Seriële poorten kapot?... of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 21:06
Ik moest bij een vriend van mij een probleem oplossen maar dat lukte dus niet echt... het zit zo:

Zijn pc kan geen internetverbinding meer maken, hij heeft casema en zo'n wit serieel modem. Nu zag ik dus dat bij hem het rode TxD (transfer) lampje constant brandde. Dat ding begint meteen al te branden als de pc 1 seconde aan is! Dat is dus niet normaal want alleen het power lampje hoort te branden.
Dus ik probeerde mijn casema modem, gebeurde hetzelfde...
Probeerde mijn seriële verbindingskabeltje... hielp ook niet.
Probeerde COM2 ipv COM1. Zelfde verhaal.
Dus ik casema bellen, die zeggen dus inderdaad dat er iets mis is met de seriële poort.

Dus ik ging er toen maar even van uit dat die allebei kapot zouden zijn en ik haalde daarom bij mij thuis een seriëel I/O kaartje op. Die plaatste ik in het isa slot en stelde die goed in onder Win98SE. Dus ik sluit dat modem weer aan op deze toegevoegde COM poort. PC aan... en weeeer begint dat transfer lampje METEEN constant te branden. Dit ging dus tegen mijn verwachtingen in want als de seriële poorten op het MB kapot zouden zijn, dan zou die losse I/O kaart toch een uitkomst moeten bieden?

In windows staat er trouwens bij apparaatbeheer dat de poorten correct werken ofzoiets.

Wat kan er hier aan de hand zijn? 2 studerende kinderen, dus die internet verbinding is hard nodig daaro!

Metal up your ass

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:36

Killjoy

Klingon lawn products

Misschien nutteloze opmerking, maar hoe staan de poorten op die com kaart geconfigureerd? De instellingen conflicteren toch niet met die op met mobo? of heb je de on-board poorten uitgeschakeld?

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• JaymzHetfield
Nou die kaart is niet PnP dus ik deed nieuwe hardware en dan uit lijst kiezen en dan COM poort... dan zegt Windows welke instellingen je moet zetten op die kaart. Dat was COM4 en IRQ9 meen ik. Dus die instellingen heb ik braaf zo gezet (met de jumpers) en toen dat ding er dus in gestopt. Die onboard poorten die staan dus niet uit en apparaatbeheer zegt van alle 3 de poorten dat ze correct werken (maar hoe betrouwbaar is die mededeling?).

Metal up your ass

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Deed hij het eerst wel en toen plotseling niet meer?? Dat is misschien de seriele poort wel kaput

• JaymzHetfield
Beide seriële poorten doen het inderdaad opeens niet meer (eerst dus wel). Maar waarom werkt die seriële poort op die ISA kaart die ik er in heb gestopt dan ook niet??? Daar snap ik dus echt geen zak van.

Metal up your ass

• Sine
  • Laatst online: 22:12
Hang eens een serieel muisje aan die poort ..

kun je ook zien of ie't nog doet

Repareren doe je zo.

• JaymzHetfield
Dat ga ik zeker proberen binnenkort.
Als iemand ondertussen nog andere suggesties heeft... ze zijn welkom!

Metal up your ass

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik kan niet lezen :+

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• JaymzHetfield
Sorry, daar kan ik je niet mee helpen... :)

Metal up your ass

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Misschien is die modem wel stuk en molt hij de seriele poorten.

• JaymzHetfield
Nee hoor, zoals ik al zei doet het modem het bij mij wel. En doet mijn werkende modem het daar dus ook niet.

Metal up your ass

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je windows er eens opnieuw opgezet?

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

irq probleempje? alle com-poorten uitgeschakeld in bios?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Voeding gedeeltelijk kaduuk..... wedden? (zo zeker ben ik er ook weer niet van, maar dit zou wel zeer goed kunnen)

Kep ook een keer een vreemd probleem gehad;

Muis werkte niet meer (seriële); maar op een andere pc wel. Dus muis niet kapot.

Na lang puzzelen door meerdere mensen bleek dus een gedeelte van de voeding kapot te zijn....

Als je de mogelijkheid hebt: Druk dan eens een andere voeding in die pc.
Dit lijkt mij namelijk vrij waarschijnlijk omdat zelfs een extra eringeplugde kaart niet werkt.

Mocht je geen andere voeding kunnen proberen: Meten=Weten; meet dus alle pinnen van de stekker van de voeding door.

Succes.

Btw... de verschillende spanningen van de verschillende kabels zijn vast vrij makkelijk te vinden met de search hier op GoT. Die vraag is namelijk al enorm vaak gesteld.

