Toon posts:

Samsung DDR ECC Registered in Abit KR7A wil niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanmorgen kreeg ik 512 MB DDR ECC Registered geheugen binnen en ben vanmiddag een Abit KR7A gaan halen.

Na alles ingebouwd te hebben ram ik de pc aan. Hd spint up, fans draaien, groene en gele lampje branden en verder gebeurt er niets. Geen post of iets, helemaal niets.

In de KR7A Faq op Viahardware staat dat Registered ECC uiterst traag is met booten, het kan 30 seconden duren voor je POST in beeld komt. Maar na een minnuut nog niets bij mij.

Plank getest bij iemand en die werkte gewoon perfect.
Het geheugen kon ik daar niet testen omdat z'n Epox geen ECC ondersteunt. Abit ondersteund het volgens de site en de FAQ op viahardware wel.

Weet iemand misschien wat het kan zijn, moet je toevallig iets in je bios aanzetten ofzo voor ECC/registered?

En nu niet gaan zeuren van wat moet je met ECC, ik kon die DIMM erg goedkoop krijgen, vandaar.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49
Het enige wat in de BIOS eventueel aangepast kan worden is het ECC gedeelte. An sich niks om je druk over te maken want als een bord geen ECC ondersteund doet de DIMM gewoon z'n werk, maar met de ECC functionaliteit uitgeschakeld. Registered is een ander verhaal, dat kun je niet in of uit schakelen, maar dat mag ook geen probleem zijn omdat jouw bord dat gewoon ondersteund, net als elk KT266(A) bord. Gerede kans dat de DIMM niet helemaal lekker is, heb je al andere sockets geprobeerd? Als die iemand z'n Epox ook een KT266(A) chipset heeft kun je jouw DIMM er gewoon op prikken om te testen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Oow, wacht ff. Je moet het dus aanzetten en registered ook?

Dan zou die dimm dus in principe overal moeten werken. Tsjees, leer ik ook weer wat hier :)

• Abbadon
Op zaterdag 02 maart 2002 20:16 schreef Sinterklaas het volgende:
Oow, wacht ff. Je moet het dus aanzetten en registered ook?

Dan zou die dimm dus in principe overal moeten werken. Tsjees, leer ik ook weer wat hier :)
Nee, juist niet, ff beter lezen ;) ECC kun je evt. aanzetten, maar dat is geen vereiste; ik heb hier ook een bak vol ECC reg ram, maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt de ECC functionaliteit in te schakelen (i.v.m. lange boot duur). En een bord kan óf wel óf niet met registered ram om gaan, daar kun je niks aan veranderen, ook niet met een BIOS instelling.

Toevoeging: het mixen van ECC en non-ECC DIMM's is geen probleem, maar een registered en unbuffered DIMM kunnen niet samenwerken, houdt dit in je achterhoofd als je jouw DIMM in iemand anders bord (met registered ondersteuning) prikt.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 02 maart 2002 20:22 schreef Abbadon het volgende:

[..]

Nee, juist niet, ff beter lezen ;) ECC kun je evt. aanzetten, maar dat is geen vereiste; ik heb hier ook een bak vol ECC reg ram, maar geen haar op m'n hoofd die er aan denkt de ECC functionaliteit in te schakelen (i.v.m. lange boot duur). En een bord kan óf wel óf niet met registered ram om gaan, daar kun je niks aan veranderen, ook niet met een BIOS instelling.
Ah ok, daar kan ik wat mee :)
Binnenkort even die DIMM daar gaan testen, registered kan volgens mij wel met die Epox.
Toevoeging: het mixen van ECC en non-ECC DIMM's is geen probleem, maar een registered en unbuffered DIMM kunnen niet samenwerken, houdt dit in je achterhoofd als je jouw DIMM in iemand anders bord (met registered ondersteuning) prikt.
Dat had ik gelezen ja, ik had mezelf goed geinformeerd voor ik besloot dat ding te kopen (nog niet goed genoeg blijkbaar :))

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 21:13

Allardie

AT..

over welk epox bord hebben jullie het?

ik heb hier een 8kha+ en die pakt naar ik meen (volgens handleiding, heb ik hier niet bij de hand..) geen registered.......

dus testen zal niet meevallen.

• Abbadon
Op zaterdag 02 maart 2002 21:16 schreef Allardie het volgende:
over welk epox bord hebben jullie het?

ik heb hier een 8kha+ en die pakt naar ik meen (volgens handleiding, heb ik hier niet bij de hand..) geen registered.......

dus testen zal niet meevallen.
8KHA+ pakt ook registered: kijk hier op de Epox site, klik vervolgens op View CMTL certified memory modules en je ziet dat het bord positief getest is met twee Registered ECC modules :)

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 21:13

Allardie

AT..

nou ja jij bent de geheugenexpert, dus jij zal het wel bij het juiste eind hebben. :)

Ik had het alleen gelezen, en vele tweakers met mij:

[topic=387534/1/25]

• Abbadon
Op zaterdag 02 maart 2002 21:26 schreef Allardie het volgende:
nou ja jij bent de geheugenexpert, dus jij zal het wel bij het juiste eind hebben. :)

Ik had het alleen gelezen, en vele tweakers met mij:

[topic=387534/1/25]
Daarom kan ik er wel naast zitten ;) Dat topic had ik nog niet eerder gezien, verbaasde mij er wel over dat Epox 'slechts' 1,5GB garandeerd terwijl de chipset met 4GB om kan gaan. Om tot die 4 te komen heb je vier sockets en registered spul nodig (1GB unbuffered DIMM's bestaan geen eens) en blijkbaar vallen zulke DIMM's niet binnen de doelgroep (logisch). Misschien om optimale snelheid en overclokability te garanderen en onnodige validatie te vermijden dat Epox niet zoveel registered MB's ondersteund. Het (registered) werkt in ieder geval wel getuige de Computer Memory Test Labs testen met Epox approved procedures.

Verwijderd

Topicstarter
Op Epox 8KHA+ werkt dat geheugen wel, ligt dus aan Abit, erg wazig.

• Abbadon
Wazig indeed. Kun je proberen een andere DIMM (van iemand even lenen of zo) werkend op jouw bord te krijgen? Kun je weer dingen uitsluiten (bad board b.v.). Dan kan je evt. ook het BIOS in om van alles en nog wat te proberen met memory settings (beetje gewissel met DIMM's en/of beide tegelijk mits ander ook voorzien is van registers).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 07 maart 2002 21:52 schreef Abbadon het volgende:
Wazig indeed. Kun je proberen een andere DIMM (van iemand even lenen of zo) werkend op jouw bord te krijgen? Kun je weer dingen uitsluiten (bad board b.v.). Dan kan je evt. ook het BIOS in om van alles en nog wat te proberen met memory settings (beetje gewissel met DIMM's en/of beide tegelijk mits ander ook voorzien is van registers).
Een Crucial 256Mb PC2400 werkt perfect, dat heb ik uiteraard meteen getest. Die PC2400 is niet registered, dus dat gaat niet samen werken.

Abit of Epox maakt qua prestaties weinig uit en die Epox is een stuk goedkoper, ik ga hem vanmiddag bij Comptechworld omruilen, ik denk niet dat ze er moeilijk over doen, ik kom er wel vaker en heb toch nog een XP 1700+ nodig.
Pagina: 1