dan om deze oplossingsreactie:
CaCO
3 <=> Ca
2+ + CO
32-
Er zijn wel hogere concentraties aangetroffen, dit komt doordat CO
2 een rol gaat spelen in de oplossingsreacties:
Het CaCO3evenwicht kan in drie stappen als volgt worden gescheven:
(1) oplossen van CO2 gas:
CO2 + H2O <=> H2CO3 <=> H+ + HCO3-
(2) verder opsplitsen bij oplopende pH:
HCO3- <=> H+ + CO32-
(3) oplossen kalksteen:
CaCO3 + H+ <=> Ca2+ + HCO3-
Dit is dus allemaal in omgekeerde reactie, maar zo lost kalksteen dus op en je mag wel aannemen dat andersom ook mogelijk is. Zo slaat kalksteen in als het met buitenlucht in contact komt (luchtsamenstelling de bodem is vaak toch anders, mede door CO
2 productie door planten en bodemorganismen) neer doordat de CO
2 dan uit oplossing treedt door een lagere CO
2 concentratie/druk in de lucht, waardoor het evenwicht dus scheefgetrokken wordt...
Overigens is calciet niet het enige mineraal dat ik kalksteen voorkomt, een ander veel voorkomende is dolomiet CaMg(CO
3)
2.
Ik weet verder niet hoe deze reacties door elektromagnetische velden beinvloed worden, van moleculaire 'dingen' heb ik wat minder kaas gegeten...
Bron: dictaat Hydrogeologie (K150-220; pag 65), Wageningen Universiteit, Departement Omgevingswetenschappen - Sectie Waterhuishouding