• JaymzHetfield
Op dinsdag 05 maart 2002 13:49 schreef bas_konings het volgende:
Heb je windows er eens opnieuw opgezet?
Kun je misschien vertellen waarom je denkt dat dat zin heeft? Ik denk zelf namelijk van niet.

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Op dinsdag 05 maart 2002 18:28 schreef RCy2k het volgende:
irq probleempje? alle com-poorten uitgeschakeld in bios?
Dit probleem is opeens opgetreden, de bios wordt toch niet vanzelf anders ingesteld??

Metal up your ass

• JaymzHetfield
Op dinsdag 05 maart 2002 18:33 schreef wfvn het volgende:
Voeding gedeeltelijk kaduuk..... wedden? (zo zeker ben ik er ook weer niet van, maar dit zou wel zeer goed kunnen)

Kep ook een keer een vreemd probleem gehad;

Muis werkte niet meer (seriële); maar op een andere pc wel. Dus muis niet kapot.

Na lang puzzelen door meerdere mensen bleek dus een gedeelte van de voeding kapot te zijn....

Als je de mogelijkheid hebt: Druk dan eens een andere voeding in die pc.
Dit lijkt mij namelijk vrij waarschijnlijk omdat zelfs een extra eringeplugde kaart niet werkt.

Mocht je geen andere voeding kunnen proberen: Meten=Weten; meet dus alle pinnen van de stekker van de voeding door.

Succes.

Btw... de verschillende spanningen van de verschillende kabels zijn vast vrij makkelijk te vinden met de search hier op GoT. Die vraag is namelijk al enorm vaak gesteld.
Dit is de meest onverwachte reactie die ik tot nu toe heb gehad... maar misschien juist wel de beste, omdat ik dit er dus nooooit achter had gezocht.
Het probleem lijkt inderdaad erg op wat je omschreef.
Ik ga vrijdag zo veel mogelijk dingen bij hun uittesten, dus ik hoop voor die tijd een ATX PSU te kunnen regelen.

En "Meten = Weten" is dat niet wat die Nico van Eigen Huis & Tuin altijd zegt?
Oh en ik ga de weddenschap dus niet aan, want je lijkt wel erg zeker van je zaak :)

Metal up your ass

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
De spanningen zijn -12, -5, +5, en +12V. Meten doe je door de zwarte meetpen in een zwarte draad te steken en de rode in de spanning die je wilt meten. Als jouw probleem hem in de voeding zit zal het in de negatieve spanningen zitten. De PC doet daar namelijk weinig mee, maar ze worden wel gebruikt voor de interfaces.

• Bec80
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Misschien storing bij casema kijk hier http://internet.casema.net/helpdesk/storing.php

• JaymzHetfield
Op donderdag 07 maart 2002 08:15 schreef polaris het volgende:
De spanningen zijn -12, -5, +5, en +12V. Meten doe je door de zwarte meetpen in een zwarte draad te steken en de rode in de spanning die je wilt meten. Als jouw probleem hem in de voeding zit zal het in de negatieve spanningen zitten. De PC doet daar namelijk weinig mee, maar ze worden wel gebruikt voor de interfaces.
Bedankt voor je tip. Ik zal eens kijken of ik ergens zo'n multimeter kan lenen. Ik neem aan dat ik die ATX voeding dan wel eerst aan moet zien te krijgen.... maar ik heb geloof ik al eens gelezen hoe je dat doet.

Metal up your ass

• Sine
  • Laatst online: 22:12
Op donderdag 07 maart 2002 18:12 schreef JaymzHetfield het volgende:

[..]

Bedankt voor je tip. Ik zal eens kijken of ik ergens zo'n multimeter kan lenen. Ik neem aan dat ik die ATX voeding dan wel eerst aan moet zien te krijgen.... maar ik heb geloof ik al eens gelezen hoe je dat doet.
Groen naar massa (zwart)

en dat het aan de PSU ligt zou idd heel goed kunnen

als 1 van de negatieve spanningen ontbreekt zijn je compoorten dood

Dit zijn tevens (naast een vreemd soundkaartje) de enigste dingen aan je pc die gebruikmaken van die negatieve spanningen

Repareren doe je zo.

• JaymzHetfield
Het is opgelost!
Ik verving de voeding door de mijne en alles werkte weer! Maar het vreemde: Ik hing daarna hun voeding er weer aan... en toen werkte het ook! Misschien dat de stekker op het moederbord er niet goed genoeg in zat ofzo?
Maar het werkt dus weer als een speer! Bedankt voor de tips over die negatieve spanningen die door de COM poorten worden gebruikt, daar was ik nooit achter gekomen anders.

Metal up your ass

Pagina: 